چگونه مطالب را در حافظه بلند مدت انتقال دهیم؟؟

ارسال ها
134
لایک ها
141
امتیاز
43
#1
سلام علکیم دوستان و عرض ادب

دوستان می خواستم بدانم چه کارهایی انجام دهیم که مطالب در حافظه بلند مدت منتقل بشه ؟؟

از تجربیات خودتان بگویید زیرا حقیر یک مطلب را که می خونم بعد از چند وقت می بینم هیچیش یادم نمی آد

تشکر
 

gognoos

New Member
ارسال ها
1
لایک ها
1
امتیاز
0
#2
پاسخ : چگونه مطالب را در حافظه بلند مدت انتقال دهیم؟؟

موضوعی که قراره سال ها تو ذهنت باشه باید شب قبل از خواب خونده شه اگه iq پایینه مسئله ای نیست در عرض یه ماه 5 بار مرورش کن یادت می مونه
 

Wizard

Moderator
ارسال ها
534
لایک ها
1,253
امتیاز
93
#3
پاسخ : چگونه مطالب را در حافظه بلند مدت انتقال دهیم؟؟

به نام خداوند دانا و توانا
سلام دوست عزيز

راستش من فكر مى كنم براى هركسى متناسب با خصوصيات و روحيات و محيطش روش خاصى براى اين كار هست

بعدم اينكه شما چطور مى خوايد از حافظتون استفاده كنيد؟ مثلا مى خوايد سريع يك مطلب رو به ياد بياريد يا...

من براى حرفام هيچ دليل علمى ندارم اما بر اساس تجربياتم مى گم كه شما بايد اول به آرامش درونى برسيد. غم و ترستون

و نگرانيتون رو كنار بذاريد.

بعد اينكه مشخص كنيد چى رو مى خوايد حفظ كنيد و چطورى مى خوايد حفظ كنيد.

مثلا مى گم: شما مى خواى اسم يكسرى گل رو حفظ كنيد

و ترتيبى باسه ى اين كار لازم نداريد ،

يا اينكه مى خوايد شعر حفظ كنيد كه ترتيب هم مهمه، اينكه چى رو چطور مى خوايد حفظ كنيد رو بايد از

قبل مشخص كنيد

تو مواردى كه داشتن ترتيب لازم نيست:

فهم موضوع، مواجهه مستقيم با پديده، و تمركز روى موضوع بيشترين نقش رو داره

بعدم اينكه بايد كارى كنيد كه مسئله براتون لذت بخش بشه ، وقتى شما واقعا يك هدف رو دنبال بگيريد

ناملايمات هم برطرف مى شه

سعى كنيد بخش اعظم مطالبتون رو قبل از نهار و شام حفظ كنيد،

اگر مى خواستيد بعد نهار و شام درس بخونيد زياد غذاى چرب نخوريد

كه معدتون سنگين بشه

داشتن يكسرى كلك هاى درسى هميشه براى حفظ مطالب خوبه،

مثلا مى خواهيم بدونيم ماضى بعيد چيست، الكى مى گيم مثلا كلمه ى( بود )اولش حرف (ب) داره

كلمه ى (بعيد) هم اولش حرف (ب) داره بنابراين اين مربوط به اونه،

همينطور هم سرواژه سازى يا مخفف سازى، داشتن تعداد موارد كه بايد حفظ بشه همه از راهكار هاى

اين مسئله هست، پيدا كردن

ارتباط بين مسائل درسى خيلى مى تونه كمكتون كنه

اما چيزايى كه ترتيبشون مهمه رو تدريجا حفظ كنيد، و مرتب يادآورى كنيد، داشتن يك آهنگ براى حفظ شعر خيلى خوبه،

مخفف سازى ها در خيلى از علوم به كار مياند

آرامش درونى( يا توكل)+هدف+كار تدريجى+تغذيه ى صحيح+ خلاقيت+ تكرار+ پيدا كردن ارتباط بين مطالبى كه حفظ مى كنيد

اين فرمول كلى براى حفظ مطالبه از نظر من، بيشترين بازدهى به نظرم زمانيه كه همه ى اينا باشه

در ضمن يادداشت و خلاصه بردارى هم خيلى مى تونند كمك كنند

اعتماد به نفس داشته باشيد و خودتون و هدفتون رو بشناسيد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
ارسال ها
134
لایک ها
141
امتیاز
43
#4
پاسخ : چگونه مطالب را در حافظه بلند مدت انتقال دهیم؟؟

به نام خداوند دانا و توانا
سلام دوست عزيز

راستش من فكر مى كنم براى هركسى متناسب با خصوصيات و روحيات و محيطش روش خاصى براى اين كار هست

بعدم اينكه شما چطور مى خوايد از حافظتون استفاده كنيد؟ مثلا مى خوايد سريع يك مطلب رو به ياد بياريد يا...

