آرامش قبل از امتحان مرحله ی 2

AJ94

New Member
ارسال ها
162
لایک ها
11
امتیاز
0
#1
بعد از كلي تلاش و درس خواندن بالاخره نوبت به محك زدن دانسته هايتان رسيده و فردا امتحان مهمي در پيش داريد.
حتما با تصور چنين وضعيتي اولين حسي كه به شما دست مي‌دهد، حس دلشوره است.

شايد حتي به اين فكر بيفتيد كه امشب را تا صبح بيدار بمانيد و فقط درسبخوانيد، اما همين كار ساده ممكن است تمام تلاش‌هاي شما را خراب كند ومانع از بدست آوردن نتيجه مطلوب در زمان آزمون شود.

اگرچه داشتن مطالعه كافي براي موفقيت لازم است، اما شركت در امتحان تنهانيازمند دانستن نكات درسي نيست، بلكه موارد ديگري هم هست كه رعايت آن‌هابه موفقيت شما كمك مي‌كند.

براي اينكه در روز امتحان به بهترين نتيجه ممكن دست پيدا كنيد، بهتر است چند توصيه ساده را به خاطر داشته باشيد.

شايد اگر والدين مي‌دانستند كه همه دانش‌آموزان در زمان امتحان استرسدارند، به اين موضوع قدري عادي‌تر نگاه كنند. داشتن استرس پيش از آزمون يكامر طبيعي است. اما اين استرس نبايد از حد معمول فراتر رود.

حفظ آرامش در شب قبل از امتحان بسيار اهمت دارد. استرس و اضطراب باعثمي‌شود شما نتوانيد دانسته هايتان را به ياد آوريد و آن طور كه دوست داريددر امتحان شركت كنيد. سعي كنيد به خود تلقين كنيد كه تلاشتان را كرده‌ايدو فردا مي‌توانيد همه دانسته هايتان را در امتحان به كار بگيريد.

از تكرار جملات منفي در ذهنتان بپرهيزيد و به خود بگوييد: «حتما مي‌توانمموفق شوم.» البته موفقيت در امتحان فقط كسب نمره خوب نيست و شما بايدمتناسب با تلاشتان از خود توقع داشته باشيد.

اين نكته براي والدين نيز بسيار مهم است كه بدانند اگر فرزندشان درآزمون‌هاي قبلي نمره ضعيفي داشته، بدست آوردن نمره متوسط در آزمون فعليبراي او يك موفقيت محسوب مي‌شود و بايد او را تشويق كرد.

به ياد داشته باشيد كه شما تنها نيستيد، بنابر اين براي كاهش اضطراب باوالدين، دوستان يا معلمتان صحبت كنيد. يكي از راه‌هاي كاهش اضطراب امتحاناين است كه اين دوره از زمان، يعني زمان امتحانات را بخشي گذرا اززندگيتان بدانيد و به خود يادآوري كنيد كه زندگي پس از پايان اين دوران همادامه خواهد داشت.

بد نيست اين نكته را نيز بدانيد كه بسياري از افراد موفق، در امتحاناتشان نمرات چندان جالبي به دست نياورده اند!

شب امتحان به مهماني نرويد و اجازه دهيد ذهنتان نظم روزهاي عادي را داشتهباشد. ممكن است مهماني رفتن و قرار گرفتن در يك محيط جديد شما را هيجانزده كند. ضمنا يادتان باشد كه شب امتحان با اعضاي خانواده جر و بحث نكنيدو از والدين و اطرافيان بخواهيد محيط را تا حد ممكن برايتان آرام‌تر كنند.

تأخير در رسيدن به محل امتحان شما را عصبي و مضطرب مي‌كند، بنابر اين روزامتحان قدري زودتر از خانه بيرون برويد تا زود در محل امتحان حاضر باشيد.همه چيزهايي را كه بايد با خود به جلسه امتحان ببريد از پيش آماده و يكبار چك كنيد. اين كار باعث آرامش بيشتر شما خواهد شد.

درس نخوانيد!

بسياري از كارشناسان توصيه مي‌كنند شب قبل از امتحان را به آرام و منظمكردن ذهن اختصاص دهيد و از درس خواندن در اين شب پرهيز كنيد. مواجه شدن بامطالب جديد در شب قبل از امتحان جز افزايش استرس و اضطراب شما، اثرينخواهد داشت.

اگر دوست داريد شب قبل از امتحان درس بخوانيد، مي‌توانيد به مرور برخي از نكات و
يادداشت هايتان بپردازيد ولي نبايد مطالب را به زور در ذهنتان انباشتهكنيد. به خاطر داشته باشيد كه سراغ مطالبي كه تا كنون نخوانده‌ايد نرويد واگر در درس خواندن اصرار داريد، چند ساعت را به اين كار اختصاص دهيد، نهتمام روز را.

خوب بخوابيد

پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه كم خوابي در دوران قبل از امتحان كارايي فرد رادر امتحانات كاهش مي‌دهد و بر خلاف آنچه اغلب دانش آموزان و دانشجويان فكرمي‌كنند، كاستن از خواب شبانه به منظور مطالعه دروس، نه تنها باعث كسبنتيجه بهتر در امتحان نمي‌شود، بلكه مانع از به كار بردن تمام توان ذهنيدر جلسه امتحان مي‌شود.

بهتر است در دوران امتحان شب‌ها به موقع بخوابيد و خواب كافي داشته باشيد.اين موضوع به ويژه در شب قبل از امتحان اهميت دارد. كم خوابي باعث كاهشتمركز حواس شما مي‌شود و علاوه بر آن ممكن است دير بيدار شدن و دير رسيدنبه محل امتحان را هم در پي داشته باشد.

