دانشمند سوانت آرنیوس

wilson

New Member
ارسال ها
56
لایک ها
93
امتیاز
0
#1
سال‌های اولیه

[TABLE="align: left"]
[TR]
[TD]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
آرنیوس در یک خانواده با تاریخچه شغلی کشاورزی متولد شد. او در ماه فوریه سال 1859 متولد شد. او پسر مسئول ایالتی که دانشگاه آپسالا در آن قرار داشت بود. در سن سه سالگی، آرنیوس خواندن را خودش فراگرفت؛ و با مشاهده پدرش که حساب‌ها را بررسی می‌کرد، او علم حساب را فرا گرفت. آرنیوس تحصیلات اولیه خود را در مدرسه‌ی کلیسای جامع شروع کرد. کشیشی که مسئول مدرسه بود در علم فیزیک بسیار چیره بود و این شاید دلیل این باشد که آرنیوس در زمینه‌ی فیزیک استعداد بسیاری از خود در سنین پایین نشان داد.

تحقیقات اولیه

[TABLE="align: left"]
[TR]
[TD]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"] تفکیک الکترولیتی[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
او به دانشگاه آپسالا پیوست، اما میانه‌ی خوبی با اساتید آنجا نداشت. آرنیوس دانشگاه را ترک کرد تا به انستیتو فیزیک آکادمی علوم سوئد ملحق شود. در این زمان بود که او در زمینه الکترولیت‌ها تحقیق کرد و یک پایان نامه در این زمینه نوشت. در پایان‌نامه‌اش، او بیان کرده بود که آب خالص و نمک خالص، اگرچه رساناهای ضعیف هستند اما وقتی مخلوط می‌شوند یک رسانای قوی می‌سازند. در سال 1888، او تصمیم گرفت تا تاثیری که تفکیک الکترولیتی بر روی نزول نقطه انجماد و افزایش نقطه جوش محلولی که شامل الکترولیت‌ها است دارد را اثبات کند. هرچند که استاد او در ابتدا ارزش این کار را نادیده گرفت اما این تحقیق جایزه نوبل شیمی را برای این دانشمند به ارمغان آورد.
در سال 1895، آرنیوس استاد فیزیک در استوکهلم شد. او بعدا به یک شخصیت کلیدی در انستیتوی نوبل برای شیمی فیزیک تبدیل شد. آرنیوس دارای یک استعداد نویسندگی بود و می‌توانست یک مقاله بنویسد که یک علم را به یک شخص عادی توضیح دهد. او چندین کتاب منتشر کرد که به زبان‌های متعددی ترجمه شد.

نظریه گرمایش زمین

[TABLE="align: left"]
[TR]
[TD]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
آرنیوس به عصر یخبندان علاقه‌مند بود و نظریه‌ای ارائه داد که چگونه جهان با افزایش کربن دی اکسید تغییر خواهد کرد. بر اساس نظریات او، افزایش کربن دی اکسید، دمای سطحی زمین را افزایش می‌دهد. او حتی گفت که CO[SUB]2[/SUB] تولید شده توسط بشر تضمین می‌کند که بشر وارد یک عصر یخبندان دیگر نخواهد شد که او تصور می‌کرد یک امر مثبت است. دو برابر شدن حجم CO[SUB]2[/SUB] در اتمسفر، افزایش دمای متوسط زمین به اندازه‌ی 5[SUP]o[/SUP]C را نتیجه می‌دهد. این عبارت او را تبدیل به اولین شخصی کرد که تاثیر پخش CO[SUB]2[/SUB] را پیش بینی کرد، که یک عامل مهم در گرمایش زمین می‌باشد.
 
بالا