M.Banparvar

Well-Known Member
ارسال ها
429
لایک ها
495
امتیاز
63
#1
سلام!
توی این تاپیک میخوایم تعدادی از رشته های علوم پزشکی و تخصص هاشون رو معرفی کنیم.
خوشحال میشیم اگه سایر دوستان هم همکاری کنند و نکات جدید رو به این مطالب اضافه کنند
و راجع به سایر رشته ها هم اطلاعاتی گرد آوری بشه.

گرایش های تخصصی رشته‌ داروسازی


بر خلاف تصور عامه، داروسازی دارای گرایش‌های تخصصی متعددی می‌باشد كه برگرفته از ماهیت چند بعدی این رشته و ارتباط تنگاتنگ آن با علوم پایه نظیر شیمی، فیزیك، زیست شناسی و علوم بالینی می‌باشد. دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند پس از اتمام دوره عمومی، در یکی از این گرایش‌ها به ادامه تحصیل بپردازند.

1- شیمی دارویی (Pharmaceutical Chemistry):

این رشته تخصصی كه در قالب دوره‌های آموزشی- پژوهشی منجر به مدرك Ph.D.در سطح دنیا ارائه می‌شود، از پایه‌ای‌ترین گرایش‌‌های تخصصی داروسازی محسوب می‌گردد. هدف اصلی در این دوره تربیت متخصصین با دانش قوی شیمی و به ویژه شیمی آلی می‌باشد، تا با آگاهی از ساختار شیمیایی تركیبات دارویی و گروه‌های عاملی فعال موجود در ساختمان آنها و با كسب مهارت در زمینه تجزیه و تحلیل واكنش‌های شیمیایی تركیبات و ارتباط نوع ساختار شیمیایی آنها با فعالیت‌های بیولوژیك بدن انسان، نسبت به طراحی، تركیب، استخراج و شناسایی مواد موثره دارویی اقدام نمایند.

دستیاران این رشته تخصصی در طول تحصیل از توانمندی‌های لازم برای كار با ابزارهای پیشرفته آزمایشگاهی و دستگاه‌های متعدد آنالیز داروها نیز برخوردار می‌شوند.

2- فارماکوگنوزی (Pharmacognosy):
 

این رشته تخصصی نیز در قالب دوره‌های آموزشی–پژوهشی منجر به مدرك Ph.D.در سطح دنیا ارائه می‌شود.

در این رشته تخصصی، هدف تربیت متخصصین آگاه به خواص مواد موثره دارویی با منشاء طبیعی به ویژه گیاهان دارویی می‌باشد. كسب دانش لازم در شناسایی گیاهان دارویی، اجزایی از آنها كه دارای خاصیت دارویی می‌باشد، استخراج و شناسایی مواد موثره موجود در قسمت‌های مختلف گیاهان از جمله مهارت‌هایی است كه فارغ‌التحصیلان این دوره تخصصی به كسب آن‌ها نایل می‌شوند. دستیاران این رشته تخصصی در طول تحصیل با گیاهان دارویی بومی (فلور گیاهی) كشورمان و شرایط اقلیمی خاص مورد نیاز برای رشد گونه‌های خاص آنها كه دارای كیفیت مناسب از نظر تركیب اجزا موثر دارویی می‌باشند نیز آشنا می‌شوند.

3- سم‌شناسی (Toxicology):
 

این رشته تخصصی از جمله دوره‌های تخصصی منجر به مدرك Ph.D.می‌باشد كه علاوه بر فارغ‌التحصیلان داروسازی،‌ فارغ ‌التحصیلان دوره‌های كارشناسی ارشد سم‌شناسی نیز می‌توانند در آن ادامه تحصیل دهند. دانشجویان در این دوره ضمن آشنایی با عناصر و تركیبات سمی غیر دارویی كه بشر امروزی در خطر بالقوه و یا بالفعل تماس با آنها قرار دارد، با مسمومیت‌های ناشی از ترکیبات دارویی نیز آشنا می‌گردند. علایم ناشی از تماس تركیبات سمی و یا دوزهای بالای تركیبات دارویی كه می‌توانند توسط بیماران یا افراد غیر بیمار به عمد و یا سهواً مصرف شوند و روش‌های سم‌زدایی و درمان حمایتی یا علامتی این نوع مسمومیت‌ها از جمله دانش و مهارت‌هایی است كه در این دوره تخصصی به دستیاران آموزش داده می‌شود.

