پیل سوختی(عصر هیدروژن،،،پیل سوختی چیست؟)

ارسال ها
690
لایک ها
2,054
امتیاز
0
#1
عصر هیدروژن
از نظر منابع انرژی، بشر تاکنون چهار عصر را پشت‌سر گذاشته است. عصر اول، عصر «زیست‌توده» است که در طی آن، انرژی موردنیاز بشر از طریق سوزاندن شاخ و برگ درختان تأمین می‌شده است. شاخ و برگ درختان در واقع اولين منبع انرژی بود که توسط انسان شناخته شد، منبعی ساده و دردسترس که نام علمی آن «زيست‌توده» است. به نظر شما منبع اصلی انرژی در زيست‌توده چيست؟ گياهان با انجام عمل فتوسنتز انرژی خورشيد را در برگ‌های خود ذخيره می‌کنند. با سوزاندن اين ترکيبات انرژی ذخيره شده در آنها به صورت حرارت آزاد می‌شود. علاوه بر چوب درختان، منابع جنگلی، ضايعات کشاورزی، فاضلاب شهری و فضولات دامی نيز از منابع زيست‌توده به شمار می‌روند. جمع‌آوری زيست‌توده در حجم‌های بالا بسيار هزينه‌بر است. از طرف ديگر، چون منابع زيست‌توده اغلب مرطوب هستند مقدار انرژی توليدی از آنها به ازای واحد حجم پايين است.
با كشف زغال سنگ و خواص احتراقي آن، بهره‌برداري از اين ماده به‌عنوان يك منبع توليد انرژي حرارتي توسعه فراوانی يافت. اين مسئله با اختراع موتورهاي بخار كه تحول عظيمي در صنعت محسوب می‌شوند، شتاب بيشتري گرفت. توسعه شبكه‌هاي راه‌آهن با لوكوموتيوهايي كه از سوخت زغال سنگ استفاده می‌کنند نيز در شكوفايي اين عصر تاثير فراواني داشت. در واقع؛ اين دوره زماني، عصر تأمين انرژي بشر به وسيله زغال سنگ يا عصر زغال سنگ است.
با كشف نفت و شناخت مزاياي آن نسبت به زغال سنگ، به ويژه در حوزه حمل و نقل، به تدريج بهره‌گيري از زغال سنگ کاهش يافت و نفت خام جایگزین آن شد، تا جائي‌كه در فاصله زماني كوتاهي بخش اعظم انرژي مورد نياز بشر از نفت خام و مشتقات آن تأمين مي‌گرديد. بر مبناي اين روند سريع بود كه نفت خام به عنوان مهمترين ماده تأمين كننده انرژي بشر شناخته شد و اين دوره زماني را بايد بدون ترديد عصر نفت نام نهاد. اما در اثر احتراق نفت، گاز دی اکسيد کربن توليد می‌شود که يک گاز گلخانه‌ای بوده و سبب آب شدن یخ‌ها و در نهایت، گرم شدن هوا خواهد شد. از این رو، گاز طبیعی به سبب ارزان و در دسترس بودن و هم‌چنین کاهش آلودگی زیست‌محیطی، در کنار نفت به عنوان منبع دیگری برای تولید انرژی مورد استفاده قرار گرفت.
امروزه، به علت نگراني‌های مربوط به گرم شدن هوا، رشد جمعيت، پيشرفت فناوری و همچنين، کاهش سريع منابع نفتی جهان، استفاده از منابع جديد انرژی مورد توجه قرار گرفته است. از جمله موادی که می‌تواند جايگزين مناسبی برای سوخت‌های فسيلی باشد، هيدروژن است و وسيله‌ای که با استفاده از آن می‌توان از هيدروژن انرژی گرفت، «پيل سوختی» نام دارد. با توجه به مزيت‌هايی که هيدروژن نسبت به سوخت‌های ديگر دارد، شايد بتوان ادعا کرد که «عصر آينده، عصر هيدروژن خواهد بود».





معرفی هيدروژن

شايد بزرگترين ویژگی هيدروژن، فراوانی این عنصر در طبیعت باشد. حتماً تعجب خواهيد کرد اگر بدانيد که بنا بر برآوردهاي انجام شده، حدود 90 درصد از اتم‌ها و نيز حدود 70 درصد از جرم کل هستی را هيدروژن تشکيل داده است. اين ماده در تمام ستاره‌ها وجود دارد و منبع اصلی تهيه انرژی ستاره‌ها به واسطه واکنش‌های هسته‌ای است.




