ازمایش های ابتکاری شیمی

bahman

New Member
ارسال ها
437
لایک ها
270
امتیاز
0
#1
این ازمایش رابرت میلیکان واسه بدست اوردن بار الکترونه
توضیحات به طور کامل در مورد ان در شکل امده
اما به علت کیفیت بد لینکی گذاشتم لینکک::::::::http://www.axgig.com/images/92324732782469440257.jpg
در ضمن لطفا بچه های دیگه ازمایش های دیگرو بذارند و این روندو ادامه بدند
این ازمایش ها نشون میدن که یکم خلاقیت چه کارا که نمیکنه
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

M-Mohammadi

New Member
ارسال ها
2,708
لایک ها
3,152
امتیاز
0
#2
پاسخ : ازمایش های ابتکاری شیمی

[TABLE]
[TR]
[TD]ظرف شیشه‌ای را از روی میز بر می‌دارید و از مایع بی‌رنگی که دارد کمی به دهان پر کرده و تظاهر به خوردن آن می‌کنید. سپس آن را بیرون تف می‌کنید. روی میز می‌ریزد و بلافاصله شعله می‌کشد. علاقه مندان سرگرمیهای شیمی می‌توانند جهت اجرای این آزمایش ابتدا وسایل زیر را تهیه کنید:

  • یک ظرف شیشه‌ای محتوی الکل اتیلیک
  • چند گرم ایندرید کرومیک قرمز کاملا خشک
  • یک صفحه مسطح سوز

سپس باید به ترتیب زیر عمل کرد:


صفحه مسطح نسوز را در محل دلخواهی روی میز قرار داده و روی آن کریستالهای ایندرید کرومیک را بپاشید. وقتی الکل اتیلیک را که به عنوان آب به تماشاچیان معرفی کرده‌اید در دهان گرفته و روی کریستالهای ایندرید کرومیک بریزید، فعل انفعالات شدیدی انجام یافته و حرارت زیادی تولید می‌گردد تا انجا که الکل اتیلیک مشتعل می‌شود و ارتفاع شعله حتی به 15 الی 20 سانتیمتر هم می‌رسد.

شما اگر حاضر به ریختن الکل در دهان خود و تف کردن آن روی میز نیستید (زیرا این عمل در حضور دوستان ، کمی زشت است) ، می‌توانید در یک ظرف حلبی ، چند گرم ایندرید کرومیک بریزید و الکل اتیلیک را که آب معرفی کرده‌اید روی آن اضافه کنید. بلافاصله شعله‌ها از درون ظرف حلبی زبانه خواهد کشید. یاد آوری می‌کنیم که در تمام آزمایشهای شیمی که با شعله همراه است، باید دقت زیاد کرد تا لباس شما آتش نگیرد و دستتان نسوزد و همچنین این آزمایشان حتما باید چند بار قبلا آزمایش شده و سپس تماشاچیان اجرا گردد.[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

من این آزمایش رو از تو سایت رشد گرفتم آزمایشهای جالبی داره:89:
 

M-Mohammadi

New Member
ارسال ها
2,708
لایک ها
3,152
امتیاز
0
#3
پاسخ : ازمایش های ابتکاری شیمی

روش کار:

ازعینک ایمنی استفاده شود.
1-توسط مالیدن FeCl3 خشک بر روی یک مقوای نازک یا پوستر، سطحی را برای نوشتن آماده می کنیم و از محلولهای بی رنگ زیر برای بدست آوردن رنگهای متفاوت در نقاشی استفاده می کنیم: تیو سیانات پتاسیم برای رنگ قرمز (KSCN) ،فرو سیانات پتاسیم K4Fe(CN)6 برای رنگ آبی و اسید تانیک (C76H52O46) برای رنگ سیاه.
2- بوسیله مالیدن مخلوطی از فروسیانید پتاسیم خشک و سولفات آمونیم خشک بر روی یک کاغذ پوستر، سطحی را برای نوشتن آماده کرده و روی آن را بوسیله قلم مویی که در آب فرو برده می شود نقاشی می کنیم. محصول آبی رنگ است.
3- یک تکه کاغذ را در محلول تیو سیانات غلیظ می خیسانیم ،وقتی که کاغذ خشک شد، انگشت خود را در محلول رقیق کلرید آهن (III) فرو کرده و یک تصویر خونین بر روی کاغذ رسم می کنیم.


  • واکنش ها
SCN-(aq) + Fe3+(aq) ---> Fe(SCN)2+(aq) قرمز
4K+(aq) + Fe2+(aq) + [Fe(CN)6]3-(aq) ---> Fe3+(aq)+ K4Fe(CN)6(aq) آبی
tannic acid + Fe3+(aq) ---> Fe(III)tannate سیاه

  • نکته
یک آزمایش مطلوب انگشت خونین است. چندین ورق کاغذ مانند مرحله1 آماده کرده و آنها را در یک ظرف با دهانه بزرگ نگهداری می کنیم. و بطور غیر واقعی انگشت خود را با سوزن سوراخ کرده و سریع انگشت خود را در محلول Fecl3 وارد می کنیم و با خون بر روی کاغذ ترسیم می کنیم. دست خود را بعد از این آزمایش می شوئیم.
 

seyed iman

Well-Known Member
ارسال ها
1,326
لایک ها
998
امتیاز
113
#4
پاسخ : ازمایش های ابتکاری شیمی

در مورد عنوان.
این آزمایش آزمایش ابتکاری شیمی نیست.آزمایش کاملن فیزیکیه و رابرت آندرو میلیکان هم فیزیک دان بوده.
 
بالا