از دو سال پیش تا کنون کمیسیون اروپایی وابسته به اتحادیه اروپا در حال تحقیقات گسترده در مورد سوءاستفاده گوگل از تسلط خود بر بازار موتورهای جستجو و تبلیغات آنلاین است. به دنبال بالا گرفتن تنش در این زمینه ، کمپانی گوگل پیشنهاداتی برای رفع اختلافات دو طرف ارائه کرده است، اما شرکتهای اروپایی رقیب از این پیشنهادات رضایت ندارند.
در همین راستا رقبای گوگل میگویند پیشنهادات این شرکت به گونهای نیست که نگرانیهای آنها را برطرف کند. آنها نگران فضای ضدرقابتی هستند که از سوی گوگل در حوزه موتورهای جستجو و خدمات تبلیغات آنلاین به وجود آمده است. آنها معتقدند در قالب این پیشنهادات، تغییرات محدودی نسبت به گذشته ایجاد شده است که نه تنها کافی نیست بلکه به اندازه ای ناچیز است که تغییرات خاصی به چشم نمی آیند.
با این حساب انتظار میرود مدیران گوگل و مدیر امور ضدانحصاری اتحادیه اروپا برای سومین بار به مذاکره با یکدیگر بپردازند و فرایندهای حقوقی مورد نیاز را مجددا برای حصول نتیجه مرور نمایند. همچنین تداوم این روند ممکن است مجدداً بحث جریمه های سنگین گوگل را به طور جدی به جریان بیندازد.