pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
#1
سلام.اين تاپيك در مورد داروسازيه.مرتبط ترين رشته به شيمي.مخصوصا به شيمي آلي :lol:
يك رشته جذاب كه علاوه بر واحدهاي شيمي داراي واحدهاي نسبتا زياد زيستي و داراي واحد هاي رياضي و فيزيك هم مي باشد.
ترتيب دروس مهم و بيشتر در دارو سازي
شيمي>زيست>رياضي>فيزيك
اين هم يكسري اطلاعات فوق العاده كامل (بيش از حد كامل!)در مورد داروسازي.ببخشيد اگه يك كم نامنظم باشه .اعدادي كه زير دروس مشاهده مي كنيد مربوط به واحدها و ساعات درسي هريك و دروس پيش نياز مي باشد. اگه حوصله نداريد همشو بخونيد (كه خودمم ندارم!)فقط واحد هاي درسي شو بخونيد تا متوجه واحد هاي شيميش بشين.ضمنا برخي دروس كه اسم شيميايي ندارن هم ارتباط زيادي به شيمي و بيو شيمي دارن.مثل فارماكولوژي و فارماگنوزي واكثر دروس ديگر.راستي خودم اينا رو تايپ نكردما!كپي پيست كردم.از حجم زياد مطلب نترسيدا!ممون.


1- نام و تعريف رشته

رشته دكتراي عمومي داروسازي Doctor of Pharmacy (Pharm. D) شاخه اي از علوم پزشكي است كه به منظور رفع نياز هاي خدمات داروئي جامعه در سازمان هاي مرتبط با دارو تاسيس شده است.



2- تاريخچه رشته و پيشرفت هاي جديد

با توجه به نياز بشر به درمان بيماري ها و همچنين پيشرفت علم شيمي و بيولوژي و همچنين ارتباط تنگا تنگ علوم مختلف و همچنين گشوده شدن عرصه براي ارائه روش هاي جديد درماني بااستفاده از دارو هاي جديدتر و موثر تر رشته داروسازي از ابتداي قرن بيستم به عنوان يك رشته مستقل مطرخ گرديد كه اين امر در ايران با استقلال اين رشته از رشته پزشكي و تاسيس دانشكده داروسازي در سال 1313 در دانشگاه تهران محقق گرديد. به مرور زمان و با توجه به نياز كشور به استفاده از خدمات داروسازان و همچنين احساس ضرورت بر تدوين برنامه هاي تحصيلي اين رشته، دانشكده هاي داروسازي ديگري در تبريز، اصفهان، مشهد، اهوازو سپس شهيد بهشتي، كرمان، شيراز، ساري و كرمانشاه تاسيس گرديد. همچنين برنامه رشته داروسازي به صورت مدون در سال 1361 توسط شوراي انقلاب فرهنگي ارائه كه اين برنامه با كمي تغيير در سال 1367 بازنگري گرديده است. امروزه علاوه بر تاسيس دانشكده هاي داروسازي هر دانشكده به لحاظ رشد و تحولات عظيم علمي اقدام به تاسيس مراكز تحقيقاتي و همچنين با توجه به نياز جامعه به خدمات تخصصي تر اقدام به تاسيس و را ه اندازي رشته هاي تخصصي نموده است.



3- فلسفه تدوين برنامه ( ارزشها و باورها )

حفظ سلامت انسان و محيط زندگي وي از حقوق اصلي او محسوب مي شود و در رشته داروسازي نيز با توجه به كاربردهاي تعيين كننده آن در تامين سلامت جامعه در راستاي تحقق عدالت اجتماعي، بر مد نظر گرفتن اين حق اساسي تاكيد مي شود . دانشمندان مسلمان و ايراني در شناخت محيط زندگي و داروها پيشقدم بوده اند و دراين برنامه بر روح حاكم بر فرهنگ غني ملي در زمينه هاي اقليم شناسي و جنبه هاي اخلاقي بخصوص اخلاق پزشكي تاكيد دارد. همچنين از نيازهاي اساسي انسانها تمايل به رشد و تعالي است و انسانها فطرتا طالب شناخت بهتر خلقت هستند . لذا دراين برنامه بر افزودن اطلاعات ، ايجاد نگرشهاي لازم و تقويت جنبه پژوهشگري و دستيابي به نهانهاي خلقت توجه مي شود و سعي مي گردد با بكار گيري شيوه هاي جديد و قديم تعليم و تربيت در جهت افزايش قدرت تفكر ، استقلال ، تصميم گيري و افزايش توان حرفه اي فراگيرندگان با توجه به نيازهاي جامعه و اولويت هاي ملي با بهره گيري از فراگيري مداوم گام برداشته شود.



4- رسالت (Mission)

ماموريت اصلي تربيت دانش آموختگاني است كه مي توانند در نظام هاي بهداشتي و تامين سلامت و آموزشي ، پژوهشي ، برنامه ريزي و خدماتي مربوط به داروها انجام وظيفه كنند با تربيت اين نيروها تامين سلامتي پيشرفت خواهد داشت . همچنين با استفاده از متدها و تكنيكهاي جديد ساخت دارو و ارائه مشاوره به تشخيص درمان و پيش گيري از بيماري ها كمك مي شود. بطور كلي اين رشته بر خلاقيت ، نوآوري ، كارگروهي و اخلاق حرفه اي نيز تاكيد دارد.



5- چشم انداز (Vision)

در يك دنياي درحال تغيير و. تحول و پيشرفت ، دانش آموخته داروسازي نقش موثر و كارآمدي در ارتقاي سطح علمي در مقطع آموزش و پژوهش و پاسخ گويي به نيازهاي در حال تحول خدمات بهداشتي جامعه را با همكاري ساير متخصصين گروه پزشكي خواهند داشت . اميد مي رود با اجراي موفق اين برنامه آموزشي سطح علمي در اين رشته ارتقا يافته و در حد استانداردهاي بين المللي باشد و كشور و جامعه را با پيشرفت هاي علمي دنيا هماهنگ نمايد. مطابق استانداردهاي بين المللي ، دكتر داروساز بايد جايگاه هاي واقعي خود را در حلقه درمان جامعه كسب نمايد . لذا اميد مي رود كه اين رشته بتواند لااقل در ده سال آينده جايگاه واقعي خود را از لحاظ رفع نيازهاي حرف وابسته در سطح ملي و حتي بين المللي كسب نمايد.



