سلام به همگي. اميدوارم حالتون خوب خوب باشه.
اين رو براي كسايي گذاشتم كه ميخوان المپياد ادبي شركت كنن. البته اين منابع المپياد ادبي 87-86. ولي فكر نميكنم المپياد امسال هم فرق زيادي با اين داشته باشه. :wink:
* مرحله اول
الف) منابع درسی (65%):
1- ادبیات فارسی (1) و (2)
2- زبان فارسی (1) و (2)
3- تاریخ ادبیات (1)
4- عربی (1) و (2)
5- زبان انگلیسی (1) و (2)
ب) منابع غیردرسی (25%):
1- بوستان سعدی از باب 8 تا پایان کتاب همراه با مقدمه استاد دکتر یوسفی
2- گلستان سعدی از ابتدا تا پایان باب چهارم همراه با مقدمه ی استاد دکتر یوسفی
ج) (10%) درصد از سؤالات مرحله اول فراتر از منابع مذکور خواهد بود. هدف از طرح این سؤالات سنجش سطح عالی تری از درک و فهم و اطلاعات ادبی است.
* مرحله دوم
الف) منابع درسی (25%):
1- ادبیات فارسی (3)
2- زبان فارسی (3)
3- تاریخ ادبیات (2)
4- آرایه های ادبی
ب) منابع غیردرسی (55%):
I نظم: 1- شاهنامه ی فردوسی (هفت خوان اسفندیار، ج 6 چاپ مسکو)
2- حافظ (غزل های مختوم به حرف های «س» و «ش»)
3- مثنوی (دفتر سوم، داستان افتادن شغال در خم رنگ ... از بیت 721 تا 975)
4- قصاید سعدی مختوم به حرف «ی» (11 قصیده)
II نثر: 1- کلیله و دمنه (باب برزویه طبیب + از باب «زرگر و سیاح» تا پایان کتاب)
2- اسرارالتوحید (مقدمه محمدبن منور+ باب اول از ص1 تا ص 54)
3- تاریخ بیهقی بر اساس چاپ استاد دکتر خطیب رهبر (ج 1 از ص 266 تا 285 / ج 2 از ص 395 تا 411 / ج 2 از ص 498 تا 511)
III قرآن: (سوره کهف، سوره 18) تجزیه، ترکیب، ترجمه و مفهوم در حد کتاب های عربی دبیرستان
IV زبان انگلیسی: بر اساس متن های موجود در پایگاه رایانه ای دانش پژوهان
V ادبیات معاصر:
1- نظم: مقدمه کتاب «شعر نو از آغاز تا امروز» استاد محمد حقوقی و نمونه های تحلیلی پایان کتاب
2- نثر: کتاب «ادوار نثر فارسی از مشروطیت تا انقلاب اسلامی» استاد دکتر هرمز رحیمیان
ج) بیست درصد از سؤالات مرحله دوم فراتر از منابع مذکور خواهد بود. هدف از طرح این سؤالات سنجش سطح عالی تری از درک و فهم و اطلاعات ادبی است.
*مرحله سوم (برنامه تابستانی به مدت یک ماه (در ماههای تیر و مرداد) انجام خواهد شد.)
الف) منابع درسی: این مواد در طی دوره تابستان توسط استادان محترم دانشگاهها تدریس خواهد شد:
1- نقد ادبی
2-زبان شناسی
3- متون نظم و نثر کهن
4- ادبیات معاصر
5- ادبیات داستانی
6- آشنایی با عرفان اسلامی
7- انشاء
ب) دیدار از مکان های فرهنگی و تفریحی
ج) دیدار با شخصیت های علمی و فرهنگی
د) مصاحبه ی پایان دوره: در مصاحبه کوشش می شود میزان آشنایی دانش پژوهان با متون ادب فارسی و فرهنگ ایران مورد آزمون قرار گیرد؛ متونی مانند شاهنامه، کلیات سعدی، مثنوی معنوی، دیوان حافظ، قابوسنامه، تاریخ بیهقی، کلیله و دمنه، کیمیای سعادت
گفتنی است هر گونه مطالعه ی فرهنگی و ادبی در هر حوزه ای برغنای پاسخگویی دانش پژوهان در مصاحبه خواهد افزود.
