- ارسال ها
- 690
- لایک ها
- 2,054
- امتیاز
- 0
در جلسه آزمون وقت کم میآورم، عجله کردم و همین باعث شد تعدادی سوال را غلط بخوانم، وقتی نمیتوانم یک سؤال را جواب دهم، دچار آشفتگی میشوم، نمیتوانم وقتم را در جلسه تنظیم کنم و...
اینها مشکلاتی هستند که بیشتر دانشآموزان با آنها آشنا هستند. داشتن اطلاعات علمی بالا، تنها عامل موفقیت نیست؛ هوش و زیرکی در استفادهی درست از وقت، نکتهی بسیار مهمی است که باید به آن توجه نمود.
میخواهیم درباره روشهای مدیریت زمان و هنر آزمون دادن، موارد بسیار مهمی را یادآوری نماییم.
تکنیک1: رهایش یا تکنیک × و -
حتماً تا بهحال برایتان اتفاق افتاده است که نام شخص یا موضوعی را به یاد نیاوردهاید و هرچهقدر هم به موضوع مورد نظر فکر کردهاید، نتوانستهاید پاسخ را بیابید اما همین که ذهن شما درگیر فکر کردن به موضوع دیگری شده است و تمرکز ذهنتان از موضوع اول خارج شده است، ناگهان نام شخص یا موضوعی که ذهن شما را مشغول کرده بود، به خاطر میآورید. این خاصیت ذهنی، رهایش نام دارد. یعنی اگر از موضوعی رها شود، به آن بازمیگردد.
برای هر سؤال، 4حالت مختلف وجود دارد:
1- با یک نگاه به سؤال ، جواب صحیح را تشخیص میدهیم.
2- به سؤال، کاملاً مسلط هستیم و آن را با یک حل کردن پاسخ میدهیم.
3- راهحل سؤال را نمیدانیم یا اینکه پس از مدتی وقتگذاشتن روی سؤال، متوجه میشویم که نمیتوانیم به سؤال پاسخ دهیم. در کنار این سؤالات، علامت (- )گذاشته و از آن عبور میکنیم.
4- برای حل کردن سؤال، نیاز به زمان زیادی داریم و یا اینکه در شیوه ی شروع حل شک داریم.در اینحالت در کنار سؤال علامت (× )میگذاریم.
مزیت دیگر استفاده از این روش، این است که روحیه میگیریم چراکه وقتی در ابتدا فقط به سؤالی ساده پاسخ میدهیم، با آرامش و اعتمادبهنفس بیشتری آزمون را پیش می بریم.
پس در مرحلهی اول فقط به سؤالاتی پاسخ میدهید که مطمئن هستید، درغیر اینصورت اگر هیچگونه اطلاعاتی در مورد سؤال نداشتید «علامت -» و کنار سؤالاتی هر حالت دیگری که بین دو مورد بالا قرار داشت (شک کردن , عدم یادآوری و مدتزمان طولانی در حل سوال) «علامت ×» خواهیم گذاشت.
تکنیک2: زمان پاسخگویی ، توقف بی جا ممنوع
بسیار پیش آمده که اعلام می شود : 5 دقیقه به پایان آزمون !! و شما هنوز سوال 2 هستید !!!!
درآغاز آزمون با توجه به تعداد سوالات ونوع آن ها ، برای هر سوال یا مجموعه سوال زمان پیش بینی کنید و به این زمان مقید باشید .
تکنیک 1 کمک می کند توقف لج بازانه روی یک سوال نداشته باشید! ضمن این که برای تکنیک بعدی زمان ذخیره کنید
تکنیک3: زمان مرور
در این تکنیک، در انتها، مدتزمانی به مرور اختصاص پیدا خواهد کرد.
اینکار 2مزیت دارد: مزیت اول اینکه اگر در طول پاسخگویی به یک درس، نتوانیم در مدتزمان درنظر گرفته شده به تمامی سؤالات آن درس پاسخ دهیم، در زمان مرور فرصت خواهیم داشت آنرا کامل کنیم و مزیت دوم ایجاد تعادل در خواهد بود.
