amin278

New Member
ارسال ها
236
لایک ها
403
امتیاز
0
#22
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

ام یجیب مضطر اذا دعاه و یکشف السوء
کيست كه هرگاه درمانده اي اورا بخواند،اجابت نمايدو بدي و ناخوشي را برطرف كند

[h=5]رسول اكرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله :
[/h] اَلْبِرُّ ما سَكَنَتْ اِلَيْهِ النَّفْسُ وَ اطْمَاَنَّ اِلَيْهِ الْقَلْبُ، وَ الاِْثْمُ ما لَمْ تَسْكُنْ اِلَيْهِ النَّفْسُ وَ لَمْ يَطْمَئِنَّ اِلَيْهِ الْقَلْبُ وَ اِنْ اَفْتاكَ الْمُفْتونَ ؛
نيكى آن است كه جان و دل انسان با آن آرامش پيدا كند و گناه آن است كه جان و دل انسان با آن آرام نگيرد، هر چند فتوا دهندگان (خلاف آن را) به تو فتوا دهند.
 

masi_forlan

New Member
ارسال ها
43
لایک ها
39
امتیاز
0
#23
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

امام صادق علیه‏ السلام :
لَو عَلِمَ النّاسُ ما فی طَلَبِ العِلمِ‏لَطَلَبوهُ ولَو بِسَفکِ المُهَجِ وخَوضِ اللُّجَجِ ؛
اگر مردم مى ‏دانستند که علم چه فوایدى دارد ، هر آینه در جستجوى آن بر مى ‏آمدند ، گرچه در راه آن خون بریزند و در ژرفاى دریاها فرو روند .
 

S_A_M

New Member
ارسال ها
350
لایک ها
413
امتیاز
0
#24
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

نام امام رو یادم نیست!ولی متن اینه!
نگاه حرام تیری از تیر های زهرآگین شیطان است که بذر شهوت را در دل انسان کی می کارد که این برای گمراهی صاحبش کافی است چه بسیارند نگاه های کوتاه که حسرت طولانی در پی دارد
این تو کتاب 3راهنمایی دینی است ومن این حدیث رو خیلی دوست دارم!
 
ارسال ها
220
لایک ها
206
امتیاز
0
#25
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

[h=5]حدیث (37) امام على عليه السلام :[/h] يَبْلُغُ الصّادِقَ بِصِدْقِهِ ما يَبْلُغُهُ الْكاذِبَ بِاحْتيالِهِ؛


راستگو، با راستگويى خود به همان مى رسد كه دروغگو با حيله گرى خود.

غررالحكم، ج 6، ص 471، ح 11006​
[h=5]حدیث (38) امام سجاد عليه السلام :[/h] خَيْرُ مَفاتيحِ الاُمورِ الصِّدقُ وَ خَيْرُ خَواتيمِهَا الْوَفاءُ؛


بهترين شروع كارها صداقت و راستگويى و بهترين پايان آنها وفا است.

بحارالأنوار، ج 78، ص 161
 

only physics

New Member
ارسال ها
2,196
لایک ها
2,386
امتیاز
0
#26
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

حدیث (37) امام على عليه السلام :

يَبْلُغُ الصّادِقَ بِصِدْقِهِ ما يَبْلُغُهُ الْكاذِبَ بِاحْتيالِهِ؛


راستگو، با راستگويى خود به همان مى رسد كه دروغگو با حيله گرى خود.

غررالحكم، ج 6، ص 471، ح 11006​
بحارالأنوار، ج 78، ص 161


يعني عاقبت كار آدم راستگو و دروغگو يكيه ؟

ميشه معني كنيد حديث رو؟
 
ارسال ها
220
لایک ها
206
امتیاز
0
#27
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

يعني عاقبت كار آدم راستگو و دروغگو يكيه ؟

ميشه معني كنيد حديث رو؟
به نظرم معنی سخن معصوم اینه که هردو به جایی که در دنیا می خواهند و هدف دارند می رسند
ولی راستگو از راه درست و انسانی و دروغگو با کار نادرست و غیر انسانی!
و چه بهتر که از راه درست کارمون رو انجام بدیم!
 

