چهار روش مشترک براي مطالعه درس زيست شناسي + شيمي

f-alizadeh

New Member
ارسال ها
375
لایک ها
693
امتیاز
0
#1



در اين مقاله روش هاي مهمي که براي درس زيست و شيمي بايست به آن توجه کنيد اشاره شده است و کتاب هاي پيشنهادي براي اين روش ها ارائه شده است.

1- مطالعه خط به خط کتاب درسي و توجه به حاشيه هاي کتاب :
زماني که مطلبي را مطالعه مي‌کنيد جايي که برايتان سوال باقي مي ‌ماند و مطلب را کامل متوجه نمي ‌شويد از علامت سوال (؟) استفاده نمائيد و کنار آن مطلب علامت بزنيد. هرجا احساس نموديد منطقه سوال خيز بوده و به نکته خطرناکي اشاره شده است علامت خطر (!) و جايي که به يک کلمه يا عبارت کليدي برخورديد دور آن خط بکشيد، پاراگراف هاي مهم را با علامت ضربدر (*) مشخص کنيد. به طور کلي هنگام مطالعه استفاده از علامت‌ گذاري سرآغاز خوبي براي مطالعه دقيق و فعال مي‌باشد. فراموشي نکنيد که اين کار را با مداد انجام دهيد چرا که ممکن است با پيشروي در مطالعه‌ تان متوجه شويد علامت قبلي اشتباه بوده و نياز به تغيير داشته باشد.
2- مفهومي خواندن
سوالي که براي تمامي دانش آموزان وجود دارد چگونه مطلب را مفهومي بخونيم ؟
در جواب بايد به آدرس ذيل برويد؛ زيست شناسي سال دوم صفحه ي 10 – متن به اين شرح مي باشد :
پروتئين ديگري که در دفاع غير اختصاصي شرکت دارد ، اينترفرون است .اينترفرون را سلول هاي آلوده به ويروس توليد مي کنند . گرچه اين سلول ها سرانجام به علت حمله ي ويروس مي ميرند ، اما اينترفرون حاصل از آن ها از تکثير ويروس در ساير سلول ها جلوگيري مي کند و موجه مقاومت سلول هاي سالم در برابر ويروس مي شود .
حال چندين بار اين متن را مطالعه کنيد به نظر شما کدام کليد واژه ي مهم در اين پاراگراف مهم مي باشد؟
آري کلمه « در»( به معناي «داخل» مي باشد) که مورد توجه طراح کنکور واقع شده است . پس شما عزيزان مي بايست مفهوم کليد واژه هاي مهم را در متن کتاب به خوبي شناسايي کنيد .
3- توجه ويژه به شکل هاي کتاب درسي

4- ترکيبي کار کردن
براي مثال اين روش اشاره دارم به : «برگ متحرک »
چندين نکته براي اين مثال در فصل هاي مختلف کتاب درسي شما به صورت پراکنده وجود دارد که در ذيل بيان مي کنم .
· مراجعه به فصل اول سال زيست دوم دبيرستان : توجه به شکل 8-1 مقايسه ي ساختار سه پلي ساکاريد نشاسته ،گليکوژن و سلولز + متن صفحه ي 4 کتاب درسي
· فصل اول کتاب زيست دوم دبيرستان صفحه ي 23 : حشرات مانند بي مهرگان از راه دفاع غيراختصاصي با بيماري ها مقابله مي کنند .
· مراجعه کنيد به فصل پنچ کتاب زيست سال دوم صفحه ي 69 : دستگاه تنفس آن نايي است چون يک حشره است توجه به شکل هاي 3-5 ؛ 2-5 ؛ 4-5 ؛ صفحه ي 69
· مراجعه به فصل 7 کتاب زيست سال دوم دبيرستان صفحه ي 104 :مواد دفعي حشرات اوريک اسيد است نه آمونياک واوره ؛ توجه به شکل 1-7 صفحه ي 104 اين نتکته را متوجه مي شويد .
· فصل سوم کتاب زيست سوم دبيرستان صفحه ي 69 : حشرات چشم مرکب دارند – توجه به شکل صفحه ي 69
کتاب هاي پيشنهادي براي 4 مرحله ي فوق :
1- مطالعه ي خط به خط : کتاب درسي بهترين منبع براي درس زيست و شيمي است
2- مفهومي خواندن : 8 جلد کتاب هاي مفهومي زيست شناسي + خودآموز ژنتيک
3- توجه به شکل هاي کتاب درسي : براي درس زيست ؛ کتاب زيست شناسي تصويري + براي درس شيمي ؛ کتاب شکل ها و نمودارها در شيمي دبيرستان
4- ترکيبي کار کردن : دست نوشته هاي خود شما « دفتر نکات »


 
بالا