A.D.Marozi

New Member
ارسال ها
4
لایک ها
0
امتیاز
0
#1
اول از کتاب آنسوی حرف و صوت

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

لطفا بند پایین رو معنی کنید.
هرچه این کدخدای تو درخانه آرد تصرف ازخرج آن نگاه دار و خرج مکن چنانک زنان فرادوک رشتن و کرباس بافتن و بی اجازت شوهر درآن تصرف کنند.
 

saiedeh

New Member
ارسال ها
244
لایک ها
180
امتیاز
0
#2
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی

بچه ها این بیت رو میشه معنی کنید لطفا؟
توشان زیر زمین فرسوده کردی
زمین داده مر ایشان را زغارا
 

_Mobin_

New Member
ارسال ها
279
لایک ها
257
امتیاز
0
#3
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی

بچه ها این بیت رو میشه معنی کنید لطفا؟
توشان زیر زمین فرسوده کردی
زمین داده مر ایشان را زغارا
سه شعر اول رودکی را این‌جا توضیح داده. مجله ادبی وازنا

[به نقل از آقای هادی صفری( طلای 92)]
 

A.D.Marozi

New Member
ارسال ها
4
لایک ها
0
امتیاز
0
#4
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی

دوبیت زیراز رودکیه لطفا معنیش کنید.
ورچه بکوشی به جهدخویش بگویی ورچه کنی فهم خویش به سوهان
ورچه دوصدتابعه فریشته داری نیزپری باز و هرچه جنی و شیطان
 

soshiant

New Member
ارسال ها
122
لایک ها
107
امتیاز
0
#5
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی

دوبیت زیراز رودکیه لطفا معنیش کنید.
ورچه بکوشی به جهدخویش بگویی ورچه کنی فهم خویش به سوهان
ورچه دوصدتابعه فریشته داری نیزپری باز و هرچه جنی و شیطان
هر کاری هم بکنی نمیتونی مدح شایسته ای برای طرف بگی
بیت با بیت بعد موقوفه اگه اشتباه نکنم
تابعه : فرشته ای که به شاعران الهام میکنه
 

saiedeh

New Member
ارسال ها
244
لایک ها
180
امتیاز
0
#6
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی

دوبیت زیراز رودکیه لطفا معنیش کنید.
ورچه بکوشی به جهدخویش بگویی ورچه کنی فهم خویش به سوهان
ورچه دوصدتابعه فریشته داری نیزپری باز و هرچه جنی و شیطان
هر مقدار هم که تلاش کنی و لطیف ترین ادراکات را از ذهن خود برداشت کنی و اگر تمامی موجودات ماوراالطبیعی هم به تو الهام کنند زبانت از مدحش عاجز است.

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

چقدر تالار های ادبیات بیحالن!من به شخصه اشکالام رو اینجا نمیپرسم هیچ کس پاسخگو نیست مگر اینکه ده روز بعدش یکی بیاد جواب بده !! کاش یه خرده فعالتر بودن تالارها و مسئولین تالارمون پاسخگوتر.......
 

soshiant

New Member
ارسال ها
122
لایک ها
107
امتیاز
0
#7
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی المپیاد ادبی 1393

اول از کتاب آنسوی حرف و صوت

لطفا بند پایین رو معنی کنید.
هرچه این کدخدای تو درخانه آرد تصرف ازخرج آن نگاه دار و خرج مکن چنانک زنان فرادوک رشتن و کرباس بافتن و بی اجازت شوهر درآن تصرف کنند.
برای این قسمت متن به یه سری اطلاعات نیاز داریم.
بعضی زن ها با پول خرجی خونه دوک و نخ میخریدن و لباس و ابن جور چیزا میبافتن و میفروختن و خرج خودشون میکردن.
انگار این موضوع خیلی رایج بوده و حتی تا دوره مادربزرگ های ما هم ادامه داشته.
اینجا شیخ داره این کار رو نهی میکنه و میگه نباید تو خرجی اصراف کرد

چقدر تالار های ادبیات بیحالن!من به شخصه اشکالام رو اینجا نمیپرسم هیچ کس پاسخگو نیست مگر اینکه ده روز بعدش یکی بیاد جواب بده !! کاش یه خرده فعالتر بودن تالارها و مسئولین تالارمون پاسخگوتر.......
دقیقا
اما کلا تعداد ادبی ها کمه
 

saiedeh

New Member
ارسال ها
244
لایک ها
180
امتیاز
0
#8
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی المپیاد ادبی 1393

نه ! اینقدرا هم کم نیستم ! بعد از آزمون که اینجا غلغله میشه!!!دقیقا وقت هایی که به هم احتیاج داریم کسی نیست و بعد از اون که فقط استرس میمونه و گمانه زنی و شک و صحبت های وقتگیر همه هستیم!!!!
 

