[marq=right:6b50a0a9c9]روش يادگيري PQRST ، كارآمدترين روش در دنيا[/marq:6b50a0a9c9]
[align=justify:6b50a0a9c9]اغلب دانشآموزان و دانشجويان از معلمان و اساتيد خود بارها ميپرسند كه چگونه مطالعه كنيم تا مطالب بهتر در ذهنمان سازماندهي شود. اين سوال به خصوص نزديك مسابقاتي همچون المپياد و كنكور بسيار از من پرسيده شده است. برخي از دانشآموزان اهميت اين پرسش را تا جايي بالا ميبرند كه حاضرند مبالغ بسياري را براي آن صرف كنند. اما بهتر است بدانيد ذهن شما ساختار منظم و منطقي دارد بنابراين تقريباْ تمام انسانها با روشهاي مشابهي ميتوانند يادگيري خود را بهبود بخشند.
مطلب زير از كتاب روانشناسي هيلگارد تهيه شده است و ميتواند يك روش خوب و موفق را براي شما پايهريزي كند:
اساس مطالعه و خواندن، تلاش براي به ذهن سپردن مطالب بدون فراموشي است. همانگونه كه در متون ادبي پارسي و عربي معروف است «خواندن يك مرتبه است ولي تكرار هزار مرتبه»تم
اين به دو معني ميباشد:
1) براي به ذهن سپاري تعداد تكرارها بايد بسيار بيشتر از مطالعهي اوليه باشد.
2) اثر هر تكرار چندين برابر خواندن اوليه ميباشد.
روش مورد مطالعهي ما در اينجا PQRST ميباشد كه حروف اول كلمات زير است:
- مرور اجمالي و كوتاه ( Pre Reading )
- طرح پرسش ( Question )
- خواندن ( Readign )
- تمرين ( Study )
- آزمون ( Test )
مرحلهي اول : پيشمطالعه
در اولين گام مطالعه مروري اجمالي بر كل مطالب داشته باشيد تا تصويري كلي از موضوعهاي آن پيدا كنيد. اين كار را ميتوان با خواندن رئوس مطالب، مشاهدهي عكسها و خواندن خلاصهي فصلها (كه معمولا در انتهاي آن موجود است) انجام داد. در اين مرحله يك ديد كلي از موضوع به دست ميآوريد و پس از آن ميتوانيد در ذهن خود كمي به آن فكر كنيد.
نبايد مطالعه را فقط خواندن از روي كتاب تصور كنيد، كمي هم با چشمان بسته مطالعه كنيد! فكر كردن به موضوع مغز شما را براي درك مطالب آماده ميكند.
مرحلهي دوم : طرح پرسش
براي عنوانهاي اصلي كه در مرحلهي پيش مطالعه نموديد، چند پرسش طرح كنيد. مثلاْ از خود بپرسيد « چه مطالبي در اين فصل بررسي ميشود؟» يا « قبلا چه موضوعاتي مربوط به اين فصل را خواندهام؟ » يا ...
مرحلهي سوم : خواندن
به طور دقيق به مطالعهي موضوع بپردازيد و براي سوالهايي كه طرح نمودهايد به دنبال جواب بگرديد. در حاشيهي متن نكات و موضوعات مربوط به مطلب را يادداشت كنيد و زير عبارات مهم و كليدي خط بكشيد. علامتها بايد بين 10 تا 15 درصد از كل متن باشد. كمتر و بيشتر از اين مقدار مطالعهي دوباره را براي شما مشكل ميكند و نميتواند گوياي خلاصهاي مناسب باشد.
نكته: تا وقتي مطالعهي يك قسمت را تمام نكردهايد به يادداشت برداري نپردازيد. نكتهبرداري در حين مطالعه باعث كاهش تمركز شما ميشود. در ضمن در آخر موضوع ميتوانيد اهميت نكات مختلف را دريابيد.
مرحلهي چهارم : تمرين و تكرار
پس از پايان مطالعه زمان كوتاهي را استراحت كنيد، سپس بكوشيد تا مطالب خوانده شده را به ياد بياوريد و اطلاعاتي را كه در آنها بيان شده است را از حفظ بيان كنيد. (اگر مطلبي را فراموش كردهايد به كتاب مراجعه نكنيد و سعي كنيد تا موضوع كلي آن را به ياد بياوريد.) اگر مزاحم ديگران نيستيد ميتوانيد اين كار را با صداي بلند انجام دهيد (درست مانند وقتي كه از شما پرسيده ميشوند) اين كار باعث سازماندهي مطالب در مغز شما ميشود.
اگر در اين مرحله مشكل داشتيد دوباره به مرحلهي دوم برگشته و QRS را تكرار كنيد. تا موفقيت در يك فصل اين روش را ادامه دهيد.
