اشنايي با كره سماوي

pedram.1373

New Member
ارسال ها
69
لایک ها
19
امتیاز
0
#1

استوای سماوی
Celestial equator
سطح مقطع استوای زمین با کره سماوی.مانند همتای زمینی که زمین را بدو نیمکره شمالی وجنوبی تقسم می کند این خط نیز آسمان را به دو نیمکره شمالی وجنوبی تقسیم می کند وخطی است که بعنوان صفر میل سماوی در مختصات سماوی استفاده می شود.
به نظر می رسدمسیر ظاهری اجرام سماوی در امتداد استوای سماوی می باشد.برای پیدا کردن قسمتی از استوای سماوی که دارای حداکثر ارتفاع از افق می باشد کافی است عرض جغرافیایی محل را از ۹۰ درجه کسر کرد.

 

pedram.1373

New Member
ارسال ها
69
لایک ها
19
امتیاز
0
#2
اشنايي با كره سماوي (2)سرسو(سمت الراس)


[FONT=&quot]سرسو(سمت الراس) [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]Zenith

[/FONT]
[FONT=&quot]نقطه ای روی کره سماوی که دقیقا" در بالای سر رصد کننده قراردارد یعنی ارتفاع آن 90 درجه است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]نقطه مقابل آن پاسو نام دارد. [/FONT]



 

pedram.1373

New Member
ارسال ها
69
لایک ها
19
امتیاز
0
#3
اشنايي با كره سماوي (3)بعدوميل

بعد (BOED)
ميل

Right ascention(R.A.)
(با تلفظ بوعد) یکی از مختصه های سیستم مختصات سماوی ناوابسته به زمان .بعد در امتداد استوای سماوی از نقطه اعتدال بهاری (به عنوان مبداء) تا پای دایره ساعتی جسم اندازه گیری می شود وجهت اندازه گیری آن در جهت شرق یعنی جهت حرکت خورشید در میان ستاره ها می باشد.بعد یک ستاره مانند میل آن ثابت است وبا گذشت زمان تغییر نمی کند(البته با توجه به حرکات ذاتی اجرام(حرکات نسبی) وحرکات خاص زمین بعد ومیل بطور بسیار ناچیز وغیرقابل لمسی البته طی دهها سال تغییراتی دارد.) .بر خلاف میل وبعد ٬ سمت و ارتفاع اجرام سماوی با گذشت زمان تغییر می کند.
واحد اندازه گیری بعد ساعت واجزای آن است.
نکته مهم:بعد ومیل اجرام سماوی ارتباطی به مکان ناظر ندارد.
 

pedram.1373

New Member
ارسال ها
69
لایک ها
19
امتیاز
0
#4
اشنايي با كره سماوي (4)سمت

سمت
Azimuth
زاویه بین پای عمود نقطه شمال سماوی (در نزدیکی ستاره قطبی) با پای عمود جرم مورد نظر در جهت حرکت عقربه های ساعت برحسب درجه : دقیقه : ثانیه(قوسی).مقدار آن بین صفر تا ۳۶۰ درجه متغییر است.سمت نقطه ای که در شرق باشد ۹۰ درجه :سمت نقطه ای که در جنوب باشد ۱۸۰ درجه و سمت نقطه ای که در غرب باشد ۲۷۰ درجه است.سمت خود نقطه شمال سماوی نیز صفر است.
یکی از راههای بیان مختصات اجرام سماوی ٬استفاده از مولفه های سمت وارتفاع می باشد.بنابراین با داشتن سمت وارتفاع دقیق هر جرم می توان آنراموقعیت یابی و مشاهده نمود. این سیستم مختصات٬ مختصات سمت ارتفاعی نامیده می شود.سمت اجرام متغییر است یعنی با گذشت زمان مقدار آن تغییر می کند.