amin278

New Member
ارسال ها
236
لایک ها
403
امتیاز
0
#28
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

آیا می دانید تاثیر جمله
«این مکان مجهز به دوربین مداربسته می باشد»
به مراتب بیشتر از
جمله «عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید» می باشد !
یکم خجالت بکشیم

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

[h=6]خدايا لطفا برو و به بعضي از آنهاييکه ايمان آورده اند يادآوري کن که تو خدا هستي نه آنها [/h][h=6]در دنيا جاي کافي براي همه هست پس بجاي اينکه جاي کسي را بگيري سعي کن جاي خودت را پيدا کني.چارلي چاپلين[/h][h=6]شاد زيستن تقريبا آرزوي همه مي باشد ولي خوب زيستن آرمان يک عده معدود. هيوز[/h][h=6]وقتی در حال تلاش برای تغییر دادن یک احمق هستی همزمان در حال اثبات حماقت خودتی...[/h][h=6]نگذارید موریانه نگرانی بنای زندگیتان را واژگون کند.دیل کارنگی[/h]
 

mahdi77

New Member
ارسال ها
234
لایک ها
215
امتیاز
0
#29
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

اگر در جایی در اقلیت بودید، به حقانیت خود شک نکنید. امام علی (ع)
دوستان ! قطعا این حدیث به این مطلب اشاره دارد که خیلی از مواقع افرادی که بر حق اند، در اقلیت می باشند که البته ما نمونه های تاریخی آن را نیز داشتیم. آن بزرگوار نیز با این سخن میخواهند به ما بگویند که اگر خود را در اقلیت دیدیم، صرفا بخاطر اینکه تعدادمان کم است، کنار نکشیم و به هدف خود ذره ای شک نکنیم.
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#30
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

اگر در جایی در اقلیت بودید، به حقانیت خود شک نکنید. امام علی (ع)

لطفا منبع احادیث را ذکر نمایید.




امام علی(علیه السلام):


قُم عَن مَجلِسِکَ لِاَبیکَ وَ مُعَلِّمِکَ وَ اِن کُنتَ اَمیراً؛


به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.

غررالحکم،ح2341

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#31
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

رسول اكرم صلى الله عليه و آله:


إنَّما بُعِثتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الاخلاقِ؛


براستى كه من براى به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده ام.

(كنزالعمال،ج13، ص151، ح36472)

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----



امام صادق عليه السلام:


لِجَرّاحِ المَدائِنىِّ ـ : ألا اُحَدِّثُكَ بِمَكارِمِ الأخلاقِ؟ اَلصَّفحُ عَنِ النّاسِ ، وَمُواساةُ الرَّجُلِ أخاهُ فى مالِهِ ، وَذِكرُ اللّه كَثيرا؛


به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهيم كردن برادر (دينى) در مال خود و بسيار به ياد خدا بودن.

(غررالحكم، ج2، ص451، ح3260)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#32
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

مکارم اخلاق


شخصی از اهل شام به قصد حج یا مقصد دیگر به مدینه آمد.چشمش به مردی که در کناری نشسه بود،افتاد.توجهش جلب شد و پرسید این مرد کیست؟گفته شد: حسین بن علی بن ابیطالب است
.سوابق تبلیغاتی عجیبی که در روحش رسوخ کرده بود ،موجب شد که دیگر خشمش به جوش آید و آنچه میتواند سب و دشنام نثار حسین بن علی بنماید.همینکه هر چه خواست گفت و عقده دل خد را گشود،امام حسین بدون آنکه خشم بگیرد و اظهار نا راحتی کند،نگاهی پر از مهر و عطوفت به او کرد و پس از آنکه چند ایه از قران مبنی بر حسن خلق و عفو و اغماض قرائت کرد به او فرمود: ما برای هر نوع خدمت و کمک به تو اماده ایم.
آنگاه از او پرسید از اهل شامی؟
جواب داد آری.

