کشف یک سیاهچاله پرسرعت بسیار قوی

My World

New Member
ارسال ها
42
لایک ها
81
امتیاز
0
#1


تیمی از منجمان استرالیایی و امریکایی حین مطالعه کهکشان مجاور به نام M83 در فاصله 15 میلیون سال نوری از زمین، سیاهچاله کوچک و فوق‌قدرتمندی موسوم به MQ1 را کشف کردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این جرم آسمانی نخستین سیاهچاله در نوع خود به شمار می‌آید که تا این اندازه دقیق مطالعه شده و تیم علمی با بررسی آن بوسیله چند تلسکوپ دریافت که این شی یک سیاهچاله کوچک با اندازه استاندارد است.

دکتر روبرتو سوریا از دانشگاه کورتین استرالیا و رهبر ارشد تیم تحقیقاتی، معتقد است MQ1 یک میکروکوازار (سیاهچاله‌ای که توسط حبابی از گاز داغ احاطه شده) است که توسط دو جت و درست در خارج از سیاهچاله داغ می‌شود. این دو جت، انرژی را در جهت‌های مخالف شلیک می‌کنند.

اهمیت قدرت جت عظیم اندازه‌گیری‌شده MQ1 به دانشمندان در درک و تعیین کیفیت اثر قوی جت‌های سیاهچاله بر گاز داغ احاطه‌کننده‌ آنها کمک می‌کند.

این مولفه، عاملی مهم در مراحل آغازین تکامل کهکشان M83 در 12 میلیارد سال پیش است، زیرا شواهدی در دست است مبنی بر این که وجود سیاهچاله‌های قدرتمند نادری مانند MQ1، در آن زمان بسیار معمول‌تر بوده‌ است.

هابل و تلسکوپ‌های ماژلان، رصدخانه اشعه ایکس چاندرا، تلسکوپ استرالیا، آرایه فشرده تلسکوپ استرالیا و «آرایه بسیار بزرگ» در این پروژه مشارکت داشتند.
 
بالا