6- اهداف كلي (Aims)

از دانش آموختگان اين رشته انتظار مي رود اطلاعات عمومي كافي در جنبه هاي مختلف علوم دارويي داشته و نيازهاي جامعه را در اين ارتباط حل نمايد . اهداف كلي اين رشته عبارتند از :

الف- برآوردن نيازهاي عمومي آموزشي و پژوهشي براي فهم بهتر علم داروسازي وعوامل مرتبط با اين علم

ب- آشنايي با پژوهش هاي علمي و عملي در حيطه علوم دارويي

ج) افزايش مهارت ها و آگاهي ها در خصوص

- شناخت كامل خصوصيات داروهاي موجود در فارماكوپه داروئي

- توانايي اداره داروخانه هاي عمومي و تخصصي و راهنمايي بيماران و مشاوره پزشكان در استفاده درست از داروها

- ساخت داروها و مواد آرايشي بهداشتي در حد داروخانه

- ساخت داروها و مواد آرايشي بهداشتي در صنعت

- كنترل كمي و كيفي داروها و مواد غذايي و آرايش بهداشتي

- پيشگيري از سميت و عوارض جانبي داروها و اطلاع رساني داروها

- آشنايي با مراجع و رفرانس هاي داروسازي و علوم دارويي

- توان شناخت و برنامه ريزي براي حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملي

- فرهنگ ها و عقائد جوامع گوناگون

- امور پژوهشي و آموزشي محيط پيرامون خويش

- تحكيم اخلاق حرفه اي



7 - نقش دانش آموختگان در برنامه آموزشي

نقش هاي دانش آموختگان اين رشته عبارتند از :

1) خدماتي

2) مديريتي

3) مشاوره اي و آموزشي

4) پژوهشي



8- وظايف حرفه اي دانش آموختگان

درنقش خدماتي مي توانند در

1) داروخانه شهري به عنوان مسئول كه بر حسن اجراي امور نسخه پيچي و راهنمائي متقاضيان خدمات داروئي نظارت دارد، ارائه خدمات نمايد.

2) داروخانه بيمارستاني به عنوان مسئول فني كه بر حسن اجراي امور نسخه پيچي و تامين داروهاي بخش هاي مختلف بيمارستان و راهنمائي متقاضيان خدمات داروئي نظارت دارد، ارائه خدمت نمايند.



در نقش مشاوره اي و آموزشي مي توانند

1) در داروخانه اعم از شهري و بيمارستاني در انتخاب و مصرف صحيح داروها به بيماران و پزشكان كمك نمايند

2) با ارائه اطلاعات صحيح به پزشك و بيمار باعث كاهش عوارض سمي و جانبي داروها گردد.





درنقش مديريتي مي توانند

1) در سازمانها و موسسات داروئي به عنوان مدير فعاليت نمايد

2) در كليه امور مربوط به دارو اعم از ارتباط با كارخانه هاي داروسازي يا ديگر مراكز توليد دارو ، و شبكه هاي بهداشتي در سطح اجرائي و نظارتي ارائه خدمات نمايند

3) در كارخانه هاي داروسازي بر ساخت و كنترل داروها به عنوان مسئول فني نظارت نمايند

در نقش پژوهشي مي توانند
1) با توجه به اهداف رشته، با مطالعه پيراموني در خصوص الگوي مصرف دارو و نوع بيماري ها منطقه فعاليت به افزايش سطح آگاهي پزشكان در آن منطقه مشخص كمك نمايد.

2) در بخش هاي پژوهشي شامل مراكز تحقيقاتي و همچنين تحقيق و توسعه كارخانه هاي داروسازي ارائه خدمات نمايد.



9- استراتژيهاي تدوين برنامه

اين برنامه مبتني است براستراتژي تلفيقي ( دانشجو يا استاد محوري بر حسب نوع درس و شرايط ) ، استفاده از فنون جديد يادگيري و ياددهي و پژوهش ، آموزش در محيط كار واقعي ، تحليل وظايف حرفه اي آينده شناخت علوم و ابزارها و تكنيكهاي تخصصي جديد.

همچنين در اين برنامه بر حسب شرايط از فنوني نظير كار و تمرين عملي در محيط آزمايشگاه و فيلد ، كار در گروههاي كوچك ، طرح و حل مسئله ، شيوه هاي آموزشي Modular و خودآموزي ، استفاده از كامپيوتر ، سخنراني ، ارائه سمينار و فعاليت هاي آموزشي نظري توسط فراگيرنده demonstration و evidence based approachكه بيشتر در بخش آموزشهاي باليني و كارورزي ها بكار مي رود استفاده خواهد شد.



10- شرايط و نحوه پذيرش دانشجو:

پذيرش دانشجو از طريق آزمون سراسري و به صورت متمركز خواهد بود

11- رشته اي مشابه در داخل كشور:

رشته هاي مشابه تأسيس نشده است.

12- رشته هاي مشابه در خارج از كشور:

اين رشته در مقاطع مختلف اعم از ليسانس فوق ليسانس و دكتري در خارج از كشور وجود دارد

13- شرايط مورد نياز براي راه اندازي رشته

طبق ظوابط شوراي نظارت , ارزشيابي و گسترش دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور مي باشد

14- موارد ديگر ( بورسيه ): ندارد.



فصل دوم مشخصات دوره



نام دوره

دكتري عمومي داروسازي Doctor of Pharmacy (Pharm. D)



طول دوره تحصيل :

حداقل طول دوره دكتري داروسازي 5/5 سال مي باشد.

مرحله اول : دروس عمومي و اختصاصي علوم پايه

مرحله دوم : دروس اختصاصي داروسازي ، كارآموزي كاراموزي در عرصه ، پايان نامه

در پايان مرحله اول، امتحان جامع علوم پايه برگزار مي شود و قبولي درامتحان جامع شرط ورود به دوره هاي بعدي مي باشد

تعداد كل واحدهاي درسي : 209 واحد

واحدهاي عمومي : 22 واحد

واحد علوم پايه : 58 واحد

واحدهاي اختصاصي : 129 .واحد كه شامل واحدهاي كارآموزي،كاراموزي در عرصه و پايان نامه ( 26 واحد) مي شود.





داروخانه شهري 2 واحد معادل 102 ساعت

كار آموزي مقدماتي هر واحد 51 ساعت داروخانه بيمارستاني 2واحد معادل 102 ساعت

داروخانه صنعت 2 واحد معادل 102 ساعت





كارآموزي در عرصه هر واحد51 ساعت داروخانه شهري 6 واحد معادل 306ساعت

بيمارستان يا صنعت 6 واحد معادل 306 ساعت







پايان نامه 1 2 واحد

طول دوره پايان نامه 1-2 سال مي باشد پايان نامه 2 2 واحد

پايان نامه 3 4 واحد












الف- جدول دروس عمومي دوره دكتري عمومي داروسازي ب- جدول دروس علوم پايه دوره دكتري عمومي داروسازي

