- ارسال ها
- 7
- لایک ها
- 3
- امتیاز
- 0
مقدمه:مساله بهره وري و استفاده ي صحيحاز وقت و انرژي اي کهبراي مطالعه مي گذاريم مساله بسيار با اهميتي است که بسياري از دانش آموزان و دانشجويان از آن غافل اند.
به طوري که گاه بسياري از دانش آموزان را ميبينيم که بارها وبارها کتابي را مي خوانند و پس از صرف وقت زياد بدون اينکه اطلاعات قابل ملاحظه اي از کتاب را درک کرده باشند خسته و کوفته کتاب را به کناري مي گذارند و ادعا مي کنند که مطالب کتاب حجيم و سنگين است ومغز ما توانايي درک آنها را ندارد همچنين با دانش آموزاني مواجه مي شويم که مطالب درسي را خوب مي خوانند وبه خاطر مي پارند ولي در جلسه امتحان دچار فراموشي شده و هرچه فکر مي کنند نميتوانند مطالب فراگرفته شده را به خاطر بياورند؟! اين دانش آموزان هم وقت خودو هم انرژي خود رابه هدر مي دهند.چرا که مطالعه کردن نيز مانند بسياري از فعاليت هاي زندگي داراي فنون و مهارت هايي استکه به کارگيري آنها باعث مي شود که با تلاش کمتر بهره اي بيشتر از کارمان ببريم وبيهوده انرژي مان را هدر ندهيم .
فنون و مهارت هاي مطالعه:
?ـمهم ترين و اصلي ترين نکته در مطالعه برنامه ريزي است.روز و ساعتي که مي خواهيديک مطلب را مطالعه کنيد از قبل تعيين کنيد وبعد به سراغ کتاب برويد.
?ـزمان مطالعه تان را بين ساعت ? صبح تا ?? شب قرار دهيد و تا نيم ساعت پس از بيدار شدن از خواب نيز مطالعه نکنيد.
?ـ خود را به مکان خاصي براي مطالعه کردن محدود نکنيد سعي کنيد با تمرين کردن در همه ي مکان ها حتي مکان هاي شلوغ هم مطالعه کنيد.بهترين مکان براي مطالعه خانه است زيرا هميشه در دسترس مي باشد.
?ـ ورزش کردن و داشتن تحرک جسماني در فراگيري بهتر به شما کمک مي کند روزانه حد اقل ?? دقيقه ورزش کنيد.
?ـ کتاب را در ? مرحله بخوانيد. در مرحله اول بصورت سريع و کلي و روزنامه وار به مطالب کتاب نگاهي بيندازيد و از خود سوال کنيد. در مرحله دوم به صورت عميق و دقيق مطالب را خوانده و ضمن مطالعه نکات مهم را در آورده و آنها را بصورت طرح شبکه اي از کل به جزء سازماندهي کرده و در کاغذي يادداشت کنيد. چرا که با سازماندهي اطلاعات مطالب کتاب در مغز شما بصورت منظم هر يک درجاي خود قرار مي گيرند و بازيابي آن راحت انجام مي شود.در مرحله ي سومکتاب را مرور کرده واز خود بپرسيد و پس از پايان مطالعه کتاب با دوستتان در باره ي مباحث آن مباحثه کنيد.
?ـ پس از نيم ساعت مطالعه پنج دقيقه استراحت کنيد و به خود پاداشي بدهيد تا به مطالعه علاقه پيدا کنيد(مانند خوردن خوراکي مورد علاقه)
?ـ هنگامي که احساس خستگي مي کنيدمي توانيد با تنفس عميق و شل و سفت کردن اندام هايتان انرژي از دست رفته را جبران کنيد.
?ـ همزمان با مطالعه کار ديگري انجام ندهيد(مانند تماشاي تلويزيون) تا تمرکز شما به حد اکثر برسد.
?ـ هميشه به يک صورت و در يک حال مطالعه نکنيد. بلکه مقداري راه برويد.مقداري روي صندلي بنشينيد و...
??ـ همه جاي کتاب را مطالعه کنيد جدول ها نمودارها عکس هاو... . هيچ جاي کتاب رابدون مطالعه نگذاريد.
