saeeds79

New Member
ارسال ها
7
لایک ها
6
امتیاز
0
#1
شرح این خبر از خبرگزاری ایرنا:


گزارش تحقیقاتی توسط 200 دانشمند عضو گروهی به نام «گروه بین المللی ای.ام.اف» به سرپرستی «الیزابت کلی» و به همراه یک اطلاعیه مطبوعاتی خطاب به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، «مارگارت چن» سرپرست سازمان بهداشت جهانی و کشورهای عضو این سازمان نوشته شده است.

این دانشمندان از 39 کشور جهان از جمله ایران، آمریکا و روسیه با انتشار یک گزارش 2 هزار صفحه ای درمورد خطرات بهداشتی و زیستی وسایل الکترونیکی از جمله تلفن های همراه که فرایند «یونش» درمورد آنها اعمال نشده است، هشدار داده و نوشته اند که استفاده مستمر از این وسایل موجب خطرات جدی بهداشتی از جمله ابتلا به سرطان، صدمات ژنتیکی، ایجاد ضایعات و تغییرات در دستگاه های تناسلی و حافظه و قدرت یادگیری انسان می شود.

«یونش» یک فرایند فیزیکی است که در آن مولکولها و اتم های یک شی از طریق افزودن الکترون و سایر ذرات باردار و به منظور جلوگیری از تشعشعات زیانبار به «یون» تبدیل می شوند.

این دانشمندان در نامه ای به مسئولان سازمان بهداشت جهانی، خواستار وضع قوانین ویژه ای درخصوص استفاده از این وسایل شده واخطار داده اند، این دستگاه ها به سلول های زنده در بدن انسان صدمه می زنند و به مرگ زودرس شمار زیادی از کاربران این وسایل منجر می شوند.

دراین گزارش با یادآوری اینکه انسان به کمک فن آوری های جدید هیولایی را به وجود آورده که به او صدمه می زند و کنترل آن از دستش خارج شده است، وضع کنندگان سیستم ها و مقررات نظارتی در کشورهای صنعتی را متهم کرده اند که این سیستمها با دقت و حساسیت لازم برای جلوگیری از لطمات گسترده برخی از تولیدات فن آوری های مدرن تنظیم نشده اند.

این دانشمندان برای مثال به افزایش ابتلا به سرطان مغز بر اثر استفاده مستمر از این وسایل بویژه در میان جوانان اشاره کرده و گفته اند که کمیته های مسئول وضع مقررات ایمنی، به اخطارهای آنها درمورد فنآوری های جدید توجهی نمی کنند.

آنها همچنین تصریح کرده اند: این مقررات از سلامت ما حفاظت نمی کنند و ما عملا به موش آزمایشگاهی در دست تولیدکنندگان این وسایل تبدیل شده ایم.

این دانشمندان به همین دلیل از برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد وسایر نهادهای بهداشتی وابسته به این سازمان خواسته اند کمیته های مستقلی را مامور بررسی اثرات سوء این وسایل و وضع مقررات برای جلوگیری از خطرات ناشی از آنها کنند.
 
بالا