ساخت قلب , کلیه و رگ های خونی مصنوعی توسط چاپگر سه​ بعدی

ارسال ها
127
لایک ها
3
امتیاز
0
#1
فلب
محققان دانشگاه مهندسی دانشگاه «لوییویل» آمریکا توانستند یک مدل قلب را به صورت ۳بعدی چاپ کنند که با کمک آن پزشکان آمادگی بیشتری برای عمل جراحی یافتند؛ این محققان با استفاده از سی‌تی اسکن‌های قلب یک بیمار که از بدو تولد از چهار مشکل قلبی رنج می‌برد، نمونه از قلب وی را با اندازه واقعی تولید کردند.


این مدل در سه قسمت و از جنس رشته‌های قابل انعطاف ساخته شده است. تولید آن حدود ۲۰ ساعت زمان برده و ۶۰۰ دلار هزینه داشته است. مریضی که با کمک چاپ ۳بعدی عمل شده، در حال حاضر از بیمارستان مرخص شده و حال عمومی وی مطلوب است.
محققان این آزمایشگاه در حال توسعه نسل جدید چاپگر سه‌بعدی با هدف تولید قلب کامل شامل تمامی بخش‌ها از جمله عضلات، عروق خونی، دریچه‌های قلب و بافت‌های الکتریکی هستند.










کلیه
محققان چینی نمونه‌های مینیاتوری کلیه را با استفاده از سلول‌های انسانی و عملکردی مشابه کلیه واقعی تولید کرده‌اند. این فناوری شامل تولید کلیه و سایر نسخه‌های مینیاتوری اندام با کمک سلول‌های انسانی و چاپگر ۳ بعدی است؛ تولید نسخه بزرگ‌تر کلیه چاپ ۳ بعدی می‌تواند جایگزین مناسبی برای بیماران دچار نارسایی کلیوی باشد.










رگ‌های خونی
محققان برای چاپ ساختارهای بافت ۳ بعدی با الگوهای از قبل تعیین شده، به جوهرهای عملکردی با خواص زیستی مفید نیاز داشتند؛ از این رو جوهرهای سازگار با بافت متعددی ساختند که حاوی مواد لازم و مغذی برای بافت زنده باشد. آنها برای خلق رگ‌های خونی جوهری ساختند که در صورت خنک شدن جاری می‌شود.


این امر به دانشمندان کمک کرد که یک شبکه درون متصل از رشته‌ها را چاپ کنند. سپس شبکه را با خنک‌سازی ماده ذوب کرده و مایع آن را برای خلق شبکه‌ای لوله‌های تو خالی یا همان رگ‌ها به بیرون بکشند. آنها بافت ۳‌بعدی را با انواعی از معماری‌ها چاپ کردند و به بافتی دست یافتند که شامل الگوی پیچیده، رگ‌های خونی و ۳ نوع مختلف از سلول‌هاست.


در واقع ساختاری که به تولید بافت‌های جامد پیچیده نزدیک می‌شود. وقتی این بافت به سلول‌های اندوتلیال در شبکه رگی ترزیق شدند، سلول‌ها خط عروق خونی دوباره رشد کردند. زنده نگه‌داشتن سلول‌ها و رشد در ساختار بافت نشان‌دهنده پیشرفت مهمی به سوی چاپ بافت انسانی است.


منبع : پرینتر سه بعدی
 
بالا