با سلام خدمت همه ی دوستان !
یکی از لیگهای تقریبا جذاب رباتیک لیگ امدادگر هست که اکثرا تیمای تازه کار در این زمینه از لیگ های امدادگر شروع میکنند و بعد سریع به فوتبالیست یا لیگهای دیگه مهاجرت میکنن . در ضمن چون مثل فوتبالیست به اون پرداخته نمیشه تقریبا خیلی ها از جزییات این لیگ خبر ندارن و متاسفانه خیلی ها هم اون رو همون مسیر یاب میدونند .
امدادگر دانش آموزی شامل یه ربات میشه که هدفش نجات مصدوم از محیطه . البته الآن این لیگ هیچ شباهتی به یه امدادگر واقعی نداره ولی کمیته جهانی هر چند سال یک بار قوانین رو عوض میکنه و البته سخت تر هم میشه تا اینکه تو زمان تعیین شده به امدادگر واقعی تبدیل بشه . لیگ امدادگر دانش آموزی امسال در سه بخش امداد A و B و Co-space برگزار گردید که در این پست اول به سراغ کلیات این لیگ در سال های گذشته میرویم و لیگ امداد A را معرفی خواهیم کرد ! خب فکر کنم بهتر باشه از قوانین شروع کنیم .
قوانین اولین دوره ( تا 4 سال تغییری نکرد ) :
پیست از یه زمین تقریبا 1 در 2 سفید رنگ تشکیل شده که مثل پیست خط یاب از ابتدای زمین به انتهای اون با نوار مشکی پوشیده شده و مسیر اصلی روبات هم همینه . یعنی تا اینجا مثل یه ربات مسیر یاب ساده باید خط رو دنبال کنه . البته پیست امدادگر دو طبقه هست که روبات با تموم کردن زمین اول باید از شیب بالا بره و داخل زمین دوم بشه . معمولا زمین دوم دیگه خط مشکی رو نداره یا اگر هم داره به صورت ناقص .
چون روبات امدادگر مثل خط یاب نیاز به سرعت بالایی نداره پیچ های تندتری تا حد 30 درجه هم توی مسیرش وجود داره . در بین مسیر بریدگی هایی وجود داره که حداکثر تا 30 سانت هم میرسه ( بریدگی یعنی جایی که خط وجود نداره و روبات خودش باید اون رو حدس بزنه )
علاوه بر اینا توی مسیر سه نوع مانع وجود داره .
الف ) سرعت گیر : که مثل سرعتگیر معمولی تو خیابون روبات باید از روی اون رد بشه .
ب ) موانعی تو ابعاد یه آجر معمولی که روبات بدون برخورد به اون باید اون رو دور بزنه .
ج ) شن و ماسه : موانعی مثل حبه هاب قند یا همون شن و ماسه که روبات باید از روی اونها بدون مشکل عبور کنه ( تو مسابقات از همون حبه قند استفاده میکنن )
بعد از مصدوم میرسیم به مهمترین بخش مسیر که همون مصدوم ها هستند . مصدوم ها نوار های رنگی هستند که روبات وقتی روی اونها قرار گرفت باید اعلام مصدوم کنه . مثلا با یه LEDچشمک بزنه یا حتی با یه بازر اصطلاحا بوق بزنه !
مصدوم ها از دورنگ سبز و آلومینیومی تشکیل شدن . جنس مصدوم سبز یه نوار سبز رنگ معمولی و نوار آلومینیومی هم همون فویل آلومینیومی هست . معمولا مصدوم ها هم سایز نوار مشکی و در حد 5 سانتی هستند که معمولا عمود با خط مشکی چسبونده میشن .
آخرین نکته اینکه روبات تو این قوانین باید در یک استوانه به قطر 22 سانت باید جابشه . یعنی مثل فوتبالیست دانشجویی یا همون اسمال سایز استوانه رو عمودی روی روبات میذارن و روبات باید جا بشه . محدودیت وزن هم نداره !
قوانین دومین دوره :
سال 2010 از سمت کمیته جهانی قوانین لیگ تغییر میکنه و اون سال خیلی از تیما هم شوکه میشن . تفاوت خیلی زیادی با قوایننی قبلی نداره . فقط تو چند مورد هست که بیشتر مربوط به مکانیک روبات میشه . تفاوت ها :
1 - محدودیت وزن و ابعاد نداره . یعنی تو هر سایزی میتونه ساخته شه ( فقط حواستون باشه از دروازه های زمین بزرگتر نباشه که گیر کنه ها ! )
2 - دیگه مصدوم های رنگی روی زمین چسبونده نمیشن و نیازی به سنسور رنگ نداره .
