ماراتن قرابت معنایی

iman HN

New Member
ارسال ها
1,757
لایک ها
2,646
امتیاز
0
#21
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

دوستان این تاپیک خیلی کاربردیه امیدوار بودیم استقبال بشه که متاسفانه نشد سوال دوم هم خودم میذارم

مفهوم بیت"خود زفلک برتریم وزملک افزون تریم /زین دو چرا نگذریم منزل ما کبریاست" در کدام گزینه آمده است؟

1:از جمادی مردم و نامی شدم / وز نما مردم ز حیوان سر زدم

2:مردم از حیوانی و آدم شدم / پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم؟

3:حمله ی دیگر بمیرم از بشر /تابرآرم از ملایک بال و پر

4:بار دیگر از ملک پران شوم /آنچه اندر وهم ناید آن شوم
به نظرم باید گزینه 4 بشه چون هر دو مفهوم عروج رو میدن....

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

به نظرم بیشتر به گزینه 2 می خوره ... چون منظور از بیت اصلی اینه انسان ها از همه ی موجودات جهان برترن و چون از ملک برترن پس جاشون اینجا نیستو باید برن بالا بالا ها ... ( !! )

هر چند شاید جوابم غلط باشه ولی منم یه سوال می زارم حالا :

بیت " عشق چو آید ، برد هوش دل فرزانه را / دزد دانا می کشد اول چراغ خانه را " با کدام بیت ارتباط مفهومی دارد ؟

1) صائب ، حضور اگر طلبی ، ترک عقل کن / کاین در به روی مردم فرزانه بسته است

2) از پا شکستگان چراغست تیرگی / زنگ کدورت از دل عاقل نمی رود

3) سماع انس که دیوانگان از آن مستند / به سمع مردم هوشیار در نمی گنجد

4) سودای عشق پختن ، عقلم نمی پسندد / فرمان عقل بردن ، عشقم نمی گذارد
گزینه 1 و4 هردو میتونن جواب باشن اما گزینه 4 بیشتر مفهوم "بش.ی اوراق اگز هم درس مایی/که علم عشق در دفتر نباشد"رو میده!

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

به نظرم بهتره که یکی یه شعر بگه بعد بقیه برن واسش قرابت پیدا کنن اینطوری میشه یه ماراتن نه اینکه همش 4 گزینه ای باشه!
مثلا یکی از راهبرای محترم ادبی بیاد یه شعر بده بعد بقیه شعری اگه به نظرشون اومد بنویسن یا اینکه پیدا کنن،اولویت هم با شعرای کتاب درسی باشه که هم برای کنکور و هم برای المپ به درد ما بخورن!
 

Saba76

New Member
ارسال ها
122
لایک ها
113
امتیاز
0
#22
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

قرار بود پاسخ صحیح را بذارید هااااااااااااااااااا
 
ارسال ها
10
لایک ها
15
امتیاز
0
#23
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

هست کننده از نیستی / نیست کننده پس از هستی با کدام بیت ارتباط معنایی دارد؟
الف-در غوره ببین می را در نیست ببین شی را / ای یوسف در چه بین شاهنشهی و ملکت
ب-پیش ا و عدم شو که عدم معدن جان است/ اما نه چنین جان که به جز غصه و غم نیست
ج-دگر ره به کتم عدم در برد/وز انجا به صحرای محشر برد
د-بارها لطف تو را من ازمودم ای لطیف/ مرده را تو زنده کردی بارها یکباره نیست:98:
 

abrang

New Member
ارسال ها
608
لایک ها
748
امتیاز
0
#24
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

هست کننده از نیستی / نیست کننده پس از هستی با کدام بیت ارتباط معنایی دارد؟
الف-در غوره ببین می را در نیست ببین شی را / ای یوسف در چه بین شاهنشهی و ملکت
ب-پیش ا و عدم شو که عدم معدن جان است/ اما نه چنین جان که به جز غصه و غم نیست
ج-دگر ره به کتم عدم در برد/وز انجا به صحرای محشر برد
د-بارها لطف تو را من ازمودم ای لطیف/ مرده را تو زنده کردی بارها یکباره نیست:98:
گزینه 3....:69:
 

saba75

New Member
ارسال ها
459
لایک ها
1,143
امتیاز
0
#25
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

سلام ممنون بخشو راه انداختین:) گزینه سه
 

Hosein.D

New Member
ارسال ها
662
لایک ها
862
امتیاز
0
#26
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

