در این مقاله قصد داریم شما را با 10 اشتباه بزرگ در طراحی سایت آشنا کنیم:
1-جستجوهای نا موفق: حتما دیده اید وقتی عبارتی را در موتورهای جستجو سرچ می کنید سایت های زیادی لیست می شوند که وقتی وارد بعضی از آنها می شوید میبینید سایتی که باز کرده اید مرتبط با جستجوی شما نیست و فقط وقت شما را هدر می دهند. شما به عنوان یک طراح سایت نباید افراد بازدیدکننده و موتورهای جستجو را گمراه کنید و واژه های کلیدی نامربوط در سایت اضافه کنید. ضرر بزرگی که این کار دارد این است که افرادی که سایت شما را باز کرده اند به سرعت آن را می بندند و این باعث کاهش رتبه شما در گوگل می شود. زیرا گوگل این زمان ها را محاسبه می کند.
2-استفاده از pdf در طراحی سایت: کاربران اینترنت از بازکردن فایل های pdf داخل مرورگر خود متنفرند. زیرا در بسیاری از مرورگرها پشتیبانی نمی شوند و با مشکل مواجه می شوند. همچنین حجم بالای pdf ها باعث می شود سایت دیرتر بالا بیاید و این یعنی ضرر کاربر و صاحب سایت. هرچند موتورهای جستجو با pdf مشکلی ندارند! پیشنهاد بهتر این است که قسمت های نوشتاری سایت خود را به صورت متن در سایت بیاورید و اگر جایی pdf لازم بود مانند هنگام پرینت گرفتن از مقالات شما ، اطلاعات را در سایت خود بنویسید و یک نسخه pdf را در زیر نوشته ها جهت دانلود بگذارید.
3-تغییر رنگ لینک های مشاهده شده: وقتی شما در سایتی روی لینک هایی کلیک می کنید مانند گوگل آن لینک بنفش می شود و دفعات بعد شما تشخیص می دهید که آن لینک را قبلا دیده اید و دیگر روی آن کلیک نمی کنید. اما بسیاری از طراحان سایت همه رنگ ها را یک دست می کنند و بازدیدکننده نمی تواند تشخیص بدهد کدام قسمت های سایت شما را قبلا دیده است.
4-نوشته های درهم: برخی از نویسندگان وبلاگ ها یا وبسایت ها بدون توجه به موضوع تمام آن را به صورت یک شکل می نویسند و هیچ تبعیضی در نوشته های یک مقاله قائل نمی شوند.
شما به عنوان یک نویسنده ی وب سایت یا وبلاگ باید حتما مطالب خود را با ایده های خوب از هم تفکیک کنید. به عنوان مثال:
برای هر بخش نوشته از header استفاده کنید.
برای بخش های داخلی نوشته از subheader استفاده کنید.
کلمات کلیدی را highlight کنید.
پاراگراف های کوتاه با تعداد بیشتر استفاده کنید.
از قالب های متن و فونت های جذاب و خوانا استفاده کنید.
بین متن هایتان از عکس و تصاویر استفاده کنید.
غلط املایی نداشته باشید.
5-فونتهای با اندازه یکسان: اکثر طراحان وب سایت و نویسندگان وب موقع درج مطالب توجهی به اندازه قلم ندارند و از فونت default استفاده می کنند که این به ضرر آنهاست. زیرا برخی مطالب باید درشت نمایی شوند و برخی باید کوچکتر بکار بروند.
6-عدم استفاده از خاصیت عنوان صفحات در طراحی: عنوان صفحات (Page Title) بسیار بسیار مهم می باشد و در امر بهینه سازی یا سئو تاثیر زیادی در نتایج جستجو دارند. ولی برخی از توسعه دهندگان وب این موضوع را نادیده می گیرند و از عنوان استفاده نمی کنند یا تمام صفحات را با یک عنوان بکار می برند.
