موسيقي آدم هارا ولخرج ميكند؟!

alonegirl

Well-Known Member
ارسال ها
106
لایک ها
470
امتیاز
63
#1
به نام خدا​


مجله آهنگ ایده آل - ملیحه سعیدی: در حالی که یک فنجان قهوه در دستتان است و به کیک شکلاتی روی میزتان با ولع نگاه می کنید، موزیکی نیز در حال پخش است. بدون اینکه متوجه شوید موزیک دلنواز داخل کافی شاپ اجازه ترک کردن آنجا را به شما نمی دهد. به ساعتتان نگاه می کنید و یک قهوه دیگر سفارش می دهید. شاید بدتان نیاید یک لازانیا هم به منوی درخواستی تان اضافه کنید. با خودتان می گویید: «اینجا دیگر پاتوق من است».


تاثیر موزیک در رستوران ها


یک مرکز تحقیقات بین المللی موسیقی دست به تحقیق جالبی در مورد تاثیر موسیقی بر روی آمار فروش رستوران ها زد. در این تحقیق که طی 16روز در هنگام عصر تحت بررسی قرار گرفت، مشتریان را به تناوب در معرض انواع موسیقی قرار دادند. موسیقی هایی که در این 16 عصر در فضای رستوران به کار گرفته شد عبارت بود از موسیقی پاپ و کلاسیک. علاوه بر این در حالت سوم هیچ موسیقی در هنگام ورود مشتریان به کار گرفته نشد. مدت زمانی که هر مشتری بابت صرف پیش غذا، غذای اصلی و دسر صرف می کرد به عنوان زمان کلی در نظر گرفته شد.






نتایج بسیار جالب بود زیرا نتایج نشان داد که مدت زمانی که افراد در معرض موسیقی کلاسیک قرار گرفتند بیشتر تمایل به ماندن در رستوران و صرف غذای بیشتر داشتند. البته مدت زمانی که افراد در حالت بدون موسیقی به صرف غذای خود مشغول بودند نسبت به دو حالتی که موزیک در فضای رستوران در حال پخش بود بسیار پایین تر بود. با این نتیجه می توان تاثیر انکارناپذیر موسیقی در قدرت اشتهای مشتریان را به راحتی ثابت کرد.


مشتریان به متن موزیک توجه می کنند


اینکه در داخل رستوران و یا فروشگاه خود از چه نوع موسیقی استفاده کنید اهمیت بسیار زیادی در جذب مشتری دارد. برای مثال در یک تحقیق مشخص شد که مشتریان بر روی متن موسیقی نیز دقت فراوانی دارند. برای مثال متن موسیقی که از نظر فرهنگ و عرف جامعه درست و قابل قبول باشد در کیفت رضایتمندی افراد و در نتیجه خرید آنها تاثیر قابل توجهی دارد. استفاده از موسیقی های مردمی و نزدیک به فرهنگ بومی مشتریان می تواند در جذب آنها بسیار کارآمد باشد. این نکته را نباید فراموش کرد که خوشایند بودن فضای داخل یک رستوران و یا فروشگاه می تواند تاثیر بسیار مستقیمی بر روی خرید مشتریان داشته باشد. بنابراین استفاده از موسیقی درست و اخلاقی روند جذب مشتری را سهل الوصول تر و سریع تر خواهدکرد.


موزیک بلند آمار فروش را کم نمی کند


در یک تحقیق دیگر تاثیر انواع موسیقی در نحوه واکنش مشتریان تحت بررسی قرار گرفت. در این تحقیق که در یک سوپرمارکت انجام شد، از موزیکی بلند برای کنترل واکنش مشتریان استفاده کردن. خریداران با شنیدن صدای موزیک بلند به سرعت خریدهایشان را انجام دادند تا زودتر فروشگاه را ترک کنند اما تاثیر چندانی در فروش سوپرمارکت وجود نداشت. این نشان می دهد که موزیک بلند باعث توقف کوتاه مشتریان خواهدشد و اگر کسب و کار شما در رابطه با موضوعاتی است که نیاز به تامل بیشتر مشتریانتان وجود دارد سعی کنید دور موزیک بلند را خط بکشید تا بتوایند مشتریانتان را بیشتر در محیط کارتان نگه دارید.






موزیک آرام، خرید بیشتر


نتایج تحقیقات وقتی افراد در معرض موسیقی آرام قرار گرفتند بسیار متفاوت بود. مشتریان با شنیدن موزیک آرام و ملایم ترجیح می دادند که مدت زمان بیشتری را در فضای فروشگاه به گشت و گذار مشغول باشند. این اتفاق باعث می شد که خرید بیشتری داشته باشند. آمار فروش در اوقاتی که فروشنده از موزیکی آرام در فضای کارش استفاده می کرده بسیار بالاتر از زمانی بوده که موسیقی بلند در حال پخش بوده است.