مزايای استفاده از هيدروژن به عنوان سوخت



  • [*=right]حداقل آلودگی محيط زيستی
    در نتیجه‌ی سوختن مستقيم هيدروژن با اکسيژن هوا و يا واکنش الکتروشيميايی غيرمستقيم هيدروژن با اکسيژن هوا، آب توليد می‌شود و بر خلاف سوخت‌های فسیلی، گازهايی مانند دی‌اکسيد کربن، منوکسيد کربن، گوگرد و ذرات نسوخته هيدروکربنی به وجود نمی‌آيد.



  • [*=right]امکان توليد از منابع فسيلي و پاك
    همان‌طور که اشاره شد، هيدروژن به صورت خالص وجود ندارد اما می‌توان آن را از منابع مختلف مانند زغال سنگ، گاز طبيعی، زيست توده و آب تهيه کرد. اين روش‌ها به صورت جزئی در مقالات بعدی بررسی می‌شوند.



  • [*=right]قابليت سوختن در موتورهاي احتراقی
    می‌توان هيدروژن را به عنوان سوخت در خودروها به کار برد. استفاده از پيل سوختی از سوی خودروسازان به صورت آزمايشی آغاز شده است، البته در آمريکا استفاده از آن گستردگی بيشتری دارد. خودروهای پيل سوختی در واحد پيل خود از واکنش هيدروژن و اکسيژن، برق توليد می‌کنند و از برق توليدی نيز برای به حرکت در آوردن چهار الکتروموتور استفاده می‌شود که خروجی سيستم نيز تنها آب است. در بعضی موارد، نيروی محرکه خودرو از يک باتری يون ليتيوم تامين می‌شود که شارژ آن توسط مولد پيل سوختی انجام می‌شود.



  • [*=right]هيدروژن به راحتی به وسيله خط لوله انتقال داده می‌شود.



  • [*=right]هيدروژن داراي بالاترين ظرفيت انرژي به ازاي هر واحد وزن سوخت مي‎باشد. يعنی ميزان حرارت توليد شده از آن در اثر احتراق در واحد وزن بيشتر از هر سوخت ديگري است.



  • [*=right]هيدروژن فراوان بوده و تجديد پذير است.

منابع توليد هيدروژن:
گاز هيدروژن را می‌توان هم از منابع اوليه تجديدپذير مانند زيست‌توده و هم از منابع تجديدناپذير مانند گاز طبيعی، نفت و زغال سنگ توليد کرد. امروزه توليد گاز هيدروژن از منابع تجديدپذير به سرعت مراحل توسعه و رشد خود را مي‌پيمايد. اين در حالي است که توليد گاز هيدروژن از منابع تجديدناپذير به ويژه منابع فسيلي به علت محدود بودن اين منابع روز به روز کاهش مي‌يابد.آنچه گفته شده شايد بتواند اهميت و چرايي استفاده از هيدروژن را به عنوان سوخت مشخص کند. در بخش‌های بعدی اين مقاله به معرفی پيل سوختی (به عنوان وسيله توليد انرژی از هيدروژن) و نقش فناوری نانو در دستيابی به اين وسيله پرداخته خواهد شد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
ارسال ها
690
لایک ها
2,054
امتیاز
0
#2
پاسخ : پیل سوختی(عصر هیدروژن،،،پیل سوختی چیست؟)

پيل سوختی چيست و چگونه کار می کند؟


  • پيل سوختی چيست؟
پيل سوختي وسيله‌اي است که انرژي شيميايي سوخت را مستقيماً به انرژي الکتريکي تبديل مي‌کند. عملکرد پيل سوختي مانند باتري نيست که انرژي را ذخيره کند بلکه پيل سوختي حالتي از انرژي به حالت ديگر تبديل مي‌کند، به طوري که در اين تبديل مواد داخل پيل مصرف نمي‌شوند . گاز هيدروژن به دليل تمايل واكنش دهندگي بالا، فراوانی و عدم آلايندگی محيط زيست، به عنوان سوخت ايده‌آل در پيل‌سوختي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.



