fns4565

New Member
ارسال ها
3
لایک ها
2
امتیاز
0
#1
دانشگاه امیرکبیر میزبان «همایش راهکارهای موفقیت در مسیر آزمون کارشناسی‌‌ارشد» بود. این همایش به همت انجمن علمی مهندسی برق و با همکاری موسسه آموزش عالی مدرسان شریف برگزار شد. سخنران بخش نخست این همایش مهندس علیرضا قاسمی، کارشناسی‌ارشد برق و مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی موسسه مدرسان شریف بود.
او به توضیح نکات و مباحث مهمی پرداخت که توجه به آنها برای همه داوطلبان آزمون کارشناسی‌ارشد، صرف نظر از رشته و گرایش آنها اهمیت دارد.
در بخش نخست گزارش این همایش سخنان او را می‌خوانید.

• درس خواندن کافی نیست
مهندس قاسمی در ابتدای سخنان خود تاکید کرد، هیچ دانشجویی تنها با درس خواندن در آزمون نهایی موفق نمی‌شود. به گفته او حاشیه‌های کنکور نیز اهمیت زیادی در موفقیت فرد دارند.
مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف از حاضران خواست در ابتدای مسیر آمادگی برای آزمون کارشناسی‌ارشد، انگیزه و هدف خود را برای ادامه تحصیل مشخص کنند.
به گفته مهندس قاسمی با توجه به سختی‌هایی که در این مسیر وجود دارد، آنها باید انگیزه و هدف قوی‌ای برای شرکت در مقاطع بالاتر داشته باشند.
او در بخش دیگری از سخنان خود به بیان تفاوت‌های کنکور کارشناسی و کارشناسی‌ارشد پرداخت و تاکید کرد داوطلبان نباید به یک چشم به این دو آزمون نگاه کنند.
به گفته مهندس قاسمی گستردگی و تعدد منابع در آزمون کارشناسی‌ارشد یکی از تفاوت‌ها این دو آزمون است. او تفاوت دیگر را در این نکته دانست که برای موفق در آزمون ارشد پایه علمی قوی لازم است ولی کافی نیست. یک داوطلب با پایه علمی قوی ممکن است در این آزمون موفق نشود ولی برعکس دانشجویی با پایه علمی متوسط می‌تواند رتبه تک رقمی کسب کند.

• حاشیه‌های مهم‌تر از متن
مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف به حاضران یادآور شد تحصیل در دانشگاه برتری مانند امیرکبیر تضمین‌کننده موفقیت آنها نیست و در صورتی که به مسائل حاشیه‌ای کنکور توجه نکنند ممکن است دانشجویان دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد جای آنها را در این دانشگاه بگیرند.
مهندس قاسمی مباحثی مانند منابع و میزان ساعت‌های درس خواندن را «نمای کنکور» دانست که 50 درصد از موفقیت داوطلبان را تضمین می‌کند. به گفته او 50 درصد دیگر را «حاشیه کنکور» تشکیل می‌دهد.
او «سطح انرژی»، «آمادگی روانی» و «انتخاب سوال بهینه» را از حواشی مهم کنکور دانست.

• مدیریت زمان و پخش انرژی
مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف در توضیح مبحث «سطح انرژی» گفت: «شما باید بتوانید در طول سه الی چهار ساعتی که در جلسه کنکور حضور دارید انرژی ذهنی و فکری خود را حفظ کنید در غیر این صورت دچار بی‌دقتی می‌شوید و ممکن است مباحث ساده ولی مهم را فراموش کنید یا بی‌دلیل نمره منفی کسب کنید».

• اهمیت تست زدن
او آمادگی روانی و دوری از اضطراب را یکی دیگر از مباحث تاثیرگذار دانست و افزود: «برای کسب آمادگی روانی شما باید به صورت کنکوری و تستی درس بخوانید تا روی تست‌های مختلف تسلط پیدا کنید و از دیدن آنها دچار هراس نشوید».
مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف از جمله خطاهای پرتکرار بین دانشجویان دانشگاه‌های برتر را اکتفای آنها به جزوه استادان و مطالعه دروس به صورت تشریحی دانست.
به گفته او، این دانشجویان تصور می‌کنند از آنجا که بعضی از استادان آنها طراح سوال هستند کافی است بر جزوه آنها تسلط پیدا کنند تا بتوانند در کنکور موفق شوند در حالی که این تصور صحیح نیست.