افزون بر این‌ها، دستیاران این دوره تخصصی با روش‌های رایج آزمایشات In vivoو In vitroجهت ارزیابی اثرات و عوارض سمی آنها در سطح سلولی و اندام‌ها، كه از جمله مراحل بسیار مهم در مطالعات فارماكولوژیك پیش از ورود دارو به عرصه‌های كارآزمایی‌های بالینی(Clinical Trials) می‌باشند،‌ آشنا می‌شوند.

4- داروشناسی (Pharmacology)
:

این رشته تخصصی (Ph.D.)در ارتباط بسیار تنگاتنگ با رشته سم‌شناسی می‌باشد. با این تفاوت كه تمركز عمده آن بر روی بررسی اثرات و عوارض داروها بر اساس مطالعات In vitro و یا   In vivoمی‌باشد. دستیاران در طول این دوره تخصصی با جدیدترین روش‌های تعیین دوزهای موثر تركیبات دارویی و مكانیسم اثر آنها و همچنین با روش‌های پیشرفته مدل‌سازی اثرات مورد انتظار داروها در حیوانات، و نیز سطح سلول‌ها و اندام‌های هدف آشنا می‌گردند. فارغ‌التحصیلان این رشته تخصصی از دانش بسیار بالایی در رابطه با داروها، مكانیسم اثر، عوارض و تداخلات احتمالی اثرات داروهای مختلف برخوردار می‌باشند.

5- فارماسیوتیكس (Pharmaceutics):  

در این رشته تخصصی (Ph.D.)كه در كشور ما با عنوان رشته تخصصی"داروسازی" نیز شناخته می‌شود، هدف تبدیل مواد موثره دارویی به یك شكل دارویی مناسب و قابل مصرف توسط انسان می‌باشد، به گونه‌ای كه پس از مصرف دارو توسط بیمار حداكثر مقدار ماده موثره دارویی بتواند در دسترس عضو یا اندام هدف قرار گیرد. آشنایی با روش‌های ارزیابی كیفیت فرمولاسیون‌های دارویی، سامانه‌های نوین و پیشرفته دارورسانی، شرایط مناسب نگهداری و بسته‌بندی‌های دارویی و نیز توجه به مدل‌های ارزیابی ویژگی‌های فارماكوكینتیكی داروها در بدن انسان از جمله مهارت‌هایی است كه دستیاران این دوره تخصصی به كسب آنها نایل گردیده و می‌توانند نقش پویایی در ارتقا كیفی صنعت دارویی كشور ایفا نمایند.

6- داروسازی بالینی (Clinical Pharmacy):

این رشته تخصصی یكی از رشته‌های نوپا در كشور ما می‌باشد كه با توجه به ماهیت بالینی این گرایش، دوره آموزش آن به صورت دوره‌ تخصصی بالینی مشابه دستیاران تخصصی رشته پزشكی طراحی گردیده است. البته بر خلاف دوره‌های دستیاری پزشكی، دستیاران داروسازی بالینی می‌بایست یك سری دروس مرتبط با پزشكی نظیر فیزیوپاتولوژی، فارماکواپیدمیولوژی، سم‌شناسی بالینی، فارماکوکینتیک بالینی و... را در قالب یک دوره 5/1 تا 2 ساله پیش از حضور در بخش‌های بالینی مراكز بیمارستانی بگذرانند. هدف این دوره‌تخصصی تربیت متخصصین‌ مسلح به اطلاعات كاربردی داروها كه مهارت لازم برای ارائه خدمات و مراقبت‌های دارویی (Pharmaceutical care) در مراكز بیمارستانی و بخش‌های بالینی را دارا هستند، می‌باشد. فارغ‌التحصیلان این دوره مشاورانی مطمئن برای پزشكان و اعضای تیم درمان و نیز بیماران می‌باشند.