اين رو براي كسايي گذاشتم كه ميخوان المپياد ادبي شركت كنن. البته اين منابع المپياد ادبي 87-86. ولي فكر نميكنم المپياد امسال هم فرق زيادي با اين داشته باشه. :wink:
* مرحله اول
الف) منابع درسی (65%):
1- ادبیات فارسی (1) و (2)
2- زبان فارسی (1) و (2)
3- تاریخ ادبیات (1)
4- عربی (1) و (2)
5- زبان انگلیسی (1) و (2)
ب) منابع غیردرسی (25%):
1- بوستان سعدی از باب 8 تا پایان کتاب همراه با مقدمه استاد دکتر یوسفی
2- گلستان سعدی از ابتدا تا پایان باب چهارم همراه با مقدمه ی استاد دکتر یوسفی
ج) (10%) درصد از سؤالات مرحله اول فراتر از منابع مذکور خواهد بود. هدف از طرح این سؤالات سنجش سطح عالی تری از درک و فهم و اطلاعات ادبی است.
* مرحله دوم
الف) منابع درسی (25%):
1- ادبیات فارسی (3)
2- زبان فارسی (3)
3- تاریخ ادبیات (2)
4- آرایه های ادبی
ب) منابع غیردرسی (55%):
I نظم: 1- شاهنامه ی فردوسی (هفت خوان اسفندیار، ج 6 چاپ مسکو)
2- حافظ (غزل های مختوم به حرف های «س» و «ش»)
3- مثنوی (دفتر سوم، داستان افتادن شغال در خم رنگ ... از بیت 721 تا 975)
4- قصاید سعدی مختوم به حرف «ی» (11 قصیده)
II نثر: 1- کلیله و دمنه (باب برزویه طبیب + از باب «زرگر و سیاح» تا پایان کتاب)
2- اسرارالتوحید (مقدمه محمدبن منور+ باب اول از ص1 تا ص 54)
3- تاریخ بیهقی بر اساس چاپ استاد دکتر خطیب رهبر (ج 1 از ص 266 تا 285 / ج 2 از ص 395 تا 411 / ج 2 از ص 498 تا 511)
III قرآن: (سوره کهف، سوره 18) تجزیه، ترکیب، ترجمه و مفهوم در حد کتاب های عربی دبیرستان
IV زبان انگلیسی: بر اساس متن های موجود در پایگاه رایانه ای دانش پژوهان
V ادبیات معاصر:
1- نظم: مقدمه کتاب «شعر نو از آغاز تا امروز» استاد محمد حقوقی و نمونه های تحلیلی پایان کتاب
2- نثر: کتاب «ادوار نثر فارسی از مشروطیت تا انقلاب اسلامی» استاد دکتر هرمز رحیمیان
ج) بیست درصد از سؤالات مرحله دوم فراتر از منابع مذکور خواهد بود. هدف از طرح این سؤالات سنجش سطح عالی تری از درک و فهم و اطلاعات ادبی است.
*مرحله سوم (برنامه تابستانی به مدت یک ماه (در ماههای تیر و مرداد) انجام خواهد شد.)
الف) منابع درسی: این مواد در طی دوره تابستان توسط استادان محترم دانشگاهها تدریس خواهد شد:
1- نقد ادبی
2-زبان شناسی
3- متون نظم و نثر کهن
4- ادبیات معاصر
5- ادبیات داستانی
6- آشنایی با عرفان اسلامی
7- انشاء
ب) دیدار از مکان های فرهنگی و تفریحی
ج) دیدار با شخصیت های علمی و فرهنگی
د) مصاحبه ی پایان دوره: در مصاحبه کوشش می شود میزان آشنایی دانش پژوهان با متون ادب فارسی و فرهنگ ایران مورد آزمون قرار گیرد؛ متونی مانند شاهنامه، کلیات سعدی، مثنوی معنوی، دیوان حافظ، قابوسنامه، تاریخ بیهقی، کلیله و دمنه، کیمیای سعادت
گفتنی است هر گونه مطالعه ی فرهنگی و ادبی در هر حوزه ای برغنای پاسخگویی دانش پژوهان در مصاحبه خواهد افزود.