مقدمه‌اي بر نانوپزشكي

ارسال ها
690
لایک ها
2,054
امتیاز
0
#1
نانوپزشكي چيست؟
درمان و پيشگيري بيماري‌ها از قابليت‌هاي خوب فناوري نانو به شمار مي‌رود. اين فناوري با استفاده از نانوابزارها و نانوساختارهاي مهندسي‌شده، اعمالِ ساخت، كنترل، ديدن و ترميم سيستم زيستي انسان در مقياس مولكولي را انجام مي‌دهد. ابزارهاي بسيار ابتدايي نانوپزشكي مي‌توانند براي شناسايي بيماري‌ و توزيع دارو، و همچنين توزيع هورمون در بيماري‌هاي مزمن و نقص‌هاي سيستم بدن به کار روند. ابزارهاي بسيار پيشرفته‌تر، از قبيل نانوروبات‌ها هستند که به عنوان جراحان کوچک داخل بدن عمل مي‌کنند. (نانوروبات‌ها، روبات‌هايي هستند که اندازه‌ي آنها در حد نانومتر باشد.)



چنين ماشين‌هايي مي‌توانند با ورود به داخل سلول‌ها ساختار آسيب‌ديدة آنها را تغيير دهند و درصدد تعمير آنها برآيند. آنها قادرند خود را تكثير كنند يا نواقص ژنتيكي را با جابه‌جا كردن يا دستكاري مولكول‌هاي DNA برطرف سازند. (DNA ماده‌ي اصلي سازندة موجودات زنده و وارث ژنتيكي موجود زنده شناخته مي‌شود.)


توانمندي هاي نانوپزشكي
دانشمندان معتقدند با پيشرفت‌هايي كه در مهندسي ژنتيك، فناوري نانو و پزشكي ايجاد شده و درك عميقي كه از اعمال سلولي حاصل گرديده است، مي‌توان ماشين‌هاي ميكروسكوپي نيرومند و متخصص را براي مبارزه با بيماري‌ها طراحي كرد و توسط آنها در ابعاد سلولي به تعميرات فيزيولوژيكي پرداخت.


در تشخيص بيماري‌ها نمي‌توان به نتايج آزمون‌هاي آزمايشگاهي و تاريخچه‌ي بيماري متكي بود. اما با جا دادن نقشه‌ي ژنتيكي انواع عوامل بيماريزا در بانك اطلاعاتي نانوروبات، مي‌توان حملات باكتريايي را نابود كرد. بدين ترتيب، با انجام عمليات ترميميِ قابل برنامه‌ريزي براي اصلاح بيماري‌هاي سلولي ناشي از افزايش سن، جلوگيري از پيري و درمان آن به يك واقعيت علمي تبديل مي‌شود.
محققان قادرند با حركت دادن مولكول‌ها، موتورهايي در ابعاد نانو بسازند.
اولين شركت تخصصي نانوتكنولوژي، شرکت Zyvex (http://www.zyvex.com/nano) است كه در سال 1997 با هدف ساخت ابزارهاي كليديِ ايجاد فناوري نانومولكولي آغاز به كاركرد. محصولات اين شرکت، با تلاش‌ گسترده‌ي گروه‌هاي مختلف تا ده سال آينده قابل استفاده خواهد شد؛ اگرچه ممكن است اين پيشرفت، بعد از تجاري شدن نانوروبات‌هاي پزشكي صورت بگيرد.
 
ارسال ها
690
لایک ها
2,054
امتیاز
0
#2
پاسخ : مقدمه‌اي بر نانوپزشكي

مثال‌هايي از کاربرد فناوري نانو در پزشکي
1. هدف‌گيري و ارسال دارو به نقاط غير قابل دسترس بدن با تجهيزات نانومتري

2. توليد بافت‌هاي مصنوعي سازگار با بدن
3. توليد سيستم‌هاي هوشمند براي شناسايي بيماري‌هاي در حال ايجاد در بدن