??ـ براي فراگيري بهترمطالب را در ذهنتان بصورت زنده و مصور تجسم کنيد.
??ـ برخي از مطالب درسي را بصورت داستان در بياوريد تا بهتر آنهارا درک کنيد و فراموش نکنيد.
??ـ براي جلو گيري از فراموش کردن اعداد آنهارا بصورت کلمات رمز در بياوريد و حفظ کنيد مثلا" عدد ?? را بصورت کلمه ي ني در بياوريد و حفظ کنيد که حرف اول نه و يک است.
??ـ برخي از واژه هاي سخت و مشکل لاتين را به نمونه ي مشابه آن در فارسي تبديل کنيد تا راحت تر بتوانيد آن را به خاطر بسپاريد. مثلا" کلمه ي آندره مارلو(نويسنده کتاب ضد خاطرات) را مي توانيد تبديل به کلمه ي فارسي آن(( دره مال رو)) کنيد و به خاطر بسپاريد.
??ـ يکي از روش هاي جلوگيري از فراموشي داده ها استفاده از گره ي مکاني است. در اين روش شما مطلب درسي را با يک مکان واقعي پيوند مي زنيد. مثلا" براي به خاطر سپردن نام ((بل)) مخترع تلفن.مي توانيد اينگونه براي خود تصوير سازي کنيد در اتاق خوابم دراز کشيده بودم که ناگهان تلفن زنگ زد.فورا" گوشي را برداشتم و دوستم بل بود که مي گفت: الو.الو صدا مياد؟
??ـ مطالب شبيه به هم رابهتر است طبقه بندي کنيد.تا فراموش نشوند مانند طبقه بندي زير:
گروه اول:کتاب-روزنامه-مجله
گروه دوم:ميز- صندلي-کاناپه
گروه سوم:خودکار-جوهر-مداد
??ـ برخي از مطالب را اگر بصورت شعر در بياوريد.بهتر ياد مي گيريد مانند شعر زير که براي درک يکي از فرمول هاي رياضي بکار مي رود:
سينوس چوبر فرق کسينوس نشيند
تانژانت پديد آيد و برعکس کتانژانت
??ـ برخي از درس ها را اگر بصورت آهنگين و و موسيقايي حفظ کنيد بهتر فرا مي گيريد مخصوصا" کودکان به مطالب آهنگين بيشتر علاقه نشان مي دهند.
??ـ استفاده از حرف اول کلمات نيز روش مناسبي است که براي يادگيري مطالب فرار و شبيه هم مي توان از آن استفاده کرد. مثلا" براي به خاطر سپردن آثار نظامي مي توان از کلمه ي (ملخها) استفاده کرد که حرف اول کلمات: مخزن الاسرار ليلي و مجنون خسرو و شيرين هفت پيکر و اسکندر نامه مي باشد.
??ـ مي توانيد از طريق تصويرسازي ذهني مطالب درسي را با حيوانات و اشياء جاندار مر بوط کنيد و آنها را راحت تر به خاطر بسپاريد.براي نمونه مي توان براي ياد گرفتن حرف F انگليسي آن را به آچار فرانسه تشبيه کرد و به خاطر سپرد.
??ـ پس از خواندن کتاب آن را به کناري نگذاريد چرا که پس از يک روز ?? درصد مطالب فراموش مي شوند .به منظورجلوگيري از فراموشي و صرفه جويي در وقت و زمان مطالب کتاب را به ترتيب زماني زير مرور کنيد:
مرور اول:يک روز پس از مطالعه
مرور دوم:ده روز پس ازمرور اول
مرور سوم:يک ماه پس از مرور دوم
مرور چهارم:? ماه پس از مرور سوم
مرور پنجم:يک سال پس از مرور چهارم
ترفند هاي امتحان دادن:
?ـشب امتحان زود بخوابيد و از خوردن زياد موادي که داراي کافئين مي باشند خودداري کنيد(مانند چاي و قهوه)
?ـ دوساعت قبل از امتحان کتاب را کنار بگذاريد و مطالبي را که فرا گرفته ايد بصورت بحث گروهي با دوستانتان مباحثه کنيد و اشکالاتتان را از يکديگر بپرسيد.
