تکنولوژی آنتن مرکزی مبتنی بر فیبر نوری

boomerang

New Member
ارسال ها
1
لایک ها
0
امتیاز
1
#1
تحول سریع و رو به رشد سرویس‌های ارتباطی موجب گرایش شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی به استفاده از فناوری جدید و پرسرعت برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود شده است. بستر سیم مسی به دلیل داشتن محدودیت‌های فراوان ازجمله محدودیت فاصله و هزینه بالای اجرایی و نگهداری، دیگر گزینه مناسبی برای این روند رو به رشد به نظر نمی‌رسد. در نتیجه رویکرد جدید شرکت‌های مخابراتی در دنیا استفاده از فیبر نوری تا چند متری سرویس‌گیرنده است. خطوط مسی دارای معایبی از جمله نویز پذیری بالا و افت سیگنال در طول مسیر بودند. در عین حال امکان انتقال اطلاعات به صورت محدود میسر میگردید. با رشد نرم افزارهای ارتباطی و اطلاعاتی و صنعت مخابرات در دنیا ، همواره نیاز بشر به پهن باند سریع و امن گسترش یافت و در کشورهای توسعه یافته راه کارهای FTTH در جهت انتقال اطلاعات بر روی بستر فیبر نوری تا کاربران واحد های مسکونی معرفی و اجرا شده است.
پیاده سازی مقرون به صرفه، سرعت بالا و انتقال با کیفیت اطلاعات بر روی بستر فیبر نوری موجب توسعه استفاده از این تکنولوژی در کاربری های مسکونی و ... گردیده است.

با گسترش تکنولوژی فیبر نوری و پیاده سازی بستر فیبر نوری در ساختمان ها و شهرک های مسکونی امکان متمرکز نمودن خدمات تلویزیونی و ماهواره ایی را فراهم ساخته و در مقایسه با سیستم های سنتی قیمت تمام شده پروژه را مقرون به صرفه تر نموده است. هر چند که بستر ارتباطی فیبر نوری به دلیل نیازهای خدمات مخابراتی و اینترنت ، تلفن و آیفون تصویری در پروژه های بزرگ الزاما پیاده سازی میگردد و استفاده از این بستر جهت انتقال سریع و با کیفیت تصاویر در سیستم های تلویزیونی ، ماهواره ایی نیز میسر میشود.






.


1. انتقال و تبدیل فرکانس تلویزیون و ماهواره بر روی فیبر نوری و نهایتا تبدیل مجدد در مصرف کننده ( آنتن مرکزی مبتنی بر FTTH)
روش فوق الذکر بهترین روش انتقال بر روی شبکه های فیبر نوری میباشد. در این روش از زیرساخت IP و شبکه استفاده نمی شود و فقط کابل های فیبر نوری رابط انتقال فرکانس خواهند بود . کابل های کواکسیال خارج شده از LNB ( در صورت تعدد کابل های کواکسیال از خروجی سویچر استفاده می گردد) به مبدل فیبر نوری متصل میشود. اطلاعات از فیبر نوری در فواصل دور عبور نموده و به کاربران نهایی خواهد رسید. در بعضی مواقع با توجه به محاسبات افت سیگنال نوری، از دستگاه تقویت کننده EDFA نیز در مسیر مبدل و کاربران نهایی استفاده می گردد. در صورت وجود OLT در مسیر سرویس دهی از دستگاه WDM+EDFA جهت ادغام سیگنال دیتا و CATV استفاده خواهد شد.

در سمت گیرنده و در داخل واحد ها از مبدل فیبر به کواکسیال بهره گرفته میشود. در این روش ساکنین بر اساس نیاز خود از دستگاه ریسیور و یا گیرنده دیجیتال استفاده نموده و آزادی کامل را در استفاده از تمام شبکه های ماهواره ای و تلویزیون های دیجیتال خواهد داشت.

رسیورهای نوری به دو صورت اکتیو و پسیو در بازار موجود می باشند. تفاوت این دو در توان خروجی الکتریکال دستگاه می باشد بدین معنی که معمولا در صورت استفاده از تجهیزات پسیو تنها یک گیرنده می تواند سیگنال مطلوب دریافت نماید درصورتی که با استفاده از رسیور های اکتیو بیش از یک گیرنده می تواند سیگنال مناسب را دریافت نماید.

پیاده سازی آنتن مرکزی فیبر نوری در مجتمع های مسکونی می تواند مشکلات ناشی از وجود نویز در بستر انتفال را بصورت کامل برطرف نموده و علاوه بر آن هزینه پیاده سازی سیستم آنتن مرکزی فیبر نوری به مراتب ارزانتر از سیستم سنتی خواهد بود!!! باتوجه به جدید بودن این فناوری پذیرش ریسک بکارگیری این سیستم برای بسیاری از مهندسین سخت بوده که در این راستا شرکت بومرنگ رایانه امکان ارایه خدمات مشاوره رایگان و همچنین امکان بازدید از دمو روم این شرکت را فراهم ساخته است.
مزایا :
مقرون به صرفه
دسترسی ساده و مشابه سیستم های قدیمی
تنوع کانالها با توجه به نیاز متقاضی
عدم وجود نویز در خطوط انتقال
معایب:
عدم دسترسی به امکانات IPTV
نیاز به دستگاه ریسیور و یا گیرنده دیجیتال



2. تلویزیون بر روی پورت RF دستگاه ONU
این روش مقرون به صرفه ترین و ساده ترین روش پیاده سازی سیستم های تصویری کاربران واحد های تجاری و اداری میباشد. عملکرد این روش مشابه روش بالا بوده و تنها از ONT هایی استفاده خواهد شد که داراری خروجی RF باشند، در این روش کانالهای تلویزیونی توسط مبدل وHeadend به طول موج 1550 نانومتر تبدیل و بعد از OLT توسط دستگاه مولتی پلکس بر روی شبکه فیبر نوری و FTTH قرار میگیرد. تمامی دستگاه های ONT مجهز به RF میتوانند تصاویر را دریافت و توسط پورت RF تلویزیون و کانال یابی هوشمند نمایش دهند. با توجه به محدودیت فرکانسی دستگاه های ONT مجهز به RF معمولا امکان دریافت سیگنالهای ماهواره ای در این روش وجود ندارد.
مزایا :
مقرون به صرفه
دسترسی ساده و مشابه سیستم های قدیمی
تنوع کانالها
عدم وجود نویز در خطوط انتقال

معایب:
عدم دسترسی به امکانات IPTV
عدم توسعه پذیری از امکانات جدید در آینده
در صورت گسترش نمایشگرها در واحد نیازمند سوئیچرهای آنالوگ میباشد
 
بالا