سیئه و حسنه در قران شامل چه چیزی می شود ؟؟

ارسال ها
134
لایک ها
141
امتیاز
43
#1
سلام علیکم و رحمه الله وبرکاته

همانطور که می دانیم در قران جای جای بسیار کلمه سیئه و حسنه امده است می خواهیم بدانیم این دو لفظ چه چیزی هستند

سیئه::
وَالْوَجْهُ الثَّانِي:
17195 - ذُكَرِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُتْبَةَ الْكِنْدِيِّ بِإِسْنَادِهِ أَعْلاهُ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى علي ابن أَبِي طَالِبٍ فَقَالَ: يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، أَلا أُحَدِّثُكَ بِالسَّيِّئَةِ الَّتِي مَنْ جَاءَ بِهَا أَكَبَّهُ اللَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِي النَّارِ، وَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ مَعَهَا عَمَلٌ قُلْتُ: بَلَى، يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ: السَّيِّئَةُ بُغْضُنَا.

تفسیر ابن ابی حاتم ج9ص3025
مولای متقیان امام علی ع می فرمایند:سیئه بغض ما هست !!!

حسنه ::

17190 - ذُكِرَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عتيبة الْكِنْدِيِّ، ثنا إِسْمَاعِيلُ بْنُ أَبَانَ، ثنا فُضَيْلُ بْنُ الزُّبَيْرِ، عَنْ أَبِي دَاودَ، عَنِ ابْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْجَدَلِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ، عَنْهُ فَقَالَ: يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، أَلا أُحَدِّثُكَ بِالْحَسَنَةِ الَّتِي مَنْ جَاءَ بِهَا أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَفَعَلَ بِهِ وَفَعَلَ بِهِ، قُلْتُ: بَلَى، يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، قَالَ: الْحَسَنَةُ حُبُّنَا.
تفسیر ابن ابی حاتم ج9ص3024

امیر مومنان ع فرمودند :حسنه حب ما هست

در قران داریم
مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا ۖ وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ [٢٨:٨٤]
کسی که کار نیکی انجام دهد، برای او پاداشی بهتر از آن است؛ و به کسانی که کارهای بد انجام دهند، مجازات بدکاران جز (به مقدار) اعمالشان نخواهد بود.
﴿٨٤﴾ سوره قصص



در روایات هم به کرار امده است که

قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم في شأن سيدهم وأولهم علي بن أبي طالب : " يا علي لا يحبك إلا مؤمن ولا يبغضك إلا منافق "

پیامبر می گوید: یا علی دوست ندارد تو را مگر مومن و بغض ندارد نسبت به تو جز منافق


قال رسول الله صلى الله عليه وآله لو اجتمع الناس على حب علي بن أبي طالب ما خلق الله النار

پیامبر فرمود:اگر جمع می شدند مرد بر حسب علی بن ابی طالب خداوند جهنم را نمی آفرید


وسخنان در مورد حب حضرت علی ع زیاد است که به همین چند تا اکتفا می کنیم


 
بالا