فرمود : من با این خلق و خوی سابقه دارم و سر چشمه ان را میدانم.
پس از آن فرمود : تو در شهر ما غریبی ، اگر احتیاجی داری حاضریم به تو کمک کنیم،حاضریم در خانه از تو پذیرایی کنیم.حاضریم تو را بپوشانیم و حاضریم به تو پول بدهیم.
مرد شامی که منتظر بود با عکس العمل شدیدی بر خورد کند و هرگز گمان نمی کرد با یک همچو گذشت و اغماضی روبرو شود،چنان منقلب شد که گفت: آرزو داشتم در آن وقت زمین شکافته می شد و من به زمین فرو می رفتم و این چنین نشناخه و نسنجیده گستاخی نمی کردم.تا آن ساعت برای من، در همه روی زمین کسی از حسین و پدرش مغبوضتر نبود و از آن ساعت برعکس،کسی نزد من از او پدرش محبوبتر نیست.

(داستان راستان)
الحمد للّه الذی جعلنا من المتسکین بولایة مولانا امیر المومنین و آله (علیهم السلام)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#33
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

قالَ النبی صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ:

أکْثِرُوا الصَّلاهَٔ عَلَیَّ فَإنَّ الصَّلاهَٔ عَلَیَّ نُورٌ فِی القَبرِ، وَنورٌ عَلَی الصِّراطِ، وَنورٌ فِی الجَنَّهِٔ



پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

بر من بسیار صلوات فرستید؛ زیرا صلوات بر من نوری است در قبر، و نوری است بر صراط، و نوری است در بهشت.


[الدعوات: 216، بحارالأنوار79: 64 ، 91: 70، مستدرک وسائل الشیعهٔ5: 332، جامع أحادیث الشیعهٔ15: 469].


---- دو نوشته به هم متصل شده است ----











«« حدیث قدسی »»

خداوند متعال می فرمایند : ای موسی !

هر کس که ظاهرش از باطنش بهتر باشد ، دشمن حقیقی من است .

و هرکس که ظاهر و باطنش مساوی باشد ، او مومن حقیقی است .

و هر کس که باطنش از ظاهرش بهتر باشد ، او ولیّ حقیقی من است .

فی المواعظ العددیة
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#34
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

پيامبر خدا (ص) فرمود: خداوند متعال فرموده است:


سوگند به عزت و جلالم براى بنده ‏ام دو ترس و دو آسايش را با هم نمی دهم، هر گاه كه در دنيا از من آسوده باشد، روز قيامت او را می ترسانم و هر گاه كه در دنيا از من بترسد، روز قيامت به او آسايش می دهم
.
فی الخصال الصدوق ج 1 ص 125 ترجمه جعفری

اما ترس از خدا چیست ؟ خدا که از همه مهربان تر است ... هو الرحیم ...هو الرحمن
رحمت واسعه الهی مشمول همه می شود . بین کافر و مسلمان
رسولش رحمة للعالمین است برای همه جهانیان

پس چرا باید از خدا بترسیم ؟

باید گفت که ترس از خدا در واقع ترس از گناهانمان در برابر خداست ...
ترس از اینکه حرامی را مرتکب شویم ... عمل حرام یعنی حرمت خدا را شکستن ... یعنی فرمان شکنی
و بر عکسش یعنی غرق در محبت او شدن و تسلیم شدن در برابر فرمان او ... مسلمان یعنی همین
مگر ممکن است ، که انسانی کسی را دوست داشته باشد ، اما در مقابل او خلاف آن عمل کند؟
عالم محضر خداست ، در محضر امام علیه السلام است .
فکر نمیکنم در مقابل چشمان کسی ، بتوان گناهی انجام داد.

فاذکرونی اذکرکم واشکروا لی و لا تکفرون
بقره 152
مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم ... چه چیزی بهتر از این ...
شما اگر یکی از اساتیدتون اسم شما رو در کلاس های دیگه بیاره به عنوان شاگرد ممتاز چقدر خوشحال میشی؟
فکر کن خدا اسمتون رو در عرش بیاره ...

در حدیث قدسی آمده است که خداوند فرمود:هر که مرا در میان مردمان یاد کند من او را در میان فرشتگان یاد می کنم.