درابتدای آزمون، ما نمیتوانیم تشخیص دهیم کدام سؤالات ساده و کدام سؤالات سخت است. بههمین دلیل ممکن است پاسخگویی به سؤالات یک درس سخت زمان بیشتر یا درس ساده زمان کمتری نیاز داشته باشد اما در انتهای آزمون با آگاهی بر میزان سختی و سادگی سؤالات میتوانیم برای ایجاد تعادل در نمرات کسب شده زمانی را به پاسخگویی مباحثی اختصاص دهیم که تسلط بیشتری درآن داریم، به اینترتیب نمرات ما متعادلتر خواهد شد.
تکنیک4: اولویت زمانهای مرور
الف- تکمیل کردن سوالاتی که در مدتزمان معین شده نتوانستهاید آنها را تا انتها بخوانید.
ب- اگر تا انتهای سؤالات را خواندهاید (یعنی سوال نخوانده ندارید) افزایش نمره در مبحثی که توانایی بیشتری درآن دارید که سوال این مبحث ممکن است ساده یا دشوار باشد.
ج- و اگر توانایی شما در تمامی سوال ها تقریباً به یکاندازه است، آنگاه باید حدود یک دقیقه از زمان مرور را به سؤالات (-) نگاه اجمالی انداخته و سپس شروع به پاسخگویی آنها کنید.
تذکر مهم: مراقب باشید زمان مرور شما تلف نشود یعنی دست کم به چندسوال کوچک جواب بدهید نه اینکه همهی تستهای (-)دار را بخوانید ولی هیچکدام را جواب ندهید.
تکنیک5: حداقل نمره ی من
یکی از بزرگترین دلایل آشفتگیهای ذهنی و از بین رفتن تمرکز فکری ، ایدهآلگرایی و میل به 100% است. این موضوع سبب میشود زمانی که نمیتوانند به یک یا چند سؤال پاسخ دهد، روحیه ی خود را از دست میدهد و دچار آشفتگی میشود.
در حالیکه این موضوع هیچ اهمیتی ندارد؛ یعنی ممکن است داوطلبی در بین درصدهای خود ,هیچ درسی را20 نشود اما نتیجه ی مطلوبی بگیرد.برای از بین بردن حس ایدهآلگرایی، بهتر است قبل از آزمون و در هر درس، حداقل توانایی خود را درنظر بگیرید و با توجه به آزمونهای طول سال و توانایی خود، حداقل نمره ای را برای خود پیشبینی کنید. مثلاً بگویید در درس ادبیات حداقل به 60% سؤالات پاسخ صحیح خواهم داد.
درنتیجه :
تکنیک × و – را بهراحتی اجراء خواهید کرد چراکه اگر به سؤالی برخورد کنید که پاسخ آنرا نمیدانید یا نیاز به زمان بیشتری دارید, آنرا جزو سؤالاتی محسوب میکنید که حق دارید جواب ندهید و این موضوع باعث ایجاد آرامش در شما خواهد شد.
نکتهی مهم: در صورتیکه میزان پاسخگویی ما برابر حداقل یا بیشتر از آن باشد، بسیار خوشحال کننده خواهد بود اما ممکن است سؤالات درسی در یک آزمون، بسیار سخت باشند و ما نتوانیم به حداقل موردنظر پاسخ دهیم.
یادتان باشد که اگر شما نتوانستید حداقل سؤالات مورد نظرتان را جواب دهید، قطعاً دیگران هم نمیتوانند. یکی از تفاوتهای رتبههای برتر با سایر ین این است که در لحظات حساس، بهترین تصمیم را میگیرند. آرامش و مسلط بودن به خود، مهمترین اقدامی است که در این زمان باید انجام گیرد (به خود بگویید: وقتی من نمیتوانم, وای بهحال دیگران!!!)
تکنیک6: وقفه آزمون
برخی از داوطلبان ابراز میکنند که در جلسه آزمون خسته میشوند، البته زمان بروز خستگی در هر فرد متفاوت است. این مورد کاملاً طبیعی است و باتوجه به میزان استقامت در زمانهای متفاوتی رخ میدهد. اما با اجرای مراحل زیر میتوانید پس از دو دقیقه، مجدداً توان ذهنی ابتدای آزمون را بازیابی کنید :الف- تحرک جسمانی و یا کشش عضلانی برای افزایش سرعت جریانخون و رسیدن خون بیشتر به مغز.