رديف
نام درس
تعداد واحد
تعداد واحد
پيش نياز

نظري
عملي
ساعت نظري
ساعت عملي
كارآموزي
كار آموزي در عرصه

1
رياضيات
3

51



3
ندارد

2
فيزيك در داروسازي
2
1
34
34


3
ندارد

3
شيمي عمومي
4
2
68
64


6
ندارد

4
بيولوژي مولكولي وژنتيك
2

34



2
ندارد

5
تشريح و بافت شناسي
2
1
34
34


3
ندارد

6
شيمي تجزيه
2
2
34
64


4
شيمي عمومي

7
شيمي آلي 1
3
1
51
34


4
شيمي عمومي

8
شيمي آلي 2
3
1
51
34


4
شيمي آلي 1

9
بيوشيمي پايه
3
1
51
34


4
-

10
فيزيولوژي 1
4

64



4
بيوشيمي و تشريح

11
فيزيولوژي 2
4
1
64
34


5
فيزيو لوژي 1

12
كمك هاي اوليه وآشنائي با وسائل پزشكي
1
1
17
34


2
ندارد

13
ميكروب شناسي
3
1
51
34


4
بيو لوژي مولكولي و ژنتيك

14
ويروس شناسي
1

17



1
همزمان با باكتري شناسي

15
انگل شناسي
3
1
51
34


4
بيولوژي مولكولي و ژنتيك

16
ايمونولوژي
3
1
51
34


4
ميكروبيولوژي و انگل شناسي

17
اصول خدمات و بهداشت
1

17



1
ندارد


جمع كل
44
14




58












ج- جدول دروس اختصاصي دوره دكتري عمومي داروسازي

رديف
نام درس
تعداد واحد
جمع واحد
پيش نياز

نظري
عملي
ساعت نظري
ساعت عملي
كار آموزي
كارآموزي در عرصه

19
روانشناسي *
2

34



2
ندارد

20
جامعه شناسي و مردم شناسي * (فرهنگ و جامعه)
2

34



2
ندارد

21
بيوشيمي باليني
2

34



2
بيو شيمي پايه

22
گياهان داورئي
2
1
34
34


3
ندارد

23
فارماكوگنوزي 1
2

34



2
گياهان داروئي

24
فارماكوگنوزي 2
3
2
51
68


5
فارماكوگنوزي 1

25
اخلاق در داروسازي
1

17



1
ندارد

26
شيمي داروئي 1
3

51



3
شيمي الي و فارماكولوژي

27
شيمي داروئي 2
3

51



3
شيمي داروئي 1

28
شيمي داروئي 3
3

51



3
شيمي داروئي2

29
داروشناسي 1
4

68



4
فيزيولوژي و بيوشيمي

30
داروشناسي 2
4
1
68
34


5
فارماكولوژي 1

31
سم شناسي
2
2
34
68


4
فارماكولوژي 2

32
كنترل مسموميت
2

34



2
سم شناسي , فارماكولوژي, كمك هاي اوليه

33
فيزيكال فارماسي 1
2

34



2
رياضيات همزمان با فارماسيوتيكس 3

34
فيزيكال فارماسي 2
2

34



2
فيزيكال 1

35
فارماسيوتيكس1 (مقدمات)
2

34



2
ندارد

36
فارماسيوتيكس2(جامدات)
3
1
51
34


4
فارماسوتيكس 1

37
فارماسيوتيكس 3

( مايعات و تزريقي )
3
1
51
34


4
فارماسوتيكس 2

38
فارماسيوتيكس 4

( نيمه جامدات)
2
1
34
34


3
فارماسوتيكس 3

39
فارماسيوتيكس5 ( سيستم هاي نوين )
2
1
34
34


3
فارماسوتيكس 4

40
فرآورده هاي آرايشي بهداشتي
2

34



2
فارماسوتيكس 4

41
دارو درماني بيماريها 1
3

51



3
فارماكولوژي 2 و فيزيولوژي 2

42
دارو درماني بيماريها 2
3

51



3
دارو درماني 1

43
دارو درماني بيماريها 3
3

51



3
دارو درماني 2

44
مديريت واقتصاد در داروسازي
2

34



2
رياضيات

45
زبان تخصصي
2

34



2
زبان عمومي

46
واژه شناسي در داروسازي و پزشكي
2

34



3
زبان تخصصي

47
مواد خوراكي و رژيم هاي درماني
3

51



3
بيوشيمي و شيمي تجزيه

48
بيو فارماسي و فارماكوكينتيك
3

51



2
رياضي، امار، فارماسوتيكش 5 و فارماكولوژي

49
فرآورده هاي بيولوژيك
2

34



1
ايمينو لوژي

50
كشت سلولي
1

17



3
بيوتكنولوژي داروئي و بيولوژي مولكولي

51
كنترل ميكروبي داروها
2
1
34
34


3
ميكروب شناسي و فارماسوتيكس 5

52
كنترل فيزيكو شيميايي دارو ها
2
1
34
34


3
شيمي عمومي ، تجزيه و روش هاي آناليز دستگاهي

53
آمارزيستي وكار بابسته هاي آمار
2
1
34
34


4
رياضيات

54
روش ها آناليز دستگاهي
3
1
51
34


3
شيمي تجزيه و آلي

55
بيوتكنولوژي داروئي
3

51



2
بيولوژي مولكولي و ژنتيك

56
كار آموزي داروخانه شهري




2

2
دارو درماني بيماري ها و فارماكولوژي 2

57
كارآموزي داروخانه بيمارستاني




2

2
دارو درماني بيماري ها 3

58
كارآموزي مقدماتي صنعت




2
6
6
فارماسوتيكس

59
كاراموزي در عرصه مقدماتي داروخانه





6
6
كارآموزي داروخانه

60
كارآموزي در عرصه بيمارستاني ويا صنعت






2
كارآموزي داروخانه بيمارستاني

61
پايان نامه 1

2




2
دارو درماني بيماري ها 3

62
پايان نامه 2

2




4
فارماسوتيكس

63
پايان نامه 3

4



12
129
كارآموزي داروخانه


جمع كل
89
22


6







* اين دروس به عنوان دروس غير اصلي(Non core) در نظر گرفته شده است كه بر حسب مقدورات دانشكده از اين دروس و يا از دروس اختياري معادل واحد هاي آن جايگزين نمود.







د- جدول دروس اختياري دوره دكتري عمومي داروسازي



رديف
نام درس
تعداد واحد
تعداد واحد

نظري
عملي
ساعت نظري
ساعت عملي

1
شيمي آلي 3
3

51

3

2
شيمي داروئي

1

34
1

3
روش هاي آناليز دستگاهي 2
2

34

2

4
راديو فارماسي
2

34

2

5
تجزيه و كنترل مواد داروئي
3

51

3

6
پليمر و كاربرد آن در داروسازي
2

34

2

7
فارماسوتيكس 6
2

34

2

8
بيو فارماسي و فارماكوكينتيك

2

68
2

9
مدل سازي در فارماكوكينتيك
1
1
17
34
2

10
فرآورده هاي آرايشي بهداشتي

1

34
1

11
اطلاع رساني داروئي و مسموميت
2

51

2

12
داروشناسي باليني
2

34

2


13
كشت سلول هاي گياهي
2

34

2

14
طب سنتي و طب مكمل
2

34

2

15
شيمي گياهي
2

34

2

16
كشت سلولي عملي
1

34

2



جمع واحد 32واحد



لازم به توضيح است ضمن ارائه سرفصل برخي از دروس كه قابل ارائه در كليه دانشكده هاي داروسازي مي باشد ، سرفصل برخي دروس ديگر با عنايت به امكانات و وجود متخصص در هر دانشكده به اختيار آن دانشكده گذارده شده است. همچنين اخذ اين واحد ها به صورت اختياري بوده و حسب نياز دانشجو استاد راهنماي پايان نامه آن را پيشنهاد مي نمايد.