A.D.Marozi

New Member
ارسال ها
4
لایک ها
0
امتیاز
0
#9
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی المپیاد ادبی 1393

تلفظ کسایی مروزی marozi یا marvzi ?
 

saiedeh

New Member
ارسال ها
244
لایک ها
180
امتیاز
0
#10

anahitaans

New Member
ارسال ها
5
لایک ها
4
امتیاز
0
#11
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی المپیاد ادبی 1393

سلام
سوالات مرحله ی دوم رو هم جواب میدید؟من دارم مثنوی رو میخونم نمیدونم شما هم احساس کردید یا نه ولی به نظرم منبع سختیه.البته یه کم سوالاتم زیاده ببخشید دیگه
حسد بردن حشم :مصراع "ده یک قدرش ندیدی صد وزیر" مرجع ضمیر ش چیه و وزیر نقشش نهاده یا مفعول؟
مصراع"چشم عارف راست گو نی احولست " سه جور میتونیم بخونیم:یک حالتی که بگیم راستگو یک واژه ست و صفت عارف ، دو اینکه بگیم راست گو یعنی "تو ای پسر راست را بگو" سه اینکه بگیم چشم عارف راست یعنی چشم متعلق به عارف است و بگو که ان احول نیست
بیت "انچه ابستست شب جز آن نزاد/حیله ها و مکرها باد است باد".شما این بیت رو چطور تفسیر میکنید؟شب چه چیزی رو ابستنه؟روز.شاید مقصود از مکر اینه که شب قطعا ابستن روزه پس صبح کاذب که میبینی مکر است و بنیاد ان بر باد است چنانچه که بعد از ان صبح صادق میدمد.
بیت"دام خود را سخت تر یابند و بس/کی نماید قوتی با باد خس ":من توی فرهنگ عمید خوندم که سخت معنای بی ارزش هم میده به نظرم این معنا بیشتر صدق میکنه نظر شما چیه؟
بیت "شد غذای افتاب ار نور عرش/مر حسو و دیو را از دود فرش"منظورش از دود فرش چیه واقعا؟!
حالا فعلا اینا رو لطفا سرش بحث کنید تا بعدا به بقیه ش برسیم.
 

fatimaj

New Member
ارسال ها
126
لایک ها
123
امتیاز
0
#12
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی المپیاد ادبی 1393

سلام
سوالات مرحله ی دوم رو هم جواب میدید؟من دارم مثنوی رو میخونم نمیدونم شما هم احساس کردید یا نه ولی به نظرم منبع سختیه.البته یه کم سوالاتم زیاده ببخشید دیگه
حسد بردن حشم :مصراع "ده یک قدرش ندیدی صد وزیر" مرجع ضمیر ش چیه و وزیر نقشش نهاده یا مفعول؟
مصراع"چشم عارف راست گو نی احولست " سه جور میتونیم بخونیم:یک حالتی که بگیم راستگو یک واژه ست و صفت عارف ، دو اینکه بگیم راست گو یعنی "تو ای پسر راست را بگو" سه اینکه بگیم چشم عارف راست یعنی چشم متعلق به عارف است و بگو که ان احول نیست
بیت "انچه ابستست شب جز آن نزاد/حیله ها و مکرها باد است باد".شما این بیت رو چطور تفسیر میکنید؟شب چه چیزی رو ابستنه؟روز.شاید مقصود از مکر اینه که شب قطعا ابستن روزه پس صبح کاذب که میبینی مکر است و بنیاد ان بر باد است چنانچه که بعد از ان صبح صادق میدمد.
بیت"دام خود را سخت تر یابند و بس/کی نماید قوتی با باد خس ":من توی فرهنگ عمید خوندم که سخت معنای بی ارزش هم میده به نظرم این معنا بیشتر صدق میکنه نظر شما چیه؟
بیت "شد غذای افتاب ار نور عرش/مر حسو و دیو را از دود فرش"منظورش از دود فرش چیه واقعا؟!
حالا فعلا اینا رو لطفا سرش بحث کنید تا بعدا به بقیه ش برسیم.

سلام.اره خدایی. سوال اول میگه غلامه انقدر عزیز بود که صد وزیر هم یک دهم قدر و منزلتش رو نداشتن. میشه مفعول.

سوال دوم بیتی که من توی مثنوی میبینم اینه :
کار عارف راست ، کو نه احولست / چشم او بر کشتهای اول است.

احول ( صفت ) کژ چشم چپ دوبین کسی که یک چیز را دو می بیند. 2 - ( صفت ) حیلهگرتر چاره گرتر حیله کننده تر 3 - گردان تر گردنده تر .

کار ساکن داره. با توجه به بیتای قبل و بعد داره میگه در واقع سرشت ادم هرچی باشه ادم طبق اون پیش میره و نمیشه به خدا نیرنگ زد.



