وضعیت
موضوع بسته شده است.

Mahdi-B25

Well-Known Member
ارسال ها
236
لایک ها
257
امتیاز
63
#1
جزئیات تاثیر منفی معدل در کنکور
پس از سال‌ها بحث و مذاکره، بالاخره قرار شده است که سوابق تحصیلی دانش‌آموزان بدون هیچ ارفاقی در نتیجه کنکور 93 اعمال شود؛ آن هم نه فقط سوابق تحصیلی که صرفا بر قبولی داوطلب تاثیر مثبت می‌گذارد، بلکه قرار است در کنکور 93 برای اولین‌بار، سابقه تحصیلی دانش آموز بر قبول نشدن داوطلب نیز تاثیر مستقیم بگذارد.


براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی به میزان 25 درصد برای آزمون سراسری سال 93 قطعی شده است و رئیس سازمان سنجش در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد که در آزمون سال 92 تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی داوطلبان تنها در صورت مثبت بودن آن در قبولی آنها اعمال شد، اما با مصوبه جدید، سوابق تحصیلی داوطلبان به صورت مثبت یا منفی در قبولی آنان لحاظ خواهد شد.
البته همچنان رتبه داوطلب در کنکور 93، تاثیر 75 درصدی در قبول شدن یا نشدن در دانشگاه خواهد داشت و در واقع، همچنان سهم عمده ای از شانس قبولی داوطلب به رتبه کسب شده او در کنکور برمی گردد.
همچنین با توجه به این که در سال آینده، 70 درصد ظرفیت آموزش عالی به رشته های بدون کنکور اختصاص پیدا می کند، می توان گفت که این میزان تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور 93، فقط برای قبولی در آن 30 درصد از رشته محل های پرمتقاضی است که برای پذیرش در آنها رقابت بالایی وجود دارد، ولی اگر داوطلبی می خواهد که در رشته های بدون کنکور شرکت کند، سوابق تحصیلی برای پذیرش در این رشته ها، تاثیر صددرصدی خواهد داشت.
با توجه به این که در مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، قرار است که سوابق تحصیلی تاثیر 25 درصدی در کنکور 93 داشته باشد، اما پرسش اینجاست که این سوابق، دقیقا شامل چه پایه های تحصیلی می شود.
حسین توکلی، مشاور عالی رئیس سازمان سنجش در گفت وگو با جام جم خاطرنشان می کند که منظور از سوابق تحصیلی، فقط نمره آزمون نهایی کلاس سوم دبیرستان است که این آزمون به صورت سراسری برگزار می شود و در آن، سابقه تحصیلی پیش دانشگاهی و سال اول و دوم دبیرستان لحاظ نمی شود.
گرچه به گفته توکلی، فقط نمره آزمون کشوری سال سوم دبیرستان در کنکور 93 اعمال می شود ولی مشکل اینجاست که برگزاری آزمون سراسری در مقطع سوم دبیرستان، فقط مختص دانش آموزان مقطع نظام جدید است و حال با این شرایط این پرسش پیش می آید که مثلا تکلیف داوطلبی که 50 سال دارد و هیچ آزمون نهایی هم در دوره دانش آموزی او برگزار نشده است، چیست؟
سخنگوی سازمان سنجش یادآوری می کند که معدل آزمون نهایی سال سوم دبیرستان فقط برای داوطلبانی اعمال می شود که از سال 84 تا 92 در آزمون نهایی سال سوم رشته های ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی شرکت کرده اند و اگر داوطلبی به هر دلیلی در این بازه زمانی امتحان نداده است، سوابق تحصیلی او در نتیجه کنکور 93 تاثیری نخواهد داشت.

نحوه تاثیر معدل بر رتبه داوطلب

شاید برای خیلی از داوطلبان کنکور 93 این پرسش پیش بیاید که معدل خوب، چه معدلی است و مثلا آیا اگر داوطلبی در آزمون نهایی سال سوم دبیرستان، معدل 13 کسب کرده باشد، آیا این معدل در نتیجه کنکور به کمکش می آید یا این که رتبه او را پایین تر می آورد.
توکلی در پاسخ به این دغدغه داوطلبان، توضیح می دهد: نمی توان گفت که مثلا معدل 13 بد است و در نتیجه کنکور تاثیر منفی می گذارد؛ ولی مثلا معدل 18 خوب است و به قبول شدن داوطلب کمک می کند، بلکه تاثیر این معدل به نمره کل داوطلب در کنکور 93 ارتباط دارد و نمی توان عددی را به عنوان معدل خوب یا بد اعلام کرد.
هر داوطلب کنکور با توجه به نتیجه آزمون، یک رتبه و یک نمره کل کسب می کند که این نمره کل که به آن تراز هم می گویند، با توجه به شرایط علمی دیگر داوطلبان، به دست می آید. در واقع، این نمره کل از ترکیب نمره خام داوطلب و مقایسه آن با نمرات دیگر داوطلبان حاصل می شود.
به طور مثال، فرض کنید یک داوطلب کنکور، نمره کلی بالاتر از متوسط نمره کل دیگر داوطلبان به دست بیاورد؛ ولی معدل دیپلمش از میانگین معدل دیپلم دیگر داوطلبان کمتر باشد؛ در این شرایط، معدل برای این داوطلب به شکل تاثیر منفی عمل می کند، زیرا با وجود آن که این داوطلب در کنکور نتیجه خوبی گرفته است، ولی معدلش از میانگین دیگر داوطلبان پایین تر است.
اما از سوی دیگر، اگر داوطلبی، نمره کلی پایین تر از میانگین تراز داوطلبان داشته باشد؛ ولی معدلش بالاتر از میانگین دیگر داوطلبان باشد، در این صورت معدل به شکل مثبت عمل می کند و در این شرایط، معدل به کمک داوطلب می آید.
حالا تصور کنید که اگر در کنکوری میانگین معدل داوطلبان 19 باشد (که البته چنین میانگین معدلی به دور از واقعیت های فعلی است)، در این صورت داشتن معدل 18 به عنوان معدل خوب به حساب نمی آید و نباید داوطلب انتظار داشته باشد که این معدل خوب در نتیجه کنکور به کمکش بیاید. بنابراین به دلایلی که ذکر شد، نمی توان برای نحوه تاثیر گذاری معدل بر نتیجه کنکور، معدل و رتبه دقیق اعلام کرد و نحوه تاثیر آن کاملا به سطح رقابت بین کنکوری ها بستگی دارد.