دستیاران این دوره تخصصی مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط موثر با بیمار و تیم درمان، پایش اثرات و عوارض داروها در بیماران، شناخت تداخلات رایج و مهم دارویی شامل تداخلات دارو –دارو، دارو –غذا و دارو–بیماری، راه‌های پیشگیری یا كنترل آنها و همچنین روش‌های تنظیم دوزهای مناسب دارویی را در طول دوره تحصیل خود كسب می‌نمایند.

7- بیوتكنولوژی دارویی (Pharmaceutical Biotechnology):

این رشته تخصصی (Ph.D.)نیز از جمله دوره‌های تخصصی نوپا در كشور ما می‌باشد. اگر چه موضوعات مورد توجه در این دوره تخصصی قبلاً در بطن سایر گرایش‌های تخصصی داروسازی مورد عنایت بوده است، ولی با توجه به پیشرفت سریع آن به ویژه در دهه 1980 و 1990 میلادی، امروزه به عنوان یكی از برجسته‌ترین رشته‌های تخصصی داروسازی كه نیازمند فن‌آوری پیچیده و پیشرفته‌ای می‌باشد، مطرح است. در این دوره تخصصی هدف كسب دانش و مهارت لازم برای بهره‌برداری از علوم سلولی- مولكولی، میكروبیولوژی و ژنتیك جهت ساخت و تولید انبوه مواد موثره دارویی می‌باشد. بهره‌برداری از میكروارگانیسم‌هایی نظیر باكتری‌ها و قارچ‌ها به عنوان كارخانجات طبیعی تولیدداروها و یا به كارگیری میكروارگانیسم‌ها در مهار و كنترل بیماری‌ها از جمله مباحث مورد توجه در این رشته تخصصی می‌باشند.

8- داروسازی هسته‌ای یا رادیوفارماسی (Nuclear Pharmacy):  

این دوره تخصصی (Ph.D.) در حال حاضر توسط دانشكده داروسازی تهران و با همكاری سازمان انرژی اتمی و اخیراً توسط دانشكده داروسازی ساری، برگزار می‌شود. در طی این دوره دستیاران با رادیوداروها، روش‌های شناسایی (Detect)و سنجش آنها، روش تولید رادیوداروها (Labling)و كاربرد رادیوداروها در تشخیص، درمان و یا پیشگیری از بیماری‌ها آشنا شده و مهارت‌های مرتبط با به كارگیری و كار با آنها را كسب می‌نمایند. به لحاظ ماهیت خاص این دوره‌ تخصصی،‌ دانشجویان با تكنولوژی‌های پیشرفته مربوط به بكارگیری و تماس با رادیوایزوتوپ‌ها آشنا می‌شوند.

9- اقتصاد و مدیریت دارو  (Pharmaceutical Administration and Pharmacoeconomics):  

این دوره تخصصی (Ph.D.)كه با همت اساتید دانشكده داروسازی شهید بهشتی راه‌اندازی گردید، در حال حاضر تنها توسط این دانشكده و دانشكده داروسازی تهران ارائه می‌شود. رسالت این رشته، تربیت متخصصین كارآمد با توانمندی‌های مدیریتی در شناسایی و حل مشكلات نظام دارویی كشور و ارتقاء سطح ارائه خدمات نظام سلامت با مدیریت صحیح منابع مالی در دسترس می‌باشد. در طی این دوره، دانشجو با مباحث مختلف مربوط به اقتصاد داروئی و مدیریت مالی و سایر مباحث مرتبط با رشته آشنا خواهد شد.