من براى حرفام هيچ دليل علمى ندارم اما بر اساس تجربياتم مى گم كه شما بايد اول به آرامش درونى برسيد. غم و ترستون

و نگرانيتون رو كنار بذاريد.

بعد اينكه مشخص كنيد چى رو مى خوايد حفظ كنيد و چطورى مى خوايد حفظ كنيد.

مثلا مى گم: شما مى خواى اسم يكسرى گل رو حفظ كنيد

و ترتيبى باسه ى اين كار لازم نداريد ،

يا اينكه مى خوايد شعر حفظ كنيد كه ترتيب هم مهمه، اينكه چى رو چطور مى خوايد حفظ كنيد رو بايد از

قبل مشخص كنيد

تو مواردى كه داشتن ترتيب لازم نيست:

فهم موضوع، مواجهه مستقيم با پديده، و تمركز روى موضوع بيشترين نقش رو داره

بعدم اينكه بايد كارى كنيد كه مسئله براتون لذت بخش بشه ، وقتى شما واقعا يك هدف رو دنبال بگيريد

ناملايمات هم برطرف مى شه

سعى كنيد بخش اعظم مطالبتون رو قبل از نهار و شام حفظ كنيد،

اگر مى خواستيد بعد نهار و شام درس بخونيد زياد غذاى چرب نخوريد

كه معدتون سنگين بشه

داشتن يكسرى كلك هاى درسى هميشه براى حفظ مطالب خوبه،

مثلا مى خواهيم بدونيم ماضى بعيد چيست، الكى مى گيم مثلا كلمه ى( بود )اولش حرف (ب) داره

كلمه ى (بعيد) هم اولش حرف (ب) داره بنابراين اين مربوط به اونه،

همينطور هم سرواژه سازى يا مخفف سازى، داشتن تعداد موارد كه بايد حفظ بشه همه از راهكار هاى

اين مسئله هست، پيدا كردن

ارتباط بين مسائل درسى خيلى مى تونه كمكتون كنه

اما چيزايى كه ترتيبشون مهمه رو تدريجا حفظ كنيد، و مرتب يادآورى كنيد، داشتن يك آهنگ براى حفظ شعر خيلى خوبه،

مخفف سازى ها در خيلى از علوم به كار مياند

آرامش درونى( يا توكل)+هدف+كار تدريجى+تغذيه ى صحيح+ خلاقيت+ تكرار+ پيدا كردن ارتباط بين مطالبى كه حفظ مى كنيد

اين فرمول كلى براى حفظ مطالبه از نظر من، بيشترين بازدهى به نظرم زمانيه كه همه ى اينا باشه

در ضمن يادداشت و خلاصه بردارى هم خيلى مى تونند كمك كنند

اعتماد به نفس داشته باشيد و خودتون و هدفتون رو بشناسيد
سلام بر شما ممنون از اطلاعاتی که در خدمت من گذاشتید

خوب من اگر یک درس مثلا دو روز وقت داشته باشم قشنگ می شینم مفهومی می خونم و تا چند روز بعدم یادمه ولی همین مفهومی خواندن چند ساعت طول می کشه

این اشکالی دارد ؟؟ اگر اشکال دارد چگونه بازده رو بکشم بالا؟؟؟

مثلا می گم برخی دروس و مطالب مثل اب به حافظه بلند مدت می روند ولی برخی مطالب هر کاری می کنی به حافظه بلند مدت نمی روند یعنی نمیشه مفهومی خوندش اون مطلب باید حفظ کرد مثلا جدول تناوبی چگونه باید ادم مفهومی خوند؟؟

این مطالب رو باید چی کرد ؟؟مثلا با تکرار زیاد میشه یک کاریش کرد ولی اگر راه دیگری سراغ دارید ارائه دهید

با تشکر



 

Wizard

Moderator
ارسال ها
534
لایک ها
1,253
امتیاز
93
#5
پاسخ : چگونه مطالب را در حافظه بلند مدت انتقال دهیم؟؟

به نام خداوند دانا و توانا


ببينيد در رابطه با روش هاى حفظ مطالب شما مى بايست سه مطلب زير رو در رابطه با حفظ مطالب در نظر بگيريد.

