ارسال ها
690
لایک ها
2,054
امتیاز
0
#1
این تاپیکم مثل تاپیک ایرانی میتواند تازه های فناوری نانو(این یکی در جهان)را معرفی میکند.....


  • گامي به سوي ساخت بيني الکترونيکي
اخيرا يک گروه تحقيقاتي با اتصال نانولوله کربني به دي‌ان‌اي، موفق به ساخت حسگري شده است اين حسگر قادر به شناسايي مواد شيميايي مختلف در غلظت‌هاي پايين است. نتايج اين پروژه محققان را اميدوار به ساختن بيني الکترونيکي کرده است.
حسگرهاي شيميايي عملکرد خوبي در شناسايي مواد منفرد و برخي مواد شيميايي در غلظت‌هاي پايين دارند. يک تيم تحقيقاتي نشان دادند که رشته‌هاي دي‌ان‌اي متصل به نانولوله‌هاي کربني قادرند مولکول‌هاي بسيار شبيه هم را از يکديگر تفکيک کنند، حتي آنهايي را که از نظر شيميايي يکسان هستند. چارلي جانسون از محققان دانشگاه پنسيلوانيا مي‌گويد ما از اين ويژگي براي ساخت بيني الکترنيکي استفاده کرديم. ما با استفاده از اين سيستم توانستيم ايزومرها و مولکول‌هاي نوري را از يکديگر تفکيک کنيم. اين ساختارها کاملا شبيه هم بوده و تصوير آيينه‌اي يکديگر هستند.



  • نانوذرات بي‌خطر و زيست سازگار براي رهاسازي دارو و تصويربرداري
پژوهشگران بيمارستان مک لين هاروارد نانوذرات جديدي ساخته‌اند که زيست سازگار و بي‌خطر بوده به‌طوري که مي‌توان از آن به‌عنوان حمل کننده داروهاي مختلف استفاده کرد. اين نانوذرات از جنس پروتئين بوده و به‌راحتي در خون حرکت مي‌کند.
کلاترين يک پروتئين تو خالي است که مي‌تواند انواع مختلفي از مواد را درون خود نگه‌داشته و به‌درون سلول‌ها منتقل کند. از اين پروتئين مي‌توان به‌عنوان حمل کننده دارو براي رهاسازي و همچنين تصويربرداري استفاده کرد.
نتايج این پروژه ديدگاه تازه‌اي درباره استفاده از اين پروتئين به‌عنوان حمل کننده دارو باز کرده است. این گروه برچسب‌هاي فلورسانس را به اين نانوذرات متصل کردند. نتايج کار ثابت کرد که اين نانوذرات قادرند به‌عنوان ماده‌اي ايمن از طرف سيستم عصب مرکزي شناخته شود.
يکي از مزاياي اين سيستم آن است که نانوذرات بدون نياز به اصلاح مي‌تواند از طريق خون درون بدن حرکت کند.


  • شناسايي باکتري‌هاي دندان با استفاده از حسگر گرافني
گروهي از محققان دانشگاه پرينستون يک حسگر شيميايي براي دندان ساخته‌اند که مي‌تواند پيام‌هاي خود را منتقل کند. اين حسگر باکتري‌ها را تشخيص داده و قابليت کار در محل‌هاي عجيبي همچون سطح دندان را داراست. اين ابزار مبتني بر گرافن، باکتري‌ها را در سطح يک سلول شناسايي کرده و نتايج اين شناسايي را با استفاده از فناوري بي‌سيم گزارش مي‌کند.
در اين حسگر هم‌افزايي جديدي ميان چند ماده هوشمند وجود دارد. در اين سامانه از گرافن، پپتيدهاي طراح و يک برچسب تشخيص فرکانس راديويي استفاده شده است. اين فناوري که همانند فناوري مورد استفاده در کليدهاي کارتي است، امکان ايجاد ارتباط بي‌سيم با يک آشکارساز را فراهم مي‌آورد. اين براي اولين بار است که چنين ابزاري در ارتباط مستقيم با بافت زنده قرار مي‌گيرد.


  • ممانعت از رشد سلول‌هاي سرطاني با تخت‌خواب سوزني
پژوهشگراني از دانشگاه براون کاشتي را خلق کرده‌اند که بنظر مي‌آيد از رشد مجدد سلول سرطان سينه جلوگيري کند. اين کاشت که از يک پليمر معمولي زيست‌سازگار ساخته مي‌شود، اولين باري است که به طريقي در مقياس نانو ساخته مي‌شود که باعث افت در معماري رگ خوني که تومورهاي سرطان سينه به آن متکي هستند، مي‌شود؛ در حاليکه سلول‌هاي سالم درون‌پوش را براي بافت سينه جذب مي‌کند.
اين گروه يک کاشت با سطح "تخت‌خواب سوزني" در مقياس نانو ساخته است که از جاي‌گيري و رشد سلول‌هاي سرطاني جلوگيري مي‌کند. اين کاشت که از يک پليمر معمولي زيست‌سازگار ساخته شده است، اولين نوع با اصلاحاتي در مقياس نانو است که مانع رشد سلول‌هاي سرطان سينه مي‌شود، در حالي‌که سلول‌هاي سالم را براي بافت سينه جذب مي‌کند.


  • آزمايشگاهي روي تراشه براي 20 نوع تست ژنتيکي
يک تيم تحقيقات کانادايي موفق به ارائه فناوري شده‌است که با استفاده از آن مي‌توان 20 نوع تست ژنتيکي مختلف را انجام داد. دستگاهي که تيم تحقيقاتي ساخته به اندازه يک تمبر پستي است.
فناوري دومينو با استفاده از يک تراشه پلاستيکي قادر است 20 نوع تست ژنتيکي را روي يک قطره خون انجام دهد. شايد از ظاهر آن نتوان قضاوت کرد، اما اين تراشه مربعي شکل که در دانشگاه آلبرتا ساخته شده است قادر است تست‌هاي ژنتيکي به اندازه يک آزمايشگاه مدرن انجام دهد.
هسته اين تراشه از جنس پلاستيک بوده که با استفاده از فناوري نانو ساخته مي‌شود، اين فناوري قادر است نشان دهد که آيا بيمار نسبت به داروهاي ضد سرطان مقاوم هست يا خير، همچنين مي‌تواند مشخص کند که بيمار مبتلا به مالاريا هست يا خير. چنين فناوري قادر است انقلابي در مراقبت‌هاي پزشکي ايجاد کند.
محققان ادعا می‌کنند که این دستگاه مي‌تواند جايگزين تجهيزاتي چند ميليون دلاري شود، اين دستگاه هزينه توليد بسيار کمي داشته به‌طوري که با چند پني مي‌توان آن را ساخت. از مزيت‌هاي ديگر اين دستگاه، قابليت حمل آن است که مي‌توان آن را به هر جايي برد. اين مهم، نقطه عطف اين فناوري محسوب می‌شود.
 

bh2ao

Well-Known Member
ارسال ها
1,549
لایک ها
2,014
امتیاز
113
#2
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

البته اين طور نيست كه نانوتكنولوژي مطلقا مفيد باشه بلكه استفاده ي نادرست از نانوتكنولوژي مي تونه منجر به خيلي از فجايع غيرقابل پيش بيني بشه ك فرضيه ي نانواسمبلر هاي خودكار و غبار خاكستري يا توده ي لزج خاكستري رنگ(gray goo) از جمله خطرات احتمالي آن در آينده تلقي مي شه!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

bh2ao

Well-Known Member
ارسال ها
1,549
لایک ها
2,014
امتیاز
113
#3
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

البته پايه ي اين پيش بيني خيالي به سال 1986 برمي گردد زماني ك "اريك دركسلر"كتاب مشهور خود يعني "موتور هاي آفرينش"را به رشته تحرير در آورد وي از بنيانگذاران و رهبر دنياي نانو تكنولوژي است ك در طي آن مولكول ها همانند توپ هاي اسنوكر دستكاري مي شوند.وي اين گونه به اين موضوع پرداخته است كه به طور مجازي يا خيالي و البته نه در واقعيت هنوز ماشينهاي زيرميكروسكوپي و كوچكتر از آن كارهاي خارق العاده اي همانند ساخت سفينه هاي فضايي از مواد خام را بدون دخالت نوع بشر به گردش در آمدن درون جريان خون براي آگاهي از ميزان تناسب و تعادل بدن و درمان هربيماري را خواهند توانست در آينده انجام دهند.bill joy از شركت ميكروسيستمهاي خورشيدي و تقريبا از منتقدين تكنولوژي درباره ي چهره ي منفياين راز مولكولي سحرآميز كه ممكن است روزي به واقعيت بپيوندد اين طور استدلال مي كند ك اين اتو اسمبلر هاي نانوتكنولوژيكي ممكن است را زماني به صورت خارج ار كنترل انسان در آيند و در نتيجه سياره و هر موجود زنده ي ديگر موجود برروي آن به توده ي جرمي يكنواخت اما كاملا بدون استفاده اي از ذرات و اشيا تبذيل كنند ك به gray groo (اصطلاحي ك واقعا آقاي دركسلر براي اولين بار ابداع كرد)يا همان توده ي لزج غبار مانند خاكستري رنگ موسوم است و وي شديدا معتقد است ك اين نوع تحقيقات را بايستي هرچه زودتر متوقف نمود چرا ك پيامد هاي بسيار وحشتناك و خارج از كنترل بشر را در نهايت در پي خواهند داشت.
 
