AminYar

New Member
ارسال ها
516
لایک ها
575
امتیاز
0
#1
با سلام خدمت تمامی دوستان خوبم
امیدورام در تمامی مراحل زندگی تان موفق باشید. امیدوارم هرچی صلاحتان است اتفاق بیفتد.
غرض از زدن این تاپیک آشنا کردن همه شما عزیزان با برخی مسائل دوره بود. البته من مسلما در اون حدی نیستم که بخواهم توصیه ای برای شما داشته باشم ولی اینها مواردی است که از جاهای مختلف شنیده ام.
لازم دیدم آن ها را با شما نیز در میان بگذارم. امیدوارم موثر واقع شود. در ضمن هرکدام از شما بزرگواران اگر نظری دارین یا چیز خاصی به ذهنتان میرسد حتما بیان کنید.
این توصیه برای تاثیرگذاری بیشتر به شکلی آمرانه نوشته شده بنابراین پوزش مرا بپذیرید.
خیلی از موارد پایین برای سایر المپیاد ها نیز صادق است ولی تمرکز بنده روی المپیاد زیست بوده است.

1- مغرور نشوید:
کسایی که دوره المپیاد قبول می شوند کار بسیار بزرگی انجام میدهند. کاری که فقط 40 یا 50 نفر از کل کشور قادر به انجام دادن آن بوده اند. ولی نکته همینه که نباید مغرور شوید.
این توصیه شاید مهم ترین توصیه باشد. چه بسا افرادی با استعداد و توانمندی که با تلاش خود دوره قبول میشوند ولی این آفت خیلی زود آن ها را میگیرد و مانع از موفقیت ایشان میشود.
شما باید در نظر بگیرید که بدون توجه به اینکه چه مراحلی را پشت سر گذاشته اید و یا اینکه چه سختی هایی کشیده اید ، باید یک دوره فشرده سه ماهه را بگذرانید و با علاقه به درس خواندن ادامه دهید.

2- تمرکز داشته باشید:

با موفقیت گذراندن دوره نیاز به تمرکز بالایی دارد و بنابراین به هیچ عنوان نباید وارد مسائل بیهوده و حواشی بشوید. بالاخره افرادی در دوره هستن که به دلایل مختلف دوست دارند تمرکز رقبایشان را از دوره بردارند.
بخصوص در المپیاد زیست که حواشی پیرامون موفقیت شهر ها وجود دارد. گرچه باید در جای درست به این مسائل رسیدگی شود ولی مطمئن باشید که باشگاه تا حد زیادی تلاش میکند وجهه خود را حفظ کند و بنابراین امکان تقلب به نفع شهر یا گروه خاصی ضعیف است.
پس تمرکز خود را بر روی مسائل ارزشمند قرار دهید و بی خودی به حواشی نپردازید.

3- از کلاس ها استفاده کنید:
البته این توصیه را میتوان در ضمن توصیه اول آورد. این جمله را بخاطر بسپارید :" استاد در سر کلاس حداقل نصف سوالاتش را درس میدهد"
حتی اگر استادی در درسی آنطور که باید و شاید درس نمیدهد شما باید حواستون کاملا جمع باشد و لازم است تمامی موارد درس داده شده را به خوبی فراگیرید. پس سرکلاس ها دچار آفت غرور نشوید و به این فکر کنید که چه استفاده هایی میتوانید از استادتان داشته باشد.

4- در آزمایشگاه با دقت کار کنید:
به خوبی به توصیه های مسئولین آزمایشگاه گوش فرا دهید و توصیه های ایمنی را به دقت انجام دهید.
لطفا خراب کاری نکنید. به عنوان مثال یکی از دوستان بنده به دلیل این که نمونه آزمایش را شکاند تمامی نمره آن بخش را از دست داد.
اگر هم نیاز به جزوه آزمایشگاه دارید یه سری به وبلاگ آقای شریف بزنید.از اونجا نیز میتوانید دفترچه راهنمایی دوره را مطالعه فرمایید. تجربه های یک المپیاد زیستی دوره چهارده - مطالب علی شریف

5- درس خواندن را فراموش نکنید:
خیلی ها فکر میکنند که باید تمامی منابع را قبل از دوره بخوانند که البته حرف کاملا صحیحی است ولی باید بخشی از انرژی تان را نیز در دوره برای مرور مفاهیمی که مطالعه کرده اید بگذارید.
این دلیل نمیشه که اگه شما مثلا مبحثی را نخوانده اید بخواهید ناامید بشوید و دوره آن را مطالعه نکنید، خیر اتفاقا دوره یکی از بهترین مواقعی است که میتوان چیز های تازه یاد گرفت بنابراین از هر فرصتی برای بیشتر خواندن استفاده کنید.
در دوره زیست شناسی به احتمال قوی با جزواتی روبرو خواهید شد که شاید تابحال آن ها را ندیده باشید ولی حتما باید این جزواتی را که اساتید برایتان آماده میکنند ، مطالعه فرمایید. بدانید که هر استاد توجه ویژه ای به جزواتش دارد و برای همین شما نیز باید به دنبال سلیقه استاد های دوره باشید.

6- تهران گردی نکنید! :

شاید مسخره به نظر بیاید ولی میتوان گفت که یکی از بزرگترین ضعف های ما شهرستانی ها اینه که تهران زده میشویم. البته باز هم این موضوع در مورد خیلی ها صدق نمیکند.
به عنوان مثال تابستان پارسال تیم اصفهان شب های زیادی را در شهر گذراند و شاید یکی ار دلایل ناکامی اش نیز همین باشد.
سه ماه تمرکز خود را بر روی مسائل دوره بگذارید بعد هرچقدر خواستید تهران گردی کنید.
امیدوارم دوستان تهرانی سوء برداشت نفرمایند.

فعلا همین موارد به خاطرم آمد. اگر تمایل دارید میتوانید موارد دیگری را در این تاپیک ارسال کنید تا همه ازش استفاده کنند. بعدا من یه جمع بندی را در پست اول قرار خواهم داد.
با تشکر از زمانی که برای مطالعه این موارد اختصاص دادید.
موفق باشید
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
بالا