گیربکس های حلزونی سری VF

technotav

New Member
ارسال ها
3
لایک ها
0
امتیاز
1
#1
گیربکس‌ ها با توجه به نوع طراحی، مواد اولیه برای تولید و کاربردی که دارند، به دسته بندی‌ های مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از انواع گیربکس که در این مطلب قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم گیربکس‌های حلزونی سری هستند. این گیربکس‌ ها را با نام گیربکس کاهنده نیز می‌ شناسند و به دلیل ویژگی‌ های مثبتی که دارند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند. برای شروع ابتدا گیربکس‌ های حلزونی را معرفی می کنیم و سپس به سراغ سری‌ های مختلف این گیربکس‌ها می‌ رویم تا بیشتر با این محصولات آشنا شوید. همچنین برخی از پرکاربردترین گیربکس‌ های حلزونی در سری‌ های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.



گیربکس حلزونی چیست؟
گیربکس حلزونی یا گیربکس کاهنده از قسمت‌ های مختلفی مانند چرخ دنده‌ های حلزونی، شفت‌ ها، یاتاقان‌ ها و قاب جعبه‌ ای تشکیل شده است. ویژگی‌ های کلیدی این محصول که باعث محبوبیت بیشتر آن بین مصرف کنندگان شده عبارتند از:

● عمر مفید بالا
● نسبت انتقال مناسب
● ابعاد کوچک که باعث اشغال شدن فضای کمتر توسط این قطعه می‌شود.
● داشتن قابلیت قفل کردن خود
● ساختار ساده
● پوسته آلومینیومی گیربکس مقاومت بالایی در برابر ارتعاشات دارد.
● تعمیر و نگهداری این محصولات بسیار آسان است
● راه اندازی بسیار نرم و کارکردن با سر و صدای بسیار کم
● داشتن راندمان گشتاور خروجی بالا



از گیربکس حلزونی برای دسترسی به سرعت پایین، گشتاوری مشخص در سرعت پایین و بالا و… استفاده میشود. بسته به ویژگی و کاربردی که مد نظر دارید باید در زمان انتخاب گیربکس حلزونی سراغ محصولاتی بروید که نسبت تبدیل مدنظرتان را داشته باشند. همچنین این محصولات دارای ضریب قدرت بالایی هستند که اجازه می‌ دهد در بخش خروجی گیربکس نیروی گشتاور بالایی را در اختیار داشته باشید. در ضمن داشتن ضریب عملکرد مناسب تا حد زیادی از الکتروموتور در برابر شوک‌ های بار محافظت خواهد کرد. گیربکس‌ های حلزونی در دسته گیربکس‌ های دو دنده قرار میگیرند و ساختار آنها چنین است که از دو بخش دنده و مارپیچ تشکیل شده‌ اند. جنس دنده‌ ها از برنز و جنس مارپیچ از فولاد است و خروجی کل مجموعه گیربکس 90 درجه می‌ باشد. به همین دلیل شاید در مواردی این محصولات را گیربکس 90 درجه نیز بنامند. این محصولات در موارد زیر کاربرد دارند:

● مورد استفاده در کوره‌های صنعتی
● کاربرد به عنوان گیربکس نوار نقاله
● دستگاه نانوایی
● انواع ماشین آلات تراشکاری
● کمپرسورها
● انواع آسانسور و بالابر
● استفاده در صنایع غذایی و بسته بندی
● دستگاه‌های بلوک زنی
● آسیاب‌های کوچک و بزرگ
● صنایع کاشی و سرامیک

معرفی گیربکس‌ های حلزونی سری
سری گیربکس‌ های حلزونی بر اساس نوع اتصال آنها به خروجی موتور (یا هر وسیله تامین کننده نیروی محرکه) مشخص میشوند. انواع مختلفی که از این نظر در بازار موجود می‌ باشد عبارتند از: MVF، FC و VF تشکیل شده‌اند. البته باید در نظر داشته باشید که گاهی در ایران به گیربکس های حلزونی ترکیبی، گیربکس سری نیز گفته میشود. همین موضوع در بسیاری موارد باعث سردرگمی افرادی خواهد شد که تازه با این مفاهیم در حال آشنایی هستند. دلیل ترکیب دو گیربکس دست پیدا کردن به نسبت انتقال بیشتر است و باعث افزایش کارایی این محصولات نسبت به گیربکس حلزونی معمولی از سری های مختلف می شود. تنوع گیربکس‌ های حلزونی ترکیبی به دلیل اینکه به راحتی گیربکس موجود در آن می‌تواند تعویض شود، بسیار بالا است. اما برای استفاده از آنها شما باید از افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه کافی دارند راهنمایی بگیرید. برای آشنایی بهتر با انواع گیربکس‌های حلزونی سری مختلف در ادامه برخی از پرکاربردترین این محصولات را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

