رستورانی برای افراد بالا ی 18 سال در زندان

sheeyda

New Member
ارسال ها
1
لایک ها
0
امتیاز
0
#1
اینها بخشی از مقررات ورود به یکی از عجیب ترین رستورانهای دنیاست که در داخل برخی از زندان های انگلیس برپا شده است.

تاسیس رستوران عمومی در زندان، بخشی از یک برنامه تمرینی و بازپروری موسسه خیریه انگلیسی ” کلینک ” است که قصد دارد بازگشت مجرمان به زندگی تبهکارانه را در این کشور کاهش دهد.

این موسسه با هدف کاهش بازگشت دوباره زندانیان به بزهکاری و ارتکاب جرائم در صدد انجام این طرح برآمده است و تاکنون سه رستوران در زندان های بریتانیا راه اندازی کرده است.

جدیدترین رستوران “لندن” نام دارد و در جنوب این شهر در زندان “بریکستون” در فوریه 2014 افتتاح شد. سیم های خاردار، نگهابانان، سگ های پلیس و دوربین های مدار بسته این رستوران را در پشت دیوارهای پولادین ضخیم دربرگرفته است.

دو شعبه دیگر از این رستوران های زنجیره ای در زندان های “کاردیف” در “ونام یلز” و “های داون” در “ساری” واقع شده است.

ورود به این رستوران های زنجیره ای از دوشنبه تا جمعه هر هفته برای صرف صبحانه و ناهار برای عموم آزاد است. کریس مور، مدیرعامل موسسه خیریه کلینک می گوید: اتفاقی که افتاده، بسیار فراتر از افتتاح یک رستوران معمولی است. این ابتکار راه حل معتبری است برای مشکل بزرگ کمبود مهارت زندانیانی که بزودی آزاد می شوند.در این طرح علاوه بر آماده سازی زندانیان، موقعیتی ایجاد می شود که مردم عادی با زندانیان در تماس باشند و از این طریق می توانیم شرایط واقعی برخورد مردم عادی با یک سابقه دار را تجربه کنیم.

از آنجا که خوردن غذا در زندان نیاز به شرایط امنیتی ویژه ای دارد، بنابراین این موضوع قطعا کمی پیچیده و دشوار خواهدبود و مشتریان باید برای خوردن ناهار یا صبحانه در این رستوران از 72 ساعت قبل باید میز خود را رزرو کنند.

همچنین مشتریان باید بالای ۱۸ سال داشته باشند و تحویل تلفن همراه هنگام ورود به رستوران الزامی است.

در رستوران “لندن” غذاهای متنوع و مجلل سرو می شود. در فضای داخلی رستوران 5 اتاق وجود دارد که به جلسات کاری اختصاص یافته و شرکت های مختلف می توانند جلسات خود را در آن برگزار کنند. در رستوران سرآشپز، کمک آشپزها، خدمه رستوران و گارسون ها همه از محکومان هستند اما این تنها ویژگی منحصر به فرد این رستوران نیست.

مهمانان برای ورود به رستوران، باید گذرنامه یا کارت شناسایی معتبر همراه داشته باشند. ورود تلفن، دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری، کیف های بزرگ، لپ تاپ و اشیای تیز به داخل محوطه زندان و رستوران ممنوع است.

برای پرداخت صورتحساب نیز قوانین خاصی وجود دارد. هیچ کس اجازه ندارد بیش از ۸۰ دلار پول نقد همراه داشته باشد. پرداخت پول غذا یا به صورت پیش پرداخت یا از طریق چک انجام می شود.

همه مهمانان قبل از ورود انگشت نگاری و از آنها عکس گرفته می شود. علاوه بر این، بازرسی معمولی جزئی از برنامه روزانه رستوران برای مهمانان است. در دفترچه راهنمای رستوران توضیح داده شده که مهمانان با یک بازرسی کمی پیچیده مانند آنچه در فرودگاه رایج است، رو به رو خواهند شد.

اما به نظر می رسد این سختگیری غیرمعمول برای ورود به یک رستوران، مردم را از این محل دور نکرده بلکه آنها برای رفتن به آنجا مشتاق تر شده اند. سال گذشته میلادی 12 هزار نفر برای صرف ناهار و صبحانه به این رستوران مراجعه کردند.

موسسه خیریه کلینک سال ۲۰۰۹ کار خود را آغاز کرد. ایده اصلی این کار متعلق به آلبرتو کریشی، سرآشپز رستوران میرابل لندن بود که از سال ۲۰۰۸ مطرح شد. او اکنون مدیر آموزش این پروژه است.

آشپزها و خدمه ای که در این رستوران مشغول کار هستند، بین شش تا ۱۸ ماه از حبس شان باقی مانده است. آنها در رستوران شغل تمام وقت دارند، یعنی ۴۰ ساعت در هفته کار می کنند و تحت نظارت مرکز اصناف فنی شهری آموزش می بینند و در بخش های نظافت، ارائه خدمات و آماده سازی غذا مهارت کسب می کنند.

قرار است ظرف 3 سال آینده تعداد این رستوران ها به 10 شعبه برسد. به گفته مور، مدیرعامل موسسه خیریه کلینک، این موسسه قصد دارد با همکاری ارگان های دیگر 10 مرکز آموزش را نیز برای زندانیان سراسر بریتانیا راه اندازی کند. این پروژه قرار است تا سال ۲۰۱۷ تکمیل شود. بنابراین دست اندرکاران پروژه بسختی مشغول کار هستند.

به نقل از آمار رسمی سال ۲۰۱۱، ۵/۱۲ درصد افرادی که برنامه کلینک را پشت سر گذاشته دوباره مرتکب جرم شده اند در حالی که متوسط برگشت به جرم در کشور بریتانیا بیش از 49 درصد است، اما این برنامه برای مجریان آن ارزان تمام نشده است.

غذاها تا جایی که امکان دارد از مواد اولیه تولید داخل زندان مانند سبزی تهیه می شود. این زندان ها پروژه های آموزش مزرعه داری و باغبانی هم دارند که زندانیان در آن کار می کنند.

غذاهایی که در رستوران سرو می شود، فصل به فصل تغییر می کند و منوی جدیدی در رستوران ارائه می شود. مثلا غذاهایی که در این فصل از سال در رستوران زندان بریکستون سرو می شود، خرچنگ دودی، نان شیرین، ماهی رول، میکس سبزیجات، قارچ وحشی جنگلی، کنگر فرنگی و لازانیا و گوشت است.

درانگلیس رستوران های دیگری هم وجود دارد که به صورت خیریه و برای مصالح جامعه کار می کنند. مثلا سال ۲۰۰۲ جیمی اولیویه ۱۵ رستوران در لندن باز کرد که در آن به افراد جوان بیکار آموزش آشپزی می داد و آنها را به کار می گرفت. همچنین رستوران های موسوم به بریج به افراد بی خانمان کمک می کند و به آنها آموزش می دهد، اما هزینه اداره این خیریه ها بسیار بالاست. برای نمونه رستوران هوکستون سال ۲۰۰۴ در لندن افتتاح شد اما سال ۲۰۱۲ به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد.

کلینک فعلا در زمینه زندانیان کار می کند و برنامه ای برای گسترش فعالیت خود در دیگر حوزه ها ندارد.


 
آخرین ویرایش توسط مدیر
بالا