  • ساختمان پیل سوختی
هر پيل سوختي از سه جزء اصلي تشکيل شده‌است: الکترود آند، الکترود کاتد و الکترولیت یا غشا. گاز هيدروژن که به عنوان سوخت به کار می‌رود، به الکترود آند وارد شده و در آنجا با از دست دادن الکترون، اکسایش مي‌یابد. طي اين واکنش يون هيدروژن مثبت و الکترون توليد مي‌شوند. يون‌هاي هيدروژن به همراه الکترون‌ها از کاتد به آند انتقال می‌یابند. انتقال یون‌های هیدروژن از طریق الکترولیت و انتقال الکترون از طریق یک مدار خارجی صورت می‌گیرد. اکسیژن موجود در کاتد با الکترون‌ها و یون‌های هیدورژن واکنش داده، آب تولید می‌کند. شکل 1 شمایی کلی از یک پیل سوختی را نشان می‌دهد.



تصوير 1- شمای کلی از يک پيل سوختی

[TABLE="width: 70%, align: center"]
[TR]
[TD="align: center"]واکنش‌های اکسایش-کاهش:
اصطلاح اکسایش، پیش‌تر برای واکنش‌های ترکیب مواد با اکسیژن به کار می‌رفت و کاهش به عنوان برداشتن اکسیژن از یک ترکیب اکسیژن‌دار، تعریف می‌شد. اما امروزه اکسایش و کاهش بر اساس تغییر عدد اکسایش تعریف می‌شود. اکسایش فرایندی است که در آن عدد اکسایش یک اتم افزایش می‌یابد و کاهش، فرایندی است که در آن عدد اکسایش یک اتم کم می‌شود.


[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

  • انواع پيل‌هاي سوختي


پيل‌هاي سوختي را به طور معمول، بر اساس نوع الکتروليتي که در آن به کار می‌رود، به پنج دسته طبقه‌بندي مي‌کنند:


  1. پيل‌هاي سوختي قليايي
  2. پیل‌های سوختی كربنات مذاب
  3. پیل‌های سوختی اسيد فسفريك
  4. پیل‌های سوختی اكسيد جامد
  5. پیل‌های سوختی پليمري


از نگاهی دیگر، طبقه‌بندی پيل‌هاي سوختي بر اساس دمايي است که پيل سوختي در آن کار مي‌کند. بر اين اساس پيل‌هاي سوختي به دو دسته کلي پيل سوختي دما بالا و پيل سوختي دما پايين تقسيم‌بندي مي‌شوند. در جدول 1 دمايي که انواع پيل‌هاي سوختي در آن کار مي‌کنند، به همراه نوع الکتروليت و نام اختصاري آنها نشان داده شده است.

[TABLE="width: 70%, align: center"]
[TR]
[TD="align: center"]نوع پيل سوختی[/TD]
[TD="align: center"]نام اختصاری[/TD]
[TD="align: center"]الکتروليت[/TD]
[TD="align: center"]دمای کارکرد (C°)
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"]پيل سوختي پليمري[/TD]
[TD="align: center"]PEM[SUP]2[/SUP][/TD]
[TD="align: center"]نفيون (نوعي پليمر)[/TD]
[TD="align: center"]80-100[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"]100 -80 پيل سوختي قليايي[/TD]
[TD="align: center"] AFC[SUP]3[/SUP][/TD]
[TD="align: center"] پتاس[/TD]
[TD="align: center"]80-100[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] پيل سوختي اسيد فسفريك[/TD]
[TD="align: center"] PAFC[SUP]4[/SUP][/TD]
[TD="align: center"] اسيد فسفريک[/TD]
[TD="align: center"]200-220[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] پيل سوختي كربنات مذاب[/TD]
[TD="align: center"] MCFC[SUP]5[/SUP][/TD]
[TD="align: center"] نمک کربنات مذاب[/TD]
[TD="align: center"]650[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] پيل سوختي اكسيدجامد[/TD]
[TD="align: center"] SOFC[SUP]6[/SUP][/TD]
[TD="align: center"] YSZ ( نوعي سراميک)[/TD]
[TD="align: center"]1000

[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

  • مزايا و معایب پيل‌های سوختي



  1. مزایای پیل‌های سوختی
    - داشتن بازدهی بالا نسبت به وسايلی که از سوخت‌هاي شيميايی معمول نظير نفت و بنزين استفاده می‌کنند.
    - سازگاری با محیط زیست؛ چون تنها محصول جانبی ایجاد شده در پیل‌های سوختی آب می‌باشد.
    - عدم آلودگی صوتی؛ از آن‌جایی‌که در پیل‌های سوختی اجزای متحرک وجود ندارد، این وسیله بسیار بی‌صدا و آرام است.
    - هزینه نصب کم و راه‌اندازی آسان



  1. معایب پیل‌های سوختی
    - ناشناخته بودن فناوري پيل‌هاي سوختي در جهان
    - گران بودن؛ از آنجايي که هنوز خطوط توليد پيل‌هاي سوختي وجود ندارد، توليد انبوه آنها بسيار گران است. علاوه براين، در ساخت اين وسايل از برخي مواد گران قيمت (مانند کاتاليزورها) نيز استفاده می‌شود.



