سوال از شیمی تجزیه (اسکوگ وست)

Carbon

New Member
ارسال ها
22
لایک ها
1
امتیاز
0
#1
سلام
ببخشید دوستان همچین تاپیکی ندیدم اینجا دیدم بهتره یه تاپیک بزنم :idea:

یه سوال مفهمومی برام پیش اومده بود گفتم اینجا بپرسم
به این مسئله دقت کنید
یک سری از نمومنه های سولفات توسط رسوبگیری به صورت BaSO4 تجزیه شد در صورتی که بدونیم میزان سولفات در این نمونه هادر گستره 20 تا 55%است حد اقل وزنی از نمومنه را که باید برداریم تا وزن رسوب تولید شده کوچکتر از 3ر0 نباشد محاسبه کنید.

اینو من یکم فهمیدن مفهومش مشکل دارم تو این مسئله باید بعد از پیدا کردن وزن سولفات وقتی که میخواهیم وزن نمونه رو پیدا کنیم 20% رو بزاریم تو مسئله یا 55% به نظر من چون گفته حد اقل وزن از نمونه باید 50%رو انتخاب کنیم که نسبت به وزن کمتر نمونه مقدار بیشتر سولفات در اختیار داشته باشه
میشه اگه اشتباهی تو فهم این مسئله دارم بگید لطفا 8O
 

najafi2020

New Member
ارسال ها
685
لایک ها
195
امتیاز
0
#2
به یه دلایلی من با شما موافقم. سوال گفته که درصد یون سولفات در نمونه از 20 تا 55% متغیر است .اگر از ما می پرسیدند چه قدر از نمونه لازم است تا اطمینان یابیم جرم رسوب ما از3/0 گرم کمتر نیست اون وقت ما باید نمونه را شامل 20% یون سولفات در نظر می گرفتیم.اون موقع عددی که ما از این سوال بدست می آوردیم حداکثر جرم نمونه ی مورد نیاز بود به این دلیل که ما بدترین حالت رو برای درصد یون سولفات در نظر گرفته بودیم که همان 20% است.

حالا سوال گفته که حداقل نمونه ی مورد نیاز برای این که این که جرم رسوب از3/0 گرم کمتر نباشد کدام است. حداقل حالت وقتی پیش میاد که درصد یون سولفات حداکثر ممکن باشد پس به نظر منم هم حرف شما درسته.

البته ممکنه منظور مولف این باشه که حداقل چقدر نمونه نیاز است تا اطمینان یابیم جرم نمونه از 3/0 گرم کمتر نباشد. فکر کنم شما صورت سوالو به همون صورت ننوشتی. :wink:
 

بهراد

New Member
ارسال ها
291
لایک ها
214
امتیاز
0
#3
من مخالفم! آخه حداکثر میشه کل محلول رو انتخاب کرد!! به نظرم منظورش اینه که "حداقل حجمی که اطمینان پیدا کنیم 0.3 توش باشه"
 
ارسال ها
730
لایک ها
521
امتیاز
0
#4
bmsn73 گفت
من مخالفم! آخه حداکثر میشه کل محلول رو انتخاب کرد!! به نظرم منظورش اینه که "حداقل حجمی که اطمینان پیدا کنیم 0.3 توش باشه"
یعنی چی "حداکثر میشه کل محلول رو انتخاب کرد" ؟! ما یه سری نمونه ی سولفات داریم که درصد وزنی سولفات توی این نمونه بین 20 تا 55 درصده... حالا میخایم به اندازه از این مخلوط سولفات برداریم که آخرش به اندازه ی 0.3 گرم یا بیشتر از اون رسوب باریم سولفات داشته باشیم (چون گفته کمتر از 0.3 گرم نباشه) فرض کن قراره 0.3 گرم باشه.. خوب با نسبت استوکیومتری میشه 0.001286 مول سولفات که حالا میخایم کمترین مقدار از نمونه رو برداریم... اگر درصد هرکدوم از نمونه ها رو میدونیم پس با اطمینان از نمونه ی 55 درصدی استفاده میکنیم.. اگر نه که کمترین مقدار ممکن با درصد 55 به دست میاد ولی خوب مطمئن نیستیم که حتما آخرش 0.3 گرم رسوب میده... چون درصد سولفاتش ممکنه 55 درصد نباشه... برای اینکه مطمئن بشیم باید از درصد 20 استفاده کنیم!
 

بهراد

New Member
ارسال ها
291
لایک ها
214
امتیاز
0
#5
شاید یکم بد بیان کردم! اگه 20% رو جایگزین کنیم، از محلول 55% 0.3 یا بیشتر بدست میاد... همینطور تو بازه بین 20 تا 55... پس برای اینکه بتونیم مطمئن بشیم که 0.3 توش هست، باید کمترین حالت (بدترین حالت، حالت محدود کننده) رو بذاریم...

حداقلی که گفته به نظرم واسه اینه که چون اگه نگفته بود، می تونستیم هر مقدار از محلول رو برداریم و اطمینان حاصل کنیم که 0.3 یا بیشتر رسوب باریم سولفات می ده!!


شایدم من کلاً سئوالو نفهمیدم یا اشتباه فهمیدم!!
 
بالا