?ـ حداقل يک ربع زود تر در جلسه امتحان حاضر شويد و مجهز باشيد يعني وسايل لازم را همراه خود بياوريد و پس از نشستن روي صندلي نفس عميقي بکشيد و با ياد خداي بزرگ امتحان را شروع کنيد.
?ـ پس از گرفتن برگه ي امتحان و نوشتن مشخصات خود روي آن ابتدا همه ي سوالات را با دقت بخوانيد و اگر به سوال ساده اي رسيديد فورا" جوابش را بدهيد.سوالاتي را که جوابشان را نميدانيد کنارشان علامت _ بزنيد و سوالاتي را که جوابشان را مي دانيد ولي وقت زيادي مي گيرند کنارشان علامت + بگذاريد تا بعدا" دوباره به سراغشان بياييد و جواب بدهيد.
?ـ سعي کنيد به همه سوالات پاسخ دهيد حتي اگر جواب سوالي را نميدانيد سعي کنيد از خودتان چيزي بنويسيد.
?ـ پس از پاسخ به همه سوالات برگرديد و يک بار ديگر سوالات را با دقت بخوانيد و پاسخ هايتان را مرور کنيد تا احيانا" اشتباهي رخ نداده باشد.
?ـ در امتحانات تستي (مخصوصا" امتحان آزمون دانشگاه ها) ما اگر جواب نيمي از پرسش ها را بدانيم با استفاده از مهارت هاي تست زدن مي توانيم جواب بقيه سوالات را نيز پيدا کنيم. براي نمونه در امتحانات تستي مطابق آمار اثبات شده است که به طور کلي جواب هر سوال قبل و بعدش متفاوت است. پس براي مثال اگر پاسخ پرسش يک گزينه ـ الف ـ باشد و پاسخ پرسش دو را ندانيم و پاسخ پرسش سه? گزينه ي ـ ب ـ باشد به احتمال قريب به يقين پاسخ پرسش-?- گزينه ي ج و دال است?ما براي پيدا کردن جواب بين دو گزينه ي ج و دال ?بايد به قانون ديگري عمل کنيم مه مي گويد در مجموعه ي پنج تايي سوالات?چهار گزينه ي جواب (الف ـ ب ـ ج ـ د) هميشه وجود دارند پس مطابق اين قانون ما به جواب هاي چهار پرسش مجاور سوال ? نگاه مي کنيم تا ببينيم که کدام يک از گزينه هاي (ج و د) در جواب اين پرسش ها نيس??هر يک که نباشد جواب پرسش ماست.براي نمونه اگر:
پاسخ سوال ?:گزينه ي الف
پاسخ سوال ?:نمي دانيم
پاسخ سوال ?:گزينه ي ب
پاسخ سوال ?:گزينه ي ج
و پاسخ سوال ?:گزينه ي الف باشد...
پاسخ سوال ? گزينه ي (دال) است?زيرا هم با جواب سوال يک و سه متفاوت است هم اينکه?در اين دسته پنج تايي?گزينه ي (دال) وجود ندارد.
?ـ در برخي از سوالات تستي?دسته ي ارتباط وجود دارد.يعني اين که?گزينه ها دو به دو با هم مربوطند .مثلا? اگر در سوال رياضي گزينه هاي الف:?+ ? ب:?+ ? ج:?- ? د:?+
داده باشد?گزينه هاي ?+ و ?- تشکيل دسته ي ارتباط را مي دهند که به احتمال بسيار زياد?جواب بين دو گزينه ي (?+ و ?-) است که با هم ارتباط دارند.
?ـ در اکثر موارد?در سوالات تستي گزينه اي که مي گويد(همه ي موارد ذکر شده) صحيح است گزينه ي جواب مي باشد.
??ـ پس از دادن امتحان فورا" سراغ امتحان بعدي نرويد? بلکه جند ساعت استراحت کنيد و تفريح مورد علاقه ي خود را انجام دهيد و زماني را براي ورزش در نظر بگيريد.