بیت"کنون که در چمن آمد گل از عدم به وجود/بنفشه در قدم او نهاد سر به سجود"با کدام بیت ارتباط معنایی دارد؟
1:آیینه عریانی زیبای معانی است/ این حجله سبزی که خداوند گشوده است
2:بر سجده احساس بنفشه است نشانی/سجاده سبزی که به الوند گشوده است
3:گل دفتر اسرار خداوند گشودست/صحرا ورق تازه ای از پند گشوده است
4:پاک است طرب نامه ی خوشبوی سلوکش/این گل که چنین چهره خرسند گشوده است
منم نظرم گزینه ی 2. چون هر دو به یک معنی اشاره داره و اینو می شه از کلماتی چون سجده فهمید! البته روش فک کردم.
در کل سوال خوبی بود و ممنون از شما

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

دوستان این تاپیک خیلی کاربردیه امیدوار بودیم استقبال بشه که متاسفانه نشد سوال دوم هم خودم میذارم

مفهوم بیت"خود زفلک برتریم وزملک افزون تریم /زین دو چرا نگذریم منزل ما کبریاست" در کدام گزینه آمده است؟

1:از جمادی مردم و نامی شدم / وز نما مردم ز حیوان سر زدم

2:مردم از حیوانی و آدم شدم / پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم؟

3:حمله ی دیگر بمیرم از بشر /تابرآرم از ملایک بال و پر

4:بار دیگر از ملک پران شوم /آنچه اندر وهم ناید آن شوم

گزینه ی 4 بیشتر ارتباط مفهومی داره به نظره من
 

Saba76

New Member
ارسال ها
122
لایک ها
113
امتیاز
0
#27
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

هست کننده از نیستی / نیست کننده پس از هستی با کدام بیت ارتباط معنایی دارد؟
الف-در غوره ببین می را در نیست ببین شی را / ای یوسف در چه بین شاهنشهی و ملکت
ب-پیش ا و عدم شو که عدم معدن جان است/ اما نه چنین جان که به جز غصه و غم نیست
ج-دگر ره به کتم عدم در برد/وز انجا به صحرای محشر برد
د-بارها لطف تو را من ازمودم ای لطیف/ مرده را تو زنده کردی بارها یکباره نیست:98:

یا سه یا چهار! ولی بنظرم گزینه 4 بیشتر میخوره...

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

حالا منم یه دونه تست براتون میذارم بگید کدوم درسته:

مفهوم عبارت " واصفان حلیه ی جمالش به تحیر منسوب" در کدام بیت نیامده است؟

1) تا به جایی رسی که می نرسد/ پایه ی اوهام و پایه ی افکار

2)سعدی از آن جا که فهم اوست سخن گفت/ ور نه کمال تو وهم کی رسد آنجا

3) ای برتر از خیال و گمان و قیاس و وهم/ وز هرچه گفته اند و شنیدیم و خوانده ایم

4) خدای را به صفات زمانه وصف مکن / که هر سه وصف زمانه ست هست و باشد و بود
 

Hosein.D

New Member
ارسال ها
662
لایک ها
862
امتیاز
0
#28
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

یا سه یا چهار! ولی بنظرم گزینه 4 بیشتر میخوره...

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

حالا منم یه دونه تست براتون میذارم بگید کدوم درسته:

مفهوم عبارت " واصفان حلیه ی جمالش به تحیر منسوب" در کدام بیت نیامده است؟

1) تا به جایی رسی که می نرسد/ پایه ی اوهام و پایه ی افکار

2)سعدی از آن جا که فهم اوست سخن گفت/ ور نه کمال تو وهم کی رسد آنجا

3) ای برتر از خیال و گمان و قیاس و وهم/ وز هرچه گفته اند و شنیدیم و خوانده ایم

4) خدای را به صفات زمانه وصف مکن / که هر سه وصف زمانه ست هست و باشد و بود
گزینه ی 4 میشه؟؟؟

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

منم نظرم گزینه ی 2. چون هر دو به یک معنی اشاره داره و اینو می شه از کلماتی چون سجده فهمید! البته روش فک کردم.
در کل سوال خوبی بود و ممنون از شما

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----




گزینه ی 4 بیشتر ارتباط مفهومی داره به نظره من
جوابشو نمی گید؟؟؟

 

sabdeyazdan

New Member
ارسال ها
338
لایک ها
750
امتیاز
0
#29
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی



حالا منم یه دونه تست براتون میذارم بگید کدوم درسته:

مفهوم عبارت " واصفان حلیه ی جمالش به تحیر منسوب" در کدام بیت نیامده است؟

1) تا به جایی رسی که می نرسد/ پایه ی اوهام و پایه ی افکار

2)سعدی از آن جا که فهم اوست سخن گفت/ ور نه کمال تو وهم کی رسد آنجا

3) ای برتر از خیال و گمان و قیاس و وهم/ وز هرچه گفته اند و شنیدیم و خوانده ایم

4) خدای را به صفات زمانه وصف مکن / که هر سه وصف زمانه ست هست و باشد و بود
من فکر مى کنم گزينه يک ميشه
البته اصل مصراع دوم گزينه يک هست:" پاى اوهام و پايه ى افکار "... فک کنم يه غلط تايپى هستش البته
 

Saba76

New Member
ارسال ها
122
لایک ها
113
امتیاز
0
#30
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

نه غلط املایی وجود نداره...

