mehrn8sh

New Member
ارسال ها
104
لایک ها
138
امتیاز
0
#1
درود دوستان
تو ادبیات سال دوم داریم که مجمع دیوانگان صنعتی زاده نخستین اتوپیا(آرمانشهر) ادبیات پارسی من در مورد این موضوع که اتوپیا چیه جستجو کردم اما به چیز کلی نرسیدم
منون میشم شما کمکم کنید:eek:
 

MHD ReZa

New Member
ارسال ها
258
لایک ها
231
امتیاز
0
#2
پاسخ : اتوپیا

اتوپیا ینی آرمان شهر
 

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#3
پاسخ : اتوپیا

سلام،
تعریف اولیه:

[FONT=courier new,courier,monospace]ایجاد آرمانشهر را می توان از جمله آرزوی های دیرین انسان دانست. آرمانشهر به مثابه مكانی كه مجمع همه خیرها و فضیلت ها تلقی می شود، فاقد هر شری است. انسان در یوتوبیا به سعادت و آرامش روحی می رسد و همه نیازهای آدمی در آن پاسخ داده می شود؛ جائی كه در آن عدالت و شرافت موجب حفظ كرامت انسانی می شود.این آرزو نه خاص انسانهای عادی كه از جانب اندیشمندان در عرصه های مختلف به ویژه سیاسی مطرح گردیده است. اصولاً یوتوپیا می تواند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، فنی، پزشكی و آرشیتكتورال باشد. یوتوپیا به همه حوزه های اندیشه و فعالیتهای بشر ی مربوط است، به گونه ای كه همواره عده ای در پی تأسیس آن بوده اند و كوشش برای توصیف جامعه ای مطلوب و ایده آل و یا راه های دستیابی به آن هنوز كم و بیش ادامه دارد. در واقع یوتوپیانیسم در معنای عام نظریه ای است در جهت عینیت بخشی به وسوسه ساختن جامعه ای چنان به سامان ، كه در آن جز خیر و نیكی مجال بروز نیابد.

منبع


در هر جامعه‌ای و هر فرهنگی یوتوپیا (اوتوپیا) مفهوم خاص خودش را دارد پس یک تعریف جامع برای آن نمی‌توان ارایه داد. نویسندگان زیادی در این مورد نوشته‌اند.
[/FONT]
 

SAM-F

New Member
ارسال ها
21
لایک ها
30
امتیاز
0
#4
پاسخ : اتوپیا

جالبه بدونی دوست عزیز که اصل کلمه اتوپیا(utopia) به معنای ناکجاآباد است...
در پی صحبت های بقیه(و با تشکر از جناب خلینا) باید بگویم این همان چیزی است که در فلسفه اسلامی آن را مدینه ی فاضله می گویند...
 

mehrn8sh

New Member
ارسال ها
104
لایک ها
138
امتیاز
0
#5
پاسخ : اتوپیا

یه سوال
یعنی آرمانشهر همونجایی که سهراب ازش تو ی شعر"قایقی خواهم ساخت...." اشاره کرده.??????????
 

MHD ReZa

New Member
ارسال ها
258
لایک ها
231
امتیاز
0
#6
پاسخ : اتوپیا

اولین بار اسم اتوپیا توسط توماس مور مطرح میشه اما قبل از اون هم افلاطون و فارابی مباحثی دارن و کتبی!
توضیحات آقای خلینا کافی بودن به نظرم
ذهن کنکاش و جست و جو گر شما قابل احترامه...
 

mehran88

New Member
ارسال ها
640
لایک ها
1,232
امتیاز
0
#7
پاسخ : اتوپیا

یه سوال
یعنی آرمانشهر همونجایی که سهراب ازش تو ی شعر"قایقی خواهم ساخت...." اشاره کرده.??????????

بله دیگه.

سهراب داره ویژگی های آرمانشهر مطلوب خودش رو بیان میکنه.

این شهر جاییه که پنجره های خونه هاش رو به افقهای پیشرفت باز میشه و نه لزوما به شمال یا جنوب جغرافیایی.

این شهر جاییه که اونقدر علم و دانش رو زمین ریخته که به جای اینکه دست بچه ها توپ و راکت پینگ پنگ باشه شاخه های علم و معرفت تو دستشونه!

و ....
 

mehrn8sh

New Member
ارسال ها
104
لایک ها
138
امتیاز
0
#8
پاسخ : اتوپیا

چقدر جالبه
گفته شد تو مساءل دینی به عنوان مدینه فاضله یاد میشه
کجا ها ای مسءله یاد شده???
 

mehrn8sh

New Member
ارسال ها
104
لایک ها
138
امتیاز
0
#9
پاسخ : اتوپیا

درود دوستان
یه اهنگ برای اتوپیا پیدا کردم
میگن جوینده یابنده است:7:
متنش رو میذارم
اهنگ از
[h=3]Ace of Base به نام[/h][h=2]Happy Nation[/h]

Laudate omnes gentes laudate Magnificat in secula Et anima mea laudate Magnificat in secula

Happy nation living in a happy nation
Where the people understand
And dream of the the perfect man
A situation leading to sweet salvation
For the people for the good For mankind brotherhood
We're traveling in time
Ideas by man and only that will last
And over time we've learned from the past
That no man's fit to rule the world alone
A man will die but not his ideas
Happy nation
We're traveling in time
Traveling in time
Tell them we've gone too far
Tell them we've gone too far
Happy nation come through
And I will dance with you
Happy nation
Happy nation​
اینم واسه اینکه تاپیک به یه سر انجامی رسیده باشه
 

Wight

New Member
ارسال ها
1,188
لایک ها
888
امتیاز
0
#10
پاسخ : اتوپیا

مدينه فاضله اسلامى، در حقيقت آرمان شهر آسايش و رفاه همگانى است. رفاه و تنعم به گونه‏اى خواهد بود كه ديگر نيازمندى در سطح جامعه يافت نمى‏شود; چون توزيع عادلانه منابع و ثروت جايى براى فقر و طبقه ضعيف باقى نمى‏گذارد. در آن جامعه، مانند جوامع كنونى عمل نمى‏شود كه بيش از هشتاد درصد ثروت، در دست كمتر از بيست درصد و بيست درصد آن در دست هشتاد درصد مردم باشد و در نتيجه طبقه مرفه و فقير پيدا شود.


به علاوه در آن عصر، به جهت اجراى عدالت، نه آسمان از ريزش بركات خود بر مردم دريغ مى‏ورزد و نه زمين امساك مى‏كند; بلكه هرچه دارند در اختيار بشر قرار مى‏دهند. از اين رو در شهر عدالت كه حقوق انسان‏ها محور توجه و برنامه ريزى است، بالطبع بذر اين توجه، محصولى چون رفاه و برخوردارى همگانى از موهبت‏هاى الهى را در پى خواهد داشت. اين موضوع در روايات اهل بيت عليهم السلام به خوبى تبيين شده است:


«انه يبلغ سلطانه المشرق والمغرب وتظهر له الكنوز ولايبقى فى الارض خراب الا يعمره;


حكومت او شرق و غرب جهان را فرا مى‏گيرد و گنج‏هاى زمين براى او ظاهر مى‏شود و در سرتاسر جهان جاى ويرانى باقى نخواهد ماند; مگر اين كه آن را آباد خواهد ساخت‏» .


امام صادق عليه السلام فرمود: «اذا قام القائم حكم بالعدل وارتفع فى ايامه الجور وآمنت‏به السبل واخرجت الارض بركاتها ورد كل حق الى اهله... و حكم بين الناس بحكم داود وحكم محمد صلى الله عليه و آله وسلم فحينئذ تظهر الارض كنوزها وتبدى بركاتها ولايجد الرجل منكم يومئذ موضعا لصدقته ولا لبره لشمول الغنى جميع المؤمنين...;


وقتى كه قائم قيام كند، حكومت را براساس عدالت قرار مى‏دهد و ظلم و جور در دوران او برچيده مى‏شود و جاده‏ها در پرتو وجودش، امن و امان مى‏گردد، و زمين بركاتش را خارج مى‏سازد و هر حقى به صاحبش مى‏رسد، و در ميان مردم، همانند داود و محمد صلى الله عليه و آله حكم و داورى مى‏كند. در اين هنگام زمين گنج‏هايش را آشكار مى‏سازد و بركات خود را ظاهر مى‏كند و كسى موردى را براى انفاق و صدقه و كمك مالى نمى‏يابد; زيرا همه مؤمنان بى نياز و غنى خواهند شد...» .


بيان ظاهر شدن بركات زمين و خارج شدن گنج‏ها، نشان مى‏دهد كه هم مساله زراعت و كشاورزى به اوج ترقى خود مى‏رسد و هم تمام منابع زير زمينى، كشف و مورد استفاده قرار مى‏گيرد. در آمد سرانه افراد، آن قدر بالا مى‏رود كه در هيچ جامعه‏اى، فقيرى پيدا نمى‏شود و همه به سر حد بى نيازى و خود كفايى مى‏رسند.


امام على عليه السلام فرمود: «يزرع الانسان مدا، يخرج له سبعماة مد كما قال الله تعالى كمثل حبة انبتت‏سبع سنابل فى كل سنبلة ماة حبة والله يضاعف لمن يشاء; [در عصر حضرت مهدى] انسان يك مد مى‏كارد و هفتصد مد برداشت مى‏كند، چنان كه مضمون آيه شريفه قرآن است‏» .


رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:


و يخرج له الارض افلاذ كبدها ويحثوالمال حثوا ولايعده عدا;


زمين در آن عصر قطعات كبد خود را براى او بيرون مى‏فرستد و او ثروت بدون شماره و محاسبه در ميان مردم پخش مى‏كند.»


رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:


«ابشركم بالمهدى يملا الارض قسطا كما ملئت جورا وظلما، يرضى عنه سكان السماء والارض يقسم المال صحاحا فقال رجل ما معنى صحاحا؟ قال: بالتسوية بين الناس، ويملا قلوب امة محمد غنى ويسعهم عدله حتى يامر مناديا ينادى يقول: من له بالمال حاجة فلايقوم من الناس الا رجل واحد ثم يامر له بالمال فياخذ ثم يندم ويرد;


شما را به ظهور حضرت مهدى عليه السلام بشارت مى‏دهم كه زمين را پر از عدالت مى‏كند، همان گونه كه پر از جور و ستم شده است. ساكنان آسمانها و زمين از او راضى مى‏شوند و اموال و ثروت‏ها را به طور صحيح تقسيم مى‏كند. شخصى پرسيد تقسيم صحيح ثروت چيست؟ فرمود: به طور مساوى در ميان مردم تقسيم شود و دل‏هاى پيروان محمد را پر از بى نيازى كند و عدالتش همه را فراگيرد، تا آن جا كه دستور دهد كسى با صداى بلند صدا زند كه هر كس نياز مالى دارد، برخيزد. هيچ كس جز يك نفر بر نمى‏خيرد، سپس امام دستور مى‏دهد مال قابل ملاحظه‏اى به او بدهند; اما او به زودى پشيمان مى‏شود كه چرا آزمند و حريص بوده است و مال را بر مى‏گرداند» .
 
بالا