انـــــــــرژی گم شده

hessam

New Member
ارسال ها
55
لایک ها
2
امتیاز
0
#1
من دو روزه سر کارم لطفا راهنمایی کنید​
جسمی را از زمین تا ارتفاع H بالا می بریم (با سرعت ثابت). نیروی دست ما(F) و وزن (W) به جسم وارد می شوند. پـــــــــــــــس : بر روی جسم کار انجام می دهند.
طبق قانون کار و انرژی ، کار و انرژی پایسته بوده و به هم مبدل می شوند. کار F یاW به انرژی پتانسیل گرانشی تبدیل می شود کار کار دیگری به چه انرژی ای تبدیل می شود؟
به عبارت دیگر ،مگر این دو نیرو خلاف جهت و هم اندازه نیستند پس کار هم را خنثی می کنند ،انرژی پتانسیل گرانشی از کجا می اید؟
(سوال فوق را برای نزدیک کردن سرعت ثابت یک بار + به بار+ دیگری نیز توجیه کنید) 8O 8O 8O 8O 8O 8O :wink:
 
ارسال ها
83
لایک ها
8
امتیاز
0
#2
خيلي سوال مهمي كردي.مي خواستم اين سوال را به عنوان سوال محك بدم ولي آفرين بر شما كه زودتر پرسيدي. اول نيروي پايستار را يك بار تعريف كنم. نيروي پايستار نيرويي است كه كار انجام شده توسط آن به مسير حركت نيرو بستگي ندارد و فقط به نقاط ابتدا و انتها بستگي دارد. از طرفي فقط براي نيروهاي پايستار مي توان انرژي پتانسيل تعريف كرد. به همين خاطر براي گرانش ، نيروي كشش فنر و ميدان الكتريكي ناشي از بارهاي ايستا مي توان انرژي پتانسيل تعريف كرد. همچنين مي توان نشان داد كه كار نيروهاي پايستار با منفي تغييرات انرژي پتانسيل برابر است. بنابراين به جاي دردسر محاسبه كار اين نيروها مخصوصاٌ در جاهايي كه مقدار نيرو ثابت نيست بهتر است به سراغ انرژي پتانسيل آنها برويم چراكه براي محاسبه انرژي پتانسيل فقط نقاط ابتدا و انتها را بررسي مي كنيم. حال به پاسخ سوال شما بپردازم. در فرمول كار و انرژي نكته اي نهفته است كه در كتاب درسي به آن اشاره نشده است.مي دانيم نيروي وزن براي شما كار انجام مي دهد بنابراين در استفاده از فرمول كار و انرژي دو انتخاب داريد. يا كار نيروي وزن را به صورت كار حساب كنيد در نتجيه ديگر از فرمول انرژي پتانسيل خبري نخواهد بود. يا اينكه كار تمام نيروها بجز وزن را حساب كنيد در عوض بجاي محاسبه كار نيروي وزن، منفي انرژي پتانسيل آن را حساب نماييد. اما اشتباهي كه شما مي كنيد مي خواهيد هم كار وزن و هم انرژي پتانسيل را حساب و وارد فرمول كنيد به همين خاطر دچار پارادوكس مي شويد. :wink:
در واقع انرژی پتانسیل مفهومی است که ما به کمک آن می توانیم مسایل را راحتتر حل کنیم و اینطور نیست که واقعاً یک انرژی واقعی و ملموس به جسم افزوده شده باشد.
حال فرض كنيد بخواهيم كار وزن را در نظر بگيريم و نه انرژي پتانسيل آنرا. مي دانيم اگر جسم را باسرعت كم جابجا كنيم و در ابتدا و انتهاي مسير، جسم ساكن باشد . كار نيروي ما با كار نيروي وزن برابر مي شود. پس كل كار انجام شده روي جسم برابر صفر است. حال ممكن است بگوييد پس چرا اگر جسم را رها كنيم به ما انرژي مي دهد، در صورتي كه كل كار وارد بر جسم صفر بود :( . در جواب بايد بگوييم خيلي ساده است در هنگام برگشت نيروي وزن است كه فقط كار انجام مي دهد و بخاطر كار اوست كه انرژي جنبشي جسم هنگام برگشت افزايش مي يابد. :D
 

Cheetah

New Member
ارسال ها
17
لایک ها
1
امتیاز
0
#3
mottaghipour گفت


حال ممكن است بگوييد پس چرا اگر جسم را رها كنيم به ما انرژي مي دهد، در صورتي كه كل كار وارد بر جسم صفر بود . :D
کار وارد بر جسم موقع رها کردن که صفر نیست! تنها نیرویی که وارد میشه گرانشه که کا اونو هم محاسبه می کنیم و انرژی رو بدست میاریم ... کل کار وارد بر جسم که صفر نیست؟
 
بالا