ارسال ها
690
لایک ها
2,054
امتیاز
0
#4
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

يک باتري نمک‌زدايي براي توليد آب شيرين
محققان آلماني مفهوم جديدي از يک "باتري نمک‌زدايي" شرح داده‌اند. اين باتري با انجام چرخه‌هاي معکوس روي باتري انتروپي اختلاطي گزارش شده قبلي اين محققان، عمل کرده و از آب دريا نمک‌زدايي مي‌کند.
این باتري مبتني بر موادي است که قادر به گرفتن و رهاسازي کلريد سديم (اصلي‌ترين نمک موجود در آب دريا) است.
در حالي که باتري انتروپي اختلاطي از اختلاف درجه شوري بين آب دريا و رودخانه انرژي انتروپي را بعنوان انرژي الکتروشيميايي مفيد، استخراج و ذخيره مي‌کند؛ اين باتري نمک‌زدايي جديد با انجام چرخه‌هاي معکوس عمل مي‌کند: بجاي توليد الکتريسيته از اختلاف درجه شوري، باتري‌هاي نمک‌زدايي براي استخراج يون‌هاي کلريد و سديم از آب دريا و توليد آب شيرين، از انرژي الکتريکي استفاده مي‌کنند.
اين محققان براي گرفتن يون‌های سديم يک الکترود از نانوميله‌هاي Na2-xMn5O10 ساخته‌اند و الکترود ديگر را براي گرفتن يون‌هاي کلريد از نقره ساختند. استفاده از نانوميله‌هاي Na2-xMn5O10 به دليل ظرفيت ويژه ذخيره بار بالا، هزينه کم و زيست‌سازگاري‌شان است.

برتري نانوغشاءهاي کربني براي جداسازي مولکول‌ها
محققان، نانوغشاهاي کربني بسيار نازک با خواص شگفت‌آور ساخته‌اند که مي‌توان آنها را در گستره‌اي از کاربردها از فيلتراسيون آب گرفته تا فرآوري نفت، استفاده کرد.
اين غشاء شامل ميليون‌ها ورقه کوچک اکسيد گرافن با کانال‌هاي خالي نانومتري (يا موئينگي‌ها) بين اين ورقه‌ها است. طبق گفته اين محققان، آب قادر به جاري شدن در سرتاسر اين نانوکانال‌ها بدون هيچ اصطکاکي است. شگفت‌آورتر اينکه آب در سرتاسر اين صفحه‌هاي اکسيد گرافن آنچنان سريع عبور مي‌کند؛ که سرعت آن همانند حالتي است که در هوا (کانال‌هاي بزرگ) جريان مي‌يابد.
در اين حالت، صفحه‌هاي اکسيد گرافن به گونه‌اي مرتب مي‌شوند که فضا فقط براي يک لايه از مولکول‌هاي آب وجود دارد. هنگامي که آب از سرتاسر اين نانوکانال‌ها عبور مي‌کند، آنها را مسدود مي‌کند و بنابراين اجازه عبور ديگر مواد را نمي‌دهد. با اين حال؛ هنگام عدم حضور آب، اين نانوکانال‌ها منقبض شده و اجازه عبور هيچ ماده‌اي را نمي‌دهند. به اين دليل است که اين غشاء براي هر ماده‌اي به جز آب نفوذناپذير است.
اين خاصيت جديد مي‌تواند براي طراح‌هاي فيلترها و غشاءهاي انتخابي و براي موقعي که شما نياز به حذف آب از يک مخلوط يا ظرف و باقي نگه‌داشتن ديگر اجزاء داريد، مهم باشد.

روش جديد و کارا براي به‌دام انداختن نانوذرات
پژوهشگران موسسه ملي استاندارد و فناوري (NIST) يک روش جديد براي به‌دام انداختن و دستکاري نانوذرات ارائه کردند. با اين روش جديد مي‌توان ملزومات توليد نانوساختارها را فراهم کرد. با اين کار مسير تازه‌اي به‌سوي کار با نانوذرات درون سلول‌هاي زيستي باز شده و همچنين امکان کار با ليزر پرنور بدون آسيب زدن به سلول فراهم مي‌شود
این روش داراي سيستم گزارش دهنده است، بنابراين با استفاده از آن مي‌توان نانوذرات را در هنگام نياز به‌دام انداخت. در اين سيستم جديد ميانگين شدت ميدان اعمال شده به ذره کاهش يافته و طول عمر نانوذره افزايش مي‌يابد.

توليد LEDهاي مادون قرمز ارزان و سازگار با سيليکون
ديودهاي نشر نوري در طول موج‌هاي مادون قرمز داراي کاربردهاي بسيار جالبي هستند، از آنها مي‌توان در دستگاه‌هاي ديد در شب و سيستم‌هاي مخابرات نوري استفاده کرد. پژوهشگران روشي ارائه کردند که با استفاده از آن مي‌توان اين LEDها را به صورت ارزان‌تر و ساده‌تر توليد کرد. با اين کار مي‌توان LEDهاي بسيار نازک ساخت و آنها را روي سيليکون رنگ کرد.
آنها براي توليد اين LEDهاي مادون قرمز از جنس نانوبلور سولفيد سرب، موسوم به نقاط کوانتومي، از شيمي محلول استفاده کردند.

سنتز نانوذرات طلا با عملکرد و پايداري بيشتر
پژوهشگران سنگاپوري نشان دادند که پايداري کاتاليست‌هاي نانوذرات طلا مي‌تواند با پوشش‌دهي آنها توسط لايه‌هاي دي اکسيد تيتانيوم، افزايش يابد. اين روش جديد منجر به توليد نانوساختارهايي موسوم به جانوس مي‌شود که تقريبا تمام فعاليت‌هاي کاتاليستي فلز طلا را داراست با اين تفاوت که مشکل به‌هم چسبيدن نانوذرات و کاهش فعاليت‌هاي کاتاليستي در آن وجود ندارد.
براي توليد اين نانوساختارها دو يا چند قطعه با ابعاد يکسان به هم چسبيده و ساختار جديدي را مي‌سازند. با اين کار نوعي سازماندهي جديد در ساختار ايجاد شده و در نهايت مساحت سطحي فعال کاتاليست به حداکثر مي‌رسد.
وجود پوشش محافظ دي اکسيد تيتانيوم موجب مي‌شود تا اين ساختار داراي قابليت استفاده مجدد باشد بدون اين که فعاليت آن کاهش زيادي داشته باشد.

نانوکامپوزيتي از جنس گرافن و پروتئين
يک تيم تحقيقاتي موفق به توليد نانوکامپوزيتي شده‌اند که در آن از ترکيب گرافن و فيبريل‌‌هاي پروتئيني استفاده شده است. در اين نانوکامپوزيت از مزيت‌‌هاي هر دو اين مواد بهره برداري شده است.
در توليد اين نانوکامپوزيت به‌صورت لايه لايه از گرافن و پروتئين استفاده شده است، دو ماده‌‌اي که مي‌توانند در نسبت‌‌هاي مختلف با هم ترکيب شوند. اين دو ماده ابتدا در حالت محلول بوده که پس از خشک کردن به شکل ورقه‌‌هاي نازک در مي‌آيند. ساخت اين ورقه‌‌ها بسيار شبيه فرآيند توليد کاغذ معمولي از سلولز است.
اين ماده مي‌‌تواند در صورت جذب آب تغيير شکل داده و با حذف آب دوباره شکل اوليه خود را بازيابي کند. از اين ويژگي مي‌‌توان براي توليد حسگرهاي آبي يا عملگر رطوبتي استفاده کرد.
جالب‌ترين ويژگي اين نانوکامپوزيت جديد آن است که مي‌‌توان از آن براي توليد زيست حسگر بسيار دقيق استفاده کرد به‌طوري که با آن مي‌‌توان فعاليت آنزيم‌‌ها را اندازه‌‌گيري کرد.

