واحد استاندارد بین‌المللی جرم 1 کیلوگرم، یک دهم میکروگرم سنگین‌تر شده است

ارسال ها
690
لایک ها
2,054
امتیاز
0
#1





تعریف آحاد اندازه‌گیری و دقت آنها شاید به نظر خیلی مهم نرسد اما در تکنولوژی و صنعت مسأله‌ای بسیار مهم می‌باشد. موضوع مورد بحث، کیلوگرم است که با وزنه‌ای به جرم 1 کیلوگرم در سال 1884 تعریف شده بود و حالا به دلایلی جرم آن تغییر کرده است. تغییری در حد یک دهم میکروگرم که بسیار کوچک است و در عین حال باعث نگرانی محققین شده است.
کیلوگرم یکی از 7 واحد اصلی در سیستم آحاد بین‌المللی یا به اختصار SI می‌باشد. 1 کیلوگرم جرم یک نمونه‌ی بین‌المللی است که به شکل استوانه‌ای فلزی ساخته شده است. 90 درصد آن پلاتینیوم و 10 درصد دیگر ایریدیوم می‌باشد. مکان نگهداری آن نیز در اداره‌ی بین‌المللی اوزان و معیارها در فرانسه است.
در سال 1884 برای استانداردسازی مقیاس اندازه‌گیری جرم در سطح بین‌المللی، 40 نمونه‌ی دیگر که دقیقاً مشابه نمونه‌ی اصلی هستند ساخته شده و به نقاط دیگر دنیا ارسال شده‌اند. محققین دانشگاه نیوکسل انگلستان می‌گویند کپی شماره‌ی 18 که در آزمایشگاه ملی فیزیک نگهداری می‌شود، به اندازه‌ی یک دهم میکروگرم افزایش جرم داشته که علت آن هیدروکربن‌ها هستند.
پروفسور پیتر کامپسونرئیس گروه تحقیق است که در رشته‌ی سیستم‌های میکرو الکترومکنیکال و در دانشگاه نیوکسل فعالیت می‌کند. او در این مورد گفت: «اهمیت کمیت جرم به قدری زیاد است که افزایشی حتی در این ابعاد کوچک هم بسیار مهم بوده و تأثیر آن در مقیاس کلی بسیار زیاد خواهد بود.» و در ادامه به این مثال اشاره کرد که: «در مبادلات بین‌المللی که مواد یا زباله‌ها در مقادیر بزرگ مبادله می‌شود، حتی چند میکروگرم به حساب می‌آید.»



کامپسون گفته که با استفاده از ماشین طیف‌نمایی فتوالکترون اشعه‌ی ایکس به آنالیز سطح نمونه‌ی بین‌المللی 1 کیلوگرمی پرداخته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که با استفاده از نور می‌توان مشکل را برطرف کرد. بنابر اظهارات محققین برای رفع آلودگی کربنی می‌توان از ترکیب اشعه‌ی فرابنفش و اوزون استفاده کرد که به سطح استوانه نیزآسیبی وارد نمی‌کند.

دانشگاه نیوکسل می‌گوید که فعالیت‌هایی در سطح بین‌المللی و در انستیتوهای آحاد و مقیاس مختلفی برای یافتن جایگزینی برای نمونه‌ی بین‌المللی آغاز شده است. برای تعریف 1 کیلوگرم جرم باید جایگزینی پیدا شود که متکی بر تکه‌ای فلز نباشد و چنین مشکلاتی مجدداً پیش نیاید. تا آن زمان باید کیلوگرم همچنان تعریف خود را حفظ کند و همان 1 کیلوگرم همیشگی باقی بماند. کامپسون می‌گوید اگر نمونه‌ی 1 کیلوگرمی جرم وزن شود، مشخص می‌شود که دقیقاً تغییر نمونه‌ی بین‌المللی جرم چه طور بوده است.

The Kilogram Has Excess Mass, Could Cause Scientific Havok

 
بالا