علاوه بر تخصص‌های فوق‌الذكر كه در كشور ما دایر می‌باشند، با توجه به پیشرفت شگرفی كه علم داروسازی در سطح جهان با آن روبروست، گرایش‌های تخصصی جدیدتری نیز راه‌اندازی و در حال اجرا می‌باشند كه از جمله آنها می‌توان به فارماكواپیدمیولوژی، فارماكوژنتیك، ایمونوفارماكولوژی و مدیریت دارویی ( Pharmaceutical management)اشاره كرد.

آزمون دوره‌های پذیرش دستیار رشته‌های مختلف داروسازی معمولاً در تیرماه هر سال برگزار گشته و قبول شدگان از مهرماه همان سال دوره ‌خود را شروع می‌نمایند. (تا پیش از سال 1385 این آزمون در اسفندماه برگزار می‌شد). شرایط عمومی و اختصاصی شركت در این آزمون‌ها نیز همه ساله چند ماه پیش از برگزاری آزمون از طریق دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی اعلام می‌گردد.

آزمون دستیاری از دو بخش امتحان كتبی و مصاحبه تشكیل می‌شود كه به ترتیب 80% و 20% امتیاز آزمون از این دو بخش كسب می‌گردد. در بخش مصاحبه به معدل دوره‌ عمومی، تناسب پایان‌نامه دوره عمومی با دوره تخصصی انتخاب شده، تعداد مقالات یا احتمالاً مشاركت در تألیف و ترجمه كتب، سطح زبان انگلیسی (و یا آشنایی با سایر زبان‌های رایج بین‌المللی)، فعالیت‌های فوق برنامه در طول دوران دانشجویی یا سایر خصوصیات برجسته فردی و نیز میزان علاقه و انگیزه داوطلب برای ادامه تحصیل توجه می‌شود.

10- نانوفناوری دارویی (Pharmaceutical Nanotechnology):  

این رشته (Ph.D.)نیز كه به تازگی در كشور راه‌اندازی شده است، با هدف تربیت متخصصین كارآمد در عرصه نانوفناوری دارویی در راستای خودكفایی كشور در تولید محصولات نانوزیست فناوری و اشتغال آنها در مراكز علمی و دانشگاهی كشور، مراكز تحقیقاتی پزشكی – دارویی و صنایع داروئی طراحی شده است. در طول این دوره دانشجو با مباحث گوناگونی نظیر بیولوژی سلولی مولكولی پیشرفته، نانوبیو مواد، كشت سلول و بافت، Nanomedicine، فارماكوكینتیك پیشرفته، ژن درمانیو... آشنا خواهد شد.

11- كنترل دارو (Control of Pharmaceuticals):  


این رشته (Ph.D.)كه به تازگی در كشور راه‌اندازی شده است، با هدف تربیت متخصصین كارامد در زمینه كنترل كیفیت انواع مواد اولیه و فرآورده‌های دارویی و همچنین بهداشتی – آرایشی، جهت ارائه خدمت در صنایع داروسازی و بهداشتی – آرایشی، آزمایشگاه‌های كنترل كیفیت فرآورده‌های دارویی سراسر كشور و همچنین مراكز تحقیقاتی كشور، طراحی شده است. در طی این دوره مباحث گوناگونی شامل كنترل میكروبی داروها، كنترل كیفیت زیست داروها، ایمنی دارو، كنترل فیزیكوشیمیایی پیشرفته مواد و فرآورده‌های دارویی، طراحی و معتبرسازی روش‌ها و تجهیزات آنالیز، كینتیك شیمیایی و پایداری مواد و فراورده‌های دارویی و همچنین كنترل و تضمین كیفیت مواد و فرآورده‌های دارویی به دانشجویان آموزش داده می‌شود.




برای تمامی دانشجویان و دانش پژوهان کشورم آرزوی سلامتی و سربلندی دارم.:)
 

M.Banparvar

Well-Known Member
ارسال ها
429
لایک ها
495
امتیاز
63
#2
پاسخ : رشته های تخصصی علوم پزشکی

سلامی دوباره!

باتوجه به قولمون در ادامه ی معرفی تخصص های رشته های علوم پزشکی اینبار تخصص های رشته پزشکی رو بررسی میکنیم!