3 - موانع هم هم مثل موانع قبلی هستند . ( خلال دندون ، شن و ماسه ، خاک اره ، پیچ و مهره و از این داستانا !! )
4 - مصدوم جدیدی تو زمین هست که فقط یه دونه و اون هم تو زمین دوم یعنی طبقه بالا قرار داده میشه .
5 - بلا استثنا زمین دوم فاقد خط هست و البته ممکنه علاوه بر مصدوم مانع نوع دوم (آجر) هم توش قرار داده بشه .
همون طور که گفتم دیگه مصدوم ها از جنس نوار رنگی نیستن و فقط هم تو زمین یه مصدوم در طبقه دوم هست . مصدوم یه قوطی نوشابه هست که همون قوطی پپسی یا هایپه . که دور این قوطی یه نوار آلومینیومی پیچیده شده . داخلش هم یه مقدار خاک ریخته میشه تا وزنش افزایش پیدا کنه . حداکثر وزن مصدوم هم 200 گرم هست .
روبات وقتی به زمین دوم میرسه خط مشکی قطع میشه ( ممکنه هم سطح شیب دار کامل خط دار نباشه یا اصن خط نداشته باشه ) و ابتدای زمین دوم هم یه نوار بلند آلومینیومی به صورت عمود با خط چسبونده شده . زمین دوم خط نداره و روبات باید یه الگوریتم مکان یابی کامل و خوب داشته باشه تا بتونه مصدوم رو پیدا کنه . انتهای زمین هم یه گوشه از زمین دوم هست که 6 سانت ارتفاع داره و به رنگ مشکی هست . وقتی روبات مصدوم رو پیدا کرد باید اون رو بگیره بلند کنه و تا انتهای زمین ببره و روی سکوی مشکی رنگ بزاره . تو این لحظه مسابقه تموم میشه و امتیازات محاسبه میشه .
لازم به ذکره که یه لیگ دیگه شبیه این لیگ هست که باید به جای اینکه مصدومو بلند کنه بزاره رو سکو فقط هلش بده تو اون مثلث سیاه رنگ !!
این هم لینکه قوانینه امسال برای امداد الف هست !!!
در پست بعد به بررسی لیگ امداد ب می پردازیم !
با تشکر از جناب آقای قنبر لو ....
منتظر نظراتتان هستم !!
یکی از لیگهای تقریبا جذاب رباتیک لیگ امدادگر هست که اکثرا تیمای تازه کار در این زمینه از لیگ های امدادگر شروع میکنند و بعد سریع به فوتبالیست یا لیگهای دیگه مهاجرت میکنن . در ضمن چون مثل فوتبالیست به اون پرداخته نمیشه تقریبا خیلی ها از جزییات این لیگ خبر ندارن و متاسفانه خیلی ها هم اون رو همون مسیر یاب میدونند .
امدادگر دانش آموزی شامل یه ربات میشه که هدفش نجات مصدوم از محیطه . البته الآن این لیگ هیچ شباهتی به یه امدادگر واقعی نداره ولی کمیته جهانی هر چند سال یک بار قوانین رو عوض میکنه و البته سخت تر هم میشه تا اینکه تو زمان تعیین شده به امدادگر واقعی تبدیل بشه . لیگ امدادگر دانش آموزی امسال در سه بخش امداد A و B و Co-space برگزار گردید که در این پست اول به سراغ کلیات این لیگ در سال های گذشته میرویم و لیگ امداد A را معرفی خواهیم کرد ! خب فکر کنم بهتر باشه از قوانین شروع کنیم .
قوانین اولین دوره ( تا 4 سال تغییری نکرد ) :
پیست از یه زمین تقریبا 1 در 2 سفید رنگ تشکیل شده که مثل پیست خط یاب از ابتدای زمین به انتهای اون با نوار مشکی پوشیده شده و مسیر اصلی روبات هم همینه . یعنی تا اینجا مثل یه ربات مسیر یاب ساده باید خط رو دنبال کنه . البته پیست امدادگر دو طبقه هست که روبات با تموم کردن زمین اول باید از شیب بالا بره و داخل زمین دوم بشه . معمولا زمین دوم دیگه خط مشکی رو نداره یا اگر هم داره به صورت ناقص .
چون روبات امدادگر مثل خط یاب نیاز به سرعت بالایی نداره پیچ های تندتری تا حد 30 درجه هم توی مسیرش وجود داره . در بین مسیر بریدگی هایی وجود داره که حداکثر تا 30 سانت هم میرسه ( بریدگی یعنی جایی که خط وجود نداره و روبات خودش باید اون رو حدس بزنه )
علاوه بر اینا توی مسیر سه نوع مانع وجود داره .