امام باقر (علیه السلام):روایت شده است که موسی کلیم (علی نبینا و آله و علیه السلام)از پروردگارش پرسید آیا تو نزدیکی تا با تو نجوا کنم یا دوری تا تو را ندا کنم ؟خداوند فرمود:انا جلیس من ذکرنی من هم نشین کسی هستم که مرا یاد کند .
کتاب آیه های زندگی صفحه 105​
هم نشینی با خدا را با بطالت هدر ندهیم.


 

amin278

New Member
ارسال ها
236
لایک ها
403
امتیاز
0
#35
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

آفتاب من نه در مشرق است نه در مغرب. در مشرق نیست؛زیرا سالهاست که از طلوعش گذشته است. از افق دور شده است. به اوج آسمان آمده است. در مغرب نیز نیست. او اهل غروب نیست. او خورشید بی غروب من است.
 

Golnaz

New Member
ارسال ها
356
لایک ها
784
امتیاز
0
#36
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

سلام به همه

واقعا علم چیز خوبیه ولی اگر ما رو به خدا نزدیک تر کنه .

متاسفانه خیلی ها با علم فقط به غرور و تکبر می رسن ... مثل قارون

عموماً بچه های ابتدایی از راهنمایی با ادب ترن . بچه های راهنمایی از دبیرستان متواضع ترن ، بچه های دبیرستان هم از دانشگاه !!! اگه با بالا رفتن سطح علم قراره جهلمون بره بالا بهتره بی سواد بمونیم !


* حضرت حجة ابن الحسن :

- در فکر این نباش که ما را ببینی ، خودت را درست کن ما به سراغت می آییم .

- چله نشینی لازم نیست ، علم جفر سودی ندارد ، عمل سالم داشته باشید تا ما به سراغتان بیاییم .

- دختر رسول خدا برای من اسوه ی حسنه است که از او تبعیت می نمایم . ( قابل تامل )
 

BIOSAM

New Member
ارسال ها
304
لایک ها
804
امتیاز
0
#37
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

سلام به همه.

شاذان قمّى در كتاب خود آورده است :
روزى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله ، در جمع اصحاب خود نشسته بود كه ناگهان شخصى از طايفه بنى تميم به نام مالك بن نويره به حضور ايشان وارد شد و به آن حضرت خطاب كرد و اظهار داشت : ايمان و مبانى اسلام را به من تعليم فرما تا با عمل به آن رستگار گردم .
حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله ، فرمود: بايد شهادت دهى بر اين كه خدائى جز خداى يكتا نيست و او شريكى ندارد، همچنين گواهى دهى كه من محمّد رسول خدا هستم ، ديگر آن كه روزى پنج مرتبه نماز بخوانى و ماه رمضان را روزه بگيرى و زكات و خمس اموالت را بپردازى و حجّ خانه خدا انجام دهى ، ضمناً در مجموع ولايت و امامت جانشين مرا كه علىّ بن ابى طالب و يازده فرزندش مى باشند بپذيرى .
و احكام و دستورات اسلام را مورد عمل قرار دهى و موارد حلال و حرام را رعايت نمائى و حقّ كسى را ضايع و پايمال نكنى .
حضرت پس از آن كه بسيارى از ديگر احكام و حقوق فردى و اجتماعى را برشمرد و تذكراتى را بيان نمود، مالك بن نويره عرضه داشت : يا رسول اللّه ! من خيلى فراموش كار هستم ، تقاضامندم يك مرتبه ديگر آن ها را تكرار فرما، حضرت هم قبول نمود و آنچه را فرموده بود بازگو نمود.
و چون مالك بن نُوَيره خواست از محضر مبارك رسول خدا خارج شود، حضرت فرمود: هر كس بخواهد يكى از مردان بهشتى را ببيند، به اين شخص نگاه كند.
ابوبكر و عمر كه در آن مجلس حضور داشتند بلند شدند و با سرعت به دنبال مالك حركت كردند؛ وقتى به او رسيدند، گفتند: رسول خدا فرمود: تو اهل بهشت هستى ، اينك از تو تقاضامنديم از درگاه خداوند براى ما استغفار و طلب آمرزش نما.
مالك گفت : رحمت و آمرزش خداوند شامل شما نگردد، چون رسول خدا را كه صاحب شفاعت و مقرّب الهى است رها كرده ايد و به من پناه آورده ايد.
لذا ابوبكر و عمر با ناراحتى برگشتند و پيش از آن كه حرفى بزنند، حضرت تبسّمى نمود و فرمود: به راستى سخن حقّ تلخ است .[SUP](32)[/SUP]
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#38
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