اونی که میگه شب ابستنه و اینا دوباره همون منظور بالا میشه که هرچی باید بشه میشه و نیرنگ ها اثری ندارن.
فکر می کنم این نظر صبح صادق و کاذبتون خیلی به جاست و شاید اینم باشه.


دام خود را سخت تر یابند و بس/...
با توجه به معنی هم اون بی ارزش که گفتید میشه هم میتونیم با توجه به بیت قبل بگیم اگه هزار مکار حیله گری کنن تا خودشون رو از دام رها کنن اخرش می بینن دامشون رو فقط سخت تر و محکم تر کردن. مصداق ایه مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین.



دود فرش فکر کنم همون غبارا و کثیفیایی ان که ته لایه های فرش میشینن . اینجا نماد پستی و کثیفی گرفته شده. ( چون واقعا هم غبارای فرش پست و کثیف و بیماری زا ان دیگه! )
 

saiedeh

New Member
ارسال ها
244
لایک ها
180
امتیاز
0
#13
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی المپیاد ادبی 1393

سلام.اره خدایی. سوال اول میگه غلامه انقدر عزیز بود که صد وزیر هم یک دهم قدر و منزلتش رو نداشتن. میشه مفعول.

سوال دوم بیتی که من توی مثنوی میبینم اینه :
کار عارف راست ، کو نه احولست / چشم او بر کشتهای اول است.

احول ( صفت ) کژ چشم چپ دوبین کسی که یک چیز را دو می بیند. 2 - ( صفت ) حیلهگرتر چاره گرتر حیله کننده تر 3 - گردان تر گردنده تر .

کار ساکن داره. با توجه به بیتای قبل و بعد داره میگه در واقع سرشت ادم هرچی باشه ادم طبق اون پیش میره و نمیشه به خدا نیرنگ زد.



اونی که میگه شب ابستنه و اینا دوباره همون منظور بالا میشه که هرچی باید بشه میشه و نیرنگ ها اثری ندارن.
فکر می کنم این نظر صبح صادق و کاذبتون خیلی به جاست و شاید اینم باشه.


دام خود را سخت تر یابند و بس/...
با توجه به معنی هم اون بی ارزش که گفتید میشه هم میتونیم با توجه به بیت قبل بگیم اگه هزار مکار حیله گری کنن تا خودشون رو از دام رها کنن اخرش می بینن دامشون رو فقط سخت تر و محکم تر کردن. مصداق ایه مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین.



دود فرش فکر کنم همون غبارا و کثیفیایی ان که ته لایه های فرش میشینن . اینجا نماد پستی و کثیفی گرفته شده. ( چون واقعا هم غبارای فرش پست و کثیف و بیماری زا ان دیگه! )
سلام .ممنون از پاسخ هاتون . من چند جا نظرم فرق میکنه :
در بیت اول ش به غلام برمیگرده و وزیر نهاد است .
شب آبستن است یعنی حوادث خوب و بد را در درون دارد که فردا برای آدمیان اتفاق میفتد ! در دود فرش ٬ فرش زمین است و منظور کلی استفاده مطلق و تنها از مادیات بی ارزش!

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

سلام.اره خدایی. سوال اول میگه غلامه انقدر عزیز بود که صد وزیر هم یک دهم قدر و منزلتش رو نداشتن. میشه مفعول.

سوال دوم بیتی که من توی مثنوی میبینم اینه :
کار عارف راست ، کو نه احولست / چشم او بر کشتهای اول است.

احول ( صفت ) کژ چشم چپ دوبین کسی که یک چیز را دو می بیند. 2 - ( صفت ) حیلهگرتر چاره گرتر حیله کننده تر 3 - گردان تر گردنده تر .

کار ساکن داره. با توجه به بیتای قبل و بعد داره میگه در واقع سرشت ادم هرچی باشه ادم طبق اون پیش میره و نمیشه به خدا نیرنگ زد.



اونی که میگه شب ابستنه و اینا دوباره همون منظور بالا میشه که هرچی باید بشه میشه و نیرنگ ها اثری ندارن.
فکر می کنم این نظر صبح صادق و کاذبتون خیلی به جاست و شاید اینم باشه.


دام خود را سخت تر یابند و بس/...
با توجه به معنی هم اون بی ارزش که گفتید میشه هم میتونیم با توجه به بیت قبل بگیم اگه هزار مکار حیله گری کنن تا خودشون رو از دام رها کنن اخرش می بینن دامشون رو فقط سخت تر و محکم تر کردن. مصداق ایه مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین.