بگذارید دوستان دیگر هم نظرشان را بگویند و بعد جواب درست را اعلام می کنم.
 

plus me

New Member
ارسال ها
15
لایک ها
39
امتیاز
0
#31
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

ارجمند گرداننده ی بندگان از خواری/در پای افکننده ی گردن کشان از سروری با کدام بیت قرابت معنایی ندارد؟
1)به نام خداوند هر بود و هست /نگارنده ی نقش بالا و پست
2)یکی را به سر بنهد تاج بخت/یکی را به خاک اندر ارد ز تخت
3)همه غیبی تو بدانی همه عیبی تو بپوشی/ همه بیشی تو بکاهی همه کمی تو فزایی
4)عزیزی که هرکز درش سر بتافت/به هر در که شد هیچ عزت نیافت:3:

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

هست کننده از نیستی / نیست کننده پس از هستی با کدام بیت ارتباط معنایی دارد؟
الف-در غوره ببین می را در نیست ببین شی را / ای یوسف در چه بین شاهنشهی و ملکت
ب-پیش ا و عدم شو که عدم معدن جان است/ اما نه چنین جان که به جز غصه و غم نیست
ج-دگر ره به کتم عدم در برد/وز انجا به صحرای محشر برد
د-بارها لطف تو را من ازمودم ای لطیف/ مرده را تو زنده کردی بارها یکباره نیست:98:
گزینه ی سه میشه؟اخه کتم عدم هم اشاره به نیستی داره.:91:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

Al!R3ZA

Well-Known Member
ارسال ها
1,903
لایک ها
3,166
امتیاز
113
#32
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

ارجمند گرداننده ی بندگان از خواری/در پای افکننده ی گردن کشان از سروری با کدام بیت قرابت معنایی ندارد؟
1)به نام خداوند هر بود و هست /نگارنده ی نقش بالا و پست
2)یکی را به سر بنهد تاج بخت/یکی را به خاک اندر ارد ز تخت
3)همه غیبی تو بدانی همه عیبی تو بپوشی/ همه بیشی تو بکاهی همه کمی تو فزایی
4)عزیزی که هرکز درش سر بتافت/به هر در که شد هیچ عزت نیافت:3:

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----


گزینه ی سه میشه؟اخه کتم عدم هم اشاره به ناتوانی داره.:91:
سوالتون میشه گزینه 4
کتم عدم میشه بگید چطور اشاره به ناتوانی داره؟
به نیستی مگه اشاره نمیکنه ؟
 

Saba76

New Member
ارسال ها
122
لایک ها
113
امتیاز
0
#33
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

ارجمند گرداننده ی بندگان از خواری/در پای افکننده ی گردن کشان از سروری با کدام بیت قرابت معنایی ندارد؟
1)به نام خداوند هر بود و هست /نگارنده ی نقش بالا و پست
2)یکی را به سر بنهد تاج بخت/یکی را به خاک اندر ارد ز تخت
3)همه غیبی تو بدانی همه عیبی تو بپوشی/ همه بیشی تو بکاهی همه کمی تو فزایی
4)عزیزی که هرکز درش سر بتافت/به هر در که شد هیچ عزت نیافت:3:

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----


گزینه ی سه میشه؟اخه کتم عدم هم اشاره به ناتوانی داره.:91:

4 میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

plus me

New Member
ارسال ها
15
لایک ها
39
امتیاز
0
#35
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

سوالتون میشه گزینه 4
کتم عدم میشه بگید چطور اشاره به ناتوانی داره؟
به نیستی مگه اشاره نمیکنه ؟
وای!!!!!!!!!!!!:91:میخواستم بنویسم نیستی( خب معلومه تو خود سوال هم نیستی رو داریم! اگه کتم عدم میشه ناتوانی پس چرا جواب سوال رو گفتم سه؟!)ویرایشش میکنم!!
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

Al!R3ZA

Well-Known Member
ارسال ها
1,903
لایک ها
3,166
امتیاز
113
#36
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

فقط عدد نگين اگه ميشه توضيح بدين
بیت 1 ، نگارنده ی نقش بالا و پست ، بیت 2 ، سر بنهد تاج بخت و اندر آرد ز تخت ، بیت 3 ، همه بیشی تو بکاهی همه کمی تو فزایی با موضوع بیت اصلی قرابت دارن :)
 

