ارسال ها
82
لایک ها
494
امتیاز
0
#1
چگونه استرس را دوست خود کنیم ؟
برای پاسخ به این پرسش متن زیر که نقل از یک روانشناس آمریکایی است با حوصله بخوانید :
آیا شما در سال گذشته استرس نسبتا کمی رو تجربه کردید؟
من یک روانشناس سلامت هستم، و وظیفه ی من کمک به مردم هست تا شادتر و سالم تر باشند. اما می‌ترسم چیزی که برای ده سال آموزش می‌دادم بیشتر زیان داشته تا سود، و اون راجع به استرس بوده. سال ها به مردم می‌گفتم، استرس شما رو بیمار می‌کنه. باعث افزایش ریسک همه چیز میشه، از یه سرماخوردگی معمولی گرفته تا بیماری های قلبی عروقی در واقع، من استرس رو به یه دشمن تبدیل کردم. اما بعد نظرم راجع بهش عوض شد، و امروز، می‌خوام نظر شما رو عوض کنم.
اجازه بدید با تحقیقی که منو به تجدید نظر در مورد برخورد با استرس واداشت شروع کنم. این تحقیق سی هزار بزرگسال رو در امریکا برای هشت سال مورد برسی قرار داد، و اون ها با پرسیدن اینکه " چقدر استرس در سال گذشته تجربه کردید؟ " شروع کردند. و بعد پرسیدند، " آیا باور دارید که استرس برای سلامتی شما زیان آور است؟ " و بعد اون ها از آمار مرگ و میر استفاده کردند تا بفهمند چه کسی مرده.
افرادی که استرس خیلی زیادی رو درسال گذشته تجربه کرده بودند ۴۳ درصد افزایش خطر مرگ رو داشتند. اما این فقط برای کسانی بود که باور داشتند استرس برای سلامتی زیان آوره. )کسانی که استرس زیادی رو تجربه کرده بودند اما عقیده ای بر مضر بودن اون نداشتند دیگه احتمال مرگ و میرشون اونقدر نبود. در واقع، اون ها کمترین ریسک مردن رو داشتند میان تمام افراد حاضر در این تحقیق، حتیدر بین کسانی که استرس نسبتا کمی رو داشتند.
مطالعات امروز تخمین می‌زنند در هشت سالی که مرگ و میر ها رو پیگیری می‌کردند، ۱۸۲٫۰۰۰ امریکایی به صورت نابهنگام مرده اند، نه بخاطر استرس داشتن، بلکه به دلیل باور به اینکه استرس برای شما مضر است این برای بیش از ۲۰٫۰۰۰ مرگ در سال صدق می‌کنه .خب، اگه این ارزیابی درست باشه باور داشتن به بد بودن استرس برای شما، تبدیل میشه به پانزدهمین دلیل مرگ در امریکا، در سال گذشته و افراد بیشتری رو می کشه تا سرطان پوست ایدز و قتل.
شما می‌تونید ببینید چرا این تحقیق من رو ترسوند! من اینجا کلی انرژی صرف می‌کردم که به مردم بگم استرس برای سلامتیشون زیان آوره.
بنابراین این تحقیق من رو غافلگیر کرد: آیا تغییر عقیده نسبت به استرس شما رو سالم تر می‌کنه؟ و اینجاست که علم میگه بله. وقتی تو می‌تونی ذهنت رو راجع به استرس عوض کنی، می‌تونی پاسخ بدنت رو هم به استرس تغییر بدی
حالا برای توضیح عملکردش من می‌خوام شما وانمود کنید که در یک مطالعه که برای استرس دادن طراحی شده شرکت می‌کنید. اسمش هست آزمون استرس یک تست ریاضی. و بدون اطلاع شما، کسی که آزمون می‌گیره تعلیم داده شده تا شما رو حین انجام تست اذیت کنه. خب مامی‌خوایم این رو با هم انجام بدیم. جالب میشه. واسه من.
من می‌خوام همتون وارونه بشمارید از ۹۹۶ در بازه ی هفت شما با صدای بلند می‌شمرید به سریع ترین شکلی که می‌تونید، با ۹۹۶ شروع میکنید.تندتر بشمار. تندتر لطفا". خیلی آهسته می‌شمارید. ایست، ایست، ایست اشتباه کری. دوباره از نو می‌شماریم. شما تو این کار خیلی ماهر نیستید، این طور نیست؟ خب، پس شما فهمیدید اوضاع چه جوریه. الان، اگر شما واقعا" توی این مطالعه بودید احتمالا" کمی استرس گرفته بودید. ممکن بود تپش قلب می‌گرفتید، سریع تر نفس می‌کشیدید، شاید شروع به عرق کردن می‌کردید. و طبیعتا ما این تغییرات جسمی رو به عنوان تشویش و اضطراب قلمداد می‌کنیم یا علائمی که نشون میدن ما خیلی خوب از عهده ی استرس بر نمی‌آیم.