??ـ پس از دادن برگه ي امتحان?با ديگران دنبال جواب سوالات نگرديد چرا که وقتي نتيجه داده شد? مي توانيد مطلع شويد.( وقت و انرژي خود را به جاي پيدا کردن جواب سوالات امتحان قبل?روي امتحان بعدي بگذاريد.)
به طوري که گاه بسياري از دانش آموزان را ميبينيم که بارها وبارها کتابي را مي خوانند و پس از صرف وقت زياد بدون اينکه اطلاعات قابل ملاحظه اي از کتاب را درک کرده باشند خسته و کوفته کتاب را به کناري مي گذارند و ادعا مي کنند که مطالب کتاب حجيم و سنگين است ومغز ما توانايي درک آنها را ندارد همچنين با دانش آموزاني مواجه مي شويم که مطالب درسي را خوب مي خوانند وبه خاطر مي پارند ولي در جلسه امتحان دچار فراموشي شده و هرچه فکر مي کنند نميتوانند مطالب فراگرفته شده را به خاطر بياورند؟! اين دانش آموزان هم وقت خودو هم انرژي خود رابه هدر مي دهند.چرا که مطالعه کردن نيز مانند بسياري از فعاليت هاي زندگي داراي فنون و مهارت هايي استکه به کارگيري آنها باعث مي شود که با تلاش کمتر بهره اي بيشتر از کارمان ببريم وبيهوده انرژي مان را هدر ندهيم .
فنون و مهارت هاي مطالعه:
?ـمهم ترين و اصلي ترين نکته در مطالعه برنامه ريزي است.روز و ساعتي که مي خواهيديک مطلب را مطالعه کنيد از قبل تعيين کنيد وبعد به سراغ کتاب برويد.
?ـزمان مطالعه تان را بين ساعت ? صبح تا ?? شب قرار دهيد و تا نيم ساعت پس از بيدار شدن از خواب نيز مطالعه نکنيد.
?ـ خود را به مکان خاصي براي مطالعه کردن محدود نکنيد سعي کنيد با تمرين کردن در همه ي مکان ها حتي مکان هاي شلوغ هم مطالعه کنيد.بهترين مکان براي مطالعه خانه است زيرا هميشه در دسترس مي باشد.
?ـ ورزش کردن و داشتن تحرک جسماني در فراگيري بهتر به شما کمک مي کند روزانه حد اقل ?? دقيقه ورزش کنيد.
?ـ کتاب را در ? مرحله بخوانيد. در مرحله اول بصورت سريع و کلي و روزنامه وار به مطالب کتاب نگاهي بيندازيد و از خود سوال کنيد. در مرحله دوم به صورت عميق و دقيق مطالب را خوانده و ضمن مطالعه نکات مهم را در آورده و آنها را بصورت طرح شبکه اي از کل به جزء سازماندهي کرده و در کاغذي يادداشت کنيد. چرا که با سازماندهي اطلاعات مطالب کتاب در مغز شما بصورت منظم هر يک درجاي خود قرار مي گيرند و بازيابي آن راحت انجام مي شود.در مرحله ي سومکتاب را مرور کرده واز خود بپرسيد و پس از پايان مطالعه کتاب با دوستتان در باره ي مباحث آن مباحثه کنيد.
?ـ پس از نيم ساعت مطالعه پنج دقيقه استراحت کنيد و به خود پاداشي بدهيد تا به مطالعه علاقه پيدا کنيد(مانند خوردن خوراکي مورد علاقه)
?ـ هنگامي که احساس خستگي مي کنيدمي توانيد با تنفس عميق و شل و سفت کردن اندام هايتان انرژي از دست رفته را جبران کنيد.
?ـ همزمان با مطالعه کار ديگري انجام ندهيد(مانند تماشاي تلويزيون) تا تمرکز شما به حد اکثر برسد.
?ـ هميشه به يک صورت و در يک حال مطالعه نکنيد. بلکه مقداري راه برويد.مقداري روي صندلي بنشينيد و...
??ـ همه جاي کتاب را مطالعه کنيد جدول ها نمودارها عکس هاو... . هيچ جاي کتاب رابدون مطالعه نگذاريد.
??ـ براي فراگيري بهترمطالب را در ذهنتان بصورت زنده و مصور تجسم کنيد.