7-استفاده از تبلیغات تحمیلی: امروزه اکثر کاربران وب یاد گرفته اند وقتی تبلیغاتی به صورت بزرگ و بارز در سایتی می بینند آن سایت را علمی ندانسته و آن را ترک کنند. شما اگرهم تبلیغی دارید برای نمایش آن را به زور به کاربران تحمیل نکنید. بلکه با ترفند ها و سوال و جواب هایی کاربران را سوق دهید تا خود به سراغ تبلیغات شما بروند و آنها را به بخش های دیگری از سایتتان انتقال دهید.
8-نمایش تمام صفحات در یک صفحه مرورگر: شما باید بدانید وقتی چند محصول یا خدمات را به کاربرانتان در سایت معرفی می کنید برای آنها ناخوشایند است که پس از مشاهده هر محصول از کلید Back استفاده کنند و دوباره محصول بعدی را کلیک کنند. این مشکل با لینک شدن محصولاتتان در صفحات جدید مرورگر حل می شود. یعنی اگر کاربر روی یک لینک کلیک کرد هم صفحه قبلی را دارد و هم محصول جدید در صفحه جدید باز می شود. اما باید بدانید کجا از این موضوع استفاده کنید و استفاده بی مورد این موضوع اثر کاملا منفی دارد.
9-شریک نکردن بازدیدکننده ها در مطالب: شما وب سایت را برای که تهیه می کنید؟ و اگر بازدیدکننده گان نباشند وب سایت شما چه ارزشی دارد. پس باید جایی را تدارک ببینید تا به سوالات آنها در بخش های مربوطه پاسخ دهید. مثلا در زیر هر محصول نظرخواهی بگذارید.
10-نام سایت غیر مرتبط: نام سایت یا دامنه خیلی در بازدید سایت شما تاثیر دارد. بسیاری از کاربران در جستجوها به نام سایت اهمیت می دهند و اگر نام سایت شما با خدماتتان همخوانی نداشته باشد به سراغ سایت شما نمی آیند. همچنین از نام های خودمانی و فینگیلیش زیاد استفاده نکنید، چون اعتبار سایت شما را پایین می آورد.
1-جستجوهای نا موفق: حتما دیده اید وقتی عبارتی را در موتورهای جستجو سرچ می کنید سایت های زیادی لیست می شوند که وقتی وارد بعضی از آنها می شوید میبینید سایتی که باز کرده اید مرتبط با جستجوی شما نیست و فقط وقت شما را هدر می دهند. شما به عنوان یک طراح سایت نباید افراد بازدیدکننده و موتورهای جستجو را گمراه کنید و واژه های کلیدی نامربوط در سایت اضافه کنید. ضرر بزرگی که این کار دارد این است که افرادی که سایت شما را باز کرده اند به سرعت آن را می بندند و این باعث کاهش رتبه شما در گوگل می شود. زیرا گوگل این زمان ها را محاسبه می کند.
2-استفاده از pdf در طراحی سایت: کاربران اینترنت از بازکردن فایل های pdf داخل مرورگر خود متنفرند. زیرا در بسیاری از مرورگرها پشتیبانی نمی شوند و با مشکل مواجه می شوند. همچنین حجم بالای pdf ها باعث می شود سایت دیرتر بالا بیاید و این یعنی ضرر کاربر و صاحب سایت. هرچند موتورهای جستجو با pdf مشکلی ندارند! پیشنهاد بهتر این است که قسمت های نوشتاری سایت خود را به صورت متن در سایت بیاورید و اگر جایی pdf لازم بود مانند هنگام پرینت گرفتن از مقالات شما ، اطلاعات را در سایت خود بنویسید و یک نسخه pdf را در زیر نوشته ها جهت دانلود بگذارید.
3-تغییر رنگ لینک های مشاهده شده: وقتی شما در سایتی روی لینک هایی کلیک می کنید مانند گوگل آن لینک بنفش می شود و دفعات بعد شما تشخیص می دهید که آن لینک را قبلا دیده اید و دیگر روی آن کلیک نمی کنید. اما بسیاری از طراحان سایت همه رنگ ها را یک دست می کنند و بازدیدکننده نمی تواند تشخیص بدهد کدام قسمت های سایت شما را قبلا دیده است.