• شکارچی سوال
مهندس قاسمی «انتخاب سوال بهینه» را از جمله مهم‌ترین مباحث برای موفقیت در آزمون کارشناسی‌ارشد و به ویژه کسب رتبه‌های تک رقمی دانست.
او با اشاره به سطوح مختلف سوال‌ها از نظر سختی تاکید کرد: «در همه آزمون‌ها بعضی از سوال‌ها چنان سخت هستند که افراد بسیار کمی می‌توانند به آنها پاسخ دهند. بعضی از سوال‌ها نیز ممکن است اشتباه باشند. شما نباید وقت خود را صرف پاسخگویی به چنین سوال‌هایی بکنید.»
مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف به داوطبان توصیه کرد برای انتخاب سوال‌های بهینه از تکنیک «شکارچی» استفاده کنند.
مهندس قاسمی در توضیح این تکنیک گفت: «درس‌هایی را که 20 سوال در آزمون دارند در نظر بگیرید. ارزش هر تست در این درس‌ها پنج درصد است. در صورتی که شما به 10 تا 11 سوال هر درس پاسخ صحیح بدهید، برای کسب یک رتبه خوب دو رقمی کافی است. برای کسب رتبه تک رقمی نیز کافی است در هر درس به دو یا سه تست بیشتر از این تعداد پاسخ صحیح داده باشید.»
او تاکید کرد: «به هیچ‌عنوان لازم نیست به همه تست‌‌ها پاسخ بدهید یا درصدهایی حدود 90 یا 100 درصد به دست آورید. شما باید بتوانید سوال‌های متوسط و ساده را تشخیص دهید و به آنها پاسخ صحیح بدهید. از سوی دیگر با اجتناب از پاسخگویی اشتباه به سوالات سخت و دشوار نمره منفی کسب نکنید.»
مهندس قاسمی افزود: «برای موفقیت در کنکور آنچه اهمیت بیشتری دارد تراز شماست نه نمره خام یا درصدی که در هر درس کسب کرده‌اید. تراز نیز با توجه به سختی و آسانی سوال‌ها و سطح کلی همه داوطلبان به دست می‌آید. گاهی 200 نمره اختلاف بین تراز دو داوطلب باعث اختلاف 200 الی 300 پله‌ای در رتبه آنها می‌شود. به همین دلیل باید دقت زیادی در انتخاب سوال‌ها داشته باشید.»

در رشته برق کسب میانگین حدود 52 درصد در کل درس‌ها، برای موفقیت کافی است.


مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف به داوطلبان توصیه کرد برای اینکه بتوانند به طور دقیق تشخیص دهند باید به چه تعداد سوال پاسخ دهند از مشاور رشته خود بپرسند چه میانگینی برای کسب رتبه‌های برتر کافی است. برای مثال در رشته برق کسب میانگین حدود 52 درصد در کل درس‌ها، برای موفقیت کافی است.

• آمادگی کامل برای آزمون نهایی
به گفته مهندس قاسمی، توانایی‌های حفظ آمادگی و انرژی ذهنی، آمادگی روانی و انتخاب سوال بهینه به یکباره به دست نمی‌آیند و داوطلبان باید برای دست یافتن به این توانایی باید در طول زمان تلاش کنند.
او تاکید کرد بهترین راه برای کسب این توانایی‌ها شرکت در آزمون‎های آزمایشی است.
مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف یادآور شد رتبه‌هایی که داوطلبان در این آزمون‌ها به دست می‌آورند یک ملاک 100 درصدی برای رتبه آنها در کنکور نیست ولی در صورتی که داوطلب موسسه مناسبی را برگزیده باشد حول و حوش ‌آن را نشان می‌دهد.
به گفته او داوطلبان با شرکت در آزمون‌های آزمایشی اشتباهات رایج خود را شناسایی می‌کنند و می‌توانند آنها را از بین ببرند. از سوی دیگر می‌توانند به یک شناخت کلی از نقاط ضعف و قدرت خود دست پیدا کنند. آزمون‌های آزمایشی همچنین حساسیت داوطلبان را نسبت به کسب نمره منفی افزایش می‌دهند. در نتیجه آنها بیهوده تلاش نمی‌کنند تعداد سوال‌های پاسخ داده شده را بالا ببرند.