موزیک خوب اشتهایتان را تقویت می کند


اگر صاحب یک رستوران هستید علاوه بر اینکه به دکوراسیون و چیدمان داخل فضای رستورانتان اهمیت می دهید نقش موسیقی را دست کم نگیرید. استفاده از موزیک نامناسب باعث می شود که مشتری شما به سرعت غذایش را تمام کند و مدت زمان زیادی را در فضای رستوران نگذراند.


اما استفاده از موسیقی ملایم به همراه نور مناسب در هنگام صرف غذا باعث بالارفتن اشتهای مشتریان خواهدشد و اگر برای خوردن یک وعده غذا به رستوران شما آمده باشند امکان ندارد که بدون سفارش دسر و یا یک سالاد اضافی رستوران شما را ترک کنند. درواقع صرف غذا همراه موسیقی خوب باعث خوردن غذای بیشتری توسط مشتریان شده و درنتیجه آمار فروش شماست که با همزمان بالارفتن کالری دریافتی مشتریان بالا و بالاتر می رود.


زمان با موسیقی متوقف می شود


یکی دیگر از کارکردهای جالب موسیقی در رستوران ها و کافی شاپ ها تغییر مفهوم زمان برای مشتریان است. در تحقیقی که در همین زمینه انجام شد از 2 گروه بعد از صرف غذا سوالاتی را به صورت یک پرسشنامه طرح کردند. در گروه اول که در معرض موسیقی آرام قرار گرفته بوند خواسته شد توصیف خود را از مفهوم زمان اقامت خود در رستوران شرح دهند. گروه اول زمان را بسیارکند توصیف کردند در حالی که مدت زمان ماندن آنها در رستوران چندان زیاد نبود. اما گروه دوم که در معرض یک موسیقی تند و هیجانی قرار گرفته بودند تغییر متفاوتی از زمان سپری شده داشتند.






این گروه زمان را بسیار تند تجربه کرده بودند و این تاثیر موسیقی تند در برداشت آنها بود. اگر به دنبال این هستید که در کنار رضایت مشتریانتان به کسب و کارتان رونق ببخشید مراقب باشید که از چه نوع موسیقی، با چه ریتم و چه نوع متنی در فضای کسب و کار خود استفاده می کنید. هرگونه پیام مثبت و منفی که به صورت غیرمستقیم به مشتریانتان القاء می شود می تواند تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت و کمیت فروش شما داشته باشد. مهارت استفاده از موسیقی مناسب، به تدریج و با توجه به شناخت خودتان از فرهنگ و ارزش های غالب مردم کشورتان به دست خواهدآمد.


موسیقی کلاسیک آدم ها را ولخرج می کند


البته کارکرد موسیقی و تاثیر آن با توجه به فرهنگ های مختلف و تجربیات افراد مختلف می تواند با یکدیگر متفاوت باشد. نتیجه تحقیق در یک رستوران انگلیسی نشان داد، وقتی افراد در معرض موسیقی کلاسیک قرار می گیرند میل به خرید اجناس گران تر و تجملانه تری دارند. این تحقیق بر روی 60 فروشگاه انجام شد و نتایج مشابه همدیگر بود. نکته جالب دیگر این بود که پخش موسیقی کلاسیک در داخل یک فروشگاه این تصور را در خریدار به وجود می آورد که کلیه اجناس لوکس و در عین حال گران هستند. این موضوع از نظرسنجی بین افراد شرکت کننده در این تحقیق به دست آمد. حال می توانید برای آزمایش این فرضیه از موسیقی کلاسیک شروع کنید تا واکنش مشتریان خود را بسنجید.


موسیقی نباید بلندتر از صدای مشتریان باشد


استفاده از موسیقی مناسب در فضای فرشگاه ها در عین حال که باید مناسب و متناسب با فرهنگ و سلیقه مشتریان یک منطقه باشد در عین حال باید به گونه ای تنظیم شود که در تمامی بخش های فروشگاه قابل شنیدن باشد و مهم تر از همه آن قدر بلند نباشد که مشتریان نتوانند با یکدیگر به صورت واضح صحبت کنند. صدای موسیقی باید در پس زمینه باشد به صورتی که صدای گفت و گوی افراد کاملا واضح شنیده شود.
 
بالا