کامپایل کردن مدار شماتیک در آلتیوم !

M-Mohammadi

New Member
ارسال ها
2,708
لایک ها
3,152
امتیاز
0
#1
کامپایل کردن مدار شماتیک:
طرح شماتیکی که در این نرم افزار کشیده می‌شود، بیش از یک نقاشی ساده است. در حقیقت این طرح مبیّن ارتباطات الکتریکی بین قطعات مدار است.
وقتی که شما طرح شماتیک یک پروژه را ترسیم می‌کنید، این طرح باید از نظر اتصالات الکتریکی توسط خود نرم افزار بررسی شود. این عمل در Altium Designer، کامپایل کردن نام دارد(Compile). در حقیقت وقتی شما یک پروژه را کامپایل می‌کنید، قوانین الکتریکی بر روی مدار شما اعمال می‌شوند و مدار بررسی می‌شود. البته این قوانین را شما هم می‌توانید تعیین کنید و در آن تغییراتی اعمال کنید. در باب این مسئله بعداً مفصلاً صحبت خواهیم کرد.
برای کامپایل کردن مدار Project>> Compile PCB Project را باید انتخاب کنید.
وقتی مدار کامپایل شود، خطاهایی که در مرحله‌ی طراحی مدار رخ داده است در پنل “Messages” نشان داده می‌شود. بر روی این پنجره کلیک کنید تا Errorهای مدار را ببینید.
اگر این پنل را نمی‌بینید، از طریق View>>WorkSpacePanel>>system>>Messages آن را باز کنید.
اگر مدار را درست کشیده باشید، نباید هیچ خطایی نمایش داده شود و در نتیجه در این پنل هیچ چیز نمایش داده نمی‌شود. اگر خطایی در این پنجره نمایش داده شده است، مدار را مجدداً از روی تصویر چک کنید و خطای آن را بر طرف کنید.
حالا برای اینکه کار با این پنل را بهتر فراگیرید، خودماً یک خطا در مدار به وجود خواهیم آورد و سپس آن را مجدداً کامپایل خواهیم کرد.


برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.
1- از طریق میانبر {P,W} آماده‌ی گذاشتن سیم در مدار شوید.
2- در سمت چپ مقاومت R1، بر روی سیم 12V در بالای مدار کلیک کنید و یک سیم از آنجا تا سیم Gnd در پایین مدار بکشید و این دو مسیر را به هم وصل کنید.
3- همانطور که می‌‌دانید سیم بالای شبکه(Net)ی 12ولتِ مدار، و سیم پایین شبکه‌ی Gnd مدار است. و هر کدام از این دو مسیر یا شبکه جداگانه نام گذاری شده‌اند. پس وقتی این دو مسیر به یکدیگر متصل شوند، در حقیقت این دو مسیر با یکدیگر ادغام شده و یک مسیر بزرگتر شامل هر دوی آن‌ها تشکیل می‌شود، اما ما قبلاً آن‌ها را جدا از هم نام‌گذاری کرده‌ایم، و شبکه‌ی جدید به وجود آمده، نمی‌تواند نام هر دوی آن‌ها را داشته باشد. پس در اینجا باید یک خطا رخ دهد.
4- حالا دوباره از طریق میانبر {C,C} مدار را دوباره کامپایل کنید.
5- همانطور که می‌بینید در پنل Messages یک خطا نشان داده شده است.

پس حالا مجددا مدار را به حالت اولیه‌ی خود بر می‌گردانیم.
1- برای باز گشت به حالت قبلی، Ctrl+Z را از روی کیبورد فشار دهید. فشار دادن همزمان این دو کلید، آخرین تغییری که روی مدار انجام شده را برمی‌گرداند. اگر این دو کلید را، دو بار فشار دهید، مدارِ شما، 2 مرحله به عقب باز خواهد گشت و به همین ترتیب می‌توانید با فشار دادن همزمان این دو کلید، چندین مرحله مدار را به عقب بازگردانید.
2- سپس دوباره مدار را کامپایل کنید و مطمئن شوید خطایی وجود ندارد.
3- از طریق میانبر{V,F}، تصویر را مرتب کنید.
4- و در نهایت مدار بدون خطا خود را save کنید.{F,S}
حالا دیگر ما مدار شماتیک خود را کامل و چک کردیم، حالا دیگر نوبت ساختن PCB است.
ساختن یک فایل PCB:
برای این کار باید یک فایل PCB به پروژه‌ی خود اضافه کنید، سپس باید اطلاعات مدار شماتیک را به فایل PCB اضافه کنیم. مراحل زیر را دنبال کنید:
1- از پنل Projects در سمت چپ فضای کار، بر روی نام پروژه خود که با پسوند .PrjPCB موجود است کلیک راست کنید. و بر روی Add New to Project کلیک کنید. سپس بر روی PCB کلیک کنید. تا یک فایل PCB به پروژه‌ی ما اضافه شود.
2- سپس از منوی File گزینه‌ی Save all را انتخاب کنید تا همه‌ی فایل‌های پروژه Save شوند. باید برای فایل PCB جدید یک آدرس برای ذخیره وارد کنید. پس همان آدرسی که پروژه در آن save شده است را وارد کنید و همان نامی که برای پروژه انتخاب کردید برای آن هم بنویسید.
حالا باید مداری که به صورت شماتیک طراحی کرده‌ایم، تبدیل به PCB کنیم.
3- برای این کار باید اطلاعات مدار شماتیک را به فایل PCB منتقل کنیم.
پس از پنل Projects در سمت چپ فضای کار، روی نام فایل شماتیک کلیک کنید تا نقشه‌ی شماتیک نشان داده شود.
سپس Design>> Update PCB Document… را انتخاب کنید.
4- این پنجره برای انتقال اطلاعات فایل شماتیک به فایل PCB طراحی شده است.
بر روی Validate Changes کلیک کنید. اگر تمام موارد بدون نقص باشند و قابل انتقال به فایل PCB باشند، در جلوی تمام موارد یک تیک سبز رنگ ظاهر می‌شود. اگر هر موردی ایراد داشت، پنجره را ببندید و ایراد را رفع کنید و سپس این مراحل را مجدد طی کنید.
5- پس حالا که همه‌ی موارد بدون اشکال است، گزینه‌ی Execute Changes راانتخاب کنید. حالا هر اطلاعاتی که برای ساخت PCB لازم بود از فایل شماتیک به فایل PCB منتقل شد.
6- Close را بزنید تا از این صفحه خارج شوید. حالا باید بتوانید PCB خود را به همراه جای قطعاتی که روی آن تعبیه شده است ببنید. اگر چیزی نمی‌بینید، میانبر {V,F} را بزنید. احتمالاً PCB شما در قسمت پایین سمت راست صفحه قرار دارد. اگر می‌خواهید صفحه را جابه جا کنید تا مدار PCB را ببینید، می‌توانید روی هر قسمت از صفحه کلیک راست کنید و در حالی که کلیک راست را نگه داشته‌اید صفحه را جابجا کنید.



7- روی PCB خود کلیک کنید و آن را به وسط صفحه مشکی رنگ که خط کشی شده است انتقال دهید. (روی آن کلیک کنید و آن را انتقال دهید و سپس کلیک را رها کنید).
8- از میانبر {F,L} پروژه را Save کنید.
حالا زمان این است که قطعات روی بورد را مرتب کنیم. اما قبل از این کار باید چند تنظیم مهم در مورد سایز بورد، اندازه‌‌ی مسیرها و فاصله‌ی بین مسیرها را انجام دهیم.

منبع: سایت رشد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
بالا