ب- رعایت صحیح وضعیت نشستن که باعث روان شدن حرکت مایع نخاعی و برطرف شدن خستگی میشود.
ج- مصرف مواد قندی طبیعی بهمنظور افزایش میزان گلوکز در مغز
د- تنفس عمیق و تلقین مثبت، باعث میشود اکسیژن بیشتری به مغز برسد.
میخواهیم درباره روشهای مدیریت زمان و هنر آزمون دادن، موارد بسیار مهمی را یادآوری نماییم.
تکنیک1: رهایش یا تکنیک × و -
حتماً تا بهحال برایتان اتفاق افتاده است که نام شخص یا موضوعی را به یاد نیاوردهاید و هرچهقدر هم به موضوع مورد نظر فکر کردهاید، نتوانستهاید پاسخ را بیابید اما همین که ذهن شما درگیر فکر کردن به موضوع دیگری شده است و تمرکز ذهنتان از موضوع اول خارج شده است، ناگهان نام شخص یا موضوعی که ذهن شما را مشغول کرده بود، به خاطر میآورید. این خاصیت ذهنی، رهایش نام دارد. یعنی اگر از موضوعی رها شود، به آن بازمیگردد.
برای هر سؤال، 4حالت مختلف وجود دارد:
1- با یک نگاه به سؤال ، جواب صحیح را تشخیص میدهیم.
2- به سؤال، کاملاً مسلط هستیم و آن را با یک حل کردن پاسخ میدهیم.
3- راهحل سؤال را نمیدانیم یا اینکه پس از مدتی وقتگذاشتن روی سؤال، متوجه میشویم که نمیتوانیم به سؤال پاسخ دهیم. در کنار این سؤالات، علامت (- )گذاشته و از آن عبور میکنیم.
4- برای حل کردن سؤال، نیاز به زمان زیادی داریم و یا اینکه در شیوه ی شروع حل شک داریم.در اینحالت در کنار سؤال علامت (× )میگذاریم.
مزیت دیگر استفاده از این روش، این است که روحیه میگیریم چراکه وقتی در ابتدا فقط به سؤالی ساده پاسخ میدهیم، با آرامش و اعتمادبهنفس بیشتری آزمون را پیش می بریم.
پس در مرحلهی اول فقط به سؤالاتی پاسخ میدهید که مطمئن هستید، درغیر اینصورت اگر هیچگونه اطلاعاتی در مورد سؤال نداشتید «علامت -» و کنار سؤالاتی هر حالت دیگری که بین دو مورد بالا قرار داشت (شک کردن , عدم یادآوری و مدتزمان طولانی در حل سوال) «علامت ×» خواهیم گذاشت.
تکنیک2: زمان پاسخگویی ، توقف بی جا ممنوع
بسیار پیش آمده که اعلام می شود : 5 دقیقه به پایان آزمون !! و شما هنوز سوال 2 هستید !!!!
درآغاز آزمون با توجه به تعداد سوالات ونوع آن ها ، برای هر سوال یا مجموعه سوال زمان پیش بینی کنید و به این زمان مقید باشید .
تکنیک 1 کمک می کند توقف لج بازانه روی یک سوال نداشته باشید! ضمن این که برای تکنیک بعدی زمان ذخیره کنید
تکنیک3: زمان مرور
در این تکنیک، در انتها، مدتزمانی به مرور اختصاص پیدا خواهد کرد.
اینکار 2مزیت دارد: مزیت اول اینکه اگر در طول پاسخگویی به یک درس، نتوانیم در مدتزمان درنظر گرفته شده به تمامی سؤالات آن درس پاسخ دهیم، در زمان مرور فرصت خواهیم داشت آنرا کامل کنیم و مزیت دوم ایجاد تعادل در خواهد بود.
درابتدای آزمون، ما نمیتوانیم تشخیص دهیم کدام سؤالات ساده و کدام سؤالات سخت است. بههمین دلیل ممکن است پاسخگویی به سؤالات یک درس سخت زمان بیشتر یا درس ساده زمان کمتری نیاز داشته باشد اما در انتهای آزمون با آگاهی بر میزان سختی و سادگی سؤالات میتوانیم برای ایجاد تعادل در نمرات کسب شده زمانی را به پاسخگویی مباحثی اختصاص دهیم که تسلط بیشتری درآن داریم، به اینترتیب نمرات ما متعادلتر خواهد شد.