آزمون سال سوم دبیرستان چطور برگزار می شود؟

حضور در مدرسه ای غریب، مواجهه با دانش آموزان و مراقبان ناشناس و نشستن روی صندلی هایی تازه و نفس کشیدن در فضایی ملتهب و پراسترس همه آن چیزی است که در جلسه امتحان نهایی عاید دانش آموزان می شود.
امتحانات کشوری معمولا پیچیده تر و سخت تر از امتحانات مدرسه ای است و دانش آموزانی که این را دهان به دهان شنیده اند، اغلب از امتحان نهایی می ترسند.
بیشتر دانش آموزان از این امتحانات نمره هایی کمتر از تصور نیز می گیرند و مثل چند سال قبل سختی امتحانات به اندازه ای می شود که صدای اعتراضات را از گوشه گوشه کشور بلند می کند.
ریشه این اتفاقات و این حس های ناخوشایند دانش آموزی در نحوه برگزاری امتحان نهایی و آداب برگزاری آن است که محمد الهی، از کارشناسان آموزش و پرورش در گفت وگو با جام جم، فرآیند آن را توضیح می دهد.
طراحی پرسش های امتحانی با انتخاب دبیران نمونه مناطق و اعضای گروه های آموزشی از سوی ادارات کل آموزش و پرورش آغاز می شود. برای هر درس، چند دبیر مجرب تعیین می شود تا در درس تخصصی خود نمونه پرسش هایی را طراحی و به اداره کل تحویل دهند.
پس از این مرحله، پرسش ها تجمیع می شود و وزارت آموزش و پرورش درباره این که کدام پرسش ها در اوراق امتحانی چاپ شود، تصمیم می گیرد. پرسش های نهایی نیز از طریق اینترنت در اختیار مسئول امتحانات قرار می گیرد و یک روز قبل از برگزاری آزمون، رئیس امتحانات هر منطقه، نماینده حراست، کارشناس دوره متوسطه و معاونان هر منطقه و همه کسانی که به نوعی امکان دسترسی به سوالات امتحانی را دارند، در قرنطینه (فضاهایی در کنار دایره امتحانات هر منطقه که واحد خوابگاهی مستقل است و پنجره هایی پلمب شده دارد) قرار می گیرند.
در روز آزمون، پرسش ها در پاکت های دربسته به حوزه های امتحانی می آید و بعد از پایان امتحان نیز دوباره اوراق در پاکت های دربسته و صورتجلسه شده قرار می گیرد.هر برگه امتحانی را دو دبیر که سرعت عمل بالایی دارند، براساس کلیدی که در اختیارشان قرار می گیرد، تصحیح می کنند و اگر اختلاف نمره ای که این دو نفر به دانش آموز داده اند از یک نمره بیشتر شود، کار به تصحیح نفر سوم می کشد.
محمد الهی می گوید: اوراق امتحانی ای که دبیران تصحیح می کنند معمولا با رشته تخصصی آنها سازگاری ندارد و ممکن است ورقه امتحانی درس عربی زیر دست دبیر درس فیزیک قرار بگیرد.این کارشناس توضیح می دهد که چون دبیران بابت تصحیح هر برگه به صورت حق الزحمه ای دستمزد دریافت می کنند، می کوشند در مهلتی که برایشان تعیین شده بیشترین برگه را تصحیح کنند که در این میان دقت می تواند قربانی سرعت شود.
الهی تاثیر این دو مساله را در نمرات امتحان نهایی بسیار زیاد می داند و معتقد است اینها دلایل خوبی است برای توجیه این که چرا بیشتر دانش آموزان در امتحانات نهایی نمره دلخواه را نمی گیرند.

منبع: جام جم

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

یکی از مسئولین سازمان سنجش گفته بود که کنکور قراره طی روالی حذف بشه (فکر کنم تا سال 98)


کنکور 92 تأثیر نهایی 25% مثبت بود.

کنکور 93 تأثیر نهایی 25% مثبت-منفی (مستقیم) هست.

کنکور 94 اون طور که زمزمه اش میاد احتمال زیاد تأثیر نهایی بیشتر میشه (احتمالاً 35%)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

ahmadi

New Member
ارسال ها
757
لایک ها
2,532
امتیاز
0
#2
پاسخ : جزئیات تاثیر منفی معدل در کنکور

برای جلو گیری از بحث های اضافه و تکراری با کمال احترام
​بسته شد!
 
لایک ها taha
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا