اختراع پانسمان مخصوص بند اوردن سریع خون

ghasedak r

New Member
ارسال ها
442
لایک ها
423
امتیاز
0
#1
برای بندآوردن خونریزی در سریع‌‌‏ترین زمان ممکن، ماده‌ای مخصوص پانسمان از فراورد‌‌‏های طبیعی طراحی شده است که می‌تواند در کاهش تلفات نظامی و غیرنظامی مفید واقع شود.
تیم تحقیقاتی موسسه فناوری ام- آی- تی گازهای مخصوص پانسمان را با قشری از ترومبین (یک پروتئین منعقد‌کننده خون) و اسید تانیک (موجود در چای سیاه که دارای ویژگیهای ضد باکتری است) در مقیاس نانو آغشته می‌‌‏کند که به راحتی توسط سربازان وکادر پزشکی قابل استفاده است.
پائولو هاموند، استاد مهندسی شیمی در موسسه فناوری ام- آی- تی در کنفرانسی خبری بیان کرد: “توانایی سهولت در بسته بندی این گازهای پانسمان بسیار جالب است، چون این امکان را به شما می‌دهد که آنها را بسته‌بندی و نگه‌داری کرده و به هنگام نیاز، بسیار سریع مورد استفاده قرار دهید.”
طبق خبر منتشره، دیوید کینگ از بیمارستان عمومی ماساچوست که نقشی در این کار تحقیقاتی ندارد، چنین عنوان کرد: داشتهستهماکنون تمامی مواد هموستاتیک (متوقف‌کننده خونریزی) که درحال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نظر کاربردی دارای نواقصی هستند.
به عنوان مثال نمی‌توان یک شریان‌بند (تورنیکت) را که همانند مچ‌بندی الاستیکی و تحت کشش بوده، در جراحات ناحیه گردن به کار برد. باند‌های کیتوسان که مورد قبول وزارت دفاع ایالات متحده قرار گرفتند، تنها در جراحات ساده قابل استفاده هستند. پانسمانهای آماده فروسان که در بیمارستانهای غیرنظامی متداول هستند، قبل از قراردادن بر روی زخم لازم است به محلول ترومبین آغشته شوند، بنابراین در میادین جنگ قابل استفاده نیستند.
این تیم تحقیقاتی این ایده را سرلوحه کار خود قرار داد که گازهای ویژه پانسمان را از قبل به پروتئین منعقد‌کننده خون آغشته کند، تا بسته پانسمانی آماده‌ای را برای استفاده سربازان و پزشکان فراهم نمایند.
آنیتا شوکلا از دانشگاه رایس که در زمان این تحقیق نامزد دکترا در موسسه فناوری ام- آی- تی بود، طی این کنفرانس بیان کرد: ” در حال حاضر این پانسمانهای آماده، جایگزین مناسبی برای ما هستند زیرا علی‌رغم نرم و قابل انعطاف‌بودن، می‌توان آنها را بدون اعمال فشار زیاد، برای انواع متنوعی از زخمها به کار برد.”
جهت ارزیابی میزان تأثیرگذاری، محققان گاز پانسمانی آغشته به ترومبین را برروی طحال خوکی که درحال خونریزی بود قرار دادند و با اعمال حداقل فشار انگشت شست یک محقق به مدت ۶۰ ثانیه، خونریزی را قطع کردند. در حالیکه گازهای پانسمانی با میزان ترومبین کم نیاز به حداقل ۱۶۰ ثانیه زمان برای متوقف‌کردن خونریزی دارد، و تکه پنبه‌های فاقد لایه‌ای از ترومبین حتی پس از ۱۲ دقیقه، قادر به انعقاد خون نیستند.
محققین در مقالات خود توضیح دادند که جذب مستقیم فاکتور انعقادی خون در گازهای پانسمان می‌تواند نجات‌بخش زندگی باشد، زیرا در اتاق عمل و میدان نبرد که شرایط استاندارد بالینی فراهم نیست، امکان عملکرد سریع را را دراختیار قرار می‌دهد.
این تحقیق به طور آنلاین در مجله مواد پیشرفته (اَدوَنسد متریالز) منتشر شده‌است.




یک ملکول ترومبین: محققان موسسه فناوری ام- آی- تی درلایه بیرونی گازهای مخصوص پانسمان، از ترومبین و اسید تانیک استفاده کردند که این کار باعث لخته‌شدن خون در زیر پانسمان می‌شود. (نویت دیلمنویکی مدیا کامانز)
 
بالا