به مناسبت یوم الله انتخابات ، این نامه 53 از نهج البلاغه رو آوردیم که حضرت علی به مالک اشتر در خصوص نحوه ی حکومت داری می فرمایند ...


اى مالك!بدان من تو را بسوى كشورى فرستادم كه پيش از تو دولتهاى‏ عادل و ستمگرى بر آن حكومت داشتند.و مردم بكارهاى تو همانگونه نظرمى‏كنند كه تو در امور زمامداران پيش از خود،و همان را درباره تو خواهندگفت كه تو درباره آنها مى‏گفتى.بدان!افراد شايسته را با آنچه خداوند برزبان بندگانش جارى مى‏سازد مى‏توان شناخت،بنا بر اين بايد محبوبترين‏ ذخيره در پيش تو عمل صالح باشد،زمام هوا و هوس را در دست گير.و آنچه برايت‏ حلال نيست نسبت‏ بخود بخل روا دار،زيرا بخل نسبت ‏بخويشتن اين است‏ كه راه انصاف را در آنچه محبوب و مكروه تو است پيش‏گيرى.قلب خويش ‏را نسبت‏ بملت‏ خود مملو از رحمت و محبت و لطف كن،و همچون حيوان‏ درنده‏ اى نسبت‏ بآنان مباش كه خوردن آنان را نيمت‏ شمارى!زيرا آنها دوگروه بيش نيستند:يا برادران دينى تواند،و يا انسانهائى همچون توگاه از آنها لغزش و خطا سر مى‏زند.ناراحتيهائى بآنان عارض ميگرددبدست آنان عمدا يا بطور اشتباه كارهائى انجام مى‏شود(در اين موارد)از عفوو گذشت‏ خود آن مقدار بآنها عطا كن، كه دوست دارى خداوند از عفوش بتو عنايت كند.زيرا تو مافوق آنها،و پيشوايت ما فوق تو و خداوند مافوق كسى است‏ كه ترا زمامدار قرارداده است!امور آنان را بتو واگذار كرده،و بوسيله‏ آنها تو را آزمايش نموده است.هرگز خود را در مقام نبرد با خدا قرار مده!



چرا كه تو تاب كيفر او را ندارى.و از عفو و رحمت او بى‏ نياز نيستى.هرگز ازعفو و بخششى كه نموده‏اى پشيمان مباش.و هيچگاه از كيفرى كه نموده‏اى به‏ خود مبال.و نيز هرگز نسبت‏ بكارى كه پيش مى‏آيد و راه چاره دارد سرعت‏ بخرج مده.مگو من مامورم(و بر اوضاع مسلطم)،امر مى‏كنم و بايد اطاعت‏شود كه اين موجب دخول فساد در قلب،و خرابى دين،و نزديك شدن تغيير و تحول‏در قدرت است.آنگاه كه در اثر موقعيت و قدرتى كه در اختيار دارى،كبر وعجب و خودپسندى در تو پديد آيد،به عظمت قدرت و ملك خداوند كه مافوق‏ تو است،نظر افكن!كه اين ترا از آن سر كشى پائين مى‏آورد و آن شدت وتندى را از تو باز مى‏دارد و آنچه از دستت رفته است ‏يعنى نيروى عقل و انديشه‏ ات‏ كه تحت تاثير اين خود پسندى واقع شده،بتو باز مى‏گردد.از همتائى درعلو و بزرگى با خداوند بر حذر باش!و از تشبه باو در جبروتش خود را بر كنار دار!

چرا كه خداوند هر جبارى را ذليل و هر فرد خود پسند و متكبرى را خوار خواهدساخت.



