لامسه رباتها بر انسان غلبه کرد

mahan askary

New Member
ارسال ها
199
لایک ها
481
امتیاز
0
#1





محققان دانشگاه كاليفرنياي جنوبي موفق به طراحي رباتي شدند كه در شناسايي طيف گسترده‌اي از مواد طبيعي بر اساس بافت آن‌ها بهتر از انسان عمل مي‌كند.


ربات ساخته شده مجهز به نوع جديدي از حسگر لامسه براي تقليد عملكرد نوك انگشت است. اين حسگر همچنين از الگوريتم جديدي براي تصميم‌گيري در خصوص چگونگي تفحص دنياي خارج با تقليد از استراتژي‌هاي انسان استفاده مي‌كند. حسگر مزبور قادر به تشخيص مكان و جهت اعمال نيروها به نوك انگشت و حتي خواص حرارتي شيء لمس شده است.

سنسور طراحي شده درست مانند انگشت انسان داراي پوستي نرم و انعطاف‌پذير است. اين پوست حتي داراي اثر انگشت بر روي سطحش بوده كه اين امر حساسيت آن به رعشه را افزايش مي‌دهد. هنگامي كه انگشت بر روي يك سطح بافت مي‌لغزد ، پوست رعشه را تجربه مي‌كند. اين رعشه‌ها توسط يك هيدروفون در درون هسته استخواني‌شكل انگشت شناسايي مي‌شوند. انگشت انسان از لرزش‌هاي مشابه براي تشخيص بافت‌ها استفاده مي‌كند اما انگشت ربات حساس‌تر است.


هنگامي كه انسان در تلاش براي شناسايي يك شي از طريق لامسه است، از طيف گسترده‌يي از حركت‌هاي اكتشافي بر اساس تجربه اوليه با اشيا مشابه بهره مي‌برد.


يك قضيه مشهور كه در قرن 18 توسط توماس بايس رياضيدان ارائه شد، تشريح كننده اين موضوع است كه چگونه تصميمات با استفاده از اطلاعات كسب شده در طول اين حركت‌ها اتخاذ مي‌شود. با اين حال تاكنون هيچ توضيحي در رابطه با تصميم‌گيري در خصوص اتخاذ حركت تفحصي بعدي ارائه نشده بود.


جرمي فيشل رياضيدان و جرالد لوئب سازندگان اين ربات، قضيه جديد خود براي براي پاسخ به اين پرسش را تحت عنوان "تفحص بايسي" مطرح كردند.


اين ربات متخصص براي تشخيص 117 ماده معمول جمع‌آوري شده از انبارهاي سخت‌افزار، لوازم‌التحريري و پارچه آموزش داده شد و در 95 درصد موارد سيستم به هنگام رويارويي تصادفي با يك ماده پس از گزينش هوشمندانه و ميانگين گرفتن از پنج حركت تفحصي قادر به تشخيص درست آن بود.


اين ربات به ندرت هنگام مواجه شدن با يك جفت بافت مشابه سردرگم مي‌شد در حالي كه سوژه‌‌هاي انساني كه از تحركات تفحصي خود بهره مي‌گيرند، كلاً قادر به تشخيص نبودند.


فيشل و لئوب مدعي‌اند كه ربات ساخته شده در شناسايي بافت‌هاي مشابه خوب عمل مي‌كند اما قادر به تشخيص اين كه افراد كدام بافت‌ها را ترجيح مي‌دهند نيست. به گفته آن‌ها، اين فناوري مي‌تواند در پروتزهاي انساني و يا ياري‌رساني به كمپاني‌هايي كه از كارشناسان براي سنجيدن حس محصولات مصرفي و حتي پوست انسان بهره مي‌گيرند، مورد استفاده قرار گيرد.

فرايند اين فناوري در مجله Frontiers in Neurorobotics تشريح شد.
 
بالا