Saba76

New Member
ارسال ها
122
لایک ها
113
امتیاز
0
#37
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

فقط عدد نگين اگه ميشه توضيح بدين
هر سه گزینه اول راجع به قدرت خدا در کاستن و افزودن قدرت اشاره دارن ولی تو گزینه 4

داره میگه هرکی از درگاه خدا روی گردان شد به هر جا روی آورد عزتی نمیابد
 

Hosein.D

New Member
ارسال ها
662
لایک ها
862
امتیاز
0
#38
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

لطفا بازم از این جور تست ها قرار بدید! زمینه ی خوبی واسه تقویته این مهارته!
 

fatimaj

New Member
ارسال ها
126
لایک ها
123
امتیاز
0
#39
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

ارجمند گرداننده ی بندگان از خواری/در پای افکننده ی گردن کشان از سروری با کدام بیت قرابت معنایی ندارد؟
1)به نام خداوند هر بود و هست /نگارنده ی نقش بالا و پست
2)یکی را به سر بنهد تاج بخت/یکی را به خاک اندر ارد ز تخت
3)همه غیبی تو بدانی همه عیبی تو بپوشی/ همه بیشی تو بکاهی همه کمی تو فزایی
4)عزیزی که هرکز درش سر بتافت/به هر در که شد هیچ عزت نیافت:3:




بنظر من گزینه 1 چون بنظرم بالا و پست اینجا منظورش طبیعته نه جایگاه. مثلا کوه و دره.


هست کننده از نیستی / نیست کننده پس از هستی با کدام بیت ارتباط معنایی دارد؟
الف-در غوره ببین می را در نیست ببین شی را / ای یوسف در چه بین شاهنشهی و ملکت
ب-پیش ا و عدم شو که عدم معدن جان است/ اما نه چنین جان که به جز غصه و غم نیست
ج-دگر ره به کتم عدم در برد/وز انجا به صحرای محشر برد
د-بارها لطف تو را من ازمودم ای لطیف/ مرده را تو زنده کردی بارها یکباره نیست


بین گزینه 3 و چهار میگم میشه چهار چون از گزینه سه پیداست که داره چند گروه یا مرحله رو توصیف میکنه و لب کلامش در مورد وجود و عدم نیست.




اگه جوابا اشتباهن شرمنده . خیلی نیست به المپ وارد شدم.



راستی جوابا رو نمیزارید؟؟؟
 
ارسال ها
2,196
لایک ها
2,386
امتیاز
0
#40
پاسخ : ماراتن قرابت معنایی

ارجمند گرداننده ی بندگان از خواری/در پای افکننده ی گردن کشان از سروری با کدام بیت قرابت معنایی ندارد؟
1)به نام خداوند هر بود و هست /نگارنده ی نقش بالا و پست
2)یکی را به سر بنهد تاج بخت/یکی را به خاک اندر ارد ز تخت
3)همه غیبی تو بدانی همه عیبی تو بپوشی/ همه بیشی تو بکاهی همه کمی تو فزایی
4)عزیزی که هرکز درش سر بتافت/به هر در که شد هیچ عزت نیافت:3:




بنظر من گزینه 1 چون بنظرم بالا و پست اینجا منظورش طبیعته نه جایگاه. مثلا کوه و دره.


هست کننده از نیستی / نیست کننده پس از هستی با کدام بیت ارتباط معنایی دارد؟
الف-در غوره ببین می را در نیست ببین شی را / ای یوسف در چه بین شاهنشهی و ملکت
ب-پیش ا و عدم شو که عدم معدن جان است/ اما نه چنین جان که به جز غصه و غم نیست
ج-دگر ره به کتم عدم در برد/وز انجا به صحرای محشر برد
د-بارها لطف تو را من ازمودم ای لطیف/ مرده را تو زنده کردی بارها یکباره نیست


بین گزینه 3 و چهار میگم میشه چهار چون از گزینه سه پیداست که داره چند گروه یا مرحله رو توصیف میکنه و لب کلامش در مورد وجود و عدم نیست.




اگه جوابا اشتباهن شرمنده . خیلی نیست به المپ وارد شدم.



راستی جوابا رو نمیزارید؟؟؟


سلام.

جواب ها رو که خودتون گذاشتید!

به نظر من سوال اول باید گزینه ی 4 درست باشه چون هیچ ارتباطی با بیت صورت سوال نداره و داره اینو بیان میکنه که هرکس از خدا روی بگرداند به ذلت میفته ولی

معنی صورت سوال در واقع این آیه ی شریفه هست " تعز من تشاء و تذل من تشاء " و ارتباطی باهم ندارن .

و سوال دوم به نظر من هم گزینه ی 3 باید بشه .

ان شاء الله موفق باشید.
 
بالا