دود فرش فکر کنم همون غبارا و کثیفیایی ان که ته لایه های فرش میشینن . اینجا نماد پستی و کثیفی گرفته شده. ( چون واقعا هم غبارای فرش پست و کثیف و بیماری زا ان دیگه! )
سلام .ممنون از پاسخ هاتون . من چند جا نظرم فرق میکنه :
در بیت اول ش به غلام برمیگرده و وزیر نهاد است .
شب آبستن است یعنی حوادث خوب و بد را در درون دارد که فردا برای آدمیان اتفاق میفتد ! در دود فرش ٬ فرش زمین است و منظور کلی استفاده مطلق و تنها از مادیات بی ارزش!
 

soshiant

New Member
ارسال ها
122
لایک ها
107
امتیاز
0
#14
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی المپیاد ادبی 1393

برای مثنوی شرح زیاد هست . بهترینا شرح زمانی و استعلامی هستن که هر دو شون عالین ولی فایلشون رو نت نیست یا من پیدا نکردم. یه شرح موسی نثری هم هست که کتابناک داردش. شرح کاملی نیست اما بهتر از هیچیه
 

anahitaans

New Member
ارسال ها
5
لایک ها
4
امتیاز
0
#15
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی المپیاد ادبی 1393

سلام خیلی ممنون
منم فکر میکنم وزیر نهاده.در هر صورت به نظرم 50 - 50 ست و تکیه نقش رو تعیین میکنه
از بیتهای خاقانی

"تا جان گرو دمی است با جان/جز داو غمت روان مبینام" روان مفعوله یا مسند؟من فکر میکنم مفعوله چون گویا داو معنای ادعا کننده یا داوطلب میده
"آن نه یار آن یادگار عمر/بس به آئین یادگاری داشتم" به ایین صفته یا متمم؟ببینید اینکه دارم تعیین نقش میکنم هدفم خود تعیین نقش نیست چون بالاخره شعرو زیر نمودار نمیبریم ولی معنا رو تغییر میده.
"حدیث توبه رها کن سبوی باده بیار/سرم کدو چکنی یک کدوی باده بیار" کدوی دوم که واضحه ولی کدوی اول یکمی معناش به نظرم خنده دار میرسه.منبع شمام متنش همینه؟
"عنان شاهد دل گیر و دست پیر خرد/ز راه زهد بگردان به کوی باده بیار" به نظرم چندتا معنی ازش برداشت میشه.اول اینکه بگیم نوعی لف و نشر داره (دست شاهد دل را بگیر و به راه زهد بگردان و دست پیر خرد بگیر و به کوی باده بیار یا برعکس)که البته این معنی دوریه. یا اینکه بگیم از خرد یاری بگیر و دل را راهنمایی کن که اینم دوره ا اینکه بگیم دل و عقل را هر دو راهنمایی کن
 

fatimaj

New Member
ارسال ها
126
لایک ها
123
امتیاز
0
#16
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی المپیاد ادبی 1393

اصلاح میکنم من ته جمله رو نخوندم فکر کردم میگین ش چیه. درست میگین وزیر نهاده. :43:
 

dilemma

New Member
ارسال ها
10
لایک ها
9
امتیاز
0
#17
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی المپیاد ادبی 1393

دوست عزیز آناهیتا ،
توی دهخدا راجع به معنای دیگه ی کدو ، از کاسه سر ، مغز سر و حتی سر بی عقل صحبت کرده ! گفتم شاید به کارت بیاد .
 

saiedeh

New Member
ارسال ها
244
لایک ها
180
امتیاز
0
#18
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی المپیاد ادبی 1393

بچه ها چند تا اشکال از تذکره ممنون میشم جواب بدید .
همون اولای متن نوشته نقل است به وقتی دزدی به سر باز می شده است . این یعنی چی؟!بهد کلا مضمون این حکایته چی بود من متوجش نشدم؟!
 

fatimaj

New Member
ارسال ها
126
لایک ها
123
امتیاز
0
#19
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی المپیاد ادبی 1393

بچه ها چند تا اشکال از تذکره ممنون میشم جواب بدید .
همون اولای متن نوشته نقل است به وقتی دزدی به سر باز می شده است . این یعنی چی؟!بهد کلا مضمون این حکایته چی بود من متوجش نشدم؟!
دقیقا منم با این مشکل داشتم.کسی فهمید به ما هم بگه.
 

soshiant

New Member
ارسال ها
122
لایک ها
107
امتیاز
0
#20
پاسخ : رفع اشکال منابع غیردرسی المپیاد ادبی 1393

دود فرش مجازا به معنای پلیدی های دنیوی
بچه ها چند تا اشکال از تذکره ممنون میشم جواب بدید . همون اولای متن نوشته نقل است به وقتی دزدی به سر باز می شده است . این یعنی چی؟!بهد کلا مضمون این حکایته چی بود من متوجش نشدم؟!
به نظر معنیش این میشه که برعکس راه میرفته لابد برای این که نشه رد پاش رو تعقیب مرد
 
بالا