ولی در عوض، چی میشه اگه این علائم رو به عنوان نشانه هایی که بدن شما نیرو گرفته تا شما رو آماده کنه برای رویارویی با این چالش، در نظر بگیریم؟ این دقیقا چیزی بود که به شرکت کننده ها در تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام شد، گفته شده بود. قبل از اینکه اون ها آزمون استرس جمعی رو انجام بدن آموزش دیده بودند که استرس شون رو به عنوان یه عامل مفید ببینند. اون تپش قلب داره آماده ات می‌کنه برای اقدام طوری نیست اگه سریع تر نفس می‌کشی. این باعث میشه اکسیژن بیشتری به مغزت برسه. و شرکت کننده هایی که یاد گرفته بودند چه طور به نشانه های استرس به عنوان عوامل مفید و کمک کننده برای اجراشون نگاه کنند، استرس کم تری داشتند، بی قراریِ کم تر، اعتماد به نفس بیشتر، اما چیزی که بیشتر از همه منو مجذوب خودش کرد اینه که چطور عکس العمل فیزیکی بدن اون ها به استرس تغییر کرد. در عکس العمل معمولی استرس،ضربان قلب شما اقزایش پیدا می‌کنه، و رگ های شما منقبض می‌شن. و این یکی از پاسخ هاست وقتی استرس شدید با بیماری های قلب و عروق مرتبط هست. همیشه در این شرایط بودن برای سلامتی اصلا" خوب نیست. ولی در این تحقیق، وقتی شرکت کننده ها دیدشون رو نسبت به استرس به طور مثبت تغییر داده بودند، عروق خونی اون ها به این شکل آرام باقی ماند. قلبشون همچنان تند می‌تپید، ولی این وضعیت قلبی و عروقی خیلی سالم تر هست. در واقع اتفاقی که می‌افته خیلی شبیه لحظاتی هست که لذت و شجاعت رو تجربه می کنیم. بیش از یک عمر تجربه استرس زا،همین یک تغییر بیولوژیک می‌تونه تفاوت ایجاد کنه بین یک حمله قلبی ناشی از استرس در سن پنجاه سالگی و سالم زندگی کردن تا نود سالگی. و این رو علم جدیدِ استرس آشکار کرده، که طرز فکر شما نسبت به استرس اهمیت داره.

بنابراین هدف من به عنوان یک روانشناس سلامت تغییر کرده. دیگه قصد ندارم شما رو از شر استرس رها کنم، می‌خوام شما رو در مواجهه با استرس بهتر کنم. و الان یکمی انجامش دادیم. اگه شما گفتید که استرس خیلی زیادی در سال گذشته داشتید، ما می‌تونیم زندگیتون رو نجات بدیم، چون خوشبختانه دفعه ی بعد که از استرس تپش قلب گرفتید، این متن رو به یاد می‌آورید و با خودتون فکر می‌کنید، این بدن منه... داره به من کمک می‌کنه که از پس این چالش بر بیام. و هنگامی که به استرس این نگاه رو داشته باشید، بدنتون شما رو باور می‌کنه، و پاسخ به استرس شما سالم تر خواهد بود.
پاسخ طبیعی بدن شما به استرس شما رو تحریک می‌کنه تا احساستون رو با یک نفر درمیان بگذارید بجای اینکه اونو توی خودتون بریزید. پاسخ استرس شما می‌خواد مطمئن بشه که وقتی یه آدم دیگه در زندگی شما، با مشکلات درگیره، شما متوجه می شید و بنابراین شما می‌تونید از هم حمایت کنید. وقتی زندگی دشوار است، پاسخ استرس شما می‌خواد شما در میان افرادی باشید که شما رو دوست دارند.
پس دانستن این رفتار استرس چگونه باعث میشه شما سالم تر باشید؟
. افرادی که به توجه و حمایت از دیگران وقت گذراندند هیچ افزایش خطر مرتبط با استرسی رو نشون ندادن. اهمیت و توجه به دیگران حالت انعطاف پذیری رو ایجاد کرد. بنابراین دوباره می‌بینیم کهعلائم مخرب استرس بر سلامتی شما اجتناب ناپذیر نیستند. این که چطور فکر می‌کنید و چطور عمل می‌کنید می‌تونه تجربه ی شما رو در قبال استرس دگرگون کنه. وقتی شما انتخاب می‌کنید که پاسخ به استرس تون رو مفید ببینید، شما یک مدل زیستی شجاعت می‌سازید. و وقتی شما انتخاب می‌کنید که هنگام استرس با دیگران ارتباط برقرار کنید، انعطاف پذیری به وجود می‌آورید. الان لزوما تجربیات پر استرس تری در زندگیم نمی‌خوام، اما این علم درک جدیدی برای قدردانی از استرس به من داده. استرس، به ما دسترسی به قلب هامون رو میده. قلب مهربانی که لذت و معنا رو در ارتباط با دیگران کشف می‌کنه و همین طور تپش فیزیکی قلب شما، خیلی سخت داره کار می‌کنه تا به شما انرژی و قدرت بده، و وقتی تو انتخاب می‌کنی که استرس رو این گونه ببینی، نه تنها در استرس مهارت پیدا می‌کنی، بلکه داری ادعای بزرگی می‌کنی داری میگی که اعتماد به نفس این رو داری که از پس چالش های زندگی بر بیای، و به یاد میاری که نباید تنهایی باهاشون مقابله کنی.
 