اولا به نتيجه ى مطلوب برسه

دوما در زمانى كه داريد بتونيد از اون روش بهره ى كامل رو ببريد( مثلا روشى كه دو روز وقت ببره در صورتى كه

شما يك روز وقت داريد زياد مناسب نيست)

و سوما شما رو زيادى خسته نكنه كه ديگه درس نخونيد.

يكسرى كارا هست كه مى تونه شب امتحان نتيجه بخش باشه مثل خلاصه نويسى( البته همين خلاصه نويسى هم بايد

در زمان درست و به صورت مناسب انجام بگيره) كه از سختى حفظ كردن مطالب كم مى كنه

يكى از روش هايى كه خيلى مى تونه موثر باشه( البته روش كاملى نيست ولى٦٠ تا ٩٠ درصد كار رو برطرف مى كنه )

اينكه شما سوال هاى با جواب امتحان هاى گذشته رو( مثلا در رابطه با امتحان نهايى) بدون خوندن كتاب بخونيد و مثلا وقتى

سوالى رو مى خونيد، اول سعى كنيد خودتون جواب بديد و بعد با جواب سوال مقايسه كنيد و اين كار رو اينقدر تكرار

كنيد تا جوابى كه مى ديد با جواب ورق يكى باشه

البته اين رو هم بگم كسايى كه بيشتر مواقع نمره ى كامل رو مى گيرند هم از دو روش يكى كتاب خوانى و جزوه خوانى،

و ديگرى همين روشى كه بالا خدمتتون گفتم هر دو رو با هم استفاده كردند.
[HR][/HR]
دليل اينكه بعضى مطالب به حافظه ى بلند مدت مى روند اينكه

اولا به نظرتون اين مطلب با چيزايى كه شما قبلا خونديد و مى دونيد مطابقت داره

دوما شما اون مطلب رو به مى فهميد

سوما اينكه شما به اون مطلب علاقه منديد

يك مطلب براى شما دقيقا مثل يك تكه پازل (جورچين ) هستش. شما وقتى اون مطلب رو فهميديد پس يعنى اينكه به شكل اون مطلب آشناييد.

وقتى ارتباطش رو با مطالب قبلى فهميديد مثل اين هست كه مى تونيد با مطالب قبلى پيوند دهيد و به زبان ديگر جاى خالى مطلب رو تو ذهنتون

پيدا مى كنيد. اگه يك وقت اون مطلب از ذهنتون بره چون شما با مطالب ديگر كه با اون در ارتباط بودند آشنايى ،مى تونيد باز اون مطلب رو تو ذهنتون

ظاهر كنيد.( مثل اون قسمت جورچين كه كنارش پر از تكه هست اما خودش خاليه، طبعا در اينجور مواقع شما مى فهمى بايد دنبال چه تكه اى و با

چه شكلى بگرديد.

بعدم اينكه شما وقتى به يك چيز علاقه پيدا كنيد ، خواسته يا ناخواسته اون رو هزار بار تو ذهنتون مرور مى كنيد، مثل اينكه هزار بار درس خونديد

يك مثال مى زنم

شما يكجا اتفاق جالبى رو مشاهده مى كنيد، خوب ذهن شما مشغول اون اتفاق جالب مى شه، هر وقت خالى كه پيدا مى كنيد به ماجرا فكر مى كنيد

شب هم موقع خواب باز به اتفاق فكر مى كنيد. حالا فردا اگه بخوايد براى كسى تعريف كنيد آيا از ذهنتون مطالب رفته؟ به احتمال ٩٩ درصد نه


[HR][/HR]
در رابطه با حفظ مطالب روش اصلى همان خواندن زياد و مرور زياد هست( به اصطلاح از خودتون زياد حساب بكشيد) چون حافظه مثل اسب

سركشى هست كه اگر دائم بهش رسيدگى نشه به هرطرف كه بخواد مى ره

يكچيزى مثل جدول تناوبى ممكنه با اين روش كلى طول بكشه، فرضا مثلا دو ماه كامل طول بكشه، اما با خلاقيت و نظم مى تونيد اين مقدار رو

تا يك ماه و يا حتى كمتر از اون كاهش دهيد.