??ـ برخي از مطالب درسي را بصورت داستان در بياوريد تا بهتر آنهارا درک کنيد و فراموش نکنيد.
??ـ براي جلو گيري از فراموش کردن اعداد آنهارا بصورت کلمات رمز در بياوريد و حفظ کنيد مثلا" عدد ?? را بصورت کلمه ي ني در بياوريد و حفظ کنيد که حرف اول نه و يک است.
??ـ برخي از واژه هاي سخت و مشکل لاتين را به نمونه ي مشابه آن در فارسي تبديل کنيد تا راحت تر بتوانيد آن را به خاطر بسپاريد. مثلا" کلمه ي آندره مارلو(نويسنده کتاب ضد خاطرات) را مي توانيد تبديل به کلمه ي فارسي آن(( دره مال رو)) کنيد و به خاطر بسپاريد.
??ـ يکي از روش هاي جلوگيري از فراموشي داده ها استفاده از گره ي مکاني است. در اين روش شما مطلب درسي را با يک مکان واقعي پيوند مي زنيد. مثلا" براي به خاطر سپردن نام ((بل)) مخترع تلفن.مي توانيد اينگونه براي خود تصوير سازي کنيد در اتاق خوابم دراز کشيده بودم که ناگهان تلفن زنگ زد.فورا" گوشي را برداشتم و دوستم بل بود که مي گفت: الو.الو صدا مياد؟
??ـ مطالب شبيه به هم رابهتر است طبقه بندي کنيد.تا فراموش نشوند مانند طبقه بندي زير:
گروه اول:کتاب-روزنامه-مجله
گروه دوم:ميز- صندلي-کاناپه
گروه سوم:خودکار-جوهر-مداد
??ـ برخي از مطالب را اگر بصورت شعر در بياوريد.بهتر ياد مي گيريد مانند شعر زير که براي درک يکي از فرمول هاي رياضي بکار مي رود:
سينوس چوبر فرق کسينوس نشيند
تانژانت پديد آيد و برعکس کتانژانت
??ـ برخي از درس ها را اگر بصورت آهنگين و و موسيقايي حفظ کنيد بهتر فرا مي گيريد مخصوصا" کودکان به مطالب آهنگين بيشتر علاقه نشان مي دهند.
??ـ استفاده از حرف اول کلمات نيز روش مناسبي است که براي يادگيري مطالب فرار و شبيه هم مي توان از آن استفاده کرد. مثلا" براي به خاطر سپردن آثار نظامي مي توان از کلمه ي (ملخها) استفاده کرد که حرف اول کلمات: مخزن الاسرار ليلي و مجنون خسرو و شيرين هفت پيکر و اسکندر نامه مي باشد.
??ـ مي توانيد از طريق تصويرسازي ذهني مطالب درسي را با حيوانات و اشياء جاندار مر بوط کنيد و آنها را راحت تر به خاطر بسپاريد.براي نمونه مي توان براي ياد گرفتن حرف F انگليسي آن را به آچار فرانسه تشبيه کرد و به خاطر سپرد.
??ـ پس از خواندن کتاب آن را به کناري نگذاريد چرا که پس از يک روز ?? درصد مطالب فراموش مي شوند .به منظورجلوگيري از فراموشي و صرفه جويي در وقت و زمان مطالب کتاب را به ترتيب زماني زير مرور کنيد:
مرور اول:يک روز پس از مطالعه
مرور دوم:ده روز پس ازمرور اول
مرور سوم:يک ماه پس از مرور دوم
مرور چهارم:? ماه پس از مرور سوم
مرور پنجم:يک سال پس از مرور چهارم
ترفند هاي امتحان دادن:
?ـشب امتحان زود بخوابيد و از خوردن زياد موادي که داراي کافئين مي باشند خودداري کنيد(مانند چاي و قهوه)
?ـ دوساعت قبل از امتحان کتاب را کنار بگذاريد و مطالبي را که فرا گرفته ايد بصورت بحث گروهي با دوستانتان مباحثه کنيد و اشکالاتتان را از يکديگر بپرسيد.