فصل سوم :

عناوين و محتوي دروس



نام درس : رياضيات

پيشنياز : ندارد

تعداد واحد 3

نوع واحد نظري

اهداف كلي :

آشنائي دانشجويان با مفاهيم اوليه رياضيات

آشنائي دانشجويان با اصول روابط و قضاياي رياضيات

ايجاد توان علمي دانشجويان در تحليل مسائل اقتصادي مديريت و حسابداري و بازرگاني

شرح درس:

استفاده از روش هاي مختلف ساخت دار و تاثير عوامل مختلف بر آن نيازمند پيش آگهي و اطلاعات كافي از مباحث رياضيات دارد لذا در اين درس نحوه بكار گيري معادلات رياضي و فرضيه هاي آن كه ارتباط مستقيم با دارو سازي دارد آموزش داده مي شود.

Learning outcomes

دانشجو بايد مفاهيم اوليه مجموعه ها را بداند

دانشجو بايد بايد انواع توابع را بداند

دانشجو بايد تعريف و خواص حد را بداند

دانشجو بايد بايد مشتق و ديفرانسيل را تعريف نمايد

دانشجو بايد كاربرد مشتق و ديفرانسيل را بداند

دانشجو بايد تابع اوليه و انتگرال را بداند

محتوا :

1) مجموعه ها : مفاهيم اوليه اصول و عمليات اصلي روي مجموعه ها مجموع هاي عددي. 8 ساعت

2) دستگاههاي مختصات : دكارتي و قطبي . 4 ساعت

3) روابط توابع : رابطه انواع رابطه ها توابع تركيبات توابع انواع توابع خط تابع معكوس توابع اصلي نمودار توابع. 10 ساعت

4) مباحث حاشيه : قدر مطلق جزء‌ صحيح آناليز تركيبي ( تبديل ترتيب و تركيب ) بسط دو جمله اي نيوتن فرمول رشد دنباله ها و انواع خواص آنها . 10 ساعت

5) حد و پيوستگي : تعريف و خواص حد توابع حد در بينهايت بينهايت كوچكها تقويم قوس عدد e پيوستگي

6) مشتق و ديفرانسيل : تعريف مشتق وديفرانسيل تعبير هندسي جبر و مشتق مثلثات متوالي فرمول هاي مشتق گيري روش هاي محاسبه ديفرانسيل. 10 ساعت

7) كاربرد مشتق و ديفرانسيل : روند صعودي و نزولي تابع ماكزيمم ومينيمم توابع خط مماس و قائم بسط توابع – صورتهاي مبهم و رفع ابهام. 6 ساعت

8) تابع اوليه وانتگرال : عمل عكس مشتق گيري انتگرالهاي ساده از توابع اصلي محاسبه سطح و حجم. 6 ساعت



منابع : حساب ديفرانسيل و انتگرال و هندسه تحليلي ترجمه دكتر عالم زادهو دكتر هاشمي و دكتر بهزاد آخرين چاپ



نحوه ارزشيابي :

ارزشيابي تشريحي 70 درصد

نتايج كارگروهي 30 درصد





نام درس : فيزيك

پيش نياز: ندارد

تعداد واحد :2 واحد

نوع واحد : نظري

هدف كلي درس :

- آشنائي دانشجويان با كاربرد علمي فيزيك در داروسازي و نحوه كار دستگاههاي مختلف پرتوساز و ارتباط آن با علوم داروئي

شرح درس:

با توجه به دخالت مستقيم قوانين فيزيك در داروسازي و ساخت داروها، آموزش اين قوانين مستقيما در افزايش سطح آگاهي دانش آموختگان دخالت دارد.



Learning Outcomes :

دانشجو بايد كليا ت فيزيك نور را بداند.

دانشجو بايد انواع پرتوهاي يون ساز شامل اشعه راديواكتيو، ضايعات بيولوژيكي پرتوهاي يون ساز و نحوه حفاظت در برابر پرتوهاي يون ساز را بداند.

دانشجو بايد اصول فيزيكي روش هاي تصوير برداري پزشكي را بداند.



محتوا:

I- فيزيك نور : (4 ساعت)

الف ) امواج الكترومغناطيسي و پلاريزاسيون نور

نظريه الكترومغناطيسي نور - نظريه جديد نور

قطبش Polarization

پلاريزاسيون به وسيله انعكاس و شكست دوگانه

منشور Nicol و قوانين بروسترو مالوس

پلارونيدها

تيغه نيم موج در پلاريزاسيون

قوانين Biot در پلاريمتري



ب) نورشناسي موجي

تداخل – آزمايش يانگ همدوسي – تداخل با لايه هاي نازك شفاف – تداخل سنج - مايكلسن - پراش بوسيله تك شكافي - روزنه گرد- دوشكافي – چند شكافي ها – توريها يا پراش

ج) ليزر

مقدمه اي بر ليزر

توليد ليزر

كاربردهاي ليزر در علوم پزشكي

II- نوروفيزيك نوين : (4 ساعت)

الف ) خاصيت ذره اي نور

قانون تابش پلانك

پديده فوتوالكتريك

نظريه فوتون انيشتن

پديده كامپتون

بيناب هاي خطي

مدلهاي اتمي

اتم هيدروژن بوهر

ب) امواج و ذره ها

امواج مادي

ساختمان اتمي و امواج ايستاده

III- مايعات (3 ساعت )

كشش سطحي

اثر نيروهاي چسبندگي

جريان شاره

قانون برنولي

قانون توريچلي

ويسكوزيته ( چسبناكي )

عدد رينولدز

معادله پوآزوي

IV- پرتوهاي يونساز : (16 ساعت)

الف ) اشعه X: (X-ray)

انواع پرتوهاي يونيزان و مقايسه آنها با يكديگر

واحدهاي مورد نياز در فيزيك تشعشع و راديولوژي

توليد اشعه X

طيف اشعه X

قانون عكس مجذور فاصله

جذب اشعه X و ضريب كاهش خطي (r)

لايه نيم جذب (HVL) و TVL

رابطه بين ضريب كاهش (r) خطي و لايه نيم جذب (HVL)

استفاده از اشعه X در تعيين خصوصيات ساختماني اجسام آلي (X- ray Crystallography)

ب) راديواكتيو(Radioactivity)

نيمه عمر

ثابت تبديل يا ثابت تجزيه ( )

رابطه نيمه عمر و ثابت تبديل

نيمه عمر فيزيكي بيولوژيكي و موثر

اكتيويته (A) ،(َActivity)

عمر متوسطه (Mean Life)

مجموعه اشعه تابش شده (Total Emitted Radiation)