شما در حفظ ترتيب ها بايد در دو حوزه خلاقيت نشون بديد،

اولا روش هايى طراحى كنيد كه باهاش بشه مطالب و ترتيبشون رو حفظ كنيد

دوما روشى طراحى كنيد كه به وسيله ى اون بدونيد مطلب و ترتيب مطالبتون درست هست يا نه

روش هايى مثل سرواژه سازى( مثلا شما براى حفظ عناصر گروه اول كلمه ى (هلينا كرباسفر) رو مى سازى كه حرف (ه) از H هيدروژن، (لى ) از Li ليتيم و ... البته اين) در هر دو حوزه كار برد داره

روش شناخت كلى از مطلب ( مثلا خصوصياتى كه جدول داره، مثلا اينكه فلز ها كجاى جدولند و ...)و روش

دانستن شكل و تعداد ستون ها و رديف ها در حوزه ى دوم هستش

و روش خواندن و مرور در حوزه ى اول قرار مى گيره

بعدم اينكه شما وقتى مطلب زياد شد بايد در حفظ كردنشون تقسيم بندى كنيد، مثلا حفظ هر گروه جديد رو به يك روز محول كنيد.

و بعدم اينكه هر روز دانسته هاى قبليتون رو مرور كنيد( نظم در حفظ كردن خيلى مهمه)

اينكه به شما اين رو مى گم باسه ى اين هست كه اتفاقا سعى كردم جدول رو حفظ كنم و جاهايى كه از خلاقيت خودم و بقيه استفاده

كردم بهتر تو ذهنم مونده، نه اينكه الكى حرف بزنم


[HR][/HR]

بعد در آخر اينكه اصلا جاى نااميدى براى شما كه كلمات زيباى فارسى را تايپ مى كنى نيست

نگاه كنيد چقدر راحت فارسى حرف مى زنيد، چرا؟

چون دائم از زبان فارسى استفاده مى كنيد، در ذهنتون و در اجتماع

حالا چرا تو انگليسى خيلى از ما ضعيفيم ؟ چون حافظمون ضعيفه؟ چون IQ مون پايينه؟

نه

چون از انگليسى خيلى كم استفاده مى كنيم، نه مرور مى كنيم، نه از جايى مى تونيم به درستى گفتارمون پى ببريم

و نه اينكه ازش زياد استفاده مى كنيم

الان اينكه شما و خيلياى ديگه به زبان خودتون حرف مى زنيد و مى تونيد بنويسيد و حرف بزنيد و بفهميد. كارى به مراتب

سخت تر از حفظ جدول تناوبى انجام مى ديد. جدول تناوبى فوقش ١١٨ تا عنصر نامگذارى شده داره و ترتيبش اصلا در

مقايسه با حرف زدن چيزى نيست، مثلا اينكه شما براى هر سوال رو حق داريد فقط يكسرى جواب بديد و سه تا كلمه ى هم معنى رو با سه

كاربرد مختلف بشناسيد، جدول خيلى كه پيچيده باشه باز در محيط دو بعدى حفظ مى شه( البته كه با شاخه ى لانتانيد ها و اكتنيد ها سه بعدى

محسوب مى شه ولى در مجموع بازم با زبان قابل مقايسه نيست)

در مجموع چيزى كه شما دنبالش مى گرديد خلاقيت در حفظ مطلبه كه براى هر درسى و هر بخشى فرق داره

تو حفظ شعر قافيه و آهنگين خوندن شعر

تو شيمى و فيزيك خيلى وقت ها سرواژه سازى

و ...

اينكه شما هرچه دقيقتر مشخص كنيد كه چى رو مى خوايد حفظ كنيد، روش هاى بيشترى پيدا مى كنيد

موفق باشيد
 

bmeng

New Member
ارسال ها
54
لایک ها
76
امتیاز
0
#6
پاسخ : چگونه مطالب را در حافظه بلند مدت انتقال دهیم؟؟