?ـ حداقل يک ربع زود تر در جلسه امتحان حاضر شويد و مجهز باشيد يعني وسايل لازم را همراه خود بياوريد و پس از نشستن روي صندلي نفس عميقي بکشيد و با ياد خداي بزرگ امتحان را شروع کنيد.
?ـ پس از گرفتن برگه ي امتحان و نوشتن مشخصات خود روي آن ابتدا همه ي سوالات را با دقت بخوانيد و اگر به سوال ساده اي رسيديد فورا" جوابش را بدهيد.سوالاتي را که جوابشان را نميدانيد کنارشان علامت _ بزنيد و سوالاتي را که جوابشان را مي دانيد ولي وقت زيادي مي گيرند کنارشان علامت + بگذاريد تا بعدا" دوباره به سراغشان بياييد و جواب بدهيد.
?ـ سعي کنيد به همه سوالات پاسخ دهيد حتي اگر جواب سوالي را نميدانيد سعي کنيد از خودتان چيزي بنويسيد.
?ـ پس از پاسخ به همه سوالات برگرديد و يک بار ديگر سوالات را با دقت بخوانيد و پاسخ هايتان را مرور کنيد تا احيانا" اشتباهي رخ نداده باشد.
?ـ در امتحانات تستي (مخصوصا" امتحان آزمون دانشگاه ها) ما اگر جواب نيمي از پرسش ها را بدانيم با استفاده از مهارت هاي تست زدن مي توانيم جواب بقيه سوالات را نيز پيدا کنيم. براي نمونه در امتحانات تستي مطابق آمار اثبات شده است که به طور کلي جواب هر سوال قبل و بعدش متفاوت است. پس براي مثال اگر پاسخ پرسش يک گزينه ـ الف ـ باشد و پاسخ پرسش دو را ندانيم و پاسخ پرسش سه? گزينه ي ـ ب ـ باشد به احتمال قريب به يقين پاسخ پرسش-?- گزينه ي ج و دال است?ما براي پيدا کردن جواب بين دو گزينه ي ج و دال ?بايد به قانون ديگري عمل کنيم مه مي گويد در مجموعه ي پنج تايي سوالات?چهار گزينه ي جواب (الف ـ ب ـ ج ـ د) هميشه وجود دارند پس مطابق اين قانون ما به جواب هاي چهار پرسش مجاور سوال ? نگاه مي کنيم تا ببينيم که کدام يک از گزينه هاي (ج و د) در جواب اين پرسش ها نيس??هر يک که نباشد جواب پرسش ماست.براي نمونه اگر:
پاسخ سوال ?:گزينه ي الف
پاسخ سوال ?:نمي دانيم
پاسخ سوال ?:گزينه ي ب
پاسخ سوال ?:گزينه ي ج
و پاسخ سوال ?:گزينه ي الف باشد...
پاسخ سوال ? گزينه ي (دال) است?زيرا هم با جواب سوال يک و سه متفاوت است هم اينکه?در اين دسته پنج تايي?گزينه ي (دال) وجود ندارد.
?ـ در برخي از سوالات تستي?دسته ي ارتباط وجود دارد.يعني اين که?گزينه ها دو به دو با هم مربوطند .مثلا? اگر در سوال رياضي گزينه هاي الف:?+ ? ب:?+ ? ج:?- ? د:?+
داده باشد?گزينه هاي ?+ و ?- تشکيل دسته ي ارتباط را مي دهند که به احتمال بسيار زياد?جواب بين دو گزينه ي (?+ و ?-) است که با هم ارتباط دارند.
?ـ در اکثر موارد?در سوالات تستي گزينه اي که مي گويد(همه ي موارد ذکر شده) صحيح است گزينه ي جواب مي باشد.
??ـ پس از دادن امتحان فورا" سراغ امتحان بعدي نرويد? بلکه جند ساعت استراحت کنيد و تفريح مورد علاقه ي خود را انجام دهيد و زماني را براي ورزش در نظر بگيريد.
??ـ پس از دادن برگه ي امتحان?با ديگران دنبال جواب سوالات نگرديد چرا که وقتي نتيجه داده شد? مي توانيد مطلع شويد.( وقت و انرژي خود را به جاي پيدا کردن جواب سوالات امتحان قبل?روي امتحان بعدي بگذاريد.)