رشته های تخصص پزشکی

1)معرفی تخصص های پزشکی در ایران

سطح علمی پزشکان و دانش پزشکی در ایران در سطح بسیار خوبی به نسبت سایر نقاط دنیا قرارد دارد و دانشجویان پزشکی از رتبه های اول آزمونها در کشور انتخاب می شوند. خلاصه ای از تخصصهای پزشکی و کاربرد بالینی و غیر بالینی آنها مطالبی ذیلآ می آید:

دوره پزشکی عمومی General Practitionher

 این دوره پس از دیپلم حدود 7 سال به طول می انجامد و تمام پزشکان بالینی در ایران این دوره را سپری کرده اند 18 ماه آخر آن دوره کارورزی بالینی (انترنی) است که پزشکان مهارت های لازم را بر بالین بیمار می آموزند.

 

 

دوره های تخصصی و فوق تخصصی و فلوشیپی:

اکثریت این دوره ها پس از پزشکی عمومی ادامه می یابد و بین 2 تا 6 سال به طول می انجامد.

برخی رشته های تخصصی دوره های فوق تخصصی و فلوشیپی هم دارند که بین 1 تا 4 سال بطول می انجامد.

معرفی رشته های تخصصی

تخصص داخلی: در این رشته پزشک مهارت تشخیص و درمان و طبابت را دارا است . و یا داروها و عوارض داروئی بطور بالینی و تخصصی آشنا است . وظیفه پزشک داخلیتشخیص و حل مسائل و مشکلات بالینی بیماران است . اگر چه در مواقعی درماهای جراحی را به همکاران جراح خود می سپارد.

 

رشته داخلی فلوشیپ و فوق تخصصهای متعددی نیز دارد که شامل:

1-   فوق تخصص گوارش و کبد: به بررسی و درمان بیماریهای دستگاه گوارش آندوسکوپی و کلونوسکوپی و نیز درمان بیماریهای کبد و انجام آرتروسنوگرافی می پردازد انجام ERCP  نیز بر عهده این پزشکان می باشد.

2-   فوق تخصص خون و آنکولوژی: تشخیص و درمان و انجام شیمی درمانی و تصمیم گیری برای درمان بیماران دچار بیماریهای خون و همچنین درمان تومورهای سرطانی برعهده اینگونه پزشکان است.

3-    فوق تخصص کلیه: درمان و تشخیص بیماریهای کلیه و همچنین انجام و آماده سازی بیماران برای پیوند کلیه و دیالیز و نیز نگهداری پیوند کلیه از وظایف این پزشکان می باشد .

4-   فوق تخصص رماتولوژی: شناخت و درمان بیماریهای مفاصل و عضلات و گروه بیماریهای رماتولوژی و پوکی استخوان برعهده این پزشکان می باشد.

5-   فوق تخصص غدد: شناخت و درمان بیماریهای غدد تیروئید دریابت و مسائل مربوط به کوتاهی قد و یا پرموئی در خانمها و سایر بیماریهای غدد درونریز به این گروه از پزشکان مربوط می باشد.

6-   فوق تخصص قلب و عروق: انجام آنژیوگرافی و اکو و نیز شناخت و درمان بیماریهای قلب به این گروه از پزشکان مرتبط است عملکرد این رشته همانند رشته تخصصی قلب و عروق است این رشته فلوشیپ های متعددی مثل اکوکاردیوگرافی و اینترونشنال و .... نیز دارد

تخصص جراحی عمومی:

در گذشته جراحان عمومی اعمال ارتوپدی اورولوژی و .... انجام می دادند ولی با ایجاد رشته های تخصصی عملکرد آنان به جراحی های دستگاه گوارش و پستان و تیروئید محدود شده است و جراحی سایر قسمتها به رشته های فوق تخصصی سپرده شده است که شامل:

 

جراح عمومی و فوق تخصص جراحی اطفال: جراحیهای مادرزادی اطفال و نوزادان و سایر جراحی های اطفال به عهده این پزشکان می باشد.