رابطه بين پروتونها و نوترونها در هسته هاي اتمي

پرتوهاي راديو اكتيو

تجزيه آلفا

تجزيه بتاونوترينو

تجزيه بتا منفي

تجزيه بتا مثبت

جذب الكترون

تبديل داخلي

الكترونهاي اوژه

انتقالهاي هسته اي

شكست هسته اي

جوش يا ادغام هسته اي

كاربرد راديوايزوتوپ ها

روش رديابي

استفاده از راديوايزوتوپ ها بعنوان منبع توليد پرتوهاي يونساز در راديولوژي و راديوتراپي انتقال خطي انرژي (LET)

ج) ضايعات بيولوژيكي پرتوهاي يونساز (راديوبيولوژي )

تعريف و دامنه علم راديوبيولوژي

سلول و انواع آن

جذب اشعه

تاثيرات تشعشع بر روي سلول و بافت

انواع تغييرات بيولوژيكي بعد از برخورد و جذب اشعه با سلول

د) حفاظت در برابر پرتوهاي يونساز

مقدمه و تعريف

سازمانها

خطرات در برابر منافع

سه اصل اساسي در حفاظت

كميتها و واحدها در حفاظت

حداكثر دز مجاز (MPD)

اشعه X و بارداري

V- كليات اصول فيزيكي روشهاي تصوير برداري پزشكي : (5 ساعت)

راديوگرافي X و CT

پزشكي هسته اي PET و SPECT

MRI

صوت و استفاده از آن در پزشكي و داروسازي (Ultrasound)

EEG&ECG&EMG



منابع : فيزيك پزشكي آخرين چاپ





شيوه ارزيابي دانشجو در حيطه هاي مختلف :

ارزشيابي پايان ترم تستي و تشريحي 80%

گزارش و ارائه سمينار 20%





نام درس : فيزيك عملي

پيش نياز: فيزيك نظري

تعداد واحد : يك واحد

نوع واحد : عملي

اهداف كلي درس :

- آشنائي دانشجويان با وسايل موجود در آزمايشگاه فيزيك

- آشنائي دانشجويان با اصول و روشهاي اندازه گيري

- آشنائي دانشجويان با دستگاه هاي اندازه گيري و تشخيص مورد استفاده در علوم داروئي و پزشكي

شرح درس:

كاربرد عملي قانيني كه به صورت تئوري تدريس گرديده و همچنين آموزش وسائل مورد استفاده در داروسازي مد نظر اين درس مي باشد.

Learning Outcomes :

1) دانشجو بايد اصول كار دستگاههاي رفراكتومتري ، پلاريمتري ، كلريمتري را بداند.

2) دانشجو بايد نحوه اندازه گيري و سنجش راديواكتيويته ودز بهتري را بداند.

محتوا :

آزمايشهاي فيزيك داروسازي :

رفراكتومتري 2 جلسه

پلاريمتري 2 جلسه

اسپكتروسكپي 1 جلسه

كلريمتري 1 جلسه

كالريمتري دماسنجي و تعيين گرماي ويژه 2 جلسه

ويسكوزيته كشش سطحي 2 جلسه

PH متري 1 جلسه

اندازه گيري و خطا سنجي 1 جلسه

تشخيص و سنجش راديواكتيويته و دزيمتري 1 جلسه

اسمز و الكترواسمزي و تعيين فشار اسمزي 1 جلسه

قانون برنولي 1 جلسه



منابع: فيزيك پزشكي





شيوه ارزيابي :

ارائه نتايج حاصل از كار عملي 80%

گزارش كارش 20%

.





نام درس : شيمي عمومي

پيش نياز: ندارد

تعداد واحد :4واحد

نوع واحد : نظري

اهداف كلي درس :

- آشنا نمودن دانشجويان با اصول و مفاهيم شيمي و محاسبات

- آشنائي دانشجويان با ساختمان اتم و قوانين مربوطه ، اتصال هاي شيميايي و مولكولي

- آشنايي دانشجويان با انواع تعادلات شيميائي ، كينتيك و انواع واكنش هاي شيميائي ، ترموديناميك

شرح درس:

در اين درس كلياتي از خواص مواد شامل مايعات گازها و فلزات و همچنين قوانين حاكم بر اين دسته از اشكال مواد توضيح داده مي شود و به عنوان اطلاعات پايه در داروسازي مورد استفاده قرار مي گيرد.

Learning Outcomes :

1) دانشجو بايد مفاهيم و محاسبات شيمي را بداند و بيان كند

2) از مفاهيم در درك پديده هاي شيمي استفاده كند

3) دانشجو بايد بتواند مسائل نظري و عملي شيمي را حل و تفسير كند.

4) دانشجو بايد انواع اتصالات شيميايي و بين مولكولي را بداند.

5) دانشجو بايد قوانين محلول ها را بداند.

6) دانشجوبايد انواع تعادلات شيميائي ، كينتيك شيميائي ، درجات واكنش ها و سرعت واكنش هاي شيميائي را بداند

محتوا :

1) اصول اوليه اندازه گيري در شيمي (حجم ، دانسيته ) 4 ساعت

2) اتصال ها شيميايي و اربيتاليهاي مولكولي 4 ساعت

3) كمپلكسها 2 ساعت

4) گازها 2 ساعت

5) مايعات 2 ساعت

6) جامدات 2 ساعت

7) محلول ها و قوانين مربوطه 2 ساعت

8) هالوژن ها 2 ساعت

9) ازت و تركيبات 2 ساعت

10) تركيبات گوگرد 2 ساعت

11) فلزات گروههاي يك تا پنج و خصوصيات مهم آنها 4 ساعت



12) تعادل شيميائي 8 ساعت

- روش نوشتن تعادل شيميائي

- اثر عوامل مختلف بر تعادل

- محاسبه ثابت تعادل

- محاسبه غلظت ها

تعادل در محيط نا همگن

13) كينتيك شيميائي 6 ساعت

- سرعت واكنش

- تئوري برخورد

- اثر عوامل مختلف بر سرعت واكنش

- درجه واكنش

- معادلات سرعت واكنش هاي درجه اول و دوم

14) اسيدها و بازها ، نمك ها ، هيدروليزتامپون وانحلال 8 ساعت

15) ترموديناميك 6 ساعت

16) الكتروشيمي 6 ساعت





منابع:

1) Mortimer, C.E last edition.

2) Atkins.P.W. General chemistry. Last eddition

3) شيمي مورتيمر چاپ نشر دانشگاهي



شيوه ارزيابي :

سؤال تشريحي 30 درصد

سؤال تستي 50 درصد

پرسش كلاسي 10 درصد

ارائه سمينار 10 درصد





نام درس : شيمي عمومي

پيش نياز: شيمي عمومي نظري

تعداد واحد :2 واحد

نوع واحد : عملي

هدف كلي درس :

كسب مهارت هاي لازم جهت استفاده از وسائل آزمايشگاهي و تشخيص اجسام با استفاده از خصوصيات فيزيكي

تشخيص و طبقه بندي تركيبات كاتيوني و انجام انواع واكنش هاي مختلف اكسيداسيون و احياء

شرح درس:

روش هاي مختلف تعيين خصوصيات فيزيكي اجسام و همچنين روش هاي مختلف تهيه كمپلكس از تركيبات مختلف و انجام برخي از واكنش هاي اكسيداسيون و احيائ به طور عملي آموزش داده مي شود.