  • زمينه‌هاي مختلف استفاده از پيل‌های سوختي:


از پيل‌سوختي مي‌توان در زمينه‌هاي مختلفي براي توليد انرژي استفاده کرد، که معمول‌ترین آنها عبارتند از:


  1. حمل ونقل (خودروهاي سواري و وسايط نقليه عمومي): امروزه همه توليد‌کنندگان عمده خودرو بر روي توليد تجاري خودروهاي پيل سوختي سرمايه‌گذاري کرده‌اند. پيل‌هاي سوختي مي‌توانند به عنوان مولد انرژي در اتوبوس‌ها، قايق‌ها، هواپيماها و حتي دوچرخه‌ها نيز استفاده شوند (شکل 2).




تصوير 2- پيل‌های سوختی می توانند در انواع وسايل نقليه استفاده شوند. پيل سوختی می‌تواند در قسمت عقب يا جلوی وسيله نقليه قرار داده شود.


  1. نيروگاه‌ها (نيروگاه‌هاي متمركز و غيرمتمركز اعم از خانگي، تجاري، صنعتي): پيل‌هاي سوختي نسبتاً آرام و بي‌صدا هستند لذا جهت توليد برق محلي مناسب‌اند. علاوه بر کاهش نياز به گسترش شبکه توزيع برق، از گرماي توليدي از اين نيروگاه‌ها مي‌توان جهت گرمايش و توليد بخار آب استفاده نمود.



  1. وسايل الکترونيکي قابل حمل (تلفن‌هاي همراه، رايانه‌هاي شخصي و ...): باتري‌ها براي بسياري از وسايل قابل حمل مانند کامپيوترهاي کيفي و تلفن‌هاي همراه نامناسب‌اند. باتري‌ها پرهزينه، سنگين و مزاحم هستند و اغلب در بدترين مواقع به شارژ نياز دارند. پيشرفت‌هاي اخير در فن‌آوري پيل سوختي ممکن است به حل اين مشکل بينجامد. چند گروه پژوهشي در حال ابداع «ريز پيلهاي سوختي» هستند که به تلفن‌هاي همراه امکان مي‌دهد در حالت آماده براي هفته‌ها کار کنند(شکل 3).




تصوير 3- پيل های سوختی می‌توانند برای شارژ کردن انواع وسايل الکترونيکي قابل حمل (تلفن‌هاي همراه، رايانه‌هاي شخصي) استفاده شوند.


  1. صنايع نظامي: پيل‌هاي سوختي که در دماي پايين کار مي‌کنند در تانك‌ها، زره‌پوش و خودروهاي نظامي استفاده مي‌شوند. چون در اين دسته از پيل‌هاي سوختي هيچ قطعه متحرکي وجود ندارد پس كم صدا بوده و از آنجايي که درجه حرارت پايين نيز کار مي‌کنند رديابي اين خودروها نسبت به خودروهاي با موتور درون‌سوز مشكل‌تر خواهد بود. پيل‌هاي سوختي پليمري که در دماي پايين کار مي کند، بيشتر در خودرو و وسايل قابل حمل کاربرد دارد. پيل سوختي اکسيد جامد که در دماهاي بالاتر به کار مي افتد، در نيروگاه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد



  • کاتاليزور و نقش آن در پيل سوختي
واکنش‌هايي که در پيل سوختي اتفاق مي‌افتند، از دسته واکنش‌هاي اکسايش و احيا هستند و سرعت انجام آنها آهسته مي‌باشد. بنابراين در پيل‌هاي سوختي که در دماي کم کار مي‌کنند، مانند پيل سوختي پليمري، براي بالا بردن بازده پيل سوختي بايد از کاتاليزور استفاده کرد.[TABLE="width: 70%, align: center"]
[TR]
[TD]کاتالیزور:
کاتالیزور ماده‌ای است که سرعت یک واکنش شیمیایی را زیاد می‌کند، بدون این‌که خود در جریان واکنش مصرف شود. از این رو؛ کاتالیزور را می‌تون بدون تغییر، در پایان واکنش بازیابی کرد.