نسبت‏ بخداوند و نسبت‏ بمردم از جانب خود،و از جانب افراد خاص‏ خاندانت،و از جانب رعايائى كه به آنها علاقمندى،انصاف بخرج ده!كه ‏اگر چنين نكنى ستم نموده ‏اى!و كسى كه به بندگان خدا ستم كند،خداوند پيش‏از بندگانش دشمن او خواهد بود.و كسى كه خداوند دشمن او باشد دليلش راباطل مى‏سازدو با او بجنگ مى‏ پردازد تا دست از ظلم بردارد يا توبه كند.(و بدان!)هيچ چيزى در تغيير نعمتهاى خدا و تعجيل انتقام و كيفرش،از اصرار بر ستم سريعترو زودرس‏تر نيست.چرا كه خداوند دعا و خواسته مظلومان را مى‏شنود و دركمين ستمگران است.



برای زنگ تفریح :




بايد محبوبترين كارها نزد تو امورى باشند،كه و حق با عدالت موافق تر وبا رضايت توده مردم هماهنگ‏تر است.چرا كه خشم توده مردم،خشنودى‏ خواص را بى‏ اثر مى‏ سازد،اما ناخشنودى خاصان با رضايت عموم،جبران پذيراست.(اين را نيز بدان كه)احدى از رعايا از نظر هزينه زندگى در حالت صلح‏ و آسايش،بر والى سنگين‏تر و بهنگام بروز مشكلات در اعانت و همكارى‏ كمتر،و در اجراى انصاف ناراحت‏ تر،و به نگام در خواست و سؤال پر اصرارترو پس از عطا و بخشش كم سپاس‏تر،و بهنگام منع خواسته‏ ها دير عذرپذيرتر،و درساعات روياروئى با مشكلات كم استقامت‏تر،از«گروه خواص‏»نخواهند بودولى پايه دين و جمعيت مسلمانان و ذخيره دفاع از دشمنان تنها«توده ملت‏»هستند!بنابر اين بايد گوش ت‏و به آنها و ميلت‏ با آنان باشد.



بايد آنها كه نسبت ‏به رعيت عيبجوترند از تو دورتر باشند زيرا،مردم عيوبى‏ دارند كه والى در ستر و پوشاندن آن عيوب از همه سزاوارتر است.در صدد مباش‏ كه عيب پنهانى آنها را بدست آورى،بلكه وظيفه تو آن است كه آنچه برايت‏ظاهر گشته اصلاح كنى.و آنچه از تو مخفى ست‏ خدا درباره آن حكم مى‏ كندبنابر اين تا آنجا كه توانائى دارى عيوب مردم را پنهان ساز!تا خداوند عيوبى راكه دوست دارى براى مردم فاش نشود،مستور دارد.(با برخورد خوب) عقده ‏آنها را كه كينه دارند بگشا و اسباب دشمنى و عداوت را قطع كن!و از آنچه ‏برايت روشن نيست تغافل نما!بتصديق سخن چينان تعجيل مكن!زيرا آنان گر چه در لباس ناصحين(نصیحت کنندگان)‏ جلوه ‏گر شوند خيانت مى‏كنند.


بخيل را در مشورت خود دخالت مده!زيرا كه ترا از احسان منصرف،و از تهى دستى و فقر مى‏ترساند،و نيز با افراد ترسو مشورت مكن!زيرا دركارها روحيه‏ات را تضعيف مى‏نمايند. همچنين حريص را بمشاورت مگيركه حرص را با ستم گرى در نظرت زينت مى‏دهد.(همه آنچه درباره اين‏افراد گفتم)بخاطر اين است كه بخل و ترس و حرص و غرائز و تمايلات متعددى‏ هستند كه جامع آنها سوء ظن بخداى بزرگ است.



