قطع شدن ارتباط راديويي كاوشگر از نزديكي سياره پلوتون با ناسا

wilson

New Member
ارسال ها
56
لایک ها
93
امتیاز
0
#1
پس از 9 سال حركت بي‌وقفه به سوي مرموزترين سياره منظومه شمسي حال در آستانه رسيدن به هدف نهايي ماموريت كاوشگر DAWN با اختلالاتي جدي و غير قابل كنترل براي اصلاح مواجه شده است.[HR][/HR]به گزارش دولت بهار به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ كارشناسان فضا شناسي اطمينان خاطر داده‌اند كه سفينه فضايي بدون سرنشين Dawn كه وظيفه دارد از سياره پلوتون عكسبرداري كند با وجود يك وقفه 89 دقيقه‌اي قطع شدن ارتباط با واحد فرماندهي در زمين قادر خواهد بود كه ماموريت خود را بدون هيچ مشكلي به اتمام برساند.


گفتني است،‌ در روز شنبه 4 ژوئيه سال 2015 تماس كاوشگر با ناسا براي مدت 89 دقيقه قطع شده بود.


بررسي‌ها نشان مي دهند، در آن هنگام فضا پيما تحت كنترل خلبان اتوماتيك كامپيوتري در آمده و فضا پيما بدون انحراف از مسير خود در مسير پيش بيني شده به راه خود ادامه داد.

براي اولين بار در تاريخ فضاشناسي در تاريخ 14 ژوئيه 2015 فضا پيماي Dawn موفق به تصويربرداري رنگي از سياره پلوتون و قمر آن Sharon شده بود.

كارشناسان اميدوار هستند ديگر از اين نوع مشكلات پيش نيايد و كاوشگر بتواند ماموريت اصلي خود را كه گرفتن تصاوير بسيار دقيق‌تر و با جزئيات بيشتر از سياره پلوتون است را انجام دهد.

قطع ارتباط 89 دقيقه در ارتباطات راديويي بين پروب Dawn و مركز كنترل ماموريت در دانشگاه جان هاپكيز به وجود آمد.


پروب فضايي Dawn در تاريخ 19 ژانويه سال 2006 با سرعت 58 هزار و 536 كيلومتر بر ساعت راه‌اندازي شد كه بر اساس آمارها سريع‌ترين فضا پيماي ساخته شده بدست بشر تا به اكنون است كه مدار كره زمين را ترك كرده است.

حال پس از عبور از سيارات مختلف بويژه سياره نپتون اين پروب در حال نزديك شدن به آخرين سياره مهم منظومه شمسي پلوتون است.

پروب Dawn تا به حال مسيري 4 مميز 8 دهم ميليارد كيلومتري را پشت سر گذاشته است.
كارشناسان اعتقاد دارند پس از عبور از پلوتون، Dawn با يك يا چند جرم آسماني در كمربند Ckbos برخورد خواهد كرد و رسما ماموريت آن در سال 2016 به پايان خواهد رسيد.


كارشناسان در عين حال اعلام كرده‌اند بازيابي اطلاعات از دست رفته در بازه زماني 89 دقيقه‌اي قطع ارتباط Dawn با زمين ممكن نيست.

كارشناسان در تصوير رنگي ارسال شده از Dawn در ماه گذشته ميلادي از سياره پلوتون لكه‌هاي سفيدي را در قطب شمال و نيز در اطراف كمربند خط استواي اين سياره شناسايي كرده‌اند و اميدوار هستند در تصاوير دريافتي آتي اطلاعات خود را تكميل كنند.
 
بالا