بایدها و نبایدها در مورد ثبت شرکت

ارسال ها
127
لایک ها
3
امتیاز
0
#1
ثبت شرکت نیازمند طی نمودن روال خاصی می‎باشد که دربرگیرنده بایدها و نبایدهایی است که مدیران و موسسان هر نوع شرکتی برای تاسیس و راه اندازی، موظف به رعایت آنها هستند. در این نوشتار برآنیم تا به این امر بپردازیم.






ابتدا داشتن اطلاعات کافی در مورد موضوع فعالیت شرکت اهمیت زیادی دارد. یکی از مواردی که در ثبت شرکت باید به آن توجه شود. اطلاعات کافی در مورد تعداد شرکا، میزان حداقل سرمایه برای تشکیل شرکت، نحوه تقسیم سود، پاسخگویی در مقابل طلبکاران و ... از جمله مواردی است که در زمان ثبت شرکت باید به آن توجه داشت. در اینجا به مهمترین مواردی که در ثبت شرکت باید به آن توجه شود اشاره می‎کنیم.


برای تاسیس شرکت‎ها‎ی سهامی خاص و شرکت‎ها‎ی با مسئولیت محدود وجود حداقل 2 شریک حداقل و برای سهامی عام ۳ شریک، ضروری است. این در حالی است که تشکیل شرکت تعاونی با وجود حداقل 7 نفر شریک تشکیل می‎شود. به هنگام انتخاب شرکای شرکت باید شریک مناسبی برای خود پیدا کرد. برای تشکیل شرکت، کسی که سرمایه بیشتری در شرکت دارد حق رای بالاتری نیز خواهد داشت و به همین نسبت مسئولیت بالاتری در پرداخت دیون و بدهی‌های شرکت دارد. این امر شامل شرکت های تضامنی نمی شود.


تشکیل گروه و انتخاب اعضای آن برای ثبت و راه اندازی شرکت اهمیت زیادی دارد که با ثبت شرکت و سهامدار شدن هر یک از شرکا، مالکیت ایجاد می‎شود و در صورت بروز اختلاف، هر یک از شرکا که بخواهند می‎توانند از شرکت خارج شوند.


مشخص بودن موضوع شرکت نیز از دیگر بایدهای ثبت شرکت به شمار می‎رود که برای تصمیم گیری باید شورا تشکیل شود و با تایید همگان موضوع اصلی مشخص گردد. دو گزینه «محدود» و «نامحدود» برای موضوع شرکت وجود دارد که با توجه به محدوده زمانی، یکی از گزینه های انتخاب می‏شود.


انتخاب حداقل 10 نام برای ثبت، ضرورت دارد. برای این کار باید نام‎ها‎ی انتخابی دارای سه کلمه و به موضوع مورد فعالیت نزدیک باشد. برای ثبت نامها باید به نزدیکترین اداره ثبت شرکتها مراجعه و فرم تایید نام شرکت را دریافت کرد و با پرداخت یک فیش بانکی و ضمیمه نمودن آن به فرم ده نام انتخاب شده، آنها را در اداره ثبت شرکتها به ثبت نمود. انتخاب نام شرکت باید و نبایدهایی دارد از جمله اینکه نام شرکت نباید تکراری باشد. استفاده از اسامی مخفف شده که مربوط به اداره‌های دولتی و... است تنها با کسب مجوز از آنها امکان‌پذیر می‎باشد. در پایان به متقاضیان ثبت نام شرکت، یک کد رهگیری داده می‌شود.


در کنار ثبت نام شرکت، باید برای یک شرکت شماره حساب باز کرد و شماره حساب به همراه سایر اطلاعات در پرونده ذکر شود. لازم به ذکر است که شماره حساب مذکور غیرقابل برداشت می‎باشد.


برای ثبت انواع شرکتها، ارائه تمامی مدارک هویتی از قبیل کپی برابر اصل شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت برای آقایان و آخرین مدرک تحصیلی هیات مدیره و بازرسان الزامی می‎باشد.


در همه انواع شرکت‎ها‎، ارائه گواهی نداشتن سوء پیشینه برای هیات مدیره الزامی می‎باشد. این در حالی است که سایر اعضا الزامی برای ارائه این گواهی نخواهند داشت.


سرمایه ای که برای شرکت تعیین می‎شود، باید به هنگام ثبت شرکت ثبت شود. برای تشکیل و ثبت شرکت‎ها‎ی سهامی عام و شرکت با مسئولیت محدود، وجود حداقل 100 هزار تومان، شرکت‎ها‎ی سهامی خاص، پانصد هزار تومان الزامی می‎باشد. این میزان سرمایه باید به تفکیک تعداد سهامداران و تعداد سهام آنها به حساب شرکت واریز شود و فیش بانکی به تعداد سهامداران تهیه گردد.


اظهارنامه ثبت شرکت باید از اداره ثبت شرکتها اخذ و تکمیل شود. همچنین باید توسط تمامی اعضای هیات مدیره امضا شود و همزمان فرم صورتجلسه مجمع موسس عادی و صورتجلسه هیات مدیره هم آماده گردد.


ارائه مدارکی از قبیل صورتجلسه مجمع و هیات مدیره، اساسنامه کامل شده به همراه تمامی صفحات آن، تایید بانک مبنی بر واریز وجه و فیش بانکی، کپی تاییدیه نام شرکت و ... به هنگام ثبت شرکت الزامی می‎باشد.


مشخص بودن آدرس استقرار شرکت نیز از دیگر بایدهای ثبت شرکت می‎باشد که لازم است تا آدرسی برای محل دفتر شرکت ارائه شود. همچنین ارائه شماره تماس و کدپستی شرکت نیز الزامی است. در صورتی که مکانی برای شرکت انتخاب نشده باشد، می‎توان نشانی و آدرس محل زندگی خود یا یکی از شرکا را ارائه داد. تمام مدارکی از سوی اداره ثبت شرکت‌ها برای متقاضی، به آدرس داده شده ارسال می‎شود.


مشخص کردن سهم هر یک از شرکا از دیگر بایدهای ثبت شرکت می‎باشد. با انتخاب نام هر یک از اعضا مشخص می‌کنید که این فرد چه تعداد و میزان سهام دارد. «نوع سهام» در حقیقت گزینه‌ای است که در آن نقدی یا غیرنقدی بودن سرمایه‌ مشخص می‌شود. سمت اشخاص و ارتباط آ‌نها با یکدیگر در فرم‌های مراحل بعد ثبت می‌شود. منظور از ارتباط اشخاص با یکدیگر، مشخص بودن وکیل و موکل و قیم قانونی و... در ارتباط با شرکا و اعضای شرکت می‏باشد.


در صورتی که قرار است در کنار شرکت اصلی، شعبه و یا نمایندگی نیز تاسیس شود، باید در فرم مربوط به این قسمت، مشخصات شعب نیز وارد شود. اگر از سوی شرکا برای این موضوع تکلیفی روشن نشده باشد، می‌توان معرفی شعب را به زمانی دیگر موکول نمود و در فرم قسمت شعب، گزینه مربوط به نداشتن شعب را انتخاب کرد.


پس از تایید کلیه مدارک، به متقاضیان شماره ثبت شرکت ارائه می‎گردد. با اخذ این شماره، باید آگهی ثبت شرکت را در روزنامه رسمی چاپ گردد. آنچه در آگهی چاپ می‎شود عبارت است از اطلاعاتی در مورد نام شرکت، نوع فعالیت و ...
 
بالا