بدترين وزراء كسانى هستند كه وزير زمامداران بد و اشرار پيش ازتو بوده ‏اند،كسى كه با آن گناهكاران در كارها شركت داشته نبايد جز وصاحبان سر تو باشد آنها همكاران گناهكاران و برادران ستمكارانند،درحاليكه تو بهترين جانشين را از ميان مردم بجاى آنها خواهى يافت:از كسانى‏كه از نظر فكر و نفوذ اجتماعى كمتر از آنها نيستند،و در مقابل،بار گناهان آنها رابردوش ندارند،از كسانى هستند كه با ستمكران در ستمشان همكارى نكرده ودر گناه شريك آنان نبوده ‏اند.اين افراد هزينه‏ شان بر تو سبكتر،همكاريشان با تو بهتر،محبتشان با تو بيشتر،و انس و الفتشان با بيگانگان كمتر است.

بنابر اين آنها را از خواص و دوستان خود و راز داران خويش قرار ده!


بقیه اش باشه برای بعد
:d (خصوصیت این افراد)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

zahra

New Member
ارسال ها
476
لایک ها
609
امتیاز
0
#39
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

رسول خدا (ص):
با هیچ عالمی نشست و برخاست مکنید ، مگر کسی که شما را از پنچ چیز به پنچ چیزدعوت نماید : 1- از شک و تردید نسبت به خدا و دستوراتش و دستورات رسول خدا (ص) و ائمه (ع) به یقین به این احکام 2- از ریاء و خود نمائی در عبادات به اخلاص 3- از رغبت و تمایل به لذات دنیا به دوستی خدا و رغبت به آخرت 4- از تکبر و خود بینی به تواضع و فروتنی 5- از مکر و حیله در کارها با مردم به خیر خواهی نمودن امور مردم.
کلام نور جلد 1 صفحه 187


****
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

مَن طَلَبَ العِلمَ فهُوَ کالصّائمِ نَهارَهُ ، القائمِ لَیلَةُ ، وإنَّ بابا مِنَ العِلمِ یَتَعَلَّمُهُ الرَّجُلُ خَیرٌ لَهُ مِن أن یَکونَ أبو قُبَیسٍ ذَهَبا فأنفَقَهُ فی سَبیلِ اللّه ؛
هر که دانش بجوید ، مانند کسى است که روز خود را به روزه گذراند وشبش را به عبادت . اگر کسى یک بابِ علم بیاموزد ، برایش بهتر است از این که کوه ابو قبیس طلا باشد و او آن را در راه خدا انفاق کند .
منیه المرید : ۱۰۰ منتخب میزان الحکمة : ۳۹۸


 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#40
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

ما چه حکومتی می خواهیم؟ ... ایران چه حکومتی می خواهد؟ ...

حکومت عدالت . حکومت علوی . حکومتی که حق مردم رعایت شود ... نظر مردم مهم باشد . ارزش های اسلامی برقرار باشد ...

به نقل مضمون عرض می کنم : امام علیه السلام می فرمایند : اگر کسی بداند در جایگاهی که هست کسی بهتر از او برای آن کار وجود دارد ، باید از آن کار کنار برود.

امام علی علیه السلام در چندین جا امیران حکومتش را عزل می کند ، باید فکر کنیم چرا ؟ چه کاری آن شخص انجام داده که لیاقت آن سمت را از دست داده !

دو موردش را عرض می کنم :


یک جا یکی از سرداران مملکت در سر سفره ای شرکت کرده بود ، که بر سر آن فقیری نیامده بود . امام به دلیل اینکه او بدون هیچ فقیری در سر سفره شرکت داشت او را از جایگاهش عزل نمود.

در جای دیگر شخصی در جایگاه قضاوت قرار داشت در یک ماجرایی که باید قضاوت می کرد ، ایشان به یکی از آن دو نفر بیشتر نگاه کرده بود . و امام به دلیل اینکه او عدالت را برقرار نکرده بود و با اینکه حکم درست داده بود ، اما به یکی بیشتر نگاه کرده بود از جایگاهش عزل شد.

این است که می گویند در حکومت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، امام به امیران حکومت از همه بیشتر سخت گیری می کنند و می فرمایند که سطح زندگی شما باید از پایین ترین فرد جامعه ، پایین تر باشد.

اگر زنده بمانم ، نمیدانم
در زمان ظهور به خاطر اعمالم چطور پاسخ امام را بدهم!

 
بالا