استفاده از علم ریاضی برای برقراری عدالت توسط امام علی (ع)

ارسال ها
2,157
لایک ها
3,082
امتیاز
113
#1
_________________________________________
تقسیم 17 شتر

شخصی در حال مرگ بود و قبل از مرگش او وصیت
کرد: من 17 شتر و 3 فرزند دارم
شتران مرا طوری تقسیم کنید که بزرگترین فرزندم
نصف انها را و فرزند دومم یک سوم انها را و فرزند کوچکم یک نهم مجموع شتران را به
ارث ببرند

وقتی که بستگانش بعد از مرگ او این وصیت نامه را مطالعه کردند
متحیر شدند و به یکدیگر گفتند ما چطور می توانیم این 17 شتر را به این ترتیب تقسیم
کنیم؟
و بعد از فکر کردن زیاد به این نتیجه رسیدند که تنها یک مرد در عربستان می
تواند به انها کمک کند
بنابراین انها به نزد امام علی رفتند تا
مشکل خود را مطرح کنند
حضرت فرمود: رضایت میدهید که من شترم را با شتران شما
اضافه کنم آنگاه تقسیم بنمایم. گفتند: چگونه رضایت نمی دهیم. پس شتر خویش را به
شتران اضافه نمود و به فرزند بزرگ که سهمش نصف شتران بود، نه شتر داد. به فرزند دوم
که سهمش ثلث شتران بود، شش شتر داد و به فرزند سوم که سهم او یک نهم بود، دو شتر
داد و در اخر یک شتر باقی ماند که همان شتر حضرت بود.

_________________________________________
تقسیم نان
دو مسافر برای صرف غذا در بین راهی استراحت
میکردند
یکی از انها 5 نان داشت و دیگری 3 نان
مسافر سومی از راه رسید و از
دو مسافر دیگر تقاضای نمود که او را در غذای خودشان شریک کنند
مسافر سومی نان
های مسافر اولی و دومی را به سه قسمت تقسیم نمود و هر کدام از مسافرها به اندازه
یکسان از نانها خوردند
بعد از صرف غذا مسافر سومی به دو مسافر اولی و دومی 8
درهم داد و رفت
مسافر اولی که 5 قرص نان داشت به مسافر دومی گفت که سهم من 5
درهم می شود و سهم تو 3 درهم این یه تقسیم عادلانه است
مسافر دومی این تقسیم
بندی را رد کرد و اصرار کرد که 8 درهم به طور مساوی بینشان تقسیم شود
این نزاع
به نزد امام علی برای داوری برده شد
امام علی از
مسافر دومی درخواست کرد که 3 درهم را بپذیرد و به او گفت رفیق تو بسیار منصف تر از
عمل کرده است
مسافر دومی این را رد کرد و گفت که او فقط 4 درهم قبول میکند
در
این زمان امام علی به مسافر دومی پاسخ داد که سهم تو فقط 1 درهم می
شود چون که شماها بین خود 8 نان داشته اید و هر نان به 3 قسمت تقسیم شده است
بنابراین شماها
24 قسمت مساوی نان داشته اید
3 نانی که تو داشتی به 9 قسمت
تقسیم شده و تو 8 قسمت ان را خورده ای و 1 قسمت از نانها به مسافر سومی داده
ای
ولی رفیق تو 5 نان را داشته و نانهایش به 3 قسمت تقسیم شده و به 15 قسمت
تبدیل شده
او (مسافر اولی) 8 قسمت از نانها را خورده و 7 قسمت ان را به
مهمان(مسافر سومی)داده
به این ترتیب مهمان از نانهای تو 1 قسمت را سهیم شده و 7
قسمت از نانهای رفیق تو
بنابراین تو باید 1 درهم را بگیری و رفیق تو 7 درهم را
دریافت کند

_________________________________________

تقسیم ارث
زمانی امام روی منبر مشغول ایراد خطبه
بود که فردی سخنرانی او را قطع کرد و از او تقاضا کرد که چطور میتوان ارث شخصی که
فوت کرده را بین همسرش و دو پدر و مادر و دو دخترش تقسیم کند؟
امام فورا
پاسخ داد :
سهم همسر می شود یک نهم
اما چطور؟
پاسخ در واقع حاصل یک انالیز
طولانی است و سعی می کنیم قدم به قدم پیش بریم
ما باید سهم اصلی هر یک از وارثان
را را به این ترتیب بررسی کنیم
همسر در زمان زنده بودن اولاد 1 هشتم را به ارث
می برد [see Quran 4:12]
پدر و مادر فرد فوت شده هر کدام یک ششم را به ارث می
برند [Holy Qur'an 4:11]
و دو دختر دو سوم میراث به ارث می برند [Holy Qur'an
4:11]
بنابراین مجموع می شود:
27/24=3/24 + 4/24 + 4/24 + 16/24 =1/8 + 1/6
+ 1/6 + 2/3

