تولید نانوذرات طلا با استفاده از قارچ

DREGO

New Member
ارسال ها
80
لایک ها
174
امتیاز
0
#1
محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان به فناوری موفقیت آمیز تولید طبیعی نانوذرات طلا دست یافتند. این نانوذرات، به کمک قارچ‌های جدا سازی شده از خاک معادن مس اهر و طلای اندلیان ساخته شد.

................................................................

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان به فناوری موفقیت آمیز تولید طبیعی نانوذرات طلا دست یافتند. این نانوذرات، که به کمک قارچ‌های جداسازی شده از خاک معادن مس اهر و طلای اندلیان ساخته شد، به شکل‌های کروی، میله‌ای و مثلثی بوده و در صنایع پزشکی مانند تشخیص و درمان سرطان و نیز عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها کابرد دارد.

استفاده از روشهای طبیعی بر خلاف روشهای شیمیایی و فیزیکی که پرهزینه و زمانبر هستند و آلودگیهای زیست محیطی را ایجاد میکنند، موجب ترویج روشهای پاک و بی خطر برای محیط زیست میشود. همچنین با استفاده از قارچ‌ها انواع مختلفی از نانوذرات فلزی مانند مس، کادمیوم و نقره تولید خواهند شد.

خانم زینب شیخلو (فارغ التحصیل رشته میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی ارشد) ابراز داشت: «هدف از انجام این کار بومی سازی روش تولید نانوذرات طلا به کمک قارچهای جدا شده از خاک معادن مس اهر و طلای اندلیان، به علت مقاوم بودن آنها به فلزات سنگین بود؛ تا بدینصورت علاوه بر ترویج روشهای دوستدار محیط زیست، بازده تولید نانوذرات طلا را بالا برده و هزینهی تولید آنها را کاهش دهیم.»

شیخلو مراحل انجام کار را به این صورت بیان کرد: «در ابتدا از نقاط مختلف معادن مس اهر و طلای اندلیان نمونه برداری صورت گرفت. در ادامه از محیطهای مختلفی نظیر SDA، PDA، BHI، EMA، NA برای کشت قارچها استفاده گردید تا بهترین محیط جهت کشت بهینه ی قارچها انتخاب گردد. پس از آن با جداسازی قارچها از خاک به تهیه ی بیومس از آنها پرداخته شد. و در نهایت این بیومس قارچی با محلول HAuCl[SUB]4[/SUB] مخلوط شد. لازم به ذکر است که با مشاهده تغییر رنگ مخلوط بیومس و HAuCl[SUB]4[/SUB]، از رنگ زرد به رنگ ارغوانی میتوان به سنتز نانوذرات طلا پی برد. اما با این وجود برای اطمینان از وجود نانوذرات طلا از اسپکتروفتومتری UV-vis استفاده شد. همچنین برای تشخیص این که نانوذرات تولید شده، طلا بودند از آنالیزXRD یا پراش اشعهی ایکس استفاده شد و در نهایت برای تعیین شکل، اندازه و محل تولید نانوذرات طلا از میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) بهره گرفته شد. نانوذرات تولید شده به این روش به مدت چندین ماه از پایداری مناسبی از نظر شکل و اندازه در دمای آزمایشگاه برخودار بودند.»

طیفهایUV به دست آمده از نمونههای قارچی بعد از کامل شدن واکنشهایشان، مشخص کرد که محلول ارغوانی رنگ قارچ فوما ماکروستوما و قارچ رایزوپوسباندهای جذبی قوی را در طول موج‌های مختلفی نشان دادند. همچنین آنالیز پراش اشعهی X نمونه های قارچی بیانگر این مطلب بود که نانوذرات تشکیل یافته، طلا بودند. از طرفی با توجه به نتایج حاصل از میکروسکوپ الکترونی TEM، نانوذرات تولید شده توسط رایزوپوس اوریزا و فوما ماکروستوما داخل سلولی بودند. با این تفاوت که در فوما ماکروستوما، نانوذرات سنتز شده به شکلهای کروی، مثلثی و میلهای بودند، اما نانوذرات تشکیل شده در رایزوپوس اوریزا تنها به صورت کروی بودند.

نتایج این کار تحقیقاتی در مجله Synthesis and Reactivity in Inorganic, Metal-Organic, and Nano-Metal Chemistry (جلد 42، شماره 1، ماه جولای ، سال 2012) به چاپ رسیده است. علاقه‌مندان میتوانند متن کامل این مقاله را در صفحات 65 الی 67 همین شماره را مشاهده نمایند.


....
منبع :nano.ir
 
بالا