آرایه ی ترصیع

ارسال ها
91
لایک ها
74
امتیاز
18
#1
سوالات آرایه ای

سلام , میشه یه کم در مورد آرایه ادبی ترصیع توضیح بدید من تاحالا به گوشم نخورده بود ...
یه مثالشم اینه : « ای کریمی که بخشنده ی عطایی و ای حکیمی که پوشنده ی خطایی » اگه میشه توضیح جامعی بذارید .

2- آیا یک ترکیب اضافی می تونه آرایه ی مراعات نظیر محسوب بشه مثلاً کشتی نوح بگیم که حضرت نوح با کشتی نوعی تناسب و مراعات نظیر داره ؟؟؟

3- آیا « که » و « مه » که خود به معنی کوچک و بزرگ است باز هم مجاز از همگان و همگی مردم می تونه توی یه یک بیت باشه اگه با هم اومده باشن ؟؟؟

4- آیا هر جناس ناقص ، اشتقاق محسوب میشه ؟؟ اگر نه تفاوتشان در چیه کلاً این دو آرایه .

5- اگه توی یک شعر که کلاً در مورد عشق لیلی و مجنون می باشد یه بیتش این باشه
« چون رایت عشق آن جهان گیر / شد چون مه لیلی آسمان گیر می تونیم بگیم تلمیح داره به داستان عشق لیلی و مجنون

ممنون . لطفاً جواب بدید
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

sabdeyazdan

New Member
ارسال ها
338
لایک ها
750
امتیاز
0
#2
پاسخ : سوالات آرایه ای

سلام , میشه یه کم در مورد آرایه ادبی ترصیع توضیح بدید من تاحالا به گوشم نخورده بود ...
یه مثالشم اینه : « ای کریمی که بخشنده ی عطایی و ای حکیمی که پوشنده ی خطایی » اگه میشه توضیح جامعی بذارید .

2- آیا یک ترکیب اضافی می تونه آرایه ی مراعات نظیر محسوب بشه مثلاً کشتی نوح بگیم که حضرت نوح با کشتی نوعی تناسب و مراعات نظیر داره ؟؟؟

3- آیا « که » و « مه » که خود به معنی کوچک و بزرگ است باز هم مجاز از همگان و همگی مردم می تونه توی یه یک بیت باشه اگه با هم اومده باشن ؟؟؟

4- آیا هر جناس ناقص ، اشتقاق محسوب میشه ؟؟ اگر نه تفاوتشان در چیه کلاً این دو آرایه .

5- اگه توی یک شعر که کلاً در مورد عشق لیلی و مجنون می باشد یه بیتش این باشه
« چون رایت عشق آن جهان گیر / شد چون مه لیلی آسمان گیر می تونیم بگیم تلمیح داره به داستان عشق لیلی و مجنون

ممنون . لطفاً جواب بدید
سلام بر شما
1)آرایه ی ترصیع از جمله آرایه های لفظ هستش...برای آشنایی با اون ابتدا باید انواع سجع رو بشناسید...کلا 3 نوع سجع داریم:
1-سجع متوازن:هرگاه 2 کلمه وزن های یکسانی داشته باشند:باطل-ضایع
2-سجع مطرف:هرگاه دو کلمه واج های پایانی یکسانی داشته باشند:غایت-نهایت
3-سجع متوازی:هرگاه دو کلمه هم وزن و هم واج های پایانی یکسان داشته باشند:باد-یاد
هرگاه تمامی کلمات دو جمله یا دو بیت دو به دو سجع متوازی داشته باشند،ترصیع پدید می آید...در واقع اگر همه ی کلمات دو به دو سجع متوازن داشته باشند،آرایه ای به نام موازنه به وجود می آید و هرگاه تمامی آن سجع های متوازن،متوازی هم باشند،به آن موازنه،ترصیع می گوییم
2)بله...این دو عبارت تناسب دارند
3)بله...درواقع این دو کلمه با هم در غیر معنای حقیقی خود بکار رفته اند بنابراین مجاز است...هرچند اگر جایی این آرایه را به نام کنایه هم دیدید صحیح است
4)خیر...جناس ناقص یعنی آن که دو کلمه در یک مصوت یا صامت متفاوت باشند:کیش-ریش...اما اشتقاق یعنی دو کلمه هم ریشه باشند:طلعت-طلوع...واضح است این دو آرایه یکسان نیستند هرچند گاهی ممکن است دو کلمه هم جناس ناقص و هم اشتقاق داشته باشند
5)در این بیت تلمیحی نیست...چون از همان داستانی انتخاب شده که شما می خواهید تلمیح بگیرید!
 
ارسال ها
91
لایک ها
74
امتیاز
18
#3
پاسخ : آرایه ی ترصیع

ممنون دوتا سوال دیگه میشه تلمیح این دو تا رو مشخص کنید : یعنی به چه آیه ای یا حدیثی یا داستانی و ....

1- ما درد دوست پیش حکیمان نمی بریم / ساقی ! بیار می که مسیح و حکیم ماست

2- شعر اگر اعجاز باشد بی بلند و پست نیست / در ید بیضا همه انگشت ها یک دست نیست
 
ارسال ها
27
لایک ها
7
امتیاز
0
#4
پاسخ : آرایه ی ترصیع

سلام بر شما! شعرتون اشاره داره به ید بیضا و داستان اژدها شدن عصا و گذر حضرت موسی از نیل و اینا!الان هم از روی اون داستان هرکس کار بزرگی میکنه میگن میگن ید بیضا کرده!
قبول و انجام كارهای مهم و خطیر را كه از عهده و ید قدرت دیگران خارج باشد به ید بیضا تعبیر می كنند

آورده اند كه ...
حضرت موسی پس از ازدواج با صفورا دختر شعیب ، عزم مراجعت به مصر كرد . شب سفر خویش را در وادی ایمن فرود آمد ، در آن منزل ابری سیاه در فضا هویدا شد و هوا به شدت سرد گردید . به قسمتی كه همسرش صفورا هر چه تلاش كرد آتشی بیفروزد میسر نشد . در آن اثنا روشنایی خیره كننده ای از جانب طور سینا بنظر رسید . فوراً به اصحاب امر داد توقف كنند و خود عصا را در دست گرفته به كوه طور شتافت . چون به نزدیك روشنایی رسید آتش عظیمی دید كه هر چه تلاش كرد قدری آتش بردارد موفق نشد . قصد مراجعت كرده بود كه آوازی با این مضمون شنید : یا موسی ، موسی جواب داد : لبیك ولی به هر طرف نگریست كسی را ندید . برای بار دوم و سوم تكرار شد تا بالاخره موسی گفت : تو كیستی كه من كلامت را می شنوم ولی تو را نمی بینم ؟ خطاب رسید : انی الله ، رب العالمین ، موسی به سجده افتاد القصه خداوند دروادی طور سینا لباس نبوت را بر موسی پوشانید و آیات و معجزاتش را بر او ارزانی داشت و یكی از آنها باید بیضاست كه خطاب آمد : دست درگیر بیان كن تا نور سفیدی از آن خارج شود و دلت از خوف و ترس بیرون آید . اجمالاً ید بیضا به این ترتیب بود كه هرگاه حضرت موسی دست در جیب و یا بغل خویش می برد و بیرون می آورد نور خیره كننده ای از كف دستش ساطع می شد كه عالم را روشن می ساخت و چون به بغل خویش می برد به هوش می آمد .
[h=2][/h]










 
آخرین ویرایش توسط مدیر
بالا