4. درمان برخي از بيماري‌هاي صعب‌العلاج مانند سرطان، ايدز و هپاتيت
5. مراقبت بهداشتي بهتر با استفاده از تجهيزات نانومتري در داخل بدن
آينده‌انديشي در مورد نانوپزشكي
مطمئناً رشته‌ي نانوپزشكي براي توسعه به چندين دهه زمان نياز دارد. شايد پيش از اينكه ما به تخيلمان اجازه دهيم تا آزادانه در مورد قول‌هاي داده‌شده توسط نانوپزشکي خيالپردازي کند، بهتر است توانايي‌هايي را در نظر بگيريم كه حقيقتاً قابل اجرا هستند. وقتي به نحوة حل مسائل مختلف توجه كنيم، متوجه مي‌شويم بسياري از مسائلي كه امروزه دشوار به نظر مي‌آيند راحت خواهند شد. چه بسا مسائلي كه ساده‌تر جلوه مي‌كنند، اما سخت‌تر از حد انتظار ظهور مي‌يابند. زماني فلج، واگيردار و علاج‌ناپذير بود و امروزه به‌سادگي قابل پيشگيري است. سيفليس زماني انسان را تا حدّ ديوانگي و مرگ پيش مي‌برد و اكنون با يك تزريق، خوب مي‌شود و به نظر مي‌رسد در آينده، قصة نانوفناوري در پزشكي، به قصة توسعة كنترل جراحي در ابعاد مولكولي تبديل شود.



 
ارسال ها
690
لایک ها
2,054
امتیاز
0
#3
پاسخ : مقدمه‌اي بر نانوپزشكي

کاربرد فناوری نانو دردرمان سرطان
بدن انسان طی فرآیند ویژه ای (آپوپتوزیس) سلولهای جدید را جانشین سلولهای قدیمی و ناکارآمد می‌کند. حال وضعیتی را در نظر بگیرید که بدن بدون اینکه به تولید سلولهای جدید نیاز داشته باشد، سلولهای جدید ساخته شوند یا اینکه سلولهای قدیمی و ناکارآمد بنا به دلایلی منهدم نشوند. در این صورت به تجمع این دسته از سلولها (معمولا به شکل توده یا تومور)، تومور، غده یا بافت سرطانی گفته می شود. امروزه ابتلای به سرطان یکی از موارد شایع مرگ و میر به شمار می آید. بر اساس اعلام موسسه ملی سرطان سرطان پروستات، پستان، ریه و روده به ترتیب شایع ترین مکان های ایجاد سرطان است و تنها در سال 2003 این موسسه 6/4 میلیون دلار صرف تحقیق در خصوص سرطان کرده است که این امر دلیل خوبی برای یافتن روش های کارآمدتر و کم هزینه تر برای درمان سرطان است.
یکی از مهمترین موانع در سر راه درمان سرطان، تشخیص دیرهنگام آن است که متاسفانه سبب می شود تا فرصت کافی برای مقابله با سلولهای سرطانی در اختیار کادر پزشکی قرار نگیرد و فرد مبتلا در مدت اندکی پس از تشخیص فوت کند.
امروزه فناوری نانو به کمک تشخیص و درمان این بیماری آمده است به گونه ای که سبب شده تا سلولهای سرطانی در حد نانومتر تشخیص داده شوند و با کمک فناوری نانو از بین برده شوند. در این زمینه شرکت نانواسپکترا از نانوپوسته پوشش داده شده با طلا برای تشخیص و سپس از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کند. در این نانوپوسته پتانسیل شناسایی و اتصال به سلول های سرطانی و نیز قابلیت جذب طول موج های معینی از نور ایجاد شده است. حال زمانی که این نانوذرات به سلولهای سرطانی متصل می شوند، تحت تابش قرار داده می شوند و با جذب طول موج معینی از نور، گرم شده سبب پخته شدن و انهدام سلول سرطانی می شوند.

این روش در موش های مورد آزمایش قرار گرفته و موفق آمیز بوده است. امید می رود که در چند سال آینده این روش پس از طی مراحل مختلف آزمایشگاهی در انسان به کار گرفته شود.
 

M-Mohammadi

New Member
ارسال ها
2,708
لایک ها
3,152
امتیاز
0
#4
پاسخ : مقدمه‌اي بر نانوپزشكي

ببخشید نانو پزشکی مثل پزشکی هسته ای یک رشته ی جداست یا اینکه باید پزشکی بخونی و به عنوان تخصص نلنو رو انتخاب کنیم؟
 
ارسال ها
690
لایک ها
2,054
امتیاز
0
#5
پاسخ : مقدمه‌اي بر نانوپزشكي

هیچ کدوم...درحال حاضرفناوری نانودرمرحله رشدخودش هست ودر زمینه نانوپزشکی شمابایدیه پروژه پژوهشی انتخاب کنیدوتواین بخش فعالیت کنید..وهنوزبه اون صورت به عنوان یه رشته یاتخصص وارددانشگاه هانشده... وشمااگه میخوایدتواین بخش فعالیت کنیدازاونجایی که ایران جزوپیشگامان نانودرسطح جهان محسوب میشه میتونیدتوباشگاه نانو ویاشخصاباموسسه ی آقای رفیعی تباریه پروژه ی حسابی روانتخاب کنیدوروش به طورجدی مطالعه وتحقیقات انجام بدید...موفق باشید
 
بالا