من اگه بخوام خلاصه و مفید بهتون بگم که چرا بعضی مطالب تو حافظه ی بلند مدت میمونه و بعضیا نمیمونه باید بگم که بعضی مطالب مثل جدول ضرب پرکاربرد هست ودائم استفاده میشه!و همین موجب انتقال جدول ضرب به حافظه ی بلند مدت شده!یعنی دائم مرور میکنیدودائم استفاده میکنید.پس این یک راه حل برای انتقال به حافظه ی بلند مدت هست(مرور و استفاده ان مطلب بعد از یادگیری)
یه نکته هم هست که خیی مهمه و من همشه سعی میکنم خودم در انتقال مطالب به شاگردام استفاده کنم این هست که همیشه مطالبی تو یاد میمونه که موجب یه سری اتفاقات با مزه و حتی اتفاقات وحشتناک میشه!بنابر این سعی کنید در حین خواندن مطالب درسی یا هر مطلبی با یه سری کلک ها بخونیدشون. من مثلا هفته ی قبل یک فرمول به شاگردام گفم که اگه میخواستم اثبات کنم باید اینها انتگرال سه گانه بلد بودن تنها راهکاری که به ذهنم رسید این بود که گفتم بچه هاهمه الان این فرمولو بخونید و حفظ کنید بعدش گفتم حالا همهتون هم صدا بگید فرمولو بعد میپرسیدم که حال کاربردش کجاست و اونام میگفتن و این باعث شد بچه ها بتونن این فرمول و کاربرشو برامدت کوتاهی یادشون نگه دارن اما برای اینکه انتقال بدم به حافظه یبلند مدت گفتم از این به بعد هر موقع خواستین حرف بزنیدهر سوالی که خواستین بپرسین یا جواب بدین اول اینو میگید بعد حرفتونو میپرسین هرکیم یادش بره باید بیاد یه بار رو تخته اینو بنویسه!این کار تو یه هفته باعث شد که هم بچه هی تکرار کنند و هم اینکه باعث میشد بعضی وقتا اتفاقات خنده داری هم ببوفته که من مطئنم دیگه محاله این فرمول یادشون بره!الان دوتا از شاگردام تازه واسش یه اهنگم ساخته منم به جای مخالفت وسط درس که رست میدم میگم بچه ها اهنگتنو بخونید بچه هام با کلی ذوق و شوق میخونند!هم کلاس جذابت داره هم اینکه خوب تو ذهن میمونه!
شماخودتون هم می تونید همچین اتفاقاتی رو براخودتون هم رقم بزنید!اینا رو گفتم تا منظورمو از کلک ها بدونید!جعبه ی لاینتینر هم برا مرور درسا راهکار خوبیست:)امیدوارم براتون مفید باشه!
موفق باشین

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

سلام بر شما ممنون از اطلاعاتی که در خدمت من گذاشتید

خوب من اگر یک درس مثلا دو روز وقت داشته باشم قشنگ می شینم مفهومی می خونم و تا چند روز بعدم یادمه ولی همین مفهومی خواندن چند ساعت طول می کشه

این اشکالی دارد ؟؟ اگر اشکال دارد چگونه بازده رو بکشم بالا؟؟؟

مثلا می گم برخی دروس و مطالب مثل اب به حافظه بلند مدت می روند ولی برخی مطالب هر کاری می کنی به حافظه بلند مدت نمی روند یعنی نمیشه مفهومی خوندش اون مطلب باید حفظ کرد مثلا جدول تناوبی چگونه باید ادم مفهومی خوند؟؟

این مطالب رو باید چی کرد ؟؟مثلا با تکرار زیاد میشه یک کاریش کرد ولی اگر راه دیگری سراغ دارید ارائه دهید

با تشکر



من خودم زمان خودم این مدلی حفظ کرده بودم(با دلقک بازی)
برا گروه 1ر بعد از هیدروزن:لیلا نخودو کوبید رب رو سوزوند فرار کرد
گروه 2:بیا مگس کثیف سرتو ببررم
گروه3:بیا علی گدا اینجا تایلنده
گروه4:کسی گریه ی ساناز و برا پول ندیده
گروه5:نه پرسپولیس استقلال سروه برا همه:))
گروه6:اوووو سکینه سه کله تلفن پولیه
گروه 7:فریده کله ات بریده آی عتیقه یا فدای کله ی براقت ای اتم:)
گروه8:هلیوم نئون عروس شد کریپتون زن رادون شد
من چون شیمی دوست نداشم این راهکار خوب بود!:)
مثلا برا شبه فلز ها میگفتیم صبا بسیجی استSb.B,Si.,Ge,As

.
.
.
 
بالا