• ملاک‌های انتخاب آزمون‌ آزمایشی
مهندس قاسمی در ادامه صحبت‌های خود ملاک‌های انتخاب یک موسسه خوب برای آزمون کارشناسی‌ارشد را برشمرد و گفت: «جامعه آماری یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب موسسه است. تعداد نمایندگی‌های موسسه نیز جامعه آماری را نشان می‌دهد».
او کیفیت سوالات و خدمات پشتیبانی را از دیگر ملاک‌های انتخاب دانست.
به گفته مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف، خدمات پشتیبانی شامل پاسخنامه تشریحی، کارنامه و مشاوره می‌شود.
او تاکید کرد: «یک مشاور خوب از استاد خوب مهم‌تر است. چرا که شما اشتباهات احتمالی استاد در مباحث درسی را زودتر تشخیص می‌دهید ولی در مورد راهنمایی‌های یک مشاور ممکن است تا زمانی که به اشتباه بودن آنها پی ببرید، چند ماه وقت شما تلف شود».

• مراحل تسلط بر درس
مهندس قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود «یادگیری، آمادگی و تثبیت» را سه مرحله لازم برای رسیدن به تسلط بر یک درس دانست.
به گفته او انتخاب منابع خوب و کنکوری، شرکت در کلاس و خلاصه‌برداری سه عاملی هستند که در مرحله یادگیری اهمیت زیادی دارند.
مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف افزود: «در مرحله آمادگی، شما باید از طریق تست زدن مداوم، درس‌ها و مباحث را در ذهن خود طبقه‌بندی کنید. در این مرحله پرهیز از جزوه و رفرنس‌خوانی اهمیت زیادی دارد.»
مهندس قاسمی مرحله تثبیت را زمان پاسخگویی به تست‌های جامع دانست و تاکید کرد: «شما باید از اول دی ماه وارد مرحله تثبیت شوید؛ حتی اگر هنوز تمام مباحث را به صورت کامل مطالعه نکرده باشید. داوطلب قوی نباید حریص باشد و تصور کند باید یاد بر تمام مباحث هر هر درس تسلط کافی داشته باشد».

• با طرح وارد شوید
مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف در ادامه به داوطلبان توصیه کرد با طرح و برنامه در جلسه کنکور حاضر شوند.
به گفته او کنکور را باید به سه بخش ابتدایی، میانی و انتهایی تقسیم کرد.
مهندس قاسمی مهم‌ترین نکته در بخش ابتدایی کنکور را کنترل اضطراب دانست و گفت: «به این منظور پاسخگویی به سوالات را نباید از یک درس سخت آغاز کنید.»
او افزود: «از سوی دیگر بعضی افراد عادت دارند بعد از پاسخگویی به هر درس، دوباره سوال‌ها را مرور کنند و بعضی تست‌هایی را که به آنها پاسخ نداده‌اند، حل کنند. در این صورت بهتر است درس‌هایی را که در یک دفترچه هستند ادغام کنند و به سوال‌های آنها پشت سر هم پاسخ دهند».
به گفته مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف، داوطلبان می‌توانند در دور نخست پاسخگویی به سوالات سطح سختی آنها را در کنار هر تست مشخص کنند تا در دور دوم ابتدا سراغ سوال‌هایی بروند که ساده‌تر بوده‌اند.
مهندس قاسمی نکته‌های مهم در بخش میانی کنکور را مدیریت زمان و توجه به کیفیت پاسخگویی دانست و توضیح داد: «ممکن است داوطلبی به سوالات زیادی پاسخ داده باشد ولی پاسخ او به تعدادی از تست‌ها اشتباه باشد. به همین دلیل شما به جای کمیت سوال‌های پاسخ‌داده شده باید به کیفیت پاسخ‌هایی که می‌دهید توجه کنید».
او در ادامه تاکید کرد: «در بخش انتهایی آزمون مدیریت انرژی اهمیت زیادی دارد. در صورتی که داوطلبان با ذهن خسته به سوالات پاسخ دهند ضریب اشتباه آنها افزایش می‌یابد».
او در پایان به داوطلبان توصیه کرد در صورتی که در دقایق انتهایی جلسه وقت اضافه آورده‌اند بهتر است جلسه را ترک کنند تا بیهوده نمره منفی خود را افزایش ندهند.


تالار عروسی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
بالا