Learning Outcomes :

1) دانشجو بايد انواع وسائل مورد استتفاده در آزمايشگاه شيمي عمومي را بشناسد .

2) دانشجو بايد روش هاي تعيين دانسيته ، نقطه ذوب ، نقطه جوش را بداند.

3) دانشجو بايد روش هاي تهيه كمپلكس را بشناسد.

4) دانشجو بايد با استفاده از واكنش هاي تجزيه اي مواد را تشخيص دهد.

5) دانشجو بايد طبقه بندي كاتيون ها و روش هاي تشخيص را بداند.

6) دانشجو بايد واكنش هاي مختلف اكسيداسيون و احياء‌ را بداند.



محتوا :

1) آشنائي با وسائل آزمايشگاهي

2) تشخيص اجسام

- با استفاده از حلاليت

- دانسيته

- نقطه جوش

3) تعيين ثابت گازها

4) روش هاي خالص كردن آبها

5) تهيه كمپلكس ها

6) تهيه گازهاي مختلف هالوژن

7) تشخيص و طبقه بندي كاتيون ها

8) تشخيص آنيون ها

9) پيدا كردن مناسبترين حلال

10) ذوب قليائي

11) واكنش هاي اكسيداسيون و احياء

12) تعيين ثابت تعادل يك واكنش





منابع :

1) Mortimer, C.E last edition.

2) Atkins.P.W. General chemistry.

3) شيمي مورتيمر چاپ نشر دانشگاهي



شيوه ارزيابي :

ارائه فعاليت هاي آزمايشگاهي ونتايج 80%

ارائه گزارش كار 20%









عنوان درس : بيولوژي مولكولي و ژنتيك

پيش نياز : ندارد

تعداد واحد : 2 واحد

نوع واحد : نظري



اهداف :

1) آشنايي با اصول و كاربردهاي ساختمان و فيزيولوژي سلول در بيولوژي ملكولي ( آشنايي با سلولهاي ابتدايي و پيشرفته ).

2) آشنايي با اصول و مباني ژنتيك

3) آشنايي با ايمونولوژي مولكولي

4) آشنايي با اصول بنيادي تكنولوژي DNA

شرح درس:

با عنايت به پيشرفت علم داروسازي در سطح مولكولي و همچنين اساس قرار گرفتن علم ژنتيك در ساخت داروها، اين درس اطلاعات مورد نياز و پايه را در اختيار دانشجو يان قرار مي دهد.

:Learning Outcomes

1) دانشجو بايستي كاربرد چرخه هاي مختلف متابوليسمي در سلول را بداند.

2) دانشجو بايستي كاربري ارگانل هاي مختلف سلولي در ژنتيك را بداند .

3) دانشجو بايستي ساختمان ژن را بداند .

4) دانشجو بايد مفاهيم موتاسيون ژنها را بداند.

5) دانشجو بايد نحوه كنترل فعاليت ژنها را بداند.

محتوا:

- تاريخچه بيولوژي مولكولي و ژنتيك 2 ساعت

- ارزش و اهميت علم ژنتيك 2 ساعت

- آشنايي با اصول و مباني ژنتيك 2 ساعت

- مروري بر اسيدهاي نوكلئيك و ساختمان ژن 2 ساعت

- مروري بر همانند سازي در DNA 2 ساعت

- مروري بر نسخه برداري در DNA 2 ساعت

- فرآيند ترجمه در سنتز پروتئين 4 ساعت

- نحوه كنترل فعاليت ژنها 4 ساعت

- ايمنولوژي ملكولي و اساس ژنتيكي آنتي بادي ها 4 ساعت

- ساختمان و انواع آنتي بادي ها 2 ساعت

- بريدن و وصل نمودن ژنها 2 ساعت

- انواع موتاسيون 2 ساعت

( روشهاي ايجاد موتانت )

- آشنائي با تراتوژنها ، كارسينوژنها و موتاژنها 4 ساعت

- اساس ملكولي سرطان ها 4 ساعت

مراحل مختلف سرطان ها

جنبه هاي ژنتيكي سرطان ها

مكانيسم هاي -- ژنتيك سرطان ها

منابع :

1- Walker, J.M.and Gingold, E.B: Molecular Biology and Biotechnology. Royal Society of Chemistry, London. (1993).



2- حقيقي و ب : بيولوژي مولكولي " مهندسي ژنتيك " انتشارات معاونت پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ، اصفهان (1374).

3- صالحي ، ر : مباحثي از بيولوژي سلولي و ملكولي انتشارات ماني ، اصفهان (1374).

4- نوري دلويي ، م . ر : خسروي نياس ، ساماني ، ا. ع . و مجيد فر ، ف : آموزش بيوتكنولوژي انتشارات مركز ملي تحقيقات مهندسي ژنتيك و تكنولوژي زيستي ، تهران (1373).



نحوه ارزيابي :

سئوال تستي 30%

سئوال تشريحي 40%

ترجمه مقاله و كتاب 10%

نتايج كار گروهي 20%







نام درس : تشريح و بافت شناسي

پيش نياز: ندارد

تعداد واحد : 2 واحد

نوع واحد : نظري

اهداف كلي درس :

آشنائي دانشجويان با مباني اصولي و مفاهيم تشريح عمومي ، تشريح اعصاب .

آشنائي دانشجويان با سلول هاي مختلف بدن و بافت ها پوششي ، همبند و بافت هاي مختلف اعضاء .



شرح درس:

شناخت اجزائ بدن و بافت هاي مختلف كه مي تواند در درك نحوه اثر داروها بسيار موثر واقع گردد از مطالبي است كه در اين درس آموزش داده مي شود.



Learning Outcomes :

1) دانشجو بتواند ساختار بدن انسانرا بيان كند.

2) دانشجو عملكرد اعضاء بخصوص دستگاه عصبي را تفسير كند.

3) دانشجو بافت هاي مختلف بدن را از نظر سلولي و ميكروسكوپي بشناسد.



محتوا :

1) تشريح عمومي مقدمه و تاريخچه 2 ساعت

2) تشريح استخوان ها و مفاصل 2 ساعت

3) تشريح عضلات 2 ساعت

4) تشريح دستگاه تنفس ، قلب و عروق 2 ساعت

5) تشريح دستگاه اداري وتناسلي 2 ساعت

6) تشريح دستگاه گوارش ، غدد برون ريز و درون ريز 2 ساعت

7) تشريح نخاع و اعصاب نخاعي 2 ساعت

8) تشريح تنه مغز ، مغز مياني 2 ساعت

9) تشريح مغز واسطه و مغزي 2 ساعت

10) تعريف سلول اجزائ سلولي 2 ساعت

11) بافت هاي پوششي ، اتصلات وظائف 2 ساعت

12) بافت همبند ، خون و لنف 2 ساعت

13) بافت شناسي اعضاء 14 ساعت

- اعصاب محيطي

- اعصاب مركزي

- دستگاه گردش خون

- دستگاه دفاعي

- دستگاه ايمني

- غدد لنفاوي

- لوله گوارش

- دستگاه تنفسي

- دستگاه ادراري

- چشم

- گوش



منابع :

آناتومي گري gray آخرين چاپ

كليات بافت شناسي: دكتر نوري و دكتر مينائي

نحوه ارزيابي دانشجو (امتحان ):

امتحان تستي و تشريحي 100%







نام درس : تشريح و بافت شناسي

پيش نياز: ندارد

تعداد واحد : 1 واحد

نوع واحد : عملي

اهداف كلي درس :

آشنائي دانشجويان با مباني اصولي و مفاهيم تشريح عمومي ، تشريح اعصاب .