ارسال ها
53
لایک ها
17
امتیاز
0
#2
پاسخ : اگر استرس ندارید این مطلب را نخوانید!

چه قدر جالب... واقعا قدرت فكر معجزه ميكنه:87:
 

FaEzeh

New Member
ارسال ها
111
لایک ها
178
امتیاز
0
#3
پاسخ : اگر استرس ندارید این مطلب را نخوانید!

خیلی هم عالی بود ..ولی راه کارش چیه ؟؟؟
از کدوم منبعه؟؟؟؟
 
ارسال ها
82
لایک ها
494
امتیاز
0
#4
پاسخ : اگر استرس ندارید این مطلب را نخوانید!

دوست عزیز متن را با دقت بخوانید راهکار در آن نوشته شده که باید ذهنت را تمرین دهی و واکنش بدنت را نسبت به تغییراتی که از استرس ایجاد می کند را مثبت ارزیابی کنی نمودار استرس با کارایی مانند نمودار نرمال است برخلاف فکر خیلی ها تا حد خیلی زیادی استرس موجب بالارفتن کارایی می شود
 
ارسال ها
3
لایک ها
2
امتیاز
0
#5
پاسخ : اگر استرس ندارید این مطلب را نخوانید!

جالب بود....
 

bh2ao

Well-Known Member
ارسال ها
1,549
لایک ها
2,014
امتیاز
113
#6
پاسخ : اگر استرس ندارید این مطلب را نخوانید!

دوست عزیز متن را با دقت بخوانید راهکار در آن نوشته شده که باید ذهنت را تمرین دهی و واکنش بدنت را نسبت به تغییراتی که از استرس ایجاد می کند را مثبت ارزیابی کنی نمودار استرس با کارایی مانند نمودار نرمال است برخلاف فکر خیلی ها تا حد خیلی زیادی استرس موجب بالارفتن کارایی می شود
بين استرس، مدبر بودن و دغدغه چه رابطه اي وجود داره ؟!
فك مي كنم فايده ي استرس بيشتر به خاطر دغدغه اي هست كه تو يه مسئله ايجاد مي كنه..
به نظرم استرس برعكس قدرت فكر رو مياره پايين و مديريت و كنترل زمان رو از دست طرف درمياره... 
 

F-narges-F

New Member
ارسال ها
113
لایک ها
143
امتیاز
0
#7
پاسخ : اگر استرس ندارید این مطلب را نخوانید!

سلام به همگی...
بله استرس اگه خیلی زیاد باشه کارایی مغز رو میاره پایین...
ولی..........
من خودم تجربه ای که دارم اینه که سر امتحان ها هر وقت استرس داشتم ، اون امتحان رو بهتر دادم...
و سر هر امتحانی هم که ریلکس بودم و فکر می کردم همه رو بلدم، نسبتا امتحان رو بدتر می دادم...
در واقع عملکرد مغز من سر جلسه امتحان با استرس به شدت بالا میرفت...
شما چطور؟؟؟؟؟؟
 
ارسال ها
264
لایک ها
251
امتیاز
0
#8
پاسخ : اگر استرس ندارید این مطلب را نخوانید!

نظرتون درباره عوامل محیطی ایجاد استرس و هیجانات نابجا و کنترل اون ها چیه؟
 

miladkvr

New Member
ارسال ها
375
لایک ها
841
امتیاز
0
#9
پاسخ : اگر استرس ندارید این مطلب را نخوانید!

نظرتون درباره عوامل محیطی ایجاد استرس و هیجانات نابجا و کنترل اون ها چیه؟
به نام خدایی که در همین نزدیکیهاست.

سلام.
یه استادی می گفت وقتی میخوای کاری رو شروع کنی معمولا عاملی در محیط باعث میشه این کار رو نکنی. عاملی که افکار منفی رو به وجود میاره.
اگر بخوایم اینطوری نگاه کنیم هیچ وفت شرایط ایده آلی وجود نداره که بشه فعالیت رو شروع کرد.
پس پذیرش بخشی از این تنش ها و نکات منفی میتونه خیلی موثر باشه.
هیجانات با فکر کردن به اونها تحت کنترل آدم قرار نمی گیرن بلکه تحت تاثیر عملکرد ما هستند.
پس اول پذیرش اینکه بخشی از این هیجانات و نکات منفی طبیعی ه و دوم کنترل این عوامل به وسیله ی عملکرد مثب خودمون

بهترین آرزوها
 
بالا