ثبت شرکت کنسرسیوم | ثبت شرکت جوینت و ونچر

ارسال ها
127
لایک ها
3
امتیاز
0
#1
شرکت کنسرسیوم


به پیوند چند شرکت، سازمان و یا چند نفر «کنسرسیوم» گفته می‎شود که برای انجام یک هدف مشترک شکل می‎گیرد. در این نوع از شرکت حدود و وظایف هر کدام از اعضای شرکت از طریق تفاهم نامه و اداره ثبت شرکت تایید می‎گردد. در واقع یک چارچوب حقوقی همکاری است که در آن خطرات احتمالی و مدیریت بین همه شرکا تقسیم می‎شود.


در کنسرسیوم افراد، شرکتها یا موسسات برای انجام یک پروژه خاص برای مثال تاسیس یک سد یا یک پل خاص با هم شرکت نمایند که دارای مدت زمانی محدودی است. برخی بر این نظر هستند که کنسرسیوم با مفهوم ادغام به یک معناست که در نتیجه آن همه شرکاء موقعیت قانونی و استقلال مدیریتی خود را از دست می‎دهند. در حالی که کنسرسیوم یک مفهوم کلی در دو گروه انتفاعی با کارکرد تجاری و نیز غیر تجاری می‎باشد.


یکی از انگیزه‎های اقتصادی تشکیل کنسرسیوم نیز، کنسرسیوم صادراتی است که کنسرسیوم صادراتی یک اتحاد داوطلبانه شرکتها با هدف ارتقای کالاها و خدمات اعضا به خارج و تسهیل صادرات این محصولات از طریق عمل مشترک می‎باشد. اعضای این نوع شرکت، استقلال مدیریتی، قانونی و مالی خود را حفظ می‎کنند. بنابراین شرکتها قادرند اهداف استراتژیک خود را در راستای اهداف کنسرسیوم دنبال کنند که اعضا همچنان هویت خود را حفظ می‎کنند.


جوینت و ونچر


جوینت و ونچر «Joint &Venture» به معنی تجارت جمعی یا به معاملات گروهی مدت دار گفته می‎شود که مطابق یک قرارداد و برای یک فعالیت خاص و مشخص تشکیل می‎شود.


انواع جوینت و ونچر


جوینت و ونچر قراردادی؛ بدون تاسیس یک بنگاه اقتصادی مشترک و بدون هیچ گونه سرمایه تاسیس می‎گردند.


جوینت و ونچر شرکتی؛ در این نوع طرفین اقدام به تاسیس یک بنگاه اقتصادی می‌کنند.


ویژگی‎های شرکتهای جوینت و ونچر


وجود رابطه قراردادی


جوینت ونچر بر اساس یک قرارداد ایجاد می‎شود حتی زمانی که به صورت یک شرکت تجاری با شخصیت حقوقی مستقل، سازماندهی می‎گردد، همچنان اصل تشکیل شرکت، روابط شرکا معاملات بین آنها، قواعد راجع به نقل و انتقال سهام، منع رقابت شرکا با شرکت، نحوه و میزان افزایش سرمایه، نحوه حل و فصل اختلافات، نحوه خاتمه همکاری و ..... کلیه مسائل مذکور بر اساس قرارداد اولیه جوینت ونچر، حل و فصل خواهد شد.


وجود یک فعالیت خاص


جوینت ونچر برای انجام یک فعالیت مشخص تشکیل می‎گردد، فعالیت مذکور باید با تمامی ابعاد اقتصادی و جغرافیایی خاص تعریف شود.


وجود کنترل مشترک


دخالت شرکا در اداره جوینت ونچر یکی دیگر از مشخصه‎های آن است. یعنی اگر یکی از شرکا با وجود مشارکت در تامین سرمایه و سهیم شدن در سود حاصل از فعالیت مشترک، از فعالیت در مدیریت و اداره آن امتناع نماید، نمی‎توان آثار حقوقی ناشی از روابط ایجاد شده را تحت عنوان جوینت ونچر تحلیل نمود.


در سود و زیان شریک بودن


شرکا در تماسی سود و زیانهای شرکت به یک اندازه سهم خواهند برد.


قالب حقوقی


روابط طرفین بر مبنای قرارداد قابل تحلیل است. قالب حقوقی قرارداد جوینت ونچر بر اساس نهادهای حقوقی کشور سرمایه پذیر، انتخاب می‎شود.


مراحل تشکیل کنسرسیوم، جونیت و ونچر



توافقنامه یا تفاهم‎نامه همکاری مقدماتی




منظور از تفاهم نامه ایجاد یک فضا برای همکاری است که طرفین قرارداد ابتدا یک چارچوب کلی مبنی بر همکاری و مشارکت ایجاد می‎کنند. تهیه پیش نویس قرارداد کنسرسیوم کارآمد، برای نیل به هدف مشترک، مجموعه مقرراتی را جهت سازماندهی روابط میان اعضا صورت می‎گیرد که پیش نویس می‎تواند نقش اساسی در فرایند پروژه با فراهم کردن قالب منسجم برای پیشرفت عملی توسط مشارکت کنندگان در پروژه ایفا نماید.



تنظیم قرارداد تشکیل سرمایه گذاری مشترک




برخی مواقع در میان طرفین تشکیل شرکتهای کنسرسیوم، جوینت و ونچر، مجموعه ای از ملاقات‎ها و مذاکرات با جدیت، دقت و پشتکار و صبر توسط طرفین در خصوص همکاری مشترک صورت می‎گیرد که اولین گام آن امضای یک تفاهم نامه برای حفظ اسرار و اطلاعات تجاری و فن آوری طرفین می‎باشد. این امر تعیین کننده چارچوب اصلی مشارکت است که دربرگیرنده مشخصات طرفین و سرمایه آنها، محل تشکیل، میزان سرمایه شرکت، مدت فعالیت، طریق حسابرسی و بازرسی، روشهای افزایش و تقلیل سرمایه، میزان مشارکت آنها در سود و زیان، مسئولیت‎های ناشی از نقض تعهد طرفین، ساختار مدیریت و کنترل فعالیت مشترک، طرق خاتمه و چگونگی انحلال آن، چگونگی و نوع فعالیت، خرید و فروش، طریق حل اختلافات و دیگر عوامل موثر در قرارداد ... می باشد.


نحوه ثبت شرکت های کنسرسیوم، جوینت و ونچر


کنسیرسیوم، جونیت و ونچر تحت قالب شرکت‎های سهامی خاص و مسئولیت محدود قابلیت ثبت دارند. برای ثبت این شرکتها به مدارک زیر نیاز می‎باشد:




ارائه مجوز شرکت


اخذ فرم درخواست ثبت شرکت


اخذ دو نسخه شرکتنامه، اساسنامه و اظهارنامه شرکت


گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضای هئیت مدیره شرکت


ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
 

Javadia

New Member
ارسال ها
3
لایک ها
0
امتیاز
1
#2
با درود یک سوالی ازتون داشتم و اون این است که آیا یک شرکت با تمامی شام داران خارجی با توجه به قوانین ایران میتونه ۱۰۰ درصد شام خارجی رو ثبت کنه و باعنوان ایک شرکت ۱۰۰ درصد خارجی ثبت بشه
ممنون
 
بالا