آشنائي دانشجويان با سلول هاي مختلف بدن و بافت ها پوششي ، همبند و بافت هاي مختلف اعضاء .



شرح درس:

بكار گيري آموخته هاي تئوريك و آشنائي با جسد و نحوه تشريح و شناسائي اجزا’ بدن و همچنين آشنائي با بافت هاي مختلف بدن چه در زير ميكروسكوپ و چه با استفاده از اسلايد از جمله مباحثي است كه در اين درس تدريس مي گردد.

Learning Outcomes :

4) دانشجو بتواند ساختار بدن انسانرا بيان كند.

5) دانشجو عملكرد اعضاء بخصوص دستگاه عصبي را تفسير كند.

6) دانشجو بافت هاي مختلف بدن را از نظر سلولي و ميكروسكوپي بشناسد.



رئوس مطالب:

1) آشنائي با موزه آناتومي

2) آشنائي با موزه استخوان شناسي

3) آشنائي با سالن تشريح

4) آشنائي با اعضائ بدن از طريق جسد و اسلايد

5 )آشنائي با انواع بافتهاي بدن شامل

- اعصاب محيطي

- اعصاب مركزي

- دستگاه گردش خون

- دستگاه دفاعي

- دستگاه ايمني

- غدد لنفاوي

- لوله گوارش

- دستگاه تنفسي

- دستگاه ادراري

- چشم

با استفاده از لام و اسلايد













منابع :

آناتومي گري gray آخرين چاپ ويا آناتومي دكتر بهرام الهي

كليات بافت شناسي: دكتر نوري و دكتر مينائي

نحوه ارزيابي دانشجو

شناسائي اجزائ بدن و لام مربوط به انواع بافت ها 90 در صد

ارائه گزارش كار 10 در صد









عنوان درس : شيمي تجزيه نظري

تعداد واحد : 2 واحد تئوري

پيش نياز : شيمي عمومي

تعداد واحد : 2

نوع واحد: نظري



اهداف كلي : آشنائي دانشجويان با اصول و مباني تعيين مقدار مواد شيميائي در مخلوط مواد به روشهاي شيميائي



شرح درس:

تجزيه و شناسائي تركيبات و همچنين تعيين مقدار مواد يكي از مباحث مهم در رشته داروسازي مي باشد . ارائه روش هاي مختلف تعيين مقدار مواد و همچنين شناسائي تركيبات از جمله مباحثي است كه در اين بخش آموزش داده مي شود





Learning outcome:

- دانشجو بايد روش هاي مختلف تعيين مقدار مواد شيميائي را بداند.

- دانشجو بايد اندازه گيري مواد آلي را با روش هاي مختلف بداند

- دانشجو بايد انواع روش هاي تيتراسيون را بداند



محتوي :

1- تعريف ، مقدمه ( 1 ساعت )

2- خطاها و پردازش آماري داده ها ( 3 ساعت)

3- سنجش اسيد – باز ( در محيط هاي مائي و غير مائي ) و رسم منحني ها و ارزشيابي معرف هاي استفاده شده ( 6 ساعت )

4- تيتراسيون اسيدهاي چند ظرفيتي ( 2 ساعت )

5- سنجش يك مخلوط (اسيد ،‌ باز، نمك ) (2 ساعت )

6- روش كجلدال (2 ساعت )

7- اندازه گيري مواد آلي با روشهاي شيميائي ( تركيبات ازت دار، الكلها ، استرها ) ( 4 ساعت)

8- سنجش رسوبي ( 4 ساعت )

9- سنجش كمپلكس ها ( 2 ساعت)

10- سنجش هاي اكسايش – كاهش ( 4 ساعت )

11- تيتراسونهاي وزن سنجي ( 2 ساعت، 1 ساعت تدريس استاد، 1 ساعت با مشاركت دانشجويان) ارزيابي ( 2 ساعت )



منابع : مباني شيمي تجزيه اسكوك . وست



روش ارزشيابي :

1) كار گروهي 30%2) امتحان پايان ترم ( تشريحي ، حل مسئله ) 70%





عنوان درس : شيمي تجزيه عملي

تعداد واحد : 2 واحد

پيش نياز : شيمي عمومي

نوع واحد: عملي

اهدف كلي : انجام آزمايشات و آشنائي با روش هاي متداول در تعيين مقدار و شناسائي مواد .



شرح درس:

ارائه روش هاي كمي جهت تعيين مقدار مواد و همچنين روش هاي دقيق ساخت محلول ها در اين بخش آموزش داده مي شود.

Learning outcome :

1) دانشجو بايد روش هاي مختلف استانداردسازي محلول ها را بداند

2) دانشجو بايد روش ها مختلف تيتراسيون و تعيين مقدار مواد مختلف را بداند.



محتوي درس عملي : هر جلسه 4 ساعت

1) توزيع وسايل آزمايشگاهي بين دانشجويان و تعيين محل كار ، توصيه هاي كلي درباره نحوه كار صحيح با وسايل ، تعيين مقدار كمي ، تهيه محلول 1/0 نرمال

هيدروكسيد سديم و 1/0 نرمال اسيد كلريدريك



2) الف – استاندارد كردن محلول هيدروكسيد سديم 1/0 نرمال با استانداردهاي اوليه آلي مانند پتاسيم هيدروژن فتالات و يا اسيد اگزاليك

ب- استاندارد كردن اسيد 1/0 نرمال با محلول هيدروكسيد سديم 1/0 نرمال استاندارد

ج- بررسي تفاوت ميان معرف هاي متيل اورانژ و فنل فتالين در تيتراسيون اسيد و باز



3) الف- تيتراسيون محلول اسيد ساليسيليك معلوم با محلول هيدروكسيد سديم استاندارد

ب- تيتراسيون و تعيين مقدار اسيد ساليسيليك مجهول با محلول هيدروكسيد سديم استاندارد



4) الف – تيتراسيون برگشتي محلول معلوم اسيد استيل ساليسيليك

ب- تعيين مقدار اسيد استيل ساليسيليك به روش تيتراسيون برگشتي



5) الف- تيتراسيون محلول معلوم كربنات سديم در دو مرحله با استفاده از دو معرف فنل فتاليم متيل اورانژ