استفاده از رهاسازي دارويي براي به‌کارگيري داروهاي فراموش شده
ورتمانين دارويي است که داراي پتانسيل‌‌هاي زيادي براي درمان بيماري سرطان است، اما در مطالعات باليني کارايي زيادي از خود نشان نداده است، دليل اين موضوع سميت بالا، پايداري کم و حلاليت اندک آن در خون است.
محققان نشان دادند که فرمولاسيون نانوذره‌‌اي ورتمانين مي‌‌تواند سميت آن را کاهش داده، پايداري، اثربخشي و حلاليت اين دارو را افزايش دهد. علاوه بر اين نانوذرات ورتمانين مي‌‌تواند کارايي راديودرماني را به‌شدت افزايش داده به‌طوري که اثربخشي آن از تمام داروهاي شيمي درماني رايج بيشتر شود.
محققان بر این باورند که با استفاده از سيستم رهاسازي دارويي نانوذرات، مي‌‌توان بسياري از داروهاي فراموش شده را دوباره به‌کار گرفت.
 
ارسال ها
690
لایک ها
2,054
امتیاز
0
#5
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

مطالعه برگشت‌پذيري در باتري‌هاي هوا ليتيم
محققان آمريکايي با استفاده از ميکروسکوپ AFM به بررسي رفتار برگشت‌پذيري در باتري‌هاي هوا ليتيم پرداختند. نتايج کار آنها نشان داد که اين فرآيند در باتري‌ها رخ مي‌دهد. با بهبود برگشت‌پذيري مسير تجاري سازي اين باتري‌ها هموارتر مي‌شود.
باتري‌هاي هوا-ليتيم از اکسيژن هوا و کاتد کربني متخلخل استفاده مي‌کنند. در اين باتري‌ها، ليتيم به‌عنوان آند مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از آنجايي که اين باتري از هوا استفاده مي‌کند در نتيجه براي کارکرد آن نيازي به ذخيره مقادير عمده از يون در کاتد ندارد و در عين حال قادر است دانسيته جريان بالايي را در خود ذخيره کند، به‌طوري که 5 تا 10 برابر باتري‌هاي يون ليتيم دانسيته جريان دارد. با اين حال اين باتري‌ها با محدوديت‌هايي روبرو هستند که مانع از تجاري سازي آنها شده است. اخيرا محققان بر يکي از اين موانع فائق آمده‌اند.
در اين پژوهش محققان از ميکروسکوپ نيروي اتمي (AFM) براي بررسي برگشت‌پذيري رشد ذرات ليتيم استفاده کردند. آنها از يک نوک 20 نانومتري براي آناليز الکتروليت سراميک شيشه‌اي استفاده کردند آنها ارتفاع نوک را در طول چرخه شارژ دشارژ اندازه‌گرفتند. نتايج کار آنها نشان داد که ارتفاع نوک با تغيير جريان افزايش و کاهش مي‌يابد که اين کار وجود فرآيند برگشت‌پذيري را به اثبات مي‌رساند.
محققان قصد دارند برگشت‌پذيري را در اين باتري‌ها بهبود دهند تا بتوان آن را به‌صورت تجاري وارد بازار کرد. اگر اين مشکلات حل شود از باتري‌هاي هوا ليتيم مي‌توان در حوزه‌هاي مختلف استفاده کرد.

ردگيري سلول‌هاي بنيادي در بدن
پژوهشگران دانشگاه ليورپول روش‌های جدیدی برای ردگیری سلول‌های بنیادی و فهم بیشتر اینکه چه اتفاقی برای آنها بعد از قرار گرفتنشان در بدن برای مدت مشخص می‌افتد، ارائه كرده‌اند.
سلول‌های بنیادی برای درمان وضعیت‌هایی مانند لوسمی استفاده می‌شوند و پتانسیل خوبی برای درمان بیماری‌ها و اختلال‌های زیادی که در آن زندگی بیمار به اهدای بافت یا اندام وابسته است، دارند. با اینحال در حال حاضر، تشخیص اینکه آیا سلول‌های بنیادی بعد از فرآیند تزريق زنده می‌مانند و اینکه آیا آنها به هدف اصلی می‌رسند یا به جای دیگری مهاجرت می‌کنند، برای پزشکان سخت است.
دانشمندان برای ردگیری سلول‌های بنیادی در بدن از نانوذرات اکسید آهن ابرپارامغناطیسی برای برچسب‌گذاری این سلول‌ها قبل از تزريق در بیمار استفاده کردند. این ذرات می‌توانند با اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) رؤیت شده و به پزشکان در رسیدن سلول‌های بنیادی به هدف مورد نظر اطمینان بدهند.

فناوري بي‌سيم با قيمت پايين
يک گروه تحقيقاتي در کره جنوبي موفق به توليد دستگاهي کوچک شده است که مي‌تواند به عنوان برچسب کالا مورد استفاده قرار گيرد. اين دستگاه انرژي خود را از طريق امواج ارسال شده از تلفن همراه تامين کرده و اطلاعات خود را نيز در اختيار همان تلفن قرار مي‌دهد.
توليد مدارهاي الکترونيک انعطاف‌پذير مي‌تواند منجر به ساخت دستگاه‌هايي شود که زندگي روزمره ما را دچار تحول کند. در شماره آگوست نشريه Nanotechnology مقاله‌اي به چاپ رسيده که در آن محصولي به‌نام رکتنا معرفي شده است اين محصول يک مدار بسيار کوچک است که مي‌تواند مانند برچسب روي کالاها قرار گيرد و با استفاده از تلفن‌هاي همراه هوشمند اطلاعات بسياري را از اين مدار بيرون کشيد.
به اين فناوري مخابرات ميدان نزديک (NFC) گفته مي‌شود که با استفاده از آن مبادلات مالي بسيار سريع‌تر رخ مي‌دهد. اين دستگاه مي‌تواند با توليد انبوه، به‌صورت مقرون به‌صرفه توليد و به بازار عرضه شود. رکتنا توسط محققان دانشگاه ملي سان‌چون و موسسه تحقيقات الکترونيک چاپ شده پارو ساخته شده است. اين محصول بسيار کوچک، مي‌تواند انرژي مورد نياز خود را از امواج راديويي ارسال شده توسط تلفن‌هاي هوشمند به‌دست آورده و اطلاعات خود را نيز از طريق مدارهاي ديجيتال چاپ شده به‌همان تلفن ارسال نمايد.

درمان سرطان پروستات بدون آسيب ديدن سلول‌هاي سالم
اخيرا پژوهشگران آمريکايي روشي براي شيمي‌درماني يافته‌اند که در آن به سلول‌هاي سالم آسيبي نمي‌رسد. در اين روش به داروهاي شيمي‌درماني آنتي بادي‌هايي متصل مي‌شود که به پروتئين‌هاي توليد شده توسط سلول‌هاي سرطاني مي‌چسبد. يک آنزيم براي فعال شدن دارو در اين کمپلکس قرار داده مي‌شود.
پژوهشگران مرکز جان هاپکينز مي‌گويند موفق به ارائه روشي شدند که با استفاده از آن مي‌توان سلول‌هاي سرطان پروستات را شناسايي و از بين ببرند در حالي که به سلول‌هاي سالم گزندي نرسد. اين روش به تصويربرداري ترانوستيک شهرت يافته است که مي‌تواند داروها را درون بدن ره‌گيري کرده و آنها را به سلول سرطاني برساند. اين روش مبتني بر اتصال يک نوع داروي شيمي‌درماني به پروتئين است، پروتئيني که به‌صورت اختصاصي به سطح سلول‌هاي سرطاني مي‌چسبد و موجب اتصال دارو به تومور مي‌گردد. به اين کمپلکس دارو شيمي درماني و پروتئين، يک آنزيم هم متصل است. پس از اين که کمپلکس مورد نظر به سطح سلول چسبيد، وارد آن مي‌شود و در نهايت آنزيم موجب فعال شدن داروي ضد سرطان مي‌شود.