[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
برای افزايش سرعت واکنش پيل‌های سوختی، بايد در آند و کاتد از کاتاليزور استفاده کرد. انتخاب کاتاليزور مسئله مهمی است و از هر ماده‌ای نمی‌توان به عنوان کاتاليزور استفاده نمود. کاتاليزوري که واکنش‌هاي پيل سوختي را سرعت مي‌دهد فلز پلاتين است. وقتی هيدروژن به آند وارد می‌شود به کاتاليزور پلاتين می‌رسد و در تماس با آن راحت‌تر اکسيد می‌شود. در کاتد نيز گاز اکسيژن بعد از ورود، به کاتاليزور برخورد می‌کند و واکنش کاتدی نيز در حضور پلاتين تسريع می‌شود.
شايد بدانيد که فلز پلاتين بسيار گران‌قيمت مي‌باشد و همين مسئله سبب افزایش قيمت يک پيل سوختي پليمري خواهد شد. همين قيمت بالاي پيل سوختي باعث شده است که علي‌رغم تمام مزيت‌هاي پيل سوختي پليمري، هنوز محصولاتي که با اين فناوري کار مي‌کنند به صورت تجاري مورد استفاده قرار نگیرند. براي استفاده از پيل سوختي پليمري بايد قیمت آن را کاهش داد. چگونه؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر

Wizard

Moderator
ارسال ها
534
لایک ها
1,253
امتیاز
93
#3
پاسخ : پیل سوختی(عصر هیدروژن،،،پیل سوختی چیست؟)

به نام خداوند دانا و توانا

سلام بر همگی

این مطالبی که به این سایت گذاشته شده بسیار مفید می باشند. من در طی یک کار ترجمه ای که می کردم. مطلب زیر را بدست آوردم و خواستم در جهت کاملتر کردن مطالب
یکی از طریقه های زیستی تولید هیدروژن را براتون بگذارم که مورد بررسی قرار بدید


سنتز(صنع) زیستی

گاز هیدروژن((در فعالیت های زیستی)) محصول بعضی از سوخت و ساز های ناهوازی است و توسط بسیاری از میکروارگانیسم( micro-organisms) تولید می

شود. که معمولا از طریق واکنش های کاتالیز شده توسط آنزیم های حاوی آهن((یا نیکل))موسوم به هیدروژناز(hydrogenases) صورت می گیرد. این آنزیم،

واکنش برگشت پذیر
اکسایش و کاهش (redox) را بین عناصر [SUB]2[/SUB] H که از اجزای زیر اتمی شامل 2 پروتون و 2 الکترون متشکل شده را کاتالیز می کند.

تکامل گاز هیدروژن در جابجایی جز ترکیبی تجزیه شده که هنگام تخمیر پیروات(pyruvate) به آب تولید شده،انجام صورت می گیرد شکافت آب، که آب در آن به

جزء هایی از قبیل پروتون، الکترون و اکسیژن تجزیه می شود ، در واکنش های نوری ارگانیسم های فوتوسنتزی رخ می دهد. بعضی ارگانیسم ها از قبیل جلبک

کلامیدومناس رینهاردتی (alga chlamydomonas reinhardtii) و سیانوباکتریا (جلبک سبزآبی-cyanobacteria) ، در مرحله ی دوم واکنش های غیر نوری نمو

یافته که در آن پروتون ها و الکترون ها تجزیه شده تا گاز هیدروژن را با جدا کردن از پیوند های دیگر بدست بیاورند.

هیدروژناز داخل کلروپلاست تلاش می کند هیدروژن را در خود بگیرد تا تغییرات ژنتیکی در هیدروژناز سیانوباکتریای ایجاد شود. تا به نحو احسن گاز [SUB]2[/SUB] H را حتی در

مجاورت با اکسیژن
سنتز (syntherize) و
درست کند.

از آنزیم های نایاب ولی با دارایی مسیر مکانیکی جالب برای تولید هیدروژن که در طبیعت نیز هست، نیتروژناز می باشد که تقریبا به ازای هر [SUB]2[/SUB] N تجزیه شده از

آمونیاک یک [SUB]2[/SUB] H تولید می کند. بعضی از فوسفاتازها فسفات را به [SUB]2[/SUB] H و سایر محصولات تجزیه می کند.(( فوسفاتازها نیز نوعی آنزیم می باشند))

با تشکر



 
آخرین ویرایش توسط مدیر
بالا