ب- تيتراسيون مخلوط كربنات سديم و بي كربنات سديم معلوم با استفاده از دو معرف



6) تعيين مقدار بي كربنات سديم و كربنات سديم در مخلوط



7) الف- تهيه و استاندارد كردن محلول 1/0 نرمال نيترات نقره

ب- تعيين مقدار كلرور سديم به روش Mohr



8) تعيين مقدار كلرو پتاسيم بروش Volhard





9) الف - تهيه محلول 05/0 مولار اتيلن دي آمين تترااستيك اسيد

ب- تعيين مقدار كلرور بروش كمپلكسومتري



10) تعيين مقدار كلرور كلسيم و كلرور منيزيم در مخلوط بروش كمپلكسومتري



11) تعيين مقدار سولفات سديم بروش كمپلكسومتري



12) الف - تهيه و استاندارد كردن محلول 1/0 نرمال پرمنگنات پتاسيم

ب- تعيين مقدار سولفات فرو بروش منگانومتري



13) الف – تهيه و استاندارد كردن محلول 1/0 نرمال يدات پتاسيم

ب- تعيين مقدار سولفات مس بروش يدومتري



14) تعيين مقدار سولفات سديم بروش گراويمتري



15) تعيين مقدار كلرور سديم بروش گراويمتري



16) اندازه گيري آنتي اسيدها



17) امتحانات پايان ترم



منابع : مباني شيمي تجزيه ، جلد اول

نويسنده : اسكوگ – وست

ترجمه : هوشنگ خليلي

انتشارات : مركز نشر دانشگاهي

شيوه ارزيابي : پرسش در طول كلاسها ، امتحان ميان ترم ، امتحان پايان ترم ،

انجام آزمايشات و ارائه نتايج 80%

امتحان پايان ترم 20%





نام درس : شيمي آلي يك

پيش نياز: شيمي عمومي

تعداد واحد : 3 واحد

نوع درس : نظري



اهداف كلي درس :

1. آشنا ساختن دانشجو باخصوصيات اجسام آلي ، طبقه بندي و نامگذاري آنها و واكنشهاي مربوط به ساخت اين اجسام و واكنشهاي هر گرو?
 

mohsen_A

New Member
ارسال ها
28
لایک ها
2
امتیاز
0
#3
دستت درد نكنه ولي... :?
 

Mojtaba044

New Member
ارسال ها
85
لایک ها
3
امتیاز
0
#4
همه اینا رو خودت تایپ کردی یا کپی پیست کردی از جایی؟!!!! 8O :!:
 

Mojtaba044

New Member
ارسال ها
85
لایک ها
3
امتیاز
0
#5
اهان ببخشید...پس کپی پیست کردی. اخه دیدم اینقدر طولانیه شکه شدم در جا اومدم بپرسم!
 

kquran

New Member
ارسال ها
357
لایک ها
18
امتیاز
0
#6
ايول پوزي....
تو هم مي خواي بياي داروسازي؟؟؟
خيلي باحاله..نمي دونستم اين قدر واحد شيمي داره...
مخصوصا شيمي آلي!!!كفم بريد...
ما كه رفتيم داروسازي :D
 

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
#7
فريمهر خانم.شما هم فقط به ما ضد حال بزن.من كه گفتم همشو نخونيد فقط واحدهاشو يه نيگا كوچولو بكنيد.درباره معدل حرف مي زنيم يه چيزي ميگي.درباره آواتار حرف مي زنيم يه چيزي ميگي.درباره رشته هم كه حرف مي زنيم....
 

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#8
pozitrone گفت
فريمهر خانم.شما هم فقط به ما ضد حال بزن.من كه گفتم همشو نخونيد فقط واحدهاشو يه نيگا كوچولو بكنيد.درباره معدل حرف مي زنيم يه چيزي ميگي.درباره آواتار حرف مي زنيم يه چيزي ميگي.درباره رشته هم كه حرف مي زنيم....
سلام دوست عزيز؛
تمام اين گله‌ها به خاطر بي‌نظمي سايت است و من شخصا آن را قبول مي‌كنم، شما ناراحت نشو :wink:
انشاءالله به زودي با تغييرات كوچك و بزرگي كه در اينجا اتفاق مي‌افتد، شاهد رضايت بيشتر و نارضايتي كمتري خواهيم بود. :idea:

همگي موفق باشيد :)
 

farimehr_hb7

New Member
ارسال ها
40
لایک ها
0
امتیاز
0
#9
baba man Bja bokonam zeddehal bezanam...
Khob sharmandam man...
bebakhshin...
 

kquran

New Member
ارسال ها
357
لایک ها
18
امتیاز
0
#10
پوزيترون ازت سوال پرسيدم!!!
اين قدر ناراحتي كه جواب نميدي!!!

تذكر: kquran پست بی مورد نزن!!! :lol:
 

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
#11
خب kquran من كه اينقدر واسه داروسازي تبليغ مي كنم به نظرت مي خوام چي بخونم؟ :?: 8O
 

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
#12
خواهش ميكنم فريمهر خانم.آخه يه مدتي بود ما هرچي تو سايت مينوشتيم شما ايراد در مي آوردي .البته قبول دارم بعضي بحث هاي ما هم خيلي چرت بود!
 

Alanitical

New Member
ارسال ها
2
لایک ها
0
امتیاز
0
#13
با سلام.خيلي مطلب مفيدي بود به خصوص براي من كه شايد اين رشته رو انتخاب كنم.باز هم ممنونم.
 

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
#14
Alanitical عزیز.من محمد هستم و ان شاالله قرار است امسال دانشجوی داروسازی دانشگاه تهران شوم.هر سوالی داشته باشی در خدمتم.
 

kquran

New Member
ارسال ها
357
لایک ها
18
امتیاز
0
#15
سلام ... این بار چون خیلی نزدیکه به اعلام نتیجه ی نهایی نشستم همشو عین مرد خوندم...
و الان کلی مسئولیت برام ایجاد شد که باید برم درس بخونم..
 

SOMEONE

New Member
ارسال ها
158
لایک ها
5
امتیاز
0
#16
دوست عزيزم اميدوارم توي رشته ي مورد علاقه ات به بالاترين و بهترين جاها برسي...
كاش مي شد منم با زيست رابطه برقرار كنم و داروسازي مرتبط ترين رشته به شيمي رو بخونم... :? :? :?
 

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
#17
خب محمد مهدی جون.حالا که اینو خوندی باید بگم که اون کامل نبود.الان لینک کاملشو میذارم.
این لینک تقدیم به هر کی اطلاعات کامل درباره ی داروسازی میخواد.
برنامه درسي رشته داروسازي عمومي - قسمت اولwww.education.tums.ac.ir/content/?contentID=106
برنامه درسي رشته داروسازي عمومي - قسمت دومwww.education.tums.ac.ir/content/?contentID=107

اینم آدرس سایت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران.هر کسی هر اطلاعاتی درباره ی رشته های علوم پزشکی و تخصص هایش خواست به این آدرس رجوع کند.www.education.tums.ac.ir/content/?contentID=104
 
بالا