مرحلهي پنجم : آزمون
ابتدا يادداشتهاي خود را مرور كنيد و رابطهي بين موضوعات مختلف را به دست آوريد، ارتباط اين فصل را با مطالب قبل از آن درك كنيد سپس به سراغ يك منبع آزمون مناسب برويد و خود را ارزيابي كنيد. اگر مشكلي پيش آمد در روش و نحوهي مطالعهي خود (مرحله دوم) تجديد نظر كنيد.[/align:6b50a0a9c9]
[align=justify:6b50a0a9c9]اغلب دانشآموزان و دانشجويان از معلمان و اساتيد خود بارها ميپرسند كه چگونه مطالعه كنيم تا مطالب بهتر در ذهنمان سازماندهي شود. اين سوال به خصوص نزديك مسابقاتي همچون المپياد و كنكور بسيار از من پرسيده شده است. برخي از دانشآموزان اهميت اين پرسش را تا جايي بالا ميبرند كه حاضرند مبالغ بسياري را براي آن صرف كنند. اما بهتر است بدانيد ذهن شما ساختار منظم و منطقي دارد بنابراين تقريباْ تمام انسانها با روشهاي مشابهي ميتوانند يادگيري خود را بهبود بخشند.
مطلب زير از كتاب روانشناسي هيلگارد تهيه شده است و ميتواند يك روش خوب و موفق را براي شما پايهريزي كند:
اساس مطالعه و خواندن، تلاش براي به ذهن سپردن مطالب بدون فراموشي است. همانگونه كه در متون ادبي پارسي و عربي معروف است «خواندن يك مرتبه است ولي تكرار هزار مرتبه»تم
اين به دو معني ميباشد:
1) براي به ذهن سپاري تعداد تكرارها بايد بسيار بيشتر از مطالعهي اوليه باشد.
2) اثر هر تكرار چندين برابر خواندن اوليه ميباشد.
روش مورد مطالعهي ما در اينجا PQRST ميباشد كه حروف اول كلمات زير است:
- مرور اجمالي و كوتاه ( Pre Reading )
- طرح پرسش ( Question )
- خواندن ( Readign )
- تمرين ( Study )
- آزمون ( Test )
مرحلهي اول : پيشمطالعه
در اولين گام مطالعه مروري اجمالي بر كل مطالب داشته باشيد تا تصويري كلي از موضوعهاي آن پيدا كنيد. اين كار را ميتوان با خواندن رئوس مطالب، مشاهدهي عكسها و خواندن خلاصهي فصلها (كه معمولا در انتهاي آن موجود است) انجام داد. در اين مرحله يك ديد كلي از موضوع به دست ميآوريد و پس از آن ميتوانيد در ذهن خود كمي به آن فكر كنيد.
نبايد مطالعه را فقط خواندن از روي كتاب تصور كنيد، كمي هم با چشمان بسته مطالعه كنيد! فكر كردن به موضوع مغز شما را براي درك مطالب آماده ميكند.
مرحلهي دوم : طرح پرسش
براي عنوانهاي اصلي كه در مرحلهي پيش مطالعه نموديد، چند پرسش طرح كنيد. مثلاْ از خود بپرسيد « چه مطالبي در اين فصل بررسي ميشود؟» يا « قبلا چه موضوعاتي مربوط به اين فصل را خواندهام؟ » يا ...
مرحلهي سوم : خواندن
به طور دقيق به مطالعهي موضوع بپردازيد و براي سوالهايي كه طرح نمودهايد به دنبال جواب بگرديد. در حاشيهي متن نكات و موضوعات مربوط به مطلب را يادداشت كنيد و زير عبارات مهم و كليدي خط بكشيد. علامتها بايد بين 10 تا 15 درصد از كل متن باشد. كمتر و بيشتر از اين مقدار مطالعهي دوباره را براي شما مشكل ميكند و نميتواند گوياي خلاصهاي مناسب باشد.
نكته: تا وقتي مطالعهي يك قسمت را تمام نكردهايد به يادداشت برداري نپردازيد. نكتهبرداري در حين مطالعه باعث كاهش تمركز شما ميشود. در ضمن در آخر موضوع ميتوانيد اهميت نكات مختلف را دريابيد.
مرحلهي چهارم : تمرين و تكرار
پس از پايان مطالعه زمان كوتاهي را استراحت كنيد، سپس بكوشيد تا مطالب خوانده شده را به ياد بياوريد و اطلاعاتي را كه در آنها بيان شده است را از حفظ بيان كنيد. (اگر مطلبي را فراموش كردهايد به كتاب مراجعه نكنيد و سعي كنيد تا موضوع كلي آن را به ياد بياوريد.) اگر مزاحم ديگران نيستيد ميتوانيد اين كار را با صداي بلند انجام دهيد (درست مانند وقتي كه از شما پرسيده ميشوند) اين كار باعث سازماندهي مطالب در مغز شما ميشود.
اگر در اين مرحله مشكل داشتيد دوباره به مرحلهي دوم برگشته و QRS را تكرار كنيد. تا موفقيت در يك فصل اين روش را ادامه دهيد.
مرحلهي پنجم : آزمون
ابتدا يادداشتهاي خود را مرور كنيد و رابطهي بين موضوعات مختلف را به دست آوريد، ارتباط اين فصل را با مطالب قبل از آن درك كنيد سپس به سراغ يك منبع آزمون مناسب برويد و خود را ارزيابي كنيد. اگر مشكلي پيش آمد در روش و نحوهي مطالعهي خود (مرحله دوم) تجديد نظر كنيد.[/align:6b50a0a9c9]