تکنیک4: اولویت زمانهای مرور
الف- تکمیل کردن سوالاتی که در مدتزمان معین شده نتوانستهاید آنها را تا انتها بخوانید.
ب- اگر تا انتهای سؤالات را خواندهاید (یعنی سوال نخوانده ندارید) افزایش نمره در مبحثی که توانایی بیشتری درآن دارید که سوال این مبحث ممکن است ساده یا دشوار باشد.
ج- و اگر توانایی شما در تمامی سوال ها تقریباً به یکاندازه است، آنگاه باید حدود یک دقیقه از زمان مرور را به سؤالات (-) نگاه اجمالی انداخته و سپس شروع به پاسخگویی آنها کنید.
تذکر مهم: مراقب باشید زمان مرور شما تلف نشود یعنی دست کم به چندسوال کوچک جواب بدهید نه اینکه همهی تستهای (-)دار را بخوانید ولی هیچکدام را جواب ندهید.
تکنیک5: حداقل نمره ی من
یکی از بزرگترین دلایل آشفتگیهای ذهنی و از بین رفتن تمرکز فکری ، ایدهآلگرایی و میل به 100% است. این موضوع سبب میشود زمانی که نمیتوانند به یک یا چند سؤال پاسخ دهد، روحیه ی خود را از دست میدهد و دچار آشفتگی میشود.
در حالیکه این موضوع هیچ اهمیتی ندارد؛ یعنی ممکن است داوطلبی در بین درصدهای خود ,هیچ درسی را20 نشود اما نتیجه ی مطلوبی بگیرد.برای از بین بردن حس ایدهآلگرایی، بهتر است قبل از آزمون و در هر درس، حداقل توانایی خود را درنظر بگیرید و با توجه به آزمونهای طول سال و توانایی خود، حداقل نمره ای را برای خود پیشبینی کنید. مثلاً بگویید در درس ادبیات حداقل به 60% سؤالات پاسخ صحیح خواهم داد.
درنتیجه :
تکنیک × و – را بهراحتی اجراء خواهید کرد چراکه اگر به سؤالی برخورد کنید که پاسخ آنرا نمیدانید یا نیاز به زمان بیشتری دارید, آنرا جزو سؤالاتی محسوب میکنید که حق دارید جواب ندهید و این موضوع باعث ایجاد آرامش در شما خواهد شد.
نکتهی مهم: در صورتیکه میزان پاسخگویی ما برابر حداقل یا بیشتر از آن باشد، بسیار خوشحال کننده خواهد بود اما ممکن است سؤالات درسی در یک آزمون، بسیار سخت باشند و ما نتوانیم به حداقل موردنظر پاسخ دهیم.
یادتان باشد که اگر شما نتوانستید حداقل سؤالات مورد نظرتان را جواب دهید، قطعاً دیگران هم نمیتوانند. یکی از تفاوتهای رتبههای برتر با سایر ین این است که در لحظات حساس، بهترین تصمیم را میگیرند. آرامش و مسلط بودن به خود، مهمترین اقدامی است که در این زمان باید انجام گیرد (به خود بگویید: وقتی من نمیتوانم, وای بهحال دیگران!!!)
تکنیک6: وقفه آزمون
برخی از داوطلبان ابراز میکنند که در جلسه آزمون خسته میشوند، البته زمان بروز خستگی در هر فرد متفاوت است. این مورد کاملاً طبیعی است و باتوجه به میزان استقامت در زمانهای متفاوتی رخ میدهد. اما با اجرای مراحل زیر میتوانید پس از دو دقیقه، مجدداً توان ذهنی ابتدای آزمون را بازیابی کنید :الف- تحرک جسمانی و یا کشش عضلانی برای افزایش سرعت جریانخون و رسیدن خون بیشتر به مغز.
ب- رعایت صحیح وضعیت نشستن که باعث روان شدن حرکت مایع نخاعی و برطرف شدن خستگی میشود.
ج- مصرف مواد قندی طبیعی بهمنظور افزایش میزان گلوکز در مغز
د- تنفس عمیق و تلقین مثبت، باعث میشود اکسیژن بیشتری به مغز برسد.
آخرین ویرایش توسط مدیر