ارسال ها
58
لایک ها
4
امتیاز
0
#1
سلام...
فکر نکنم این سوالا در حد بچه های سایت باشه ولی به هر حال سواله دیگه!! و...

1.دو ظرف A و B با حجم های یکسان در دمای یکسان در نظر بگیرید.در ظرف A هوا با فشار 1 اتمسفر و در ظرف B خلا وجود دارد.
در هر دو ظرف مقدار مشخصی از یک مایع خاص وارد میکنیم.سرعت فرایند تبخیر و میعان را در ابتدا و در لحظه تعادل با هم مقایسه کنین.
2.قدرت اسیدی ارتو و متا و پارا کرزول ها (متیل فنول) را مقایسه کنید..
3.کدام هالوزن در حالت استانداردش بیشترین آنتروپی مطلق را دارد؟!
4.برای تعیین اولین جش بزرگ عناصر واسطه چیکار کنیم؟! منظورم الکترون های لایه d هستش..
 
ارسال ها
730
لایک ها
521
امتیاز
0
#2
لازم به ذکر است که
mozhgan-g-ch همان
mozhgan سابق هستن!
 

najafi2020

New Member
ارسال ها
685
لایک ها
195
امتیاز
0
#3
1_خلا باشه که فکر کنم با توجه به فضا موجود ممکنه اشباع نشه.سرعت تبخیر هم فکر می کنم در خلا بیشتر باشه چون در خلا مولکول ها باید راحت تر از سطح مایع کنده بشن.
2_خوب مقایسه ی سختیه.اما فکر کنم با توجه به در نظر گرفتن مکان گروه های متیل و الکترون دهندگی اونا پارا باید قوی تر باشه.اما داده های تجربی میگه PKa اورتو و پارا یکی و از متا کمتره یعنی دو مورد اول قوی ترن.

3_ در مورد آنتروپی هم نظر من اینه که باافزایش اندازه ی مولکول آنتروپی زیادتر میشه.البته باید حالت فیزیکی هم در نظر گرفته بشه که I2 جامد هستش اما در حالت گازی نظر من اینه که آنتروپی مطلق I2 بیشتر باید باشه.

4_ اول این که برای عناصر واسطه به نسبت جهش خیلی کم رنگ تر میشه اما باز هم جهش زمانی هستش که از آرایش گاز نجیب الکترون می کشیم.می تونید به جداول انرژِی یونش متوالی مراجعه کنید.
 
ارسال ها
730
لایک ها
521
امتیاز
0
#4
1. چون فشار بخار فقط تابع دماست و دما هم واسه دوتا ظرف یکسانه پس هیچ تفاوتی نداره. درسته که یه ظرف توش خلأ و یه ظرفم توش هوا با فشار 1 اتمسفره ولی تو هر جفتشون فشار بخار مایع باید به یه حد مشخص برسه. بدیهیه که سرعت تبخیر در ابتدا بیشتر از سرعت میعانه و در لحظه تعادل مساوین و برای هر دو ظرف این شرایط یکسانه.
2. هرچقدر گروه الکترون دهنده ی متیل از گروه هیدروکسیل فاصله داشته باشه اسیدی تر میشه. چون اثر القایی گروه متیل باعث میشه که کمبود الکترون اتم کربن متصل به هالوژن تأمین بشه و از اون طرف اکسیژن تغذیه ی الکترونی بهتری میشه و بار مثبت جزئی روی هیدروژن متصل به اکسیژن کمتر و در نتیجه پروتون تمایل کمتری برای کنده شدن داره و بار منفی روی باز مزدوج فنول تمایل بیشتری برای پس گرفتن پروتون پیدا میکنه. پس: پارا کرزول> متا کرزول>ارتو کرزول
3. برم و ید که جامدن و تعطیل! میمونه F2 و Cl2 که بین اینا کلر بیشتره.
4. فلزات واسطه ای که تعداد الکترونهای زیرلایه ی d شون زیاد نیست، سطح انرژی زیرلایه ی d شون تفاوت فاحشی با زیرلایه ی s نداره و اولین جهش بزرگ وقتی رخ میده که از زیرلایه ی d بریم به زیر لایه p. ولی همینطور که تعداد الکترونهای زیر لایه ی d بیشتر میشه این اختلاف سطح انرژی بیشتر و بیشتر میشه تا جایی که اولین جهش انرژی از s به d رخ میده.
 