4-نوشته های درهم: برخی از نویسندگان وبلاگ ها یا وبسایت ها بدون توجه به موضوع تمام آن را به صورت یک شکل می نویسند و هیچ تبعیضی در نوشته های یک مقاله قائل نمی شوند.
شما به عنوان یک نویسنده ی وب سایت یا وبلاگ باید حتما مطالب خود را با ایده های خوب از هم تفکیک کنید. به عنوان مثال:
برای هر بخش نوشته از header استفاده کنید.
برای بخش های داخلی نوشته از subheader استفاده کنید.
کلمات کلیدی را highlight کنید.
پاراگراف های کوتاه با تعداد بیشتر استفاده کنید.
از قالب های متن و فونت های جذاب و خوانا استفاده کنید.
بین متن هایتان از عکس و تصاویر استفاده کنید.
غلط املایی نداشته باشید.
5-فونتهای با اندازه یکسان: اکثر طراحان وب سایت و نویسندگان وب موقع درج مطالب توجهی به اندازه قلم ندارند و از فونت default استفاده می کنند که این به ضرر آنهاست. زیرا برخی مطالب باید درشت نمایی شوند و برخی باید کوچکتر بکار بروند.
6-عدم استفاده از خاصیت عنوان صفحات در طراحی: عنوان صفحات (Page Title) بسیار بسیار مهم می باشد و در امر بهینه سازی یا سئو تاثیر زیادی در نتایج جستجو دارند. ولی برخی از توسعه دهندگان وب این موضوع را نادیده می گیرند و از عنوان استفاده نمی کنند یا تمام صفحات را با یک عنوان بکار می برند.
7-استفاده از تبلیغات تحمیلی: امروزه اکثر کاربران وب یاد گرفته اند وقتی تبلیغاتی به صورت بزرگ و بارز در سایتی می بینند آن سایت را علمی ندانسته و آن را ترک کنند. شما اگرهم تبلیغی دارید برای نمایش آن را به زور به کاربران تحمیل نکنید. بلکه با ترفند ها و سوال و جواب هایی کاربران را سوق دهید تا خود به سراغ تبلیغات شما بروند و آنها را به بخش های دیگری از سایتتان انتقال دهید.
8-نمایش تمام صفحات در یک صفحه مرورگر: شما باید بدانید وقتی چند محصول یا خدمات را به کاربرانتان در سایت معرفی می کنید برای آنها ناخوشایند است که پس از مشاهده هر محصول از کلید Back استفاده کنند و دوباره محصول بعدی را کلیک کنند. این مشکل با لینک شدن محصولاتتان در صفحات جدید مرورگر حل می شود. یعنی اگر کاربر روی یک لینک کلیک کرد هم صفحه قبلی را دارد و هم محصول جدید در صفحه جدید باز می شود. اما باید بدانید کجا از این موضوع استفاده کنید و استفاده بی مورد این موضوع اثر کاملا منفی دارد.
9-شریک نکردن بازدیدکننده ها در مطالب: شما وب سایت را برای که تهیه می کنید؟ و اگر بازدیدکننده گان نباشند وب سایت شما چه ارزشی دارد. پس باید جایی را تدارک ببینید تا به سوالات آنها در بخش های مربوطه پاسخ دهید. مثلا در زیر هر محصول نظرخواهی بگذارید.
10-نام سایت غیر مرتبط: نام سایت یا دامنه خیلی در بازدید سایت شما تاثیر دارد. بسیاری از کاربران در جستجوها به نام سایت اهمیت می دهند و اگر نام سایت شما با خدماتتان همخوانی نداشته باشد به سراغ سایت شما نمی آیند. همچنین از نام های خودمانی و فینگیلیش زیاد استفاده نکنید، چون اعتبار سایت شما را پایین می آورد.
آخرین ویرایش توسط مدیر