تغذيه سالم داشته باشيد

داشتن تغذيه صحيح در دوران امتحانات مي‌تواند به آرامش، تمركز و يادگيريشما كمك شاياني بكند. در طول زمان درس خواندن و نيز شب پيش از آزمون بهتراست نوشابه‌هاي گازدار و مايعاتي مانند چاي و قهوه را كمتر مصرف كنيد. اينمواد تمركز ذهن شما را كاهش مي‌دهند.

سعي كنيد تغذيه سالم و منظم داشته باشيد و هيچ وعده غذايي را حذف نكنيد.حتما آب كافي بنوشيد. كاهش آب بدن مي‌تواند باعث سردرد، خستگي و از بينرفتن تمركز ذهني شود.

صبح روز امتحان صبحانه را فراموش نكنيد. نخوردن صبحانه كارايي مغزي شما رادر زمان امتحان كاهش مي‌دهد. مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين ث مانند مركباتپيش از امتحان به شما كمك مي‌كند در زمان امتحان ذهن فعال تري داشته باشيد.

نكته مهم ديگر تغذيه شما حين امتحان است! در امتحاناتي كه چندين ساعت طولمي‌كشند، مانند كنكور، معمولا به شركت‌كنندگان خوردني شيرين كوچكي دادهمي‌شود كه البته عده كمي آن را در طول امتحان مي‌خورند. براي كمك بهفعاليت مغزي حين امتحان بهتر است اين خوردني را يكباره يا كم كم در طولامتحان مصرف كنيد.

در حين امتحان

پيش از امتحان چند نفس عميق بكشيد و امتحان را با اعتماد به نفس شروعكنيد. تلقينات مثبت را فراموش نكنيد. به توضيحات مسئولان امتحان خوب گوشكنيد و هر سؤال را به دقت و به‌طور كامل بخوانيد.

در ابتدا نگاهي كلي به برگه امتحان بيندازيد و سؤالات آسان‌تر و كوتاهتررا اول جواب دهيد. اين كار به شما اعتماد به نفس داده و ادامه آزمون رابراي شما ساده‌تر مي‌كند. اگر حس كرديد هيچ چيز را به ياد نداريد، هولنكنيد.

همه مضطرب مي‌شوند، ولي هول شدن تنها كار را بدتر مي‌كند. چند لحظه قلمتانرا كنار بگذاريد، چند نفس عميق بكشيد و وقتي احساس آرامش بيشتري كرديد،امتحان را ادامه دهيد.

فكرهاي بدي را كه به ذهنتان مي‌آيد از خود دور كنيد. مطمئن باشيد پس ازمدت كوتاهي مي‌توانيد امتحان را ادامه دهيد و دانسته هايتان را به يادبياوريد.اگر نتوانستيد پاسخ يك پرسش را درست به ياد بياوريد، خودتان رامجبور به پاسخ دادن به آن نكنيد.

اصرار بر اين كار فقط باعث خواهد شد تا شما آرامش خود و وقت جواب دادنسؤالات ديگر را از دست بدهيد. مايوس نشويد. ممكن است سؤال‌هاي ديگري درپيش داشته باشيد كه بسياري از آن‌ها به راحتي و در زمان كوتاهي پاسخ دادهشوند.

همچنين در عوض مي توانيد به پرسش‌هاي ديگر برسيد .پاسخ به سؤال هاي سخت را هم، به پايان امتحان موكول كنيد. موفق باشيد.
 

AJ94

New Member
ارسال ها
162
لایک ها
11
امتیاز
0
#2
سلام

تا اونجا که میشه بر استرس خودتون قلبه کنید، اصلا نترسید، فوقش قبول نمیشیم، به نظره من مهم اینه که ما به علاقمون رسیدیم.
دوما مطمئن باشید تلاشمون بی نتیجه نیست.
سوما به خودتون مرتب بگید که خداوند این توانایی را به من داده که جزوه 40 تا باشم.

به امیده موفقیت هر آنکه تلاش کرده.
پیروز باشید...
 

AJ94

New Member
ارسال ها
162
لایک ها
11
امتیاز
0
#3
یک چیزی را یادم رفت بگم، هر شکستی مقدمه ی پیروزی است ولی به شرطی که برای پیروزی اولیه تلاش کرده باشی....
حالا اینم بگم، ما تلاشمون را کردیم، هر چه بادا باد.
یا حق...
 

AJ94

New Member
ارسال ها
162
لایک ها
11
امتیاز
0
#5
پیروزی آن نیست که هرگز زمین نخوری، آنستکه که بعد از هر زمین خوردی برخیزی...
ارنست همینگوی


پس زمین خوردن ترس نداره، شکست هم نیست....
یا حق....
 

sady

New Member
ارسال ها
154
لایک ها
20
امتیاز
0
#6
سلام !
یه کاری هست که من امتحان کردم خیلی جواب داد گفتم به بقیه هم بگم ؛

از 1 تا 40 آرام آرام بشمرید.

دیدید 40 تا چقدر زیاد است ؟ پس نگران نباشید ...
 
ارسال ها
43
لایک ها
40
امتیاز
0
#7
sady گفت
سلام !
یه کاری هست که من امتحان کردم خیلی جواب داد گفتم به بقیه هم بگم ؛

از 1 تا 40 آرام آرام بشمرید.

دیدید 40 تا چقدر زیاد است ؟ پس نگران نباشید ...
بسیار فلسفی بود!!
 

AJ94

New Member
ارسال ها
162
لایک ها
11
امتیاز
0
#8
آنتونی رابینز:

آینده ی شما را افکار شما میسازد، استرس و ترس افکار و در نتیجه آینده ی شما را خراب میکند....



یا حق...
 
بالا