روشي جديد براي سنتز نانوکريستال‌هاي جاذب انرژي خورشيدي
يکي از دلايل عدم توسعه انرژي خورشيدي، طول عمر کم و عدم پايداري جاذب‌هاي انرژي خورشيدي است. اين جاذب‌ها معمولا در اثر جذب انرژي خورشيدي داغ شده و باگذر زمان تجزيه مي‌شوند و اين مساله سبب مي‌شود که انرژي خورشيدي قابل رقابت با ساير انرژي‌هاي تجديد‌پذير مانند ژنراتورهاي باد و هيدروالکترونيک نباشد. در روشي جديد با سنتز دو نانوکريستال معدني که هر يک در مقايسه با نمونه آلي خود داراي طول عمر بيشتري هستند، جاذب‌هاي خورشيدي مفيد‌ترو موثرتري توليد شده‌اند.
این نانوکريستال‌ها به دو دليل ارزش دارند: اولا اينکه به‌دليل ساختارشان قادر به جدا کردن بار هستند و ثانيا اينکه متشکل از مواد معدني پايدار هستند. اولين نانوکريستال ميله‌اي شکل بوده و با انجام واکنش فوتوکاتاليستي و توليد گاز هيدروژن، قادر به جداسازي بار است. دومين نانوکريستال از لايه‌هاي به‌هم چسبيده تشکيل شده که به‌عنوان يک سلول فوتوولتايي توليد الکتريسيته مي‌کند. از آنجايي که اين نانوکريستال‌ها معدني هستند، داراي قابليت شارژ مجدد بوده و نسبت به نمونه‌هاي آلي خود، حساسيت کمتري به دما دارند.

بهبود خواص آئروژل‌ها با استفاده از پوشش گرافني
محققان آمريکايي موفق به بهبود آئروژل‌هاي نانولوله‌ کربني شدند. آنها روي اين آئروژل‌ها را با چند لايه گرافن پوشش دادند با اين کار خواص الاستيک آئروژل بهبود چشمگيري پيدا مي‌کند به‌طوري که بعد از يک ميليون بار فشرده شدن باز هم شکل اوليه خود را حفظ مي‌کند.
آئروژل‌هاي نانولوله کربني بسيار شکننده هستند اگر اين مواد با گرافن پوشانده شود دچار تغيير ساختار مي‌شود به‌طوري که از يک ماده‌اي که به‌راحتي تحت فشار شکسته مي‌شود، تبديل به ماده‌اي بسيار مقاوم مي‌گردد که حتي تحت فشار بالا شکسته نشده و پس از برداشتن فشار به حالت اوليه خود باز مي‌گردد. تاثير شگرفي که پوشش گرافن روي آئروژل نانولوله کربني مي‌گذارد موجب پديدار شدن اين ويژگي مي‌شود در نتيجه ماده‌اي توليد مي‌شود که مي‌تواند در حوزه‌هاي مختلف نظير الکترونيک و مکانيک مورد استفاده قرار گيرد.
محققان اين پروژه مي‌گويند ما نشان داديم که مي‌توان با استفاده از يک پوشش نانومقياس، شبکه نانولوله‌هاي کربني شکننده را به ماده‌اي ابرالاستيک تبديل کرد. چنين پوششي مي‌تواند خواص مقاومت در برابر خوردگي، روان‌سازي و تغيير شيمي سطح را انجام دهد.
 
ارسال ها
690
لایک ها
2,054
امتیاز
0
#6
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

روشي سريعي براي آشکارسازي آنفلوانزا
دانشمندان چینی توانسته‌اند که با استفاده از یک زیست‌حسگر نانوسیمی دو نوع مختلف آنفلوانزا را در عرض چند دقیقه تشخیص دهند. این دانشمندان امیدوارند که افزاره آنها انقلابی در تشخیص آنفلوانزا ایجاد کند و شیوع بیماری را در یک رخداد فراگیر به کنترل درآورد.
این افزاره، از یک زیست‌حسگر ساخته شده از توری نانوسیم سیلیکونی که با پادتن‌های آنفلوانزای a برای گیراندازی پروتئین ویروسی عامل‌دار شده است، استفاده می‌کند. پروتئین‌هایی که روی نانوسیم بدام می‌افتند رسانایی الکتریکی افزاره را متناسب با غلظت ویروس تغییر می‌دهند.
مکانیزم این روش به طوری است که بیمار در یک افزاره جمع‌آوری سرد، بازدم می‌کند. سپس، مایع حاصله 100 برابر رقیق‌تر می‌شود. این حسگر قادر به آشکارسازی 29 ویروس در میکرولیتر است. برای 90 درصد موارد تست شده تشخیص‌های مثبت یا منفی کاملا درست بودند.

نانولوله‌هايي با قابليت باز و بسته شدن دهانه
پژوهشگران حوزه فناوري نانو موفق شدند نانولوله‌هاي ديناميکي بسازند که با استفاده از دما مي‌توان آنها را باز و يا بسته کرد. تاکنون نانولوله‌هاي سنتز شده بسيار سخت و غير قابل تغيير بوده‌اند به‌طوري که نسبت به تغييرات محيطي عکس‌العملي نشان نمي‌دادند. اين موضوع موجب محدود شدن کاربرد آنها مي‌شده است اما با اين نوآوري جديد مي‌توان بر اين محدوديت غلبه کرد.
محققان از يک مولکول بلند به شکل بومرنگ استفاده کردند که داراي گروه‌هاي آروماتيک است. اين زنجيره اطراف يک پيريدين مرکزي خم مي‌شود اين پيريدين به يک زنجيره اتري متصل است. گروه‌هاي آروماتيک آبگريز هستند بنابراين نسخه‌هاي چندگانه از اين مولکول‌ها به کنار هم آمده و مانع از برهمکنش π–π مي‌شود. شش عدد از اين مولکول‌ها مي‌توانند ساختار شش ضلعي ايجاد کنند به طوري که هر بازوي آروماتيک با ديگري همپوشاني مي‌دهد. با اين وجود زنجيره اوليگومر مي‌تواند با آب برهمکنش دهد که اين کار موجب تشکيل سطح بيروني شش ضلعي مي‌شود.
در غلظت‌هاي بالا اين چيدمان شش ضلعي روي يکديگر قرار گرفته و موجب تشکيل ساختاري توخالي با 500 لايه مي‌شود. زماني که دما از دماي محيط به 60 درجه سانتيگراد افزايش مي‌يابد، برهمکنش ميان مولکول‌هاي آب و پيريدين و گروه‌هاي اتري مي‌شکند. با اين کار گروه‌هاي آروماتيک همپوشاني بيشتري داده که اين موضوع موجب چروکيده شدن بيشتر حفره در لوله مي‌شود. اين جمع شدگي تا نزديک 50 درصد مقدار اوليه انجام مي‌شود.

رسانش هدفمند دارو به درون ميتوکندري سلول‌ها
نانوذرات در زمينه رسانش هدفمند داروها به سلول‌ها بسيار نويدبخش بوده‌اند، اما محققان دانشگاه جرجيا با بهره‌گيري از نانوذرات در رسانش دارو به بخش خاصي از درون سلول، فرايند رسانش دارو را متحول ساخته‌اند.
اين محققان با هدفگيري ميتوکندري که اغلب با نام «نيروگاه سلول‌ها» ناميده مي‌شود، کارايي روش‌هاي درماني مبتني بر ميتوکندري را که در تحقيقات مربوط به درمان سرطان، آلزايمر و چاقي به کار مي‌روند، افزايش داده‌اند.
ميتوکندري يک اندام سلولي بسيار پيچيده است که دسترسي به آن بسيار دشوار است، اما اين نانوذرات به‌نحوي طراحي شده‌اند که در مکان مناسب کار درست را انجام دهند.
اين پژوهشگران براي مطالعه کارايي اين سامانه دارورساني در درمان سرطان، داروي لونيدامين را درون اين ذرات کپسوله کردند. لونيدامين ترکيبي است که از توليد انرژي در ميتوکندري جلوگيري مي‌کند. استفاده از اين دارو روي سلول‌هاي سرطاني کاشت شده نشان داد که هدفگيري ميتوکندري کارايي دارو را 100 برابر نسبت به استفاده از داروي خالص، و 5 برابر نسبت به استفاده از نانوذراتي که بخش بيروني سلول را هدف مي‌گيرند، افزايش مي‌دهد.

