ممکن بود کسی اولش حواسش نباشه اون کسینوس میتونه صفر باشه.ولی از فیزیک مساله میفهمه که چنین چیزی هم میشه..بعد رجوع میکنه میبینه بعله!حواسش نبوده اینجا به این.
http://www.xum.ir/images/2014/01/12/t1.jpg
ببین 2 من اشتباه کردم یا تو.
این سوال با کلی مورد دیگه قبلن طرحیده بودم..میخواستم بعدن بدم دوره 40 ای دوره10 ای ..ولی ماکه سواد نداریم تو باشگاه سوال بدیم-بلخره طلاهای آخرشدیم دیگه!- میزاریم تو همین آیریسک خیلیم عالی!
حدس بزن.حالت خاص بزار.
فکر کنم هنوز یک دو هم اشتباه داری.تو نوشتن عبارت ها اون توان دو ها یک 2 میده.مثلن V1^2 sin^2 a1 داری و 2V1V2sina1sina2 این 2 ارو فکر کنم اشتب کردی.
به دو تا زاویه و دو تا سرعت ربط داره.
میتونه 3 تاش ثابت باشه یکیش رو بتونیم عوض کنیم.اون یدونه که دست ماست بر حسب بقیه چی باشه تا دلتا ای کمینه یا بیشینه شه؟
میتونه 3تاش ثابت نباشه.4 تاش دست ما باشه منتها با یک قید روی این 4 تا.یعنی یک رابطه دیگه.(مثلن انرژی اولیه باید حتمن یک مقدار خاصی باشه).
چجوری میخوای بگی به ازای V2 , V1 , alpha 2 تو چه آلفا یکی اختلاف انرژی کمینه یا بیشینه میشه؟
رند میگیری دیگه(از نظر ریاضی).اما از نظر فیزیکی بدون رند هم میشه گفت جوابو.(تو حالت جرما برابر راحت ترم هست).
همچنین روش ریاضیش برای یک تابع چند متغیره که میخوایم بیشینه شه تحت یک قید روش ضرایب لاگرانژه.که بازم اینجا لازم نیست اگه فیزیکی بگیم.
رند ها خوبه حساب بشه!بخصوص که یکی بخواد از راه ضرایب لاگرانژ بره ولی درست یاد نگرفته باشه محکم میخوره تو دیفال :))
یعنی جواب رو طوری بنویسی که از شکلش معلوم باشه مثلن اگه جای v1 , v2 رو عوض کنی جواب عوض نمیشه.
مثلن تو این مساله جای جرم ها و سرعتها رو عمزمان عوض کنی جواب نباید عوض شه دیگه.اینو باید تو شکل جوابت ببینی.
إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ : همانا خداوند نيكوكاران را دوست مىدارد. (سوره بقره آيه 195)
فَإِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ : پس همانا خداوند پرهيزگاران را دوست دارد. (سوره آل عمران آيه 76)
وَاللّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ : و خداوند صابران را دوست دارد. (سوره آل عمران 146)
فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ : بر خدا توكل كن زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد. (سوره آل عمران آيه 159)
إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ : همانا خداوند عادلان را دوست دارد. (سوره مائده آيه 42)
وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ : و خداوند با صابران است. (سوره انفال آيه 66)
إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ : همانا خداوند متقیان را دوست می دارد. (سوره توبه آيه 4)
وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ : و خداوند پاكيزگان را دوست دارد. (سوره توبه آيه 108)
ولی قرآن نمیگه خدا کسانی که میرن کتاب های سنگین فلسفی میخونند رو دوست داره.ملاک دوستی با خدا دل هست.عمل هست.صبر و تقوی هست.حالا شما بجای "کشک" از کلمه ی دیگه اس استفاده کنید.اصلن ممکنه برداشت دیگه ای داشته باشید.ولی برداشت من اینه.
مطمینن امام از کلمه کشک استفاده نمیکنه واسه اسفار اربعه!اما "کشک" کلمه ای هست که من تو برداشتم استفاده کنم.
همونطور که من با ادبیاتی که امام حرف میزنه حرف نمیزنم قطعن.ولی اگر بخام اون جلمه رو بزبان خودم برگردونم اونطوری میشد.
این حرف رو امام در سالهای آخر عمرشون زدن.و آدم ها هم نظراتشون عوض میشه.پخته تر میشن.ایده هاشون رشد میکنه.و طبیعتن هر حرفی که بعدن بزنند اهمیتش بیشتره.یعنی خب آره امام یه زمانی این کتاب رو تدریس کرده.و دقیقن هم این جمله همینو میگه!بازم داشت یعنی چی؟یعنی همینطوری حرف نمیزنم.یعنی یک عمر با اینا کار داشتم.مطالعه کردمشون.درسشو حتی دادم.و الان دارم بعد همه اینا میگم که "بازم داشت".از "فتوحات" فتحی حاصل نشد.از "فصوص الحکم" حکمتی دست نداد.این حرفا رو کسی که این کتابارو نخونده و نفهمیده نمیتونه بزنه.کسی که خونده میتونه بزنه.یعنی من فتوحات رو خوندم.و فهمیدم.و حالا دارم میگم فتحی حاصل نشد.
معنی واضحه.رسیدن به خدا با کتاب فلسفی خوندن نیست.