جراح عمومی و فوق تخصص جراحی توراکس:جراحی اعضای داخل قفسه سینه بجز قلب بر عهده این جراحان است.

 

جراح عمومی و فوق تخصص جراحی قلب بای پس قلبی: اعمال دریجه های قلب و عروق بزرگ بر عهده جراحان قلب است این رشته فوق تخصصی پس از تخصص جراحی عمومی 4 سال بطول می انجامد.

 

جراح عروق محیطی و تروما: که به امور پیوند عروق و آسیب های فیزیکی می پردازد.

 

جراح عمومی و فوق تخصص جراحی ترمیمی و سوختگی: که کارهای مربوط به ترمیم بیماران سوختگی و نیز جراحی های زیبائی به عهده این جراحان می باشد.

جراحی عمومی رشته های فلوشیپ متعدد نیز دارد.

تخصص جراحی استخوان و مفاصل (Orthoped): اصلاح شکستگی ها و ضایعات و بیماریهای اندامها و استخوانها به این گروه جراحان ارتباط دارد.

تخصص جراحی کلیه و مجاری اداراری و تناسلی :(Urologist) بیماریهای کلیه ها و مجاری ادراری و نیز بمبیاریتهای مروبط به نازائی مردان به این گروه از جراحان ارتباط دارد.

تخصص جراحی مغز و اعصاب: جراحی های مغز و نخاع درمان ضربه های مغزی و تومورهای مغز و نخاع به این گروه از جراحان ارتباط دارد

جراح زنان و زایمان: تشخیص و درمان و جراحی های رشته زنان در دوران باروری و انجام سزارین و زایمان طبیعی و نیز نازائی به این گروه پزشکان ارتباط دارد.

جراحی گوش و حلق و بینی :(Ear Nasal ENT) تشخیص و درمان و جراحی های گوش فک و صوت و بینی و لوزه بر عهده این جراحان است البته کارهای مربوط به دندانه ار معمولا دندانپزشکان انجام می دهند.


https://telegram.me/Badpa_Scientific_Group


https://telegram.me/BadpaScientificGroup


تخصص قلب و عروق: تشخیص و درمان بیماریهای قلبی و آنژیوگرافی و اکو و نیز تعیین اندیکاسیونهای عمل جرحی قلب بر عهده این پزشکان است این رشته کاملا مشابه رشته فوق تخصصی قلب و ع
روق است که از ادامه تخصص داخلی حاصل میشود.

تخصص کودکان: تشخیص و درمان بیماریهای کودکان و نوزادان (کلآ زیر 14 سال) مربوط به این رشته است این رشته همانند رشته تخصص داخلی دارای فوق تخصصهای متعددی است و دوره های فلوشیپی هم دارد شامل موارد ذیل است:

نوزادان (که به بیماریهای متولیدن تا یکماه می پردازد)

خون و سرطان کودکان

ایمنولوژی و آلرژی کودکان

کلیه کودکان

گوارش کودکان

عفونی کودکان

غدد کودکان

اعصاب کودکان

روانپزشکی کودکان

قلب کودکان

 

تخصص رادیولوژی: با گسترده شدن تکنولوژی در پزشکی و بکارگیری دستگاههای متعدد در پزشکی این رشته به تشخیص بیماریتها با کمک رادیولوژی سونوگرافی داپلر رادیوگرافی CT SCAN و MRI و ... می پردازد.

تخصص پزشکی هسته ای: کار کردن با رادیوداروها در پزشی به این گروه پزشکان مرتبط می شود اسکن تالیوم قلب و یا تکنسیوم و ... در حوزه فعالیت آنان است.

تخصص پرتو درمانی: درمان بسیاری از سرطانها و ... با پرتوهای یونیزان صورت می گیرد که اینکار توسط پزشکان پرتو درمانی انجام می شود.