گامي ديگر براي توليد صدف مصنوعي
يک گروه تحقيقات سنگاپوري با استفاده از روش خودآرايي موفق به توليد ساختارهاي تک بلوري از جنس کربنات کليسم شده است. اين ساختارهاي نانولوله‌اي براي توليد صدف مصنوعي مناسب است.
کربنات کلسيم مدت‌هاست که به‌عنوان يک ماده شيميايي منحصر به‌فرد که شباهت زيادي به صدف دارد شناخته شده است. تاکنون پژوهشگران موفق شده‌اند فيلم‌هاي چندبلوري کربنات کلسيم (کلسيت) را توليد کنند. با رشد سريع فناوري نانو، مي‌توان انتظار داشت که به‌زودي صفحات کربنات کلسيم به مقادير انبوه توليد شود، صفحاتي که داراي شباهت زيادي به صدف‌هاي طبيعي هستند. اين کار با استفاده از روش‌هاي محلولي امکان پذير است.
اخيرا يک گروه تحقيقاتي در دانشگاه ملي سنگاپور موفق به ارائه روشي براي سنتز تک بلورهاي نانومقياس کربنات کلسيم شده است. اين روش براي توليد انبوه مناسب است. در اين پروژه از روش خودآرايي تحريک شده توسط تبخير در خلاء استفاده شده است که با استفاده از آن مي‌توان فيلم‌هايي با ساختار از پيش تعيين شده و خواص مکانيکي منحصر به‌فرد توليد کرد.
 

bh2ao

Well-Known Member
ارسال ها
1,549
لایک ها
2,014
امتیاز
113
#7
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

كتاب نانوتكنولوژي علم پايه و تكنولوژي نوظهور
إز
Kamali Kannangara
Michelle Simmons
Burkhard Raguse
Mick Wilson
Geoff Smith
بخون شك ندارم ك لذت مي بري إز مطالبش:3:
 
ارسال ها
690
لایک ها
2,054
امتیاز
0
#8
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

افزايش امنيت داده‌هاي الکترونيکي با کمک فناوري‌نانو
پژوهش مهمی که بطور مشترک در دانشگاه سوئین بورن و دانشگاه ملی چیاو تنگ تایوان انجام شده است، ابزار نوینی برای پنهان‌سازی داده‌‌ها جهت ذخیره‌سازی الکترونیکی ایمن شرح داده است. این پژوهشگران رهیافت منحصر به فردی برای ایجاد باریکه لیزری ابداع کرده‌اند که ظرفیت ذخیره‌سازی را افزایش می‌دهد و توانایی پنهان‌سازی اطلاعات روی dvdهای پوشیده با نانومیله طلا را ممکن می‌سازد.
این پژوهشگران طول موج‌های مختلف نور را به نانومیله‌های طلایی روی دیسک تاباندند تا داده‌ها را روی ماده ضبط کرده و بخوانند. نانومیله‌های طلا به خاطر خواص نوری و فوتوگرمایی منحصر به فردی که دارند، در بازه وسیعی از کاربردها استفاده شده و می‌تواند به یک فرکانس خاص تنظیم شوند. هنگامی که امواج نوری به ماده تابانده می‌شوند، جهت میدان الکتریکی با ذرات معینی در ماده نوری هم‌خط شده و به آنها اجازه ذخیره داده‌ها را می‌دهد. هنگامی که جهت نور فرودی عوض شود، میدان الکتریکی آن مجموعه دیگری از ذرات را هم‌خط خواهد کرد. امواج نوری زیاد با قطبش‌های مختلف منجر به این می‌شوند که هر ذره ذخیره‌کننده اطلاعات نوری باشد. این پژوهش همچنین راه را برای حمله به سلول‌های سرطانی با ایمنی پزشکی بسیار بالا هموار می‌کند. این نانومیله‌های ریز طلا می‌توانند توسط یک باریکه لیزری فعال شوند و حفره‌هایی در غشاء سلول توموری برای تخریب سرطان ایجاد کنند

چاپ انبوه هزاران حافظه انعطاف پذير و ارزان
گروهی از پژوهشگران فنلاندی طی تلاشی برای کاستن قیمت ساخت افزاره‌های حافظه‌ای یک بار بنویس، چندبار پاک کن (worm)، فرآیند ساختی ابداع کرده‌اند که می‌تواند هزاران حافظه را روی یک زیرلایه انعطاف‌پذیر چاپ کند. از آنجایی که حافظه‌های worm قابل نوشتن مجدد نیستند در کاربردهای اطلاعاتی ضد دستبرد مانند رای‌گیری الکترونیکی و ذخیره‌سازی رکودهای پزشکی مفید هستند.
حافظه worm یک حافظه مقاومتی است که در آن داده‌ها با استفاده از یک حالت مقاومت بالای 0 و یک حالت مقاومت کم 1 نوشته می‌شوند. پژوهشگران در این طرح برای ساخت بیت‌ها از مخلوط نانوچسب نقره‌ای که توان الکتریکی متوسط برای نوشتن و پایداری طولانی مدتی دارند،استفاده کرده اند که به آنان اجازه تنظیم رسانایی اولیه و مقاومت حالت 0 بیت‌ها را می‌دهد. مقاومت مذکور را با کنترل مقدار نزدیکی نانوذرات و ميزان کلوخه شدن می توان کنترل کرد یعنی هنگامی که ذرات کلوخه نیستند و بخوبی از هم جدا هستند مقاومت بالاست، ولی هنگامی که کلوخه شده و بهم متصل می‌شوند، مقاومت کاهش می‌یابد
این پژوهشگران از نانوذرات کپسوله شده با لیگاندها استفاده کردند تا فاصله بین ذره‌ای را کنترل کنند و مانع از کلوخه‌شدگی شوند و حالت 0 مقاومت بالا را ایجاد کنند. همچنین برای کاهش مقاومت و سوئیچ از حالت 0 به حالت 1، کپسوله‌شدگی را با گرمایش الکتریکی از بین می برندکه منجر به افزایش رسانایی و کاهش مقاومت می‌گردد. در این روش، تکنیک مذکور اجازه اصلاح گزینشی و قابل برگشت مقاومت بیت‌ها را می‌دهد و کارکرد حافظه worm را ممکن می‌سازد.

بهترين روش نمک‌زدايي تجاري با گرافن نانومتخلخل
در مطالعه جدیدی، دو دانشمند مواد از موسسه فناوری ماساچوست (mit) با شبیه‌سازی نشان دادند که گرافن نانومتخلخل می‌تواند نمک را از آب با دبی که حدود چند ‌صد برابر سریع‌تر از دبی بهترین فناوری نمک‌زدایی تجاری امروزی (اسمز معکوس(ro)) است، فیلتر کند.
این دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی‌های دینامیک مولکولی کلاسیک، قابلیت نفوذ آب گرافن نانومتخلخل با شیمی و قطرهای مختلف حفره (یک ‌و ‌نیم تا ششصد و دوآنگسترم)، را بررسی کردند، همچنین بوسیله خنثی کردن اتم‌های کربن در گوشه‌های حفره‌ها با پیونددادن آنها با اتم‌های هیدروژن یا گروه‌های هیدروکسیل نانوحفره‌ها را تثبیت کردند. گرافن هیدروکسیل ‌شده قابلیت نفوذ آب را به شدت تقویت می‌کند و این دانشمندان آن را به طبیعت آب‌دوستی گروه‌های هیدروکسیل نسبت می‌دهند. در مقابل، از آنجائیکه حفره‌های هیدروژنه‌شده آب‌گریز هستند، برای تعداد محدودی از پیکربندی‌های بسیار منظم، اجازه عبور مولکول‌های آب را می‌دهند.

