آیا بواسیر باعث سرطان می‌شود؟ تفاوت هموروئید و سرطان روده

mahnaz56

New Member
ارسال ها
23
لایک ها
0
امتیاز
1
#1
آیا بواسیر باعث سرطان می شود؟ این یکی از نگرانی های شایع بیماران مبتلا به هموروئید است و سوالی است که تا کنون بارها با آن مواجه شدیم. برای درک بهتر، درمورد شباهت و تفاوت هموروئید و سرطان روده توضیح کوتاهی خواهیم داد:
بواسیر چیست؟
بواسیر یا همان هموروئید یکی از عارضه های نشیمنگاهی رایج است که به دلیل کشیدگی و تورم رگ های ناحیه آنال و مقعد ایجاد می‌شود. دلایل مختلفی می‌تواند باعث تحریک این عروق شود که یبوست یکی از اصلی ترین آنهااست. اگر این تورم و آسیب در رگ های داخل مقعد اتفاق بیفتد به آن هموروئید داخلی و اگر شریان های بیرونی مقعد را درگیر کند، بواسیر خارجی نامیده می شود.

یکی از اصلی ترین علائم هموروئید که باعث می‌شود فرد دچار وحشت و نگرانی شود، مشاهده خونریزی از مقعد است. ممکن است فردی سال‌ها مبتلا به بواسیر باشد اما اطلاعی از آن نداشته باشد و مشاهده خونریزی اولین نشانه از بیماری باشد که با آن مواجه می‌شود.

البته بواسیر می‌تواند با علائم دیگری مثل مشاهده زائده در داخل یا بیرون مقعد، تورم و التهاب، احساس دفع ناکامل مدفوع و درد و سوزش همراه باشد که با توجه به شرایط پیشرفت بیماری در هر فرد متفاوت است. این بیماری خطرناک به حساب نمی آید اما برای جلوگیری از پیشرفت و بدتر شدن علائم آن باید حتما به دکتر متخصص بواسیر مراجعه کنید تا بهترین گزینه درمان بواسیر را به شما پیشنهاد دهد.

سرطان روده چیست؟
در هر بخشی از بدن اگر سلول ها کنترل رشد خود را از دست بدهند و بطور غیر طبیعی رشد کنند تبدیل به تومور یا همان سرطان می شوند. سرطان مقعد هم به دلیل رشد بی رویه سلول های ناحیه مقعد اتفاق می افتد و یکی از معمول ترین انواع سرطان است و ممکن است منجر به سرطان های دیگر شود.

علائم سرطان مقعد مشابه هموروئید است و به همین دلیل این دو عارضه گاهی اشتباه گرفته می شوند. به طور مثال همیشه نمی توان علت خونریزی مقعد را هموروئید عنوان کرد، گاهی این عارضه می تواند دلایل جدی تری مثل سرطان داشته باشد.

برخی از علائم سرطان روده شامل موارد زیر است:

خون در مدفوع
تورم غدد لنفاوی
درد مقعد
تغییرات حالتهای اجابت مزاج مثل یبوست یا اسهال
منبع
 
بالا