تخصص عفونی و گرمسیری: تشخیص و درمان و پیشگیری بیماریهای عفونی ناشی از میکروارگانسیم ها بر عهده این گروه پزشکان است با توجه به مسری بودن این بیماریها اهمیت این رشته در کنترل اپیدیمی های بیماری و هدایت مراکز تصمیم گیری بهداشتی در کشور بسیار مهم است.

تخصص مغز و اعصاب: تشخیص و درمان مربوط به بیماریتهای مغز و نخاع در حیطه غیر جراحی همانند سردردها بیماریهای اعصاب محیطی و تشنجها و ... بر عهده این گروه از پزشکان است.

تخصص روانپزشکی: تشخیص و درمان سایکوزها و نورزها روانپریشی ها و اختلالات خلقی و وسواسها و اختلالات خواب و ... از وظایف این گروه از پزشکان است.

تخصص پوست: تشخیص و درمان بزرگترین و پر سلول ترین بافت بدن ما به این گروه از پزشکان ارتباط دارد.

تخصص آسیب شناسی: تشخیص بافت شناسی بیاریها بر عهده این گروه پزشکان است اگر یک توده در حین جراحی از بدن بیمار خارج شود آسیب شناس به شما خواهد گفت که توده مذکور سرطانی است یا نه ! و یا سرطان در چه مرحله ای از تهاجم و پیشرفت است .

رشته های تخصصی دیگری هم مثل طب اورژانس پزشکی اجتماعی پزشکی فیزیکی و توانبخشی نیز وجود دارند که در حوزه  خود فعالیت می کنند.

چشم پزشکی: که به درمان و تشخیص ضایعات چشم می پردازد.

 

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی خاتم الانبیاء (ص)

2)راهنمای تخصص ها فلوشیپ ها و فوق تخصص های رشته پزشکی  

 

پزشک عمومی :

 

متخصص آسیب شناسی (پاتولوژی):

فوق تخصص:

در این رشته فوق تخصص تعریف نشده است

                        فلوشیپ:

فلوشیپ پاتولوژی چشم مشترک با متخصصین چشم

فلوشیپ پاتولوژی مولکولارسیتوژنتیک

فلوشیپ سیتوپاتولوژی

 

متخصص آسیب شناسی فک و دهان :

تخصص مشترک بین دندانپزشکی عمومی و پزشکی عمومی

در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

 

متخصص  آسیب شناسی بالینی:

در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

 

متخصص  آسیب شناسی تشریحی:

در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

 

متخصص  آسیب شناسی تشریحی و بالینی :

در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

 

متخصص    آلرژی :

در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

 

متخصص  آناتومی :

در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

 

متخصص  اپیدمیولوژی :

در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

 

متخصص ارتوپدی،تروماتولوژی :

فوق تخصص:

فوق تخصص  جراحی دست

فوق تخصص جراحی زانو

                        فلوشیپ:

فلوشیپ طب تسکینی تسکین درد در بیماریهای صعب العلاج مانند انواع سرطانهای پیشرفته و تسکین درد بعد از اعمال جراحی سنگین زیر گروه مشترک رشته های جراحی عمومی  داخلی  ارتوپدی  بیهوشی

فلوشیپ  جراحی دست

فلوشیپ  آرتروسکوپی زانو آندوسکوپی داخل مفصل زانو

فلوشیپ جراحی زانو

فلوشیپ ستون فقرات

فلوشیپ آرتروپلاستی و تروما تعویض مفاصل

فلوشیپ جراحی استخوان و مفاصل اطفال

فلوشیپ پا و مچ پا

 

متخصص  اعصاب و روان(روانپزشکی)   :

فوق تخصص:

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان

سایر رشته های فوق تخصص روانپزشکی  مانند فوق تخصص مشاوره روانپزشکی و فوق تخصص روانپزشکی روابط جنسی و فوق تخصص روانپزشکی سالمندان و فوق تخصص روانپزشکی  سابکوز در ایران وجود ندارد

                        فلوشیپ:

فلوشیپ روانپزشکی نظامی

فلو شیپ تخصصی اعتیاد که  می تواند زیر گروه هر یک از   رشته های روانپزشکی,  داخلی؛    بیهوشی باشد