باتري‌هاي ساخته شده از نازک‌ترين ماده در جهان
مهندسان در موسسه پلی‌تکنیک رنسلار از نازک‌ترین ماده در جهان (گرافن) یک صفحه کاغذی ساخته‌اند و سپس این کاغذ را جهت ایجاد تعداد بیشماری ترک، خلل و فرج و دیگر نقص‌ها در آن در معرض یک لیزر یا فلش دوربین قرار دادند. نتیجه یک آند گرافنی است که 10 برابر سریع‌تر از آند‌های گرافیتی مرسومِ استفاده‌شده در باتری‌های یون لیتیوم امروزی، شارژ و تخلیه می‌شود.
این محققان با تحقیق روی گرافن بعنوان یک جایگزین احتمالی برای گرافیت استفاده شده بعنوان آند در باتری‌های یون لیتیوم امروزی شروع کردند. و راه حل این گروه استفاده از تکنیک معروفی برای ایجاد صفحه بزرگی از کاغذ اکسید گرافن بود. این کاغذ ضخامتی در حد ضخامت قطعه‌ای از کاغذ چاپگر معمولی دارد و می‌تواند تقریباً در هر اندازه و شکلی ساخته شود. این دانشمندان بعضی از کاغذ‌های اکسید گرافن را در معرض لیزر و نمونه‌های دیگری از آنها را در معرض فلش ساده‌ای از یک دوربین دیجیتال، قرار داد. در هر دو مورد، گرما از لیزر یا فلش نوری سبب مینی‌انفجارهایی در سرتاسر این کاغذ شده و در نتیجه اتم‌های اکسیژن در اکسید گرافن به شدت از این ساختار بیرون انداخته شدند. این بیرون‌اندازی اکسیژن باعث ایجاد صفحه‌های گرافنی شد که دارای ترک‌ها، خلل و فرج و دیگر نقص‌های بیشماری بودند.
این محققان متوجه شدند که این کاغذ‌ گرافنی اصلاح‌شده بعنوان یک آند برای یک باتری یون لیتیوم بطور قابل‌توجهی خوب عمل می‌کند. در این حالت یون‌ها ترک‌ها و خلل و فرج را بعنوان مسیر کوتاه برای حرکت سریع بداخل یا خارج گرافن استفاده می‌کنند و این چگالی توان کلی این باتری را به شدت افزایش می‌دهد.
 

fhNaNo

New Member
ارسال ها
112
لایک ها
132
امتیاز
0
#9
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

[FONT=&quot]- تولید عصاره اصلی زرد چوبه برای نخستین بار در کشور [FONT=&quot].[/FONT][/FONT] [FONT=&quot]عصره اصلی زردچوبه ( فرم نانو میسلی کورکومین) برای نخستین بار درکشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شد. [/FONT] [FONT=&quot]این دارو در درمان بیماریهایی از جمله آلزایمر، پیشگیری از سرطان و بیماریهای آرتروئیدی موثر است. با توجه به ا ینکه در حال حاضر عصاره زردچوبه در فرم های خوراکی و به شکل قرص موجود است، برای تاثیر آن عصاره بر روی بدن به شکل خوراکی باید دوزهای بالایی تجویز شود که به خوبی هم جذب بدن نمی شود در حالیکه در فرم نانوی این عصاره دوز کمتر و جذب بیشتر صورت می پذیرد. [/FONT]

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

[FONT=&amp]- تولید عصاره اصلی زرد چوبه برای نخستین بار در کشور [FONT=&amp].[/FONT][/FONT] [FONT=&amp]عصره اصلی زردچوبه ( فرم نانو میسلی کورکومین) برای نخستین بار درکشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شد. [/FONT] [FONT=&amp]این دارو در درمان بیماریهایی از جمله آلزایمر، پیشگیری از سرطان و بیماریهای آرتروئیدی موثر است. با توجه به ا ینکه در حال حاضر عصاره زردچوبه در فرم های خوراکی و به شکل قرص موجود است، برای تاثیر آن عصاره بر روی بدن به شکل خوراکی باید دوزهای بالایی تجویز شود که به خوبی هم جذب بدن نمی شود در حالیکه در فرم نانوی این عصاره دوز کمتر و جذب بیشتر صورت می پذیرد. [/FONT]

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

[FONT=&quot]- تولید عصاره اصلی زرد چوبه برای نخستین بار در کشور [/FONT] [FONT=&quot]عصره اصلی زردچوبه ( فرم نانو میسلی کورکومین) برای نخستین بار درکشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شد. [/FONT] [FONT=&quot]این دارو در درمان بیماریهایی از جمله آلزایمر، پیشگیری از سرطان و بیماریهای آرتروئیدی موثر است. با توجه به ا ینکه در حال حاضر عصاره زردچوبه در فرم های خوراکی و به شکل قرص موجود است، برای تاثیر آن عصاره بر روی بدن به شکل خوراکی باید دوزهای بالایی تجویز شود که به خوبی هم جذب بدن نمی شود در حالیکه در فرم نانوی این عصاره دوز کمتر و جذب بیشتر صورت می پذیرد. [/FONT]
 

fhNaNo

New Member
ارسال ها
112
لایک ها
132
امتیاز
0
#10
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

تولید ماسک های جاذب با فناوری نانو
محققان مهندسی نساجی در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران موفق به ساخت فیلترهایی با پوشش کربن فعال و نانوذرات نقره شدند که در جذب مواد آلاینده شیمیایی و نیز میکروب های حامل بیماری های واگیردار کارآمد است.
با استفاده از نتایج این تحقیق می توان ماسک های مورد استفاده در بخش های مختلف پزشکی و یا صنعتی و همچنین فیلترهای کارآمد در صنایع مختلف خودروسازی، فولاد، سیمان، نفت، گاز و پتروشیمی را طراحی کرد.

محمد مهدی شیرمحمدی، محقق این طرح و دانشجوی مقطع دکتری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درباره روش تهیه این فیلتر گفت: ابتدا با استفاده از الیاف پلی پروپیلن و به روش سوزن زنی لایه ای، فیلتر مورد نظر تهیه شد و در مرحله بعد محلولی از کربن فعال با استفاده از آب مقطر تهیه شد که با استفاده از فولارد این مواد روی لایه بی بافت پوشش داده شدند.
وی افزود: پس از آغشته شدن، لایه ها در آون (مخزن حرارتی) قرار گرفته و خشک شدند و در مرحله بعد لایه به دست آمده توسط محلول نانو نقره با غلظت های مختلف اسپری شد و در نهایت فیلتر نهایی بدست آمده از این روش، تحت آزمایش های مختلف جهت تعیین میزان تأثیر بر آلودگی های شیمیایی و میکروبی قرار گرفت.
-----------
روش سوزنی لایه ای چیه؟
لطفا یکی توضیح بده
 

fhNaNo

New Member
ارسال ها
112
لایک ها
132
امتیاز
0
#11
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

به گزارش داروغذا به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران موفق به ارائه‌ی روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان نانوساختارهای دارویی ترکیبی را تولید کرد. این روش به محققان این امکان را می‌دهد که چند داروی شیمی‌درمانی در قالب یک نانوذره تولید کنند.

محققان می‌گویند رهاسازی داروهای شیمی‌درمانی به‌ صورت نانو ذرات می‌تواند اثرات جانبی این داروها را کاهش دهد. محققان مؤسسه‌ی فناوری‌ ماساچوست موفق به ساخت نانوذراتی شدند که می‌توان دو یا چند داروی شیمی‌درمانی را درون آن‌ها قرار داد، دانشمندان نشان دادند که سه داروی رایج در درمان سرطان را می‌توان درون یک نانوذره قرار داد.

جرمیا جانسون از محققان این پروژه می‌گوید: فکر می‌کنم این اولین باری است که نانوذره حامل چند دارو با نسبت‌های بسیار دقیق ساخته می‌شود. این سه دارو می‌توانند با سه عامل مختلف رهاسازی شوند.
[TABLE]
[TR]
[TD] [TABLE="class: toptb64"]
[TR]
[TD="class: typebody64, colspan: 3"] [TABLE]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]


چنین ذراتی می‌توانند به‌گونه‌ای طراحی شوند که چندین دارو را با خود حمل کنند، بنابراین پژوهشگران قادر خواهند بود تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرند، این درحالی است که اثرات جانبی این داروها به حداقل خواهد رسید.

معمولا دو روش رایج برای ساخت نانوذرات دارویی وجود دارد؛ اول کپسوله کردن دارو و دوم اتصال شیمیایی دارو به نانوذره است، هر دوی این روش‌ها به دلیل مشکلات خاص خود با محدودیت‌هایی روبرو هستند.

