تاریخچه المپیاد فیزیک

mahan askary

New Member
ارسال ها
199
لایک ها
481
امتیاز
0
#1
تاریخچه المپیاد جهانی فیزیک
المپياد جهاني فيزيک مسابقه اي است بين المللي در فيزيک و براي دانش آموزان دبيرستاني. اولين اين مسابقات در سال 1967 در ورشو (لهستان) برگزار شد. از آن تاريخ به بعد اين المپيادها به جز سه سال (1973، 1978، و 1980) همه ساله در يکي از کشورهاي جهان برگزار شده است.در اين اولين المپياد دعوتنامه براي کشورهاي اروپاي مرکزي ارسال شده بود و چهار تيم که عبارت بودند از بلغارستان، چکسلواکي، مجارستان، و روماني اين دعوت را پذيرفتند (با در نظر گرفتن دانش آموزان کشور ميزبان، لهستان، پنج تيم در مسابقه حضور داشتند. ). در اين المپياد يک روز به امتحان نظري و يک روز به امتحان تجربي اختصاص داشت. نکته قابل توجه اين بود که دانش آموزان مي بايست صبر مي کردند تا برگه هاي امتحاني آنها تصحيح شود. به اين ترتيب دو روز وقت آزاد داشتند که براي آنها سفري تفريحي با هواپيما در داخل لهستان تدارک ديده شد.
دومين المپياد بلافاصله سال بعد در مجارستان ترتيب يافت. در اين المپياد به تعداد کشورهاي شرکت کننده سه کشور آلمان شرقي، اتحاد جماهير شوروي، و يوگسلاوي اضافه شده بود. در دومين المپياد نيز مانند المپياد اول تيم هر کشور از سه دانش آموز و يک سرپرست تشکيل مي شد. در اين المپياد مجمع عمومي نيز تشکيل و اساسنامه برگزاري المپيادها تصويب شد. جالب اين که با گذشت سال ها بنيان اين اساسنامه هنوز تغيير نکرده است.
المپياد سوم در 1969 در چکسلواکي، المپياد چهارم در 1970 در اتحاد جماهير شوروي، و المپياد پنجم سال بعد در بلغارستان برگزار شد. در اين المپياد اخير بود که تعداد دانش آموز شرکت کننده براي هر تيم به پنج نفر ارتقاء يافت. از المپياد ششم که در 1972 در روماني برگزار شد براي اولين بار کشورِِِي غير اروپايي يعني کوبا و کشوري از اروپاي غربي يعني فرانسه نيز شرکت کردند. گرچه تعداد کشورهاي شرکت کننده در المپيادها افزايش يافته بود اما متأسفانه هيچ کشوري ميزباني المپياد سال 1973 را نپذيرفت و در حالي که احساس مي شد برگزاري اين المپيادها از بين مي رورد لهستان پذيرفت بار ديگر ميزبان المپياد 1974 باشد. لهستان در اين سال براي اولين بار از تيم کشور آلمان غربي نيز براي حضور در المپياد دعوت کرد. ميزبان المپياد سال 1975 آلمان غربي بود. در اين سال در مجمع عمومي تغييراتي در اساسنامه المپياد به تصويب رسيد. مهمترين اين تغييرات يکي کم کردن تعداد پرسشهاي امتحان نظري از چهار سئوال به سه سئوال بود؛ ديگري کم کردن تعداد زبان هاي مورد استفاده از چهار زبان روسي، انگليسي، آلماني، و فرانسوي، به تنها دوزبان روسي و انگليسي بود؛ و سومين تغيير قراردادن يک روز استراحت ميان امتحان نظري و عملي براي دانش آموزان بود. در سالهاي 1975، 1976، و 1977 المپياد به ترتيب در کشورهاي آلمان شرقي، مجارستان (براي بار دوم)، و چکسلواکي (براي بار دوم) برگزار شد.
در سال 1984 المپياد در کشور سوئد برگزار شد. در اين المپياد با توجه به تعداد زياد کشورهاي شرکت کننده و هزينه بر بودن برگزاري المپياد ها ، کشور ديگري براي سال هاي بعد داوطلب برگزاري نشد. از اين رو تصميم گرفته شد که دبيرخانه اي ثابت با مسئوليت دکتر گورژوسکي تشکيل شود تا براي برگزاري درازمدت المپيادها برنامه ريزي کند. از آن سال المپيادها مرتبا برگزار شده است و معمولا کشور برگزار کننده براي چندين سال بعد نيز مشخص است.

 
بالا