تفاوت بین سمت ماه و خورشید در زمان غروب خورشید یکی از پارامترهای مهم در رویت هلال ماه نو به حسب می آید.همبشه برای یک جدایی زاویه ای مشخص هلال،از نیمکره جنوبی تا نیمکره شمالی زمین،ناظران با اختلاف سمتها و ارتفاع های مختلفی از هلال روبرو می شوند.با کاهش ارتفاع،اختلاف سمت افزایش می یابد وبالاعکس.در نتیجه می توان یک هلال با ارتفاع کمتر را با اختلاف سمت زیاد مشاهده کرد.منبع:مقاله ای از آقای سیدقاسم رستمی
 

pedram.1373

New Member
ارسال ها
69
لایک ها
19
امتیاز
0
#5
اشنايي با كره سماوي (5)طول سماوي

طول سماوی طول دایرةالبروجی Celestial longitude
طول سماوی که با نماد λ نشان داده می شود.فاصله زاویه ای در امتداد دایرةالبروج بوده واز اولین نقطه حمل شروع می شود .طول سماوی یکی از مختصات سیستم دایرة البروجی نیز می باشد.از صفر تا 360 درجه تغییر می کند وجهت شمارش نیز از اولین نقطه حمل به سمت شرق می باشد.
طول سماوی با نام طول دایرةالبروجی هم شناخته می شود.



 

pedram.1373

New Member
ارسال ها
69
لایک ها
19
امتیاز
0
#6
اشنايي با كره سماوي (6)عرض سماوي

عرض سماوی عرض دایره البروجی، عرض دایرﺓ البروجی
Celestial latitude
عرض دایرة البروجی که با نماد β هم معرفی می شود فاصله زاویه ای جسم با دایرة البروج ویکی از مختصات سیستم دایرةالبروجی است.مقدار آن در دایرةالبروج صفر ،به سمت قطب شمال سماوی مثبت بوده وبه سمت قطب جنوب سماوی مقدار آن منفی می باشد.
عرض دایرة البروجی ماه حداکثر در حدود ۵ +ـ درجه است یعنی حداکثر به همین اندازه با
دایرة البروج فاصله می گیرد .اگر عرض مثبت ۵شد در این حالت معمولا ماه نو در سمت راست نقطه غروب خورشید در آسمان مغرب دیده می شود.اگر عرض دایرة البروجی ماه منفی ۵باشد در زمان غروب ،ماه نو در سمت چپ خورشید بوده و در عرضهای جغرافیایی میانه مانند ایران در نیمکره شمالی زمین به علت کم بودن زاویه با افق معمولا دیدن آن (علیرغم خوب بودن بقیه پارامترهای رویت مانند جدایی زاویه ای بین ماه و خورشید ،سن ماه ، اختلاف سمت ماه وخورشید، ضخامت هلال ، فاز هلال و..)سخت تر است.
بیشینه عرض سماوی ماه نقطه ای است به فاصله۹۰ درجه از نقاط گره ای که ماه به بیشترین ارتفاع از دایره البروج در نیمکره شمالی آسمان می رسد.
کمینه عرض سماوی ماه نقطه ای است به فاصله ۹۰ درجه از نقاط گره ای که ماه به کمترین ارتفاع از دایره البروج در نیمکره جنوبی آسمان می رسد.
با توجه به اینکه نقاط گره ای ماه در هرسال حدود ۳/۱۹ درجه در جهت عقربه های ساعت جابجا می شوند نقاط بیشینه وکمینه عرض سماوی ماه در جای ثابتی از آسمان قرار ندارند.

 

pedram.1373

New Member
ارسال ها
69
لایک ها
19
امتیاز
0
#7
اشنايي با كره سماوي (7)مختصات

1)مختصات سماوی
سیستمی مرجع که برای بیان مختصات وموقعیت اجرام سماوی بر روی کره سماوی تعریف می شود.با توجه به کاربرد چندین نوع سیستم مختصاتی تعریف شده است.سیستم مختصات استوایی که دارای استفاده های زیادی است ودر آن از کمیت هایی مشابه طول وعرض جغرافیایی روی سطح زمین استفاده می شود.سیستم مختصات افقی که در آن افق ناظربعنوان مرجع شناخته می شود ودارای مختصات سمت و ارتفاع است.سیستم مختصات دایرة البروجی که براساس صفحه دایرةالبروج تعریف شده ودارای مولفه های طول سماوی و عرض سماوی یا دایرةالبروجی است.سیستم مختصات کهکشانی که در آن صفحه کهکشان ومرکز آن دو مرجع هستند.

2)مختصات دایرﺓ البروجی
سیستمی از مکان یابی نقاط یا اجرام آسمانی روی کره سماوی با در نظر گرفتن دایرﺓ البروج به عنوان صفحه مرجع وبا بیان طول سماوی و عرض سماوی آن نقاط یا اجرام.
 
بالا