این گروه به جای آن که دارو را به نانوذرات متصل کنند یا آن را درون نانوذره قرار دهند، از داروها به‌ عنوان واحدهای سازنده نانوذرات استفاده کردند. در واقع محققان موفق شدند داروها را به‌ صورت ساختار ویژه‌ای طراحی کرده و نسبت هر یک از این داروها را درون این ساختار با دقت بالایی کنترل کنند.

هر نانوذره از سه بخش مختلف تشکیل می‌شود: مولکول دارویی، واحد اتصال‌دهنده بلوک‌ها و زنجیره‌ای از پلی‌اتیلن گلیکول که به نانوذره کمک می‌کند تا دچار زوال ساختاری نشود. صدها نوع از این واحدهای سازنده را می‌توان با یکدیگر ترکیب کرده و در نهایت دارویی مرکب از چند داروی دیگر ساخت.
 

reihaneh-md

New Member
ارسال ها
3
لایک ها
8
امتیاز
0
#12
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

برای بندآوردن خونریزی در سریع‌‌‏ترین زمان ممکن، ماده‌ای مخصوص پانسمان از فراورد‌‌‏های طبیعی طراحی شده است که می‌تواند در کاهش تلفات نظامی و غیرنظامی مفید واقع شود. تیم تحقیقاتی موسسه فناوری ام- آی- تی گازهای مخصوص پانسمان را با قشری از ترومبین (یک پروتئین منعقد‌کننده خون) و اسید تانیک (موجود در چای سیاه که دارای ویژگیهای ضد باکتری است) در مقیاس نانو آغشته می‌‌‏کند که به راحتی توسط سربازان وکادر پزشکی قابل استفاده است.
پائولو هاموند، استاد مهندسی شیمی در موسسه فناوری ام- آی- تی در کنفرانسی خبری بیان کرد: “توانایی سهولت در بسته بندی این گازهای پانسمان بسیار جالب است، چون این امکان را به شما می‌دهد که آنها را بسته‌بندی و نگه‌داری کرده و به هنگام نیاز، بسیار سریع مورد استفاده قرار دهید.”
طبق خبر منتشره، دیوید کینگ از بیمارستان عمومی ماساچوست که نقشی در این کار تحقیقاتی ندارد، چنین عنوان کرد: داشتهستهماکنون تمامی مواد هموستاتیک (متوقف‌کننده خونریزی) که درحال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نظر کاربردی دارای نواقصی هستند.
به عنوان مثال نمی‌توان یک شریان‌بند (تورنیکت) را که همانند مچ‌بندی الاستیکی و تحت کشش بوده، در جراحات ناحیه گردن به کار برد. باند‌های کیتوسان که مورد قبول وزارت دفاع ایالات متحده قرار گرفتند، تنها در جراحات ساده قابل استفاده هستند. پانسمانهای آماده فروسان که در بیمارستانهای غیرنظامی متداول هستند، قبل از قراردادن بر روی زخم لازم است به محلول ترومبین آغشته شوند، بنابراین در میادین جنگ قابل استفاده نیستند.
این تیم تحقیقاتی این ایده را سرلوحه کار خود قرار داد که گازهای ویژه پانسمان را از قبل به پروتئین منعقد‌کننده خون آغشته کند، تا بسته پانسمانی آماده‌ای را برای استفاده سربازان و پزشکان فراهم نمایند.
آنیتا شوکلا از دانشگاه رایس که در زمان این تحقیق نامزد دکترا در موسسه فناوری ام- آی- تی بود، طی این کنفرانس بیان کرد: ” در حال حاضر این پانسمانهای آماده، جایگزین مناسبی برای ما هستند زیرا علی‌رغم نرم و قابل انعطاف‌بودن، می‌توان آنها را بدون اعمال فشار زیاد، برای انواع متنوعی از زخمها به کار برد.”
جهت ارزیابی میزان تأثیرگذاری، محققان گاز پانسمانی آغشته به ترومبین را برروی طحال خوکی که درحال خونریزی بود قرار دادند و با اعمال حداقل فشار انگشت شست یک محقق به مدت ۶۰ ثانیه، خونریزی را قطع کردند. در حالیکه گازهای پانسمانی با میزان ترومبین کم نیاز به حداقل ۱۶۰ ثانیه زمان برای متوقف‌کردن خونریزی دارد، و تکه پنبه‌های فاقد لایه‌ای از ترومبین حتی پس از ۱۲ دقیقه، قادر به انعقاد خون نیستند.
محققین در مقالات خود توضیح دادند که جذب مستقیم فاکتور انعقادی خون در گازهای پانسمان می‌تواند نجات‌بخش زندگی باشد، زیرا در اتاق عمل و میدان نبرد که شرایط استاندارد بالینی فراهم نیست، امکان عملکرد سریع را را دراختیار قرار می‌دهد.
رای بندآوردن خونریزی در سریع‌‌‏ترین زمان ممکن، ماده‌ای مخصوص پانسمان از فراورد‌‌‏های طبیعی طراحی شده است که می‌تواند در کاهش تلفات نظامی و غیرنظامی مفید واقع شود.
تیم تحقیقاتی موسسه فناوری ام- آی- تی گازهای مخصوص پانسمان را با قشری از ترومبین (یک پروتئین منعقد‌کننده خون) و اسید تانیک (موجود در چای سیاه که دارای ویژگیهای ضد باکتری است) در مقیاس نانو آغشته می‌‌‏کند که به راحتی توسط سربازان وکادر پزشکی قابل استفاده است.
پائولو هاموند، استاد مهندسی شیمی در موسسه فناوری ام- آی- تی در کنفرانسی خبری بیان کرد: “توانایی سهولت در بسته بندی این گازهای پانسمان بسیار جالب است، چون این امکان را به شما می‌دهد که آنها را بسته‌بندی و نگه‌داری کرده و به هنگام نیاز، بسیار سریع مورد استفاده قرار دهید.”
طبق خبر منتشره، دیوید کینگ از بیمارستان عمومی ماساچوست که نقشی در این کار تحقیقاتی ندارد، چنین عنوان کرد: داشتهستهماکنون تمامی مواد هموستاتیک (متوقف‌کننده خونریزی) که درحال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نظر کاربردی دارای نواقصی هستند.
به عنوان مثال نمی‌توان یک شریان‌بند (تورنیکت) را که همانند مچ‌بندی الاستیکی و تحت کشش بوده، در جراحات ناحیه گردن به کار برد. باند‌های کیتوسان که مورد قبول وزارت دفاع ایالات متحده قرار گرفتند، تنها در جراحات ساده قابل استفاده هستند. پانسمانهای آماده فروسان که در بیمارستانهای غیرنظامی متداول هستند، قبل از قراردادن بر روی زخم لازم است به محلول ترومبین آغشته شوند، بنابراین در میادین جنگ قابل استفاده نیستند.
این تیم تحقیقاتی این ایده را سرلوحه کار خود قرار داد که گازهای ویژه پانسمان را از قبل به پروتئین منعقد‌کننده خون آغشته کند، تا بسته پانسمانی آماده‌ای را برای استفاده سربازان و پزشکان فراهم نمایند.
آنیتا شوکلا از دانشگاه رایس که در زمان این تحقیق نامزد دکترا در موسسه فناوری ام- آی- تی بود، طی این کنفرانس بیان کرد: ” در حال حاضر این پانسمانهای آماده، جایگزین مناسبی برای ما هستند زیرا علی‌رغم نرم و قابل انعطاف‌بودن، می‌توان آنها را بدون اعمال فشار زیاد، برای انواع متنوعی از زخمها به کار برد.”
جهت ارزیابی میزان تأثیرگذاری، محققان گاز پانسمانی آغشته به ترومبین را برروی طحال خوکی که درحال خونریزی بود قرار دادند و با اعمال حداقل فشار انگشت شست یک محقق به مدت ۶۰ ثانیه، خونریزی را قطع کردند. در حالیکه گازهای پانسمانی با میزان ترومبین کم نیاز به حداقل ۱۶۰ ثانیه زمان برای متوقف‌کردن خونریزی دارد، و تکه پنبه‌های فاقد لایه‌ای از ترومبین حتی پس از ۱۲ دقیقه، قادر به انعقاد خون نیستند.
محققین در مقالات خود توضیح دادند که جذب مستقیم فاکتور انعقادی خون در گازهای پانسمان می‌تواند نجات‌بخش زندگی باشد، زیرا در اتاق عمل و میدان نبرد که شرایط استاندارد بالینی فراهم نیست، امکان عملکرد سریع را را دراختیار قرار می‌دهد.
 

reihaneh-md

New Member
ارسال ها
3
لایک ها
8
امتیاز
0
#13
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

کل قرآن با تکنولوژی نانو بر عقیق یمانی نگارش شد/ عرضه در نمایشگاه
قرآنی که با استفاده از تکنولوژی نانو بر روی عقیق یمانی نگارش شده است، در بیست‌و‌یکمین نمایشگاه قرآن کریم در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.