متخصص    الکتروفیزیولوژی :          در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

متخصص    انگل شناسی :               در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده
است

متخصص    ایمونولوژی  :                 در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

https://telegram.me/joinchat/BadpaScientificGroup


https://telegram.me/Badpa_S
cientific_Group




متخصص باکتری شناسی:در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

متخصص    بهداشت تنظیم خانواده :در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

متخصص    بهداشت خانواده  :         در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

متخصص    بهداشت عمومی  :        در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

متخصص    بهداشت مادر و کودک  :در این رشته فوق تخصص و فلوشیپ تعریف نشده است

 

متخصص  بیماریهای پوست :

فوق تخصص:

در این رشته فوق تخصص تعریف نشده است

                        فلوشیپ:

فلوشیپ درماتوپاتولوژی ارزیابی و تفسیر میکروسکپی ضایعات پوستی

فلوشیپ  زیبایی پوست و لیزر

 

متخصص  بیماریهای چشم  :

فوق تخصص:

در این رشته فوق تخصص تعریف نشده است

                        فلوشیپ:

فلوشیپ استرابیسم

فلوشیپ قرنیه سگمان قدامی

فلوشیپ گلوکوم

فلوشیپ ویتره ورتین سگمان خلفی

فلوشیپ بیماریهای سطح چشم

فلوشیپ پاتولوژی چشم مشترک با متخصصین پاتولوژی

فلوشیپ اربیت و اکولوپلاستی

فلوشیپ ترومای چشم

فلوشیپ جراحی پلاستیک چشم

 

متخصص  بیماریهای داخلی  :

فوق تخصص:

فوق تخصص  قلب و عروق بصورت تخصص مستقیم قلب و عروق نیز وجود دارد

 کلیه فلوشیپهای متخصص قلب و عروق مربوط به این فوق تخصص نیز می باشد

فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم

فوق تخصص گوارش و کبد

فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی

فوق تخصص نفرولوژی

فوق تخصص ریه

فوق تخصص روماتولوژی

فوق تخصص بیماریهای عفونی وگرمسیری در ایران بیشتر بصورت تخصص مستقیم است

                        فلوشیپ:

فلوشیپ طب تسکینی تسکین درد در بیماریهای صعب العلاج مانند انواع سرطانهای پیشرفته و تسکین درد بعد از اعمال جراحی سنگین زیر گروه مشترک رشته های جراحی عمومی  داخلی  ارتوپدی  بیهوشی

فلو شیپ تخصصی اعتیاد که  می تواند زیر گروه هر یک از   رشته های روانپزشکی,  داخلی؛    بیهوشی باشد

فلوشیپ رادیولوژی مداخله ای (اینترونشن) تفسیر کلیه تصاویر ناشی از کاتتریسم عروق ارگانهای مختلف بدن مانند تفسیر آنژیوگرافی عروق قلب , کلیه , مغز , گوارش – پس این فلوشیپ در رشته های رادیولوژی, قلب و عروق, جراحی عروق, کلیه , نورولوژی, جراحی مغز و اعصاب و فوق تخصص های گوارش و جراحی عمومی نیز برگزار می گردد که به اسامی کاردیواینترونشن, نورواینترونشن , گاسترواینترونشن و نفرواینترونشن نامیده می شود

 

متخصص  بیماریهای قلب و عروق   :

فوق تخصص:

در این رشته فوق تخصص تعریف نشده است

                        فلوشیپ: تمامی فلوشیپ های این رشته , فلوشیپ فوق تخصص قلب وعروق  نیز هست

فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی (ترمیم قلب و عروق از طریق کاتتر)

فلوشیپ بیماریهای مادرزادی قلب در بالغین

فلوشیپ نارسایی قلب

فلوشیپ پیس‌میکر والک

https://telegram.me/BadpaScientificGroup


https://telegram.me/Badpa_Scientific_Group
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
بالا