الف ) سرعت گیر : که مثل سرعتگیر معمولی تو خیابون روبات باید از روی اون رد بشه .
ب ) موانعی تو ابعاد یه آجر معمولی که روبات بدون برخورد به اون باید اون رو دور بزنه .
ج ) شن و ماسه : موانعی مثل حبه هاب قند یا همون شن و ماسه که روبات باید از روی اونها بدون مشکل عبور کنه ( تو مسابقات از همون حبه قند استفاده میکنن )
بعد از مصدوم میرسیم به مهمترین بخش مسیر که همون مصدوم ها هستند . مصدوم ها نوار های رنگی هستند که روبات وقتی روی اونها قرار گرفت باید اعلام مصدوم کنه . مثلا با یه LEDچشمک بزنه یا حتی با یه بازر اصطلاحا بوق بزنه !
مصدوم ها از دورنگ سبز و آلومینیومی تشکیل شدن . جنس مصدوم سبز یه نوار سبز رنگ معمولی و نوار آلومینیومی هم همون فویل آلومینیومی هست . معمولا مصدوم ها هم سایز نوار مشکی و در حد 5 سانتی هستند که معمولا عمود با خط مشکی چسبونده میشن .
آخرین نکته اینکه روبات تو این قوانین باید در یک استوانه به قطر 22 سانت باید جابشه . یعنی مثل فوتبالیست دانشجویی یا همون اسمال سایز استوانه رو عمودی روی روبات میذارن و روبات باید جا بشه . محدودیت وزن هم نداره !
قوانین دومین دوره :
سال 2010 از سمت کمیته جهانی قوانین لیگ تغییر میکنه و اون سال خیلی از تیما هم شوکه میشن . تفاوت خیلی زیادی با قوایننی قبلی نداره . فقط تو چند مورد هست که بیشتر مربوط به مکانیک روبات میشه . تفاوت ها :
1 - محدودیت وزن و ابعاد نداره . یعنی تو هر سایزی میتونه ساخته شه ( فقط حواستون باشه از دروازه های زمین بزرگتر نباشه که گیر کنه ها ! )
2 - دیگه مصدوم های رنگی روی زمین چسبونده نمیشن و نیازی به سنسور رنگ نداره .
3 - موانع هم هم مثل موانع قبلی هستند . ( خلال دندون ، شن و ماسه ، خاک اره ، پیچ و مهره و از این داستانا !! )
4 - مصدوم جدیدی تو زمین هست که فقط یه دونه و اون هم تو زمین دوم یعنی طبقه بالا قرار داده میشه .
5 - بلا استثنا زمین دوم فاقد خط هست و البته ممکنه علاوه بر مصدوم مانع نوع دوم (آجر) هم توش قرار داده بشه .
همون طور که گفتم دیگه مصدوم ها از جنس نوار رنگی نیستن و فقط هم تو زمین یه مصدوم در طبقه دوم هست . مصدوم یه قوطی نوشابه هست که همون قوطی پپسی یا هایپه . که دور این قوطی یه نوار آلومینیومی پیچیده شده . داخلش هم یه مقدار خاک ریخته میشه تا وزنش افزایش پیدا کنه . حداکثر وزن مصدوم هم 200 گرم هست .
روبات وقتی به زمین دوم میرسه خط مشکی قطع میشه ( ممکنه هم سطح شیب دار کامل خط دار نباشه یا اصن خط نداشته باشه ) و ابتدای زمین دوم هم یه نوار بلند آلومینیومی به صورت عمود با خط چسبونده شده . زمین دوم خط نداره و روبات باید یه الگوریتم مکان یابی کامل و خوب داشته باشه تا بتونه مصدوم رو پیدا کنه . انتهای زمین هم یه گوشه از زمین دوم هست که 6 سانت ارتفاع داره و به رنگ مشکی هست . وقتی روبات مصدوم رو پیدا کرد باید اون رو بگیره بلند کنه و تا انتهای زمین ببره و روی سکوی مشکی رنگ بزاره . تو این لحظه مسابقه تموم میشه و امتیازات محاسبه میشه .
لازم به ذکره که یه لیگ دیگه شبیه این لیگ هست که باید به جای اینکه مصدومو بلند کنه بزاره رو سکو فقط هلش بده تو اون مثلث سیاه رنگ !!
این هم لینکه قوانینه امسال برای امداد الف هست !!!
در پست بعد به بررسی لیگ امداد ب می پردازیم !
با تشکر از جناب آقای قنبر لو ....
منتظر نظراتتان هستم !!