najafi2020

New Member
ارسال ها
685
لایک ها
195
امتیاز
0
#5
امیر توکلی سرعت تبخیر زمانی که هوا بالای سطح جریان داره یکسانه یا فرق می کنه؟ منظورم زمانیه که باد می وزه

در مورد سوال آنتروپی هم شک نکنید که منظور از ید I2 گازی شکله و مطمئن هستم که I2 درسته اگر حالت ها یکی باشه.به عنوان مرجع هم به پیوست کتاب شیمی فیزیک آلبرتی مراجعه کنید.

در مورد متیل فنول هم چیزی که گفته شد نظریه. که Ka اورتو از متا بیشتره اما در حد تئوری با امیر 100 درصد موافق هستم.البته ممکن هم هست که مقادیر درست اندازه گیری نشده باشن.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cresol
 
ارسال ها
730
لایک ها
521
امتیاز
0
#6
من سرعت تبخیر دو تا ظرفو با هم مقایسه نکردم... صد در صد این چیزی که میگی درسته. چون وقتی موکولهای مایع مانعی برای رفتن به فاز گازی نداشته باشن با سرعت بیشتری تبخیر میشنو Ea کمتری متوجهشونه.
سوال 2 هم آخه گفته تو شرایط استانداردشون. ید مگه جامد نیست تو شرایط استاندارد؟
 

najafi2020

New Member
ارسال ها
685
لایک ها
195
امتیاز
0
#7
بله اگه شرایط استاندارد هم باشه حق با شماست.البته چیزایی که گفتیم زیاد پیچیده نیست.مهم حالت فیزیکیه که باید بیبینیم شرایط چیه که همون استاندارد بوده.

فکر کنم این سبک سوال تو مسابقات آزمایشگاهی هم زیاد بیاد.
 

najafi2020

New Member
ارسال ها
685
لایک ها
195
امتیاز
0
#8
در مورد سوال 3----> به گفته های قبلی توجه زیادی نکنید چون داده های تجربی میگن تحلیل های ذکر شده 100 % ناقص هستند.

در این سوالات باید ببینیم بعد از این که اسید ما پروتون از دست داد و بار منفی گرفت در کدام مورد گونه ای پایدار تر تشکیل میشه و این هم 100%ارتباط مستقیم با حالت های رزونانسی ممکن برای پخش بهتر بار داره.اگه یادتون باشه حالت های رزونانسی برای اورتو و پارا یکسان بودن و برابر بون Ka ارتو و پارا کرزول ها از همین موضوع حکایت می کنه و باید ببینیم در کدام مورد تعداد حالت های رزونانسی بیشتری میشه در نظر گرفت که اینجا متا از دوتای دیگه اسیدی ضعیف تر میشه.

ساختن تحلیل و هرچیز دیگه وقتی ارزش داره که داده های تجربی و در واقع شواهد تجربی اون نظر را استوار کنن.اگر توجه کنید برای فهمیدن کلیه ی مکانسیم ها هم از همین شواهد کمک گرفته میشه. مثل استفاده از D2O.
 
ارسال ها
58
لایک ها
4
امتیاز
0
#9
حالا يه سوال(مسخره!) ديگه!!

گرانروي گازها با افزايش دما چه تغييري ميكنه؟؟!
در مورد قدرت اسيدي كرزول ها آخرش اگه يه موقع سوال دادن چيكار كنيم؟!داده هاي تجربي يا اطلاعات تئوري؟؟!!
 

najafi2020

New Member
ارسال ها
685
لایک ها
195
امتیاز
0
#10
در مورد کرزول جواب درست آخرین پست من میشه.باید فرم های رزونانسی ممکن را در نظر بگیرید
 
بالا