انواع گیربکس حلزونی
گیربکس‌های حلزونی سری مختلف با توجه به نوع اتصال ورودی گیربکس مشخص می شود، لازم است که قبل از همه چیز یک شناخت کلی از انواع مختلف گیربکس حلزونی داشته باشید. انواع گیربکس حلزونی موجود در بازار عبارتند از: “هالو شافت، فلنچ دار و پایه دار” در نظر داشته باشید که منظور از فلنج دار این است که گیربکس مورد نظر شما میتواند با استفاده از فلنج به شکل مستقیم به موتور الکتریکی وصل شود. خروجی فلنچ دار را با علامت اختصاری FC، ورودی شفت دار را با علامت اختصاری VF و ورودی هالو شفت فلنج دار با علامت MVF نشان داده میشود. در ادامه بیشتر در خصوص این سه مورد صحبت میکنیم.


شناخت گیربکس‌های حلزونی سری

تا این جای کار برای شما توضیح دادیم که گیربکس‌های حلزونی سری از کنار هم قرار گرفتن انواع مختلف گیربکس تولید می‌ شوند و برای شناخت بهتر آن‌ها باید به جزئیات موجود در یک گیربکس حلزونی سری دقت کرد. در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص خواهیم داد.

● گیربکس حلزونی FC
گیربکس‌ های FC یکی از انواع گیربکس حلزونی هستند که به شکل مستقیم به بخش خروجی الکتروموتور مورد نظر شما متصل میشود. راحتی ترکیب این نوع گیربکس با سایر انواع مختلف برای تولید گیربکس‌ های سری باعث تنوع موارد استفاده از آنها شده است. چرخ دنده‌ های این گیربکس از جنس برنج و بخش ماردون آن معمولا از جنس فولاد می‌ باشد. کاربرد این گیربکس‌ ها در مواردی است که شما بخواهید خروجی الکتروموتور مورد نظر خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه به گیربکس متصل کنید. معمولا از این محصولات در مواردی مانند دیگ‌ های مورد استفاده در کارخانه‌ های تولید محصولات لبنی و آشپزی ها، میکسرهای بتن و سایر موارد مشابه استفاده میشود.

● گیربکس‌های حلزونی VF
نحوه اتصال این گیربکس‌ های حلزونی به خروجی موتور به وسیله تسمه پولی، کوپلینگ یا اتصالات مشابه مانند زنجیر و… می‌ باشد. یکی از ویژگی‌های کلیدی این محصولات، قابلیت نصب آنها در فضاهای کوچک است. همین قابلیت باعث شده که کاربرد گسترده ای در صنعت و به خصوص خطوط انتقال داشته باشند.
سایر کاربرد‌های این محصولات عبارتند از:
“انواع دستگاه‌های مورد استفاده برای جابجایی مانند نوار نقاله در ابعاد مختلف، بالابر، دستگاه نانوایی، گیربکس‌های مورد استفاده برای صنایع غذایی، گیربکس کانوایر، کوره‌های صنعتی، لرزاننده، شیشه پر کنی، ماشین آلات مورد استفاده در صنایع بسته بندی، میکسرهای بتن، ماشین آلات مورد استفاده برای غربالگری، انواع خردکن‌های صنعتی، آسیاب‌های کوچک، دستگاه‌های مورد استفاده برای تولید بلوک و آجر، صنایع کاشی سرامیک و….”

● گیربکس‌ های حلزونی MVF
نحوه اتصال این گیربکس‌ ها به خروجی موتور با استفاده از یک مادگی است که اجازه می‌دهد گیربکس مورد نظر شما به صورت مستقیم به بخش خروجی الکتروموتور متصل شود. نکته ای که در خصوص استفاده از این گیربکس‌ ها باید به یاد داشته باشید این است که الکتروموتور مورد نظرتان حتماً باید دارای فلانچ باشد تا بتوان آن را به صورت مستقیم با فلنج گیربکس حلزونی MVF به یکدیگر متصل کرد.

● گیربکس‌ های حلزونی سری mvf_fc
همانطور که از نام این محصولات می‌ توانید حدس بزنید این گیربکس ها از ترکیب شدن دو گیربکس FC و MVF تولید شده‌اند و موارد استفاده از آن‌ها در بازار گسترده می‌باشد.


الکتروموتور ، گیربکس صنعتی - تکنوتاو

technotav.com
 
بالا