به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس قرآن کریم نگارش شده بر روی عقیق یمانی در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در معرض دید باز‌دیدکنندگان نمایشگاه قرآن کریم قرار گرفت.

بنا بر این گزارش این کار که برای اولین بار در جهان صورت گرفته است توسط شرکت گوهر عقیق ایرانیان تهیه شده است.این قرآن کریم بر قطعه‌ای از عقیق یمانی با استفاده از تکنولوژی نانو ساخته شده است که سی جزء قرآن به صورت کامل در 114 صفحه بر روی آن نقش بسته است.به گزارش خبرگزاری فارس به گفته طراحان این قرآن صحت این قرآن کریم به تأیید علمای کتابت کشور‌های اسلامی رسیده است. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920424000517#sthash.zI6NzCzu.dpuf

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

کل قرآن با تکنولوژی نانو بر عقیق یمانی نگارش شد/ عرضه در نمایشگاه
قرآنی که با استفاده از تکنولوژی نانو بر روی عقیق یمانی نگارش شده است، در بیست‌و‌یکمین نمایشگاه قرآن کریم در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.






به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس قرآن کریم نگارش شده بر روی عقیق یمانی در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در معرض دید باز‌دیدکنندگان نمایشگاه قرآن کریم قرار گرفت.

بنا بر این گزارش این کار که برای اولین بار در جهان صورت گرفته است توسط شرکت گوهر عقیق ایرانیان تهیه شده است.این قرآن کریم بر قطعه‌ای از عقیق یمانی با استفاده از تکنولوژی نانو ساخته شده است که سی جزء قرآن به صورت کامل در 114 صفحه بر روی آن نقش بسته است.به گزارش خبرگزاری فارس به گفته طراحان این قرآن صحت این قرآن کریم به تأیید علمای کتابت کشور‌های اسلامی رسیده است. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920424000517#sthash.zI6NzCzu.dpuf

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

کل قرآن با تکنولوژی نانو بر عقیق یمانی نگارش شد/ عرضه در نمایشگاه
قرآنی که با استفاده از تکنولوژی نانو بر روی عقیق یمانی نگارش شده است، در بیست‌و‌یکمین نمایشگاه قرآن کریم در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.






به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس قرآن کریم نگارش شده بر روی عقیق یمانی در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در معرض دید باز‌دیدکنندگان نمایشگاه قرآن کریم قرار گرفت.

بنا بر این گزارش این کار که برای اولین بار در جهان صورت گرفته است توسط شرکت گوهر عقیق ایرانیان تهیه شده است.این قرآن کریم بر قطعه‌ای از عقیق یمانی با استفاده از تکنولوژی نانو ساخته شده است که سی جزء قرآن به صورت کامل در 114 صفحه بر روی آن نقش بسته است.به گزارش خبرگزاری فارس به گفته طراحان این قرآن صحت این قرآن کریم به تأیید علمای کتابت کشور‌های اسلامی رسیده است. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920424000517#sthash.zI6NzCzu.dpuf

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

کل قرآن با تکنولوژی نانو بر عقیق یمانی نگارش شد/ عرضه در نمایشگاه
قرآنی که با استفاده از تکنولوژی نانو بر روی عقیق یمانی نگارش شده است، در بیست‌و‌یکمین نمایشگاه قرآن کریم در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.






به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس قرآن کریم نگارش شده بر روی عقیق یمانی در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در معرض دید باز‌دیدکنندگان نمایشگاه قرآن کریم قرار گرفت.

بنا بر این گزارش این کار که برای اولین بار در جهان صورت گرفته است توسط شرکت گوهر عقیق ایرانیان تهیه شده است.این قرآن کریم بر قطعه‌ای از عقیق یمانی با استفاده از تکنولوژی نانو ساخته شده است که سی جزء قرآن به صورت کامل در 114 صفحه بر روی آن نقش بسته است.به گزارش خبرگزاری فارس به گفته طراحان این قرآن صحت این قرآن کریم به تأیید علمای کتابت کشور‌های اسلامی رسیده است. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920424000517#sthash.zI6NzCzu.dpuf
 
S

sipasto

Guest
#14
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

این میکرو نویسی به چه دردی می خوره؟
 

fhNaNo

New Member
ارسال ها
112
لایک ها
132
امتیاز
0
#15
پاسخ : تازه های فناوری نانو درجهان

اولین تراشه های 7نانومتری جهان ساخته شد
شرکت‌های مختلف در سال های اخیر موفق به ساخت تراشه های 22 ، 16 یا 14 نانومتری شده بودند، اما هرگز نتوانسته بودند تراشه 7 نانومتری بسازند.


آی بی ام مدعی است تراشه جدیدش در محیط محدودی که دارد از عملکردی حدودا 50 درصد بهتر از تراشه های رقیب برخوردار است و از نظر میزان مصرف انرژی هم تا 50 درصد بهتر از رقباست. این تراشه برای ارائه خدمات کلود، تحلیل حجم بالای داده، ارائه خدمات همراه و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

در طراحی این تراشه از ترکیب آلیاژی خاصی به نام ژرمانیم سیلیکون استفاده شده که اولین بار در سال 1989 توسط خود آی بی ام ابداع شده بود. تراشه 7 نانومتری نسل دهم تراشه های ساخت آی بی ام محسوب می شود. این شرکت کار خود را با ساخت تراشه های 90 نانومتری آغاز کرده بود.

انتظار می رود آی بی ام اولین سری از ابررایانه های مجهز به این تراشه ها را در سال 2017 روانه بازار کند. البته استفاده این شرکت از تراشه های 10 و 14 نانومتری کماکان ادامه خواهد یافت.

دوستان یکم بیشتر تو این تاپیک فعال باشین:)


---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

اثر بخشی نانو ذرات در درمان سرطان خون
پژوهشگران دانشگاه واشینگتن در آمریکا روش درمانی مبتنی برنانوذرات ارائه کردند که می‌توان با آن نوعی سرطان خون در موش‌ها را از بین برد.

این نانوذرات، محتویات دارویی خود را در هنگام عبور از جریان خون محافظت کرده و در نهایت رهاسازی دارو را در سلول های سرطانی بهینه سازی می کنند، سال هاست که محققان به دنبال ساخت چنین نانوحاملی برای محافظت از داروها هستند.


این نانوذرات می توانند ترکیبات دارویی را حمل و پروتئینی موسوم به Myc را مسدود کنند، Myc در بسیاری از سرطان ها نظیر سرطان خون فعال می شود، نتایج آزمایشگاهی نشان می دهد که ترکیب بازدارنده Myc بسیارمؤثر است، اما زمانی که این ماده به جریان خون تزریق می شود، به سرعت از بین می رود، در نتیجه باید توسط یک ماده دیگر محافظت شود.

پیش از این اثرات مثبت این ماده روی سرطان ثابت شده بود اما به محض وارد شدن به بدن تخریب می شد، در این پژوهش محققان با استفاده از نانوذرات، این ماده را محافظت کرده و وارد بدن موش کردند.

نتایج نشان داد که تا زمانی که نانوذرات سالم بمانند، دارو درون این نانوذرات محفوظ خواهد ماند، این گروه تحقیقاتی نشان دادند زمانی که این دارو درون نانوذرات قرارگیرد می تواند موش ها را تا 52 روز زنده نگه دارد، درحالی که در موش هایی که دارو بدون نانوذرات به کار گرفته شده تنها 29 روز زنده ماندند، در واقع این ماده بدون نانوذرات نمی تواند اثربخشی زیادی داشته باشد.

مایکل توماسون، از محققان این پروژه گفت: از نتایج به دست آمده بسیار هیجان زده هستیم، پیش از این هیچ سندی مبنی بر اثربخش بودن نانودرمان دراین بیماری وجود نداشت، با تزریق این نانوذرات حامل دارو به بدن تزریق دریافتیم که تومورها هر کجای بدن که باشند، خواه در مغز قرمز استخوان یا طحال، از بین می روند.
 
بالا