این به این معنی است که ارث همسر به علت افزایش تعداد وارثان
کمتر از یک هشتم می شود
پس آن یک هشتمی که قرار شد به همسر داده شود تبدیل به یک
نهم می شود
یعنی سه قسمت از 27 قسمت که میشه یک نهم
_________________________________________
منبع
Source:
Imam Ali ibn Abi Talib: The First Intellectual Muslim Thinker by
Dr.Muhammad Abdul Rauf
, pgs 98-102 with slight additions.
 
ارسال ها
57
لایک ها
91
امتیاز
0
#2
پاسخ : استفاده از علم ریاضی برای برقراری عدالت توسط امام علی (ع)

شخصی یهودی به حضور امام علی (ع) آمد و پرسید :
عددی را بفرمایید که قابل قسمت بر اعداد 2 ، 3 ، 4 ، 5 ، 6 ، 7 ، 8 ، 9 ، 10 باشد بی آنکه باقی مانده داشته باشد ؟
جواب را در ادامه مطلب بخوانید.
امام علی (ع) بی درنگ به او فرمود : « اِضرب ایّام اَسبوعَک فی ایّام سِنَتِک »
یعنی روزهای هفته را در روزهای یک سال خودت ضرب کن که حاضل ضرب آن ، قابل قسمت بر همه اعداد مذکور و بدون باقیمانده می باشد !
سؤال کننده 7 را در 360 ( ایام سال ) ضرب کرد . حاصل ضرب آن 2520 شد .
این عدد را بر 2 ، 3 ، 4 ، 5 ، 6 ، 7 ، 8 ، 9 ، 10 تقسیم کرد و دید بر همه ی این اعداد قابل قسمت است بدون آنکه باقی بیاورد .

توضیح بیشتر:
شاید این سوال برای شما هم مطرح شود که یک سال مگر 360روز است؟
باید گفت چنانکه تاریخ روایت می کند منجمان در آن روزگار بر این باور بودند که هر ماه مشتمل بر 30 روزاست بنابر این ایام سال نزد ایشان360روز بوده است که سپس 5روز بدان می افزودند؛ از طرفی سائل فردی یهودی است و یهودیان نیز معتقد به سال شمسی بوده اند. و این از بصیرت و هوشمندی بالای حضرت حکایت دارد که به فرد یهودی می فرماید روزهای هفته ات را بر روزهای سال خویش( و نه سال قمری اهل حجاز و عربستان) ضرب کن
 

Al!R3ZA

Well-Known Member
ارسال ها
1,903
لایک ها
3,166
امتیاز
113
#3
پاسخ : استفاده از علم ریاضی برای برقراری عدالت توسط امام علی (ع)

توضیح بیشتر:
شاید این سوال برای شما هم مطرح شود که یک سال مگر 360روز است؟
باید گفت چنانکه تاریخ روایت می کند منجمان در آن روزگار بر این باور بودند که هر ماه مشتمل بر 30 روزاست بنابر این ایام سال نزد ایشان360روز بوده است که سپس 5روز بدان می افزودند؛ از طرفی سائل فردی یهودی است و یهودیان نیز معتقد به سال شمسی بوده اند. و این از بصیرت و هوشمندی بالای حضرت حکایت دارد که به فرد یهودی می فرماید روزهای هفته ات را بر روزهای سال خویش( و نه سال قمری اهل حجاز و عربستان) ضرب کن
با اجازه اساتید و علما من یه توضیح بیشتر بدم :4:
این 360 روز بودن سال و 12 ماه 30 روزه ، مختص اون زمان یهودی ها بوده.
برا همین حضرت میفرمایند :
« اِضرب ایّام اَسبوعَک فی ایّام سِنَتِک »
به ضمیر های «ک» دقت کنید :)
 

reza273

New Member
ارسال ها
1
لایک ها
0
امتیاز
0
#4
پاسخ : استفاده از علم ریاضی برای برقراری عدالت توسط امام علی (ع)

جالب تر اینه که امام علی علیه السلام آمده ک م م (کوپکترین مضرب مشترک ) اعداد را گفته یعنی مثلا عدد 5040 هم بر همه اعداد